اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 22 April 2020
سخنگوی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص شتاب در بازگشایی های جدید مانند پارک ها و بوستان ها و تاثیر آن در افزایش روند بیماری، گفت: ما شتابی در بازگشایی اماکن عمومی نداریم و اگر تصمیمی دراین راستا گرفته شود با بررسی ستاد مقابله با کرونا خواهد بود.

شتابی برای بازگشایی پارک ها و بوستان ها نخواهیم داشتبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه آیا شتاب در بازگشایی های جدید مانند پارک ها و بوستان ها روند عادی سازی بیماری را نشان نمی دهد و تاثیر منفی در افزایش بیماری نخواهد داشت، گفت: ما شتابی در بازگشایی اماکن عمومی نداریم و اگر تصمیمی دراین راستا گرفته شود با بررسی ستاد مقابله با کرونا گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، گفت: محدودیت تردد غیر ضروری بر سر جای خود قرار دارد و اینکه برخی مشاغل کم خطر درحال بازگشایی است دال بر عادی شدن وضعیت بیماری در کشور نیست.

جهانپور ادامه داد: حمل و نقل عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهرداری ها در حال نظارت است و مردم  و خصوصا خبرنگاران در صورت مشاهد هر گونه مواردی به عنوان مدعی عموم وزارت بهداشت، موارد را اعلام کنند.

 درخواست شورای شهر تهران برای باسخگویی وزیر بهداشت 

جهانپور درباره درخواست شورای شهر تهران برای باسخگویی وزیر بهداشت درباره آمار کرونا افزود: بعید می دانم جایی شورای شهری چنین چیزی را بخواهد چون آیین نامه را اطلاع دارند نمی توانند به وزیر بگویند بیاید و پاسخ دهد. آنها نمایندگان مردم در شهرهای مختلف هستند می توانند وقت بگیرند و با وزیر بهداشت صحبت کنند. هر روستایی و هر شهری می تواند با مسئولان خودش درباره کرونا صحبت کنند، در وزارت بهداشت نمی توانیم به یک شورای شهر یا چند شورای شهر پاسخگو باشیم. خارج از آن چیزی نداریم.

وی گفت: در هیچ کشوری آمار فوتی را از گورستانها نمی گیرند. هر چیزی شاخص و استانداردی دارد در این مورد هم تنها مرجع ذی صلاح وزارت بهداشت است. تکلیف روشن است اما کسانی  که گرایش سیاسی دارند دغدغه آنها را درک می کنیم.

جهانپور افزود: از همه خواستیم موضوع سلامت را سیاسی نکنند اما به نظر می رسد علاقه سیاسیون بیشتر از عرف است و قابل تحلیل است. ولی معتقدیم که اپیدمی کرونا و بسیج ملی مقابله با کرونا کارزار انتخاباتی نیست. اشتباه نگیرید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: آمار در تهران هم بر اساس نتایج آزمایشگاهی است. اینکه عادی سازی اتفاق بیفتند هر کسی نگران این است که مردم تصور نکنند فضا عادی است. فاصله گذاری هوشمند به معنای عادی سازی نیست. چون شرایط عادی نیست و هر عادی سازی پیامدهای خودش را دارد.

از هر ۱۱ نفر فوتی در کشور یک نفر به علت کووید ۱۹ است

وی افزود: تلاش می کنیم همین آمار که فعلا روند نزولی دارد هر روز اعلام کنیم اما شرایط عادی نیست. اینکه یک یازدهم مرگ و میر کشور ناشی از کرونا باشد. از هر ۱۱ نفر فوتی یک نفر به علت کووید ۱۹ است نشان می دهد که شرایط عادی نیست. هیچ کس به دنبال عادی سازی این شرایط نیست. شرایط ویژه است به همین پروتکل اعلام می شود.شرایط عادی برای رفتن به نانوایی پروتکل نمی خواهد.

جهانپور گفت: اینکه عده ای اطلاعات لازم را ندارند. تست ها را نمی شناسند. از آزمایشگاهها خبر ندارند بعد هر روز آمار را زیر سوال می برند درست نیست. اگر غیر از این است، آمار اعلام کنند ما هم راحت تریم. وزارت بهداشت داوطلب این نیست که خیلی زود اعلام کند موضوع کرونا تمام شده است.

دستور وزیر بهداشت برای تکمیل پرونده بیماران

وی درباره دستور وزیر بهداشت برای تکمیل پرونده بیماران گفت: پرونده ها باید تکمیل شود. چیز جدیدی ابلاغ نشده است. ممکن است در کوران اپیدمی پرونده ها نواقصی داشته باشد. برای تکمیل پرونده ها باید شیوه نامه داشته باشیم. امروز وقتی پرونده ای که بعدها محل مطالعه دهها محقق قرار می گیرد، مشکل داشته باشد؛ بعدها قابل جبران نیست. هر قرنی یکبار چنین رویدادی ممکن است برای بشر رخ دهد.

باتوان پزشکان ایرانی آمار ما بهتر از اغلب کشورهای توسعه یافته است

وی ادامه داد: موارد بیماری های تنفسی در همه جای دنیا هست. معیارها هم مشخص است. کشورهای دیگر هم در درمان این بیماری از ما موفقیت بیشتری نداشته اند که بگویند تشخیص بهتری داده اند. با توان پزشک و پرستاران ایران آمار ما بهتر از اغلب کشورهای توسعه یافته است.

وی درباره شائبه سانسور اطلاعات کرونا در ایران گفت: هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد. آنچه درباره کرونا در ایران بوده شفاف اعلام شده و عیان است. معادل و نمونه خارجی هم ندارد. در کشورهایی با ادعای آزادی رسانه این آمار را معاون رئیس جمهوری باید ارائه کند و اعلام آمار توسط شخص دیگر پیامدهایی دارد که رسما تایید کرده اند و به نوعی آمار متفاوت ارائه می کنند. مقایسه آن با کشور ما نشان می دهد که چه خبر است.

جهانپور گفت: اپیدمی کرونا با وجود خساراتی که داشت یک حسن داشت و برای مقایسه در خیلی از جنبه ها از جمله حوزه سلامت با کشورهای دیگر یک فرصت بود. قضاوت را چه در حجم اطلاع رسانی، چه در صداقت و شفافیت و چه در روند بیماری به عموم مردم و سازمانهای مستقل مردم نهاد می گذاریم. امروز زمان خوبی برای مقایسه است. از این مقایسه ها استقبال می کنیم حتی اگر مقایسه ها سوگیرانه باشد باز هم مفید است و مطمئن هستیم در این مقایسه حتما نظام جمهوری اسلامی سربلند خواهد بود.

مدارس در آخرین مرحله بازگشایی هاست

وی درباره بازگشایی مدارس نیز گفت: مدارس و دانشگاهها اولین جاهایی بودند که از اول اسفند بعد از اپیدمی کرونا تعطیل شدند. قاعدتا آخرین جایی هم خواهند بود که بازگشایی می شود و فعلا برای اعلام زمان آن زود است.

مساجد زودتر از ۱۵ اردیبهشت بازگشایی نمی شوند

جهانپور درباره زمان بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی به خصوص با توجه به نزدیکی ماه رمضان گفت: تصمیم جدیدی برای بازگشایی مساجد و اماکن و تجمعات مذهبی نداریم و تا ۱۵ اردیبهشت این اماکن بازگشایی نمی شوند.

وی افزود: تصمیم جدیدی برای بازگشایی ها گرفته نشده است. مصوبات همان اجرای فاصله گذاری هوشمند است که قبلا اعلام شده، فعلا مشاغل کم خطر و متوسط بازگشایی می شوند.

بیش از هزار تخت مراقبت ویژه به بیمارستانها اضافه شده است

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره کاهش تخت های آی سی یو کرونا گفت: تابلوی وضعیت کرونای امروز ناشی از اقدامات دو هفته پیش است که وضعیت بدی نیست. در مورد تخت های آی سی یو با توجه به وضعیت اسفند، بیش از هزار تخت مراقبت ویژه به بیمارستانها اضافه شد و عمده آنها برای بیماران کرونا اختصاص یافت. اکنون که این بیماران کم شده اند، از این تختها برای مریض های غیر کرونایی که نیازمند هستند استفاده می شود و هر زمان که نیاز باشد تغییر کارکرد این تختها با فوریت امکانپذیر است اما در مورد آینده نمی توانیم غیب گویی کنیم.

واردات دارو برای کرونا

وی درباره واردات دارو برای کرونا گفت: تا امروز این بیماری داروی اختصاصی ندارد. عمده داروی پروتکل درمانی آن که مربوط به درمان بیماری های دیگری مثل مالاریا یا روماتیسم مفصلی است از قبل هم در کشور بوده و تولید داخل است. بعضی داروها مثل تامیفلو که برای درمان آنفلوانزاست، نمونه وارداتی هم دارد که برای درمان آنفلوانزا در صورت نیاز از سوی شرکتها یا هلال احمر وارد می شوند.

وام ۵۰میلیونی از بانک جهانی

جهانپور درباره وام ۵۰میلیونی از بانک جهانی گفت: نیازمند منابع خارحی برای بهبود خدمات درمانی هستیم. البته نسبت به خیلی از کشورها آمار و وضعیت بهتری داریم بعضی از این کشورها توسعه یافته هستند که زیر ساختهای درمانی آنها از ایران بهتر است. هدفگذاری ما این نیست که هر چه داریم کفایت می کند در سالهای اخیر بخش سلامت توسعه یافته اما اکنون هم در شرایط تحریم نیازمند توسعه منابع هستیم. گر چه در صادرات نفت مشکل داریم و گر چه آنهایی که نفت می فروشند الان باید رایگان بفروشند اما در هر صورت برای تامین کیت های تشخیصی نیازمند منابع مالی هستیم تا آزمایشها را بیشتر کنیم، خوشه های ناامن را بیشتر پیدا کنیم و تعداد تست ها را در در روز بیشتر کنیم.

انتقال کامیونی بیماران در کشورهای پیشرفته

وی ادامه داد: سیاستمداران کشورهای تحریم کننده که به دنبال انزوای ایران بودند در مواجهه با یک بیماری مشاهده می کنند که در کشور آنها کامیون کامیون بیمار جا به جا می کنند و بیماران روی زمین خوابیده اند، کمبود اقلام مختلف و ونتیلاتور دارند و انتقادات داخلی دارند. اما وضعیت کشور ما به گونه دیگری است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: به هر حال دنیا مقایسه می کند، کشوری که اقتصاد اول دنیا و بزرگترین تولید کنده علم و فناوری دنیاست چنین وضعیتی دارد و  کشور دیگری که مورد تحریم آن کشور است مبادلات بانکی و شرکتهایی که می خواهد به او دارو و تجهیزات پزشکی بدهند، تحریم هستند، وضعیت بهتری دارد. هر کس وزیر بهداشت و رئیس جمهوری آن کشور تحریم کننده باشد باید توجیه کند. مکانیزم اول انکار و مکانیزم دوم فرافکنی است و باید تحریم ها را تشدید کنند.

بیماری های تنفسی غیر کرونایی مهاجرت نکرده اند

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آمار بیماری های تنفسی و کرونا گفت: بیماریهای تنفسی در همه جای دنیا هست، همه آنها هم کرونا نیست. کشورهای دیگر هم در درمان کرونا بهتر از ایران عمل نکرده اند و با توان پزشکان و پرستاران ایران، آمار ایران از کشورهای پیشرفته بهتر است.

جهانپور گفت: قبل از اپیدمی کرونا هم روزانه هزار و ۵۰ بیمار در کشور فوت می کردند. آیا کل بیماران دچار پنومونی کرونا هستند. آیا همه بیماران تنفسی غیر کرونایی از ایران رفته اند و همه  عفونت های تنفسی ناشی از کروناست. همه این ویروس ها و عوامل بیماری زای دیگر همچنان مشغول هستند.

وی افزود: برخی می گویند از اول اسفند هیچ عامل بیماری تنفسی نیست و فقط کروناست. عوامل مرگ و میر حذف نشده است. کرونا هم به آن اضافه شده است. برخی می گویند تا مثلا ۳۰ اردیبهشت هیچ کسی بر اثر هیج عامل بیماری دیگری فوت نمی کند. هیچ کس بر اثر هیج عاملی نمای سی تی اسکن او گراند گلاس نمی شود.

 سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: آدمهایی درگیر این موضوع شده اند که یا نمی دانند یا تعمدا نمی خواهند همه واقعیت را منعکس کنند. همه پنومونی ها ثبت می شود. یکی از شایع ترین های آن کروناست. ولی هیچ کدام از محققان نمی گویند آمدن کرونا در ایران یعنی اینکه بقیه عوامل بیماری زا از مرزهای ایران مهاجرت کرده اند، آنها هم هستند.

 جهانپور گفت: مرگ ترافیکی کاهش پیدا کرده، آلودگی هوا کم شده و ۱۹ هزار مرگ آلودگی هوا ممکن است کاهش پیدا کرده باشد اما صفر نشده است.

کیت های آنتی بادی هنوز دقیق نیستند

وی درباره مصونیت بیماران بعد از ایجاد پادتن در بدن آنها گفت: کسانی که مبتلا به بیماری ویروسی می شوند بدنشان پادتن می سازد و برای مدت موقت مصونیت نسبی پیدا می کنند.

جهانپور گفت: باید کیت آزمایشگاهی آن که کیت آزمایش سرولوژیک است، معتبر باشد. اینکه این کیت ها بر اساس کدام آنتی بادی ساخته شود نشان می دهد که فناوری چقدر می تواند به ما کمک کند. اکنون کیت های مختلفی ساخته شده که مدعی هستند ۸۶درصد می تواند این آنتی بادی را تشخیص شود در ایران هم تولید شده است اما نه در ایران نه سازمان بهداشت جهان این کیت ها تایید نشده است. خود من یکی از این کیت ها را تست کردم و معلوم شد، دقت آن ۴۰ درصد است.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش بینی ما این است که این کیت ها فعلا ۴۰ درصد نتایجشان قابل تایید است، گفت: هر روز کیت های جدیدتری ساخته می شود. کیتی که تشخیص دهیم بالاترین حساسیت را دارد در پروتکل کشوری قرار می گیرد و مجوز تولید انبوه به آن داده می شود. 

 



خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: