اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 22 April 2020
رییس اورژانس تهران:
رییس اورژانس تهران با اشاره به اینکه تماس نادرست با اورژانس اتفاق نمی‌افتد، گفت: قبل از موضوع کرونا دیسپچ مشاوره نداشتیم و برخی تماس‌های غیراورژانسی داشتیم اما با توجه به موضوع کرونا سوالات زیاد مردم دیسپچ مشاوره کرونا اختصاص یافت و همه تماس‌ها در مورد کرونا به این دیسپچ منتقل می‌شد و سوالات پاسخ داده می‌شد.

ایجادخط ویژه مشاوره کرونا در اورژانس تهرانبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، پیمان صابریان رئیس اورژانس تهران در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: در حال حاضر تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی کاهش یافته، اما بیماران کرونایی که منتقل می‌شوند بدحال‌تر بوده و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و بلافاصله از اورژانس به تخت‌های آی سی یو منتقل می‌شوند.

صابریان افزود: ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی شامل سکته‌های قلبی و مغزی و تروماها و تصادف‌ها همچنان وجود دارد و با کرونا، بار اضافه‌ای به اورژانس تحمیل شد. در نتیجه هم به آموزش بیشتر و هم به کار بیشتر در اورژانس نیاز داشتیم. انتقال بین بیمارستانی هم به اورژانس پیش بیمارستانی محول شد و این در حالی است که این کار قبلا توسط خود دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: تاکنون در کشور سابقه نداشت که تمام بیماران از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری منتقل شود و روزانه تا ۱۲۰ انتقال بیمار بین بیمارستان‌ها انجام شد.

ایجادخط ویژه مشاوره کرونا در اورژانس تهران

رییس اورژانس تهران در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه آیا تاکنون تماس های اشتباهی با اورژانس تهران گرفته شده و این تماس ها مشکلاتی را برای مامورین اورژانس ایجاد کرده یا خیر؟ گفت: تماس نادرست با اورژانس اتفاق نمی افتد، قبل از موضوع کرونا دیسپچ مشاوره نداشتیم و برخی تماس‌ها غیراورژانسی داشتیم  اما با توجه به موضوع کرونا سوالات زیاد مردم دیسپچ مشاوره کرونا اختصاص یافت و همه تماس‌ها در مورد کرونا به این دیسپچ منتقل می‌شد و سوالات پاسخ داده می‌شد.

وی افزود: با توجه به بیماری کرونا در کشور تمام تماس ها که احساس کنیم کرونا هم نیستند اما باز هم شرایط مقابله با کرونا رعایت می شود.

افزایش ۴ برابری تماس‌های اورژانس بعد از کرونا

صابریان در ادامه از دپوی تجهیزات اورژانس قبل از ورود کرونا به کشور خبرداد و گفت: با توجه به کمبود نیرو، باید کیفیت تجهیزات را بهتر می‌کردیم. تماس‌های اورژانس از اوایل اسفند به صورت صعودی تا چهار برابر رسید. البته این موضوع پیش بینی شده بود. ۵۰ درصد تماس‌ها در مورد مشاوره کرونا بود و روزانه ۳۰ هزار تماس با دیسپچ کرونا انجام می‌شد.

تفکیک آمبولانس بیماران کرونایی از سایر آمبولانس‌ها

رییس اورژانس تهران افزود: آمبولانس بیماران کرونایی هم از سایر آمبولانس‌ها جدا شد. همچنین بلافاصله بعد از انتقال بیمار، اورژانس‌ها به فضایی وارد شده و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شست‌وشو شده و وارد چرخه می‌شدند.

صابریان گفت: پرستاران دیسپچ که کار پاسخگویی به تلفن‌ها را انجام می‌دادند هم استراحت زیادی نداشته و زمان استراحت آنها تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی درادامه با بیان اینکه این بیماری جدید است و اطلاعات زیادی در مورد آن در کل دنیا وجود ندارد، گفت: اداره پژوهش اورژانس از ابتدای شیوع بیماری، همه اتفاقات را رصد کرده و نتیجه مقاله‌ها را به اداره آموزش می‌فرستادند و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، آموزش‌ها به پرسنل انجام می‌شد.

۷۲ نفر از پرسنل اورژانس تهران به کرونا مبتلا شدن

رییس اورژانس تهران در ادامه با اشاره به شهادت یک نفر از پرسنل اورژانس تهران، گفت: حدود ۷۲ نفر با سی تی اسکن ریه مثبت در مورد کرونا در اورژانس تهران داشتیم، البته برخی افراد هم تست مثبت نداشته و بدن درد و علائم دیگری داشتند که جزو مثبت‌ها قرار گرفته و قرنطینه شدند.

صابریان ادامه داد: هیچ سازمان امدادی مانند اورژانس تهران نیست که دائما در حال فعالیت باشد و علاوه بر آن نیز این سازمان از ظرفیت های خوبی برخوردار است و درصورت بروز هرگونه مشکلی با تمام توان در خدمت مردم خواهیم بود و کم و کاستی نخواهیم داشت.

 برانکاردهای مخصوص حمل بیماران کرونایی

صابریان در پاسخ به سوالی درباره استفاده از برانکاردهای مخصوص حمل بیماران کرونایی گفت: برانکاردها در ابتدای شیوع کرونا به دست ما نرسیده بود، اما در حال حاضر خریداری شده و در اورژانس تهران از این برانکاردها استفاده می‌کنیم و باید مدتی بگذرد تا تاثیر آن را بررسی کنیم.

ماموریت اورژانس تهران روزانه به ۵ هزار مورد رسید

رییس اورژانس تهران با اشاره به اینکه اکثر افرادی که منتقل شدند با میانگین سنی بیش از ۶۰ سال بودند گفت: ماموریت روزانه اورژانس تهران تا پنج هزار مورد نیز رسید و بیشتر افراد از سالمندان بوده و موارد محدودی از کودکان وجود داشت.

صابریان گفت: جابه‌جایی‌های غیراصولی توسط یک مرکز آمبولانس خصوصی در ابتدای شیوع کرونا انجام شده بود. بازرس‌ها به صورت مداوم از آمبولانس‌های خصوصی بازرسی می‌کنند.

رییس اورژانس تهران بیان کرد: کیفیت تجهیزات هیچ قسمت از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با اورژانس برابری نمی‌کند. زیرا تجهیزات اورژانس را با بالاترین کیفیت انتخاب کردیم تا هم پرسنل دچار مشکلی نشده و هم برای بیماران مشکلی پیش نیاید. به هر حال خدمات اورژانس، مرگ و زندگی است و نمی‌توانیم از کیفیت چشم پوشی کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر به کمک موتورلانس‌ها ماموریت‌های اورژانس تهران به خوبی انجام می‌شود و زمان رسیدن بر بالین بیمار تقریبا همان ۱۴ تا ۱۶ دقیقه بوده و تغییری نکرده است.

تجهیزات بیش از ۵۰ درصد آمبولانس‌ها به روز است

صابریان گفت: در اورژانس تفاوتی ندارد که فرد دچار حادثه یا بیماری شده یا چه وضعیتی دارد. بالای ۵۰ درصد آمبولانس‌ها شرایط خوب و ویژه‌ای دارد و تجهیزات آن به روز است.

حال دکتر کوولیوند خوب است

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رییس سازمان اورژانس کشور که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، اظهار کرد: خوشبختانه دکتر کولیوند بیماری را پشت سر گذاشته و شرایط بهتری دارد و به زودی سر کار حاضر می‌شوند.

افزایش حوادث ترافیکی با افزایش ترافیک

رییس اورژانس تهران گفت: با توجه به ترافیک موجود در سطح شهر، حوادث ترافیکی هم افزایش یافته است. هر شخصی که با اورژانس تماس بگیرد، تریاژ شده و اگر نیاز به آمبولانس داشته باشد، آمبولانس برای او ارسال می‌شود.

صابریان در پاسخ به سوالی درباره افزایش هزینه‌های اورژانس تهران در زمان شیوع کرونا بیان کرد: آمبولانس مخصوص بیماران کرونایی در اورژانس تهران و کل کشور در نظر گرفته شد. پرسنل این آمبولانس‌ها به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز داشتند. این موضوع باعث شد که مبلغ ماموریت‌ها بالاتر برود. با توجه به استفاده از امکانات حفاظتی، حجم ریالی ماموریت‌ها برای کرونا افزایش یافت. هزینه‌های ماموریت‌های اورژانس تهران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: