اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 22 April 2020
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبرداد:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۵۳ درصدی ابتلای روزانه به بیماری کووید ۱۹ در ایران در فاصله ۱۸ روز پس از اولین نشست وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی خبر داد.
کاهش ۵۳ درصدی ابتلای روزانه به کرونا در ایران
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، سعید نمکی روز چهارشنبه در نشست مجازی با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت و رییس دفتر و وزرای بهداشت منطقه شرق مدیترانه این سازمان که با موضوع بیماری کووید ۱۹ به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، افزود: از دوم آوریل ۲۰۲۰ مطابق با ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ و با گذشت ۱۸ روز از اولین جلسه مجازی ما، تعداد موارد ابتلای روزانه، ۵۳ درصد و تعداد قربانیان نیز ۳۰ درصد کاهش داشت و با این وجود در همین مدت، تعداد کل موارد ابتلا به این بیماری از ۵۰ هزار و ۴۶۸ به بیش از ۸۴ هزار مورد تا ۲۰ آوریل و اوایل اردیبهشت ماه رسیده است.

وی بیان کرد: در راستای سیاست فاصله گذاری فیزیکی، اقدام به بازگشایی کسب و کارهای کم خطر، حمل و نقل عمومی و تردد تحت ملاحظات دقیق پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت کردیم. مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها و اماکن عمومی همچنان بسته خواهند ماند تا طی ۱۰ روز آتی با ارزیابی مجدد در مورد آنها تصمیم گیری شود. ما همچنین کمیته‌ای تشکیل دادیم که مداخلات و نتایج در خصوص بیماری کووید ۱۹ را ثبت، ضبط و گزارش می‌کند و اولین گزارش این کمیته تدوین و منتشر شده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بحران کووید ۱۹ نشان داد که آمادگی برای شرایط اضطراری و نیز مدیریت پاسخ در سطح جهانی در دهه‌های آتی باید در صدر اولویت دولت ها و سازمان های بین المللی قرار گیرد. از دهه ها پیش ما شاهد انواع مختلف شرایط اضطرار در منطقه شرق مدیترانه بوده‌ایم، بنابراین آمادگی و راهبردهای پاسخ ما باید مورد بازنگری قرار گرفته و به گونه ای هماهنگ، تقویت شود.

نمکی گفت: سران کشورها باید بدانند که سلامت در قلب توسعه قرار دارد که این امر متاسفانه در حد شعار باقی مانده است. از سازمان جهانی بهداشت تقاضا دارم که چهارچوبی مبتنی بر تجربیات جهانی تدوین کرده تا برای کمک به اعضا و عملی کردن چهارچوب مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: کووید ۱۹ نشان داد که یک ویروس می‌تواند وظایف دینی، منفعت اقتصادی، کسب و کار، تعاملات فرهنگی و سیاسی، آموزش و یادگیری و مهمتر از همه، شرایط سلامتی جامعه از جمله زیرساخت ها و مدیریت بهداشتی را مختل کند. فاکتورهای آموزشی، بهداشتی، امنیتی، اقتصادی، روابط اجتماعی، مسکن و حمل و نقل از جمله حوزه هایی هستند که باید توسط کشورهای عضو در اولویت قرار گیرند به ویژه نیازمندان باید در مرکز توجه باشند.

وزیر بهداشت گفت: برابری در دسترسی به دارو و واکسن و اتخاذ موضع مشترک علیه یک جانبه گرایی و تحریم های غیرقانونی باید در مرکز توجه سازمان جهانی بهداشت باشد. در این راستا از مدیر منطقه‌ای این سازمان تقاضا دارم که از کشورهای عضو بخواهد تا برنامه مشترک سالانه وزارت بهداشت کشورها با سازمان جهانی بهداشت و تقویت ظرفیت‌های آمادگی و پاسخ را بازبینی کرده و آن را با مراقبت های اولیه (PHC)، اهداف و پوشش همگانی سلامت (UHC) تلفیق کرده و توجه ویژه ای به مبارزه با آثار سوء کووید ۱۹ بر شاخص های اجتماعی سلامت داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: