اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 26 April 2020
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته کارگر از خطوط تولید قطعات خودرو شرکت صنایع تولیدی کروز و خطوط تولید پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا بازدید کرد .
توجه ویژه به تأمین نیازهای جامعه کارگری در حوزه بهداشت و امنیت شغلی
به گزارش عصرپرس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، محمد شریعتمداری در جریان بازدید از شرکت کروز  از تلاش های این شرکت در زمینه منابع انسانی و رعایت موارد ایمنی  قدردانی کرد و گفت :  بدون حضور مدیریت شرکت با کارگران گفت و گوی صمیمانه داشتم . با توجه به فعالیت گسترده ای که شرکت کروز در کشور به عهده دارد  هم در زمینه وضعیت ایمنی و بهداشت کارگاههای موجود و هم در زمینه تأمین حقوق اولیه زندگی کارگران  عملکرد مناسبی داشته است. 

وی ادامه داد: بعلاوه مدیریت این مجموعه توجه ویژه ای به تأمین نیازهای جامعه کارگری در حوزه بهداشت و امنیت شغلی نیروی انسانی خود دارد و کارگران نیز نسبت به مدیریت احساس رضایت دارند.

شریعتمداری بر  برنامه ریزی برای تولید خودرو در این مجموعه تاکید و تصریح کرد: نکته قابل توجه  اینکه ۷۰ درصد کارکنان این شرکت را بانوان و شماری از آنان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این امر حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: به رغم فشارها و محدودیت هایی که در تولید صنعتی کشور با آن مواجه بودیم، همین صنعتگران در تولید قطعاتی که از خارج وارد می شد تلاش بسیار و عملکرد موثری داشتند و علاوه بر تولید و تامین قطعات مهم ایربگ خودرو که پیش از این به کشور وارد می شد، موفق به طراحی ماشین آلات و تجهیزات خاص شدند که بسیار ارزشمند است.

شریعتمداری اظهار داشت: به لطف خدا و تلاش این صنعتگران در تولید بخش قابل توجهی از قطعات به خودکفایی رسیدیم و شاهد رشد صعودی در حوزه صنعت کشور هستیم  که آثار آن در اشتغال نیز ملموس است.

وی افزود: با وجود آنکه تعادل اشتغال در جهان به تبع شیوع ویروس کرونا بر هم خورده و منجر به بیکاری ۳۵ میلیون کارگر در سطح جهان شده است، در کشورمان تا پیش از شیوع این ویروس، شاهد شرایط بهبود یافته ای بودیم و امیدواریم پس از عبور از این شرایط شاهد ادامه این روند باشیم. 

در ادامه شریعتمداری از خطوط تولید شرکت کروز بازدید و با کارگران این بخش گفتگو کرد . 

بررسی وضعیت و نیازهای کارگران شرکت کروز از سوی شریعتمداری

ایجاد شرایط شغلی مناسب ، توجه به مسکن کارگری و معیشت از جمله مواردی بود که در این بازدید از سوی کارگران مجموعه کروز مورد تاکید قرار گرفت. 

 شریعتمداری با سوال از  نماینده کارگران شرکت کروز وضعیت جامعه کارگری  به ویژه بانوان شاغل و نیازهای آنان را جویا شد که حسینی در پاسخ گفت:  مسکن کارگران و نیز اتخاذ تدابیر لازم برای نگهداری از فرزندان از اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.  همچنین بحث بهبود معیشت کارگران  از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند در  دستور کار مدیران این مجموعه و مجموعه های تولیدی قرار دارد.

در ادامه ،حسینی نماینده کارگران شرکت کروز برخی از دغدغه های کارگران را بیان کرد و گفت:  اولویت اول  مدیران این مجموعه کارگران هستند .  در صورت وجود مشکل در هریک از بخش ها موارد مربوط به مسئولان  ارجاع داده می‌شود آنان نیز در اسرع وقت پیگیری های لازم را انجام می دهند . 

 شریعتمداری در خصوص اقدامات دولت در زمینه توجه به معیشت کارگران نیز گفت: در دولت‌های سابق حداقل سبد معیشت کارگری متوسط برآورد نمی شد . اما برای اولین بار در دولت تدبیر و امید بین کارگر و کارفرما تفاهمی تحت عنوان لیست کالاهای مورد نیاز برای تامین حداقل سبد معیشت خانوار کارگری متوسط برقرار شد . 

وی افزود : هر سال در دولت تلاش می‌کنیم که جامعه کارفرمایی را به عنوان یکی از طرف های سه‌گانه سه جانبه گرایی متقاعد کنیم که در تامین سبد حداقل معیشت همراه شوند. یقینا همراهی آنان  یک قدم مثبت در جهت حفظ حقوق کارگران است.  

شریعتمداری ادامه داد : یقینا  خداوند از کسی که مسئولیت بپذیرد ولی به تامین معیشت حداقل کارگر توجه نکند نمی گذرد،  ما با علم به همین موضوع در این مسیر حرکت می‌کنیم و تلاش  دولت نیز این است که خود را به استانداردهای حداقل عدالت نزدیک کند. 

 وی تصریح کرد : مسئله مسکن،  تأمین مواد اولیه زندگی از طریق توسعه تعاونی ها، استفاده کارگران از سود سهام کارخانجاتی که در آن کار می‌کنند همه اهدافی است که باید به صورت موازی تعقیب شود و  تلاش ما این است که این مسئله تحقق پیدا کند.    

بزرگترین سرمایه این شرکت ، منابع انسانی آن است

مدیرعامل شرکت کروز نیز در جریان بازدید شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از این شرکت گفت:  کارکنان این مجموعه در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نفر است که از سال ۱۳۶۱ روند صعودی خود را طی کرده است . هم اکنون از این تعداد ۷۰ درصد کارکنان  را بانوان و ۳۰ درصد آن را آقایان تشکیل می‌دهند.  از این ۷۰ درصد بانوان شاغل در مجموعه تعداد قابل توجهی  سرپرست خانوار هستند . 

وی تصریح کرد: در بررسی های انجام شده  از صد شرکت برتر در سال ۹۷ ، شرکت کروز رتبه ۴۱ را از آن خود کرده است.

بازدید وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از خطوط تولید پارس‌خودرو / شریعتمداری: این مجموعه کمک‌های خوبی را در زمینه مقابله با کرونا در اختیار بخش‌های دیگر صنعت قرار داده است

شریعتمداری، همچنین از خطوط تولید پارس‌خودرو از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا بازدید کرد . 

وی در حاشیه بازدید از این مجموعه تولید خودرو گفت :  این مجموعه کمک‌های خوبی را در زمینه مقابله با کرونا در اختیار بخش‌های دیگر صنعت هم قرار داده است.

شریعتمداری با قدردانی از زحمات مدیران و کارکنان گروه سایپا و پارس خودرو گفت:  یکی از مهمترین بخش‌های تولید کشور خط تولید خودرو است که نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. 

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از مباحثی که همواره در کشور  و در شرایط مختلف مورد پیگیری قرار گرفته بحث خود اتکایی و خودکفایی بوده و تلاش همگانی این بوده که در جهت ایجاد بومی‌سازی گامهای اساسی برداشته شود . البته  فشارهای تحریمی نیز باعث شده که نگاه ها بیشتر به این سمت باشد همکاران ما در بخش صنعت هم همت و تلاش خود را برای تحقق این امر به کار گرفته اند  و امروز شاهد این موضوع هستیم . 

وی همچنین از تلاش های گروه خودروسازی سایپا در توجه به حقوق کارگران قدردانی کرد و گفت:  توجه به حقوق اصلی کارگران در این مجموعه به ویژه در بحث ایمنی و بهداشت کار که شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در این بخش  هستیم  بسیار ارزشمند است . 

شریعتمداری افزود: یقیناً حفظ و صیانت از نیروی انسانی و متخصصین در این مجموعه مایه مباهات است که باید همین جهت گیری  ادامه داشته باشد. تلاشهای صورت گرفته در عرصه ضوابط و مقررات حفاظت و بهداشت از جان کارگران ، تکنسین‌های ها و مهندسین که در این مجموعه  مشغول فعالیت هستند نیز قابل تقدیر است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این بسیار مهم است که واحدهای صنعتی بزرگ با کنترل های خوبی که کردند و با ایجاد فاصله گذاری هوشمند و رعایت اصول بهداشتی در امر تولید باعث کاهش اثرات بیماری در میان نیروی انسانی خود شده اند.  این نیز بسیار برای ما مایه افتخار و امید است و  باید این مسیر را با قدرت ادامه داد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد:  توجه به حقوق اصلی و اساسی کارگران و تامین نیازهای واقعی آنان از مهم ترین خواسته های جامعه امروز کارگران است.  امیدواریم با توجه به این موضوعات زندگی آنان بهبود یابد و از این طریق تولید با کیفیت بهتری و رضایتمندی بیشتری در بین مردم را شاهد باشیم. 

وی درخصوص افزایش تولید در گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته نیز افزود: خوشبختانه با مدیریت مناسبی که توسط مهندس سلیمانی در سایپا به‌اجرا درآمده این گروه موفقیت‌های بزرگی در عرصه تولید به‌دست آورده که در سال جاری هم ادامه خواهد یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سایپا باوجود تحریم‌ها و مشکلات فراوان، توانسته بخش زیادی از تعهدات قبلی خود را برآورده کند که در سال جاری با افزایش تولید محصول این روند شتاب خواهد گرفت.

شریعتمداری با اشاره به برنامه سایپا برای عرضه چند محصول جدید در سال جاری گفت: با ورود این محصولات، جهش تولید در سایه توجه به ظرفیت‌های داخلی محقق خواهد شد.

وی درخصوص اقدامات گروه سایپا در حوزه کارگری هم گفت: خوشبختانه گروه سایپا توجه جدی به این موضوع داشته و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای رفع موانع و مشکلات، همکاری خود را با این خودروساز ادامه خواهد داد.

شریعتمداری افزود: صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت مهم جایگزین واردات محسوب می‌شود که می‌تواند سهم زیادی از صنعت و اقتصاد را به‌خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: این صنعت با خوداتکایی و استفاده از ظرفیت‌ها توانسته نوآوری‌های بزرگی را رقم زده و کشور را از واردات بی‌نیاز کند.

سال گذشته گروه خودروسازی سایپا حدود ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد

سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هم در جریان بازدید شریعتمداری از پارس خودرو به تشریح کارنامه این گروه خودروسازی پرداخت و گفت : قبلا ۵۴۰ هزار دستگاه خودرو برای سایپا تعهد ایجاد شده بود که مجموعاً ۵۴ هزار دستگاه خودرو جزو تعهدات پارس خودرو است . 

وی افزود:  سال گذشته گروه خودروسازی سایپا حدود ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرد. این شرکت نه تنها افت تولید نداشت بلکه از افزایش ظرفیت تولید نیز برخوردار بود . 

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا  همچنین گفت: سایپا در سال گذشته کمترین میزان افت تولید را در میان خودروسازان داشته و تعهدات قبلی خود را با سرعت پوشش می‌دهد.

سیدجواد سلیمانی افزود: با ایجاد نظم و انضباط مالی در حال حاضر بدهی معوقه نداریم و سایپا و پارس‌خودرو از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شده‌اند.

به گفته وی گروه خودروسازی سایپا قصد دارد در سال جاری تولید محصولات خود را افزایش دهد.

وی افزود:  امروز بدهی های شرکت پرداخت شده و هیچ گونه بدهی نداریم . برنامه ریزی امسال نیز تولید ۴۸۰ هزار دستگاه خودرو در گروه سایپا خواهد بود . در گروه پارس خودرو سال گذشته ۱۰۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.  امسال برنامه داریم تا این رقم به ۱۶۶ هزار دستگاه خودرو برسد . یعنی ۶۰ درصد ظرفیت پارس خودرو را افزایش خواهیم داد . 

وی افزود:  امسال سه برنامه مشخص در زمینه تولید خودرو داریم . تولید خودروی کوییک R و  ساینا ۹۹ است.  تولید خودروی شاهین نیز از شهریور ماه امسال آغاز خواهد شد. 

 وی به استراتژی کلی سایپا نیز اشاره کرد و گفت:  استراتژی مار گروه سایپا این است که از خودروهای ارزان قیمت به سمت خودرو متوسط خواهیم رفت . بر همین اساس تولید خودرو پراید ۱۳۲ تعطیل شد ، تولید پراید ۱۱۱ هم متوقف شده  و آخرین تولید پراید ۱۳۱ نیز تیرماه  صورت خواهد گرفت . 

وی یادآور شد: اقداماتی نظیر توقف دو مدل محصولات خانواده پراید و افزایش تولید محصول در کنار برنامه تولید چند خودرو در سال جاری در سایپا محقق شده است.

برپایه این گزارش ،  تفاوت حقوق و یکسان سازی حقوق  و توجه به معیشت از جمله مواردی بود که کارگران پارس‌خودرو در این دیدار بر آن تاکید کردند. 

در این بازدید شاکرمی معاون روابط کار ، صادقی فر معاون فرهنگی و اجتماعی ، رضایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و برخی  مدیران وزارت کار و رفاه اجتماعی و مدیران گروه صنایع تولیدی کروز نیز حضور داشتند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: