اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 22 April 2020
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:
رئیس جمهور، شیوع ویروس کرونا را آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام های جهان دانست و با قدردانی از همراهی مردم و خدمات خالصانه کادر درمانی تاکید کرد: در روزهای سخت پیک بیماری کرونا، همه بخش ها پای کار بودند اما اقلیت کوچکی که خط را از بیرون می گیرند، روزی کاسب تحریم بودند و امروز کاسب کرونا شده اند.

در روزهای سخت پیک بیماری کرونا، همه بخش ها پای کار بودندبه گزارش عصرپرس ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: این ماه، ماه رحمت، برکت و مغفرت است، بهترین روزها و شب‌ها پیش روی ماست، بهترین لحظات به عنوان باز شدن درهای رحمت آسمان در روزهای آینده رو به روی ماست، خداوند فیض خود را بر ما نازل می‌کند و ما باید از این شرایط بهره گیریم. ماه رمضان ماهی است که هم به ما سلامت عطا می کند و هم اعتماد و روحیه و مسیر احسان و یاری دیگران را تشویق می کند

وی افزود: همیشه ما نیازمند به رمضان بودیم و همیشه نیازمند هستیم. امسال نیاز ما بیش از سال‌های گذشته است. در این ماه‌های اخیر بشر فهمید در برابر قدرت لایزال الهی و تحولات طبیعت تا چه حد ناتوان است و همه غرورها و تبخترهایی که کنار و گوشه جهان مشاهده می‌کردیم و اظهار قدرت‌هایی که می شد دیدیم، یک موجود بسیار ریز پنهان نادیدنی از یک نقطه شروع می شود و همه جهان را طی می‌کند و تمام مردم جهان را گرفتار می‌کند. معلوم است قدرت بشر بسیار محدود و ناچیز است و همیشه باید اتکا ما به قدرت بی‌پایان الهی باشد.

وی افزود:البته امسال، سال خاصی برای ما و برای همه مسلمانان است و ماه رمضان همیشه توأم با خاطره‌هایی از اجتماعات در محل عبادت، خواندن قرآن، خواندن مناجات و اجتماع در مساجد بود که امسال شرایط خاصی داریم.

روحانی گفت: همه مسلمان‌ها تقریباً دارای همین شرایط هستند و عبادت‌ها بیشتر عبادت‌های جمعی نیست و فردی می‌شود و البته ان‌شاء الله اخلاص، خلوص و توجه مردم در نبود اجتماعات و آن معنویتی که در آن اجتماعات ملموس می‌شد، برای ما به نحوی جبران می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در روایات آمده که ماه رمضان، فقط لب فرو بستن از طعام و شراب نیست و اینکه خوردنی و آشامیدنی را در ساعات روز تنها کنار بگذاریم و آن روایت می‌گوید که ماه رمضان این است که زبان‌ها و چشم‌ها مهار شود و کینه‌ها از دل‌ها رخت بر بندد و لب از دروغ گفتن، افترا و تهمت بپرهیزد و ان‌شاء الله این ماه رمضان یک ماه رمضان واقعی برای همه ما و موجب تحول بزرگ در جامعه ما از لحاظ معنوی باشد.

روحانی افزود: ما نیاز به معنویت و هم نیاز به علم و دانش داریم. معنویت هم دستور خداوند است و علم، دانش و فراگیری هم دستور خداوند است و دین ما دین علم، تحقیق، مراجعه به خبره‌ها و متخصصین است و اساس دین بر مبانی استوار بوده و است بنابراین منافاتی ندارد که ما هم به متخصص مراجعه کنیم و هم به نتیجه علم و دانش و تحقیقات پایبند باشیم و در عین حال مناجات، دعا، معنویت و توجه‌مان هم بیش از سال‌های گذشته باشد.

وی گفت: باید یک دست ما به سوی آسمان و دریافت رحمت از خداوند و یک دست ما هم به سوی کار و تلاش و فعالیت هم در زمینه سلامت جامعه و هم در زمینه معیشت جامعه باشد.

 

وی گفت: مردم ما کاملاً مطلع هستند که داستان این ویروس به یک آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‌های جهان تبدیل شده و شما می‌بینید همه کشورها در کنار هم در یک رقابت شدید برای سلطه و درمان و کوتاه کردن دوران بیماری و مهمتر برای پیشگیری از شیوع این بیماری است و همه ملت‌ها تلاش می کنند،بعضی‌ها بیشتر موفق بودند و بعضی‌ها کمتر موفق بودند و در پایان کار است که آن وقت نمره‌ها معلوم می‌شود. باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم. ببینیم پایان کار به کجا می‌رسیم.

رئیس جمهور افزود:آنچه می‌توانیم درباره ایران‌ ادعا کنیم این است که مهارت کادر درمان و تسلط آنها بر کار، روز به روز بیشتر شده است.امروز پزشکان و پرستاران ما به مراتب از اول فروردین یا از اول اسفند، سلطه و تسلط و مهارت و آشنایی‌شان و توانمندی‌شان در زمینه مقابله و مبارزه با این ویروس بیشتر شده است. این یک امتیاز بزرگ است و البته در کنار کار و تلاش، اخلاص، فداکاری، وطن‌پرستی، وطن دوستی و ایثار در راه خداوند، ماه‌های معنویت رجب، شعبان و رمضان همه اینها دست به دست هم داده که پزشکان و پرستاران ما با همه توان و کل کادر درمانی موفق شوند.

روحانی بابیان ینکه مردم ما بسیار همکاری کردند،گفت: امروز هم آمارها نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین که تقریباً با سخن گفتن با مردم و اقناع مردم از آنان خواسته شده بود که سفرها را کم کنند مردم پاسخ بسیار خوبی دادند.

وی افزود:این آمار نشان می‌دهد که مسافرت با اتوبوس 80 درصد، با ریل و قطار 96 درصد، با هواپیما 83 درصد و سفر دریایی 98 درصد کاهش پیدا کرد و تردد جاده‌ای 63 درصد کاهش پیدا کرد. این نشان هوشیاری، همکاری و همدلی مردم است.

رئیس جمهور ادامه داد: در روزهای اول پرستارها و پزشک‌ها نگران بودند و بیشتر در معرض خطر بودند، چون تجهیزات کافی در بیمارستان نبود، ماسکی و لباسی که مورد نیاز آنها بود به اندازه کافی نبود و شاید در بعضی از بیمارستان‌ها دستگاه تنفس مصنوعی که می‌خواستند به اندازه مورد نیاز نبود، کیت‌های تشخیص به اندازه مورد نیاز نبود و حتی مواد ضدعفونی کننده و وسایل بهداشتی به اندازه کافی نبود.

وی افزود:یک جهاد عظیم و مستمری در کشور شروع شد. بخش دولتی، خصوصی، عمومی و غیردولتی همه پای کار آمدند. اینکه امروز در زمینه مواد ضدعفونی کننده، شوینده و بهداشتی، نه تنها توان ما به گونه‌ای است که نیاز داخلی‌مان تأمین می‌شود حتی قدرت صادرات داریم و می‌توانیم بخشی از اینها را به کشورهایی که نیازمند هستند، صادر کنیم.

روحانی گفت: در زمینه ماسک که هنوز نیازهای داخلی را تأمین می‌کنیم، در آینده امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که در این زمینه‌ها بتوانیم صادر کننده باشیم و در زمینه کیت‌های تشخیص الان می‌توانیم صادرکننده باشیم که نیاز داخلی ما زیاد است ولی می‌توانیم.

وی افزود: می‌توانیم کیت تشخیص بیماری، کیت تشخیص آنتی‌بادی و سرولوژی  نیاز خود را تأمین کنیم و به تدریج و قدم به قدم جلو می‌رویم و در آینده هم توانمند هستیم که حتی صادر کنیم.

رئیس جمهوربا تشکر از همه دستگاه‌ها و بخش خصوصی گفت: در روزهای سخت کرونا همه پای کار بودند از همان در روزهای پایانی اسفند و اول فروردین که روزهای اوج بیماری بود همه پای کار آمدند، و مشغول فعالیت شدند که اگر این طور نبود بازار از نیازهای بهداشتی و مایحتاج تامین نبود و بازار اشباع نبود

وی افزود: تنها مبارزه با این ویروس نیست بلکه حل معضلات، مشکلات و نیازمندی های ضروری و روزمره مردم هم حائز اهمیت است که کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفت و واقعاً جای تشکر از ملت بزرگ، کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه آنهایی دارد که در این زمینه تلاش و کوشش کردند.

رئیس جمهوربا بیان اینکه چه در تحریم چه در کرونا همواره در کشور عده ای کاسب هستند،گفت: یک افکار کودکانه و بچه‌گانه‌ای در ذهن یک اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خیلی متأسفیم این اقلیت کوچک خط را از بیرون می‌گیرد و متاسفانه هر چه آنها می گویند، اینها دومرتبه تکرار می کنند و بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می کنند. راجع به آمار تردید می کنند، راجع به درمان تردید می کنند، راجع به پیشرفت کشور تردید می کنند و راجع به کارآمدی نظام تردید می کنند و صبح تا شب، دنبال وسوسه هستند.

روحانی با تاکید بر این که هیچ دارویی برای درمان کرونا بالاتر از اعتماد و روحیه مردم نیست گفت: اگر روحیه مردم و اعتماد به یکدیگر و نشاط روحی بالا باشد این ویروس کمتر اثر می گذارد. وقتی یک جامعه دچار دلهره، تاریکی و اضطراب باشد و آینده خود را تاریک، نامطمئن و بهم ریخته ببیند، تاثیر این ویروس در این شرایط بیشتر می شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: برخی فکر نکنند اگر در مبارزه با کرونا موفق شده ایم فقط دولت موفق شده است البته به همین دلیل برخی دستپاچه شده اند، باید توجه کنند این موفقیت در درجه اول از آن ملت است.  اگر در مبارزه ویروس موفق بودیم و عملکرد ما موفقیت آمیز بود به معنای پیروزی ملت و کادر درمان ما است؛ کارمندان دولت نیز جدا از ملت نیستند همه دست به دست هم داده‌ایم این یک موفقیت و پیروزی ملی است.  

رئیس جمهور گفت:تا اینجا موفقیت‌های نسبی را در مقابله با این بیماری و این ویروس بدست آوردیم اما اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است حتما ضرر کردیم و ممکن است تمام زحمات گذشته یک آن از دست برود. ایام عید این همه کنار هم بودیم و مراعات کردیم و روز سیزده بدر آن همه مراعات کردیم، ملت یکپارچگی خود را برای مقابله با این ویروس نشان داد همان روحیه را باید ادامه دهیم.

وی افزود: اینکه به تدریج یک بازگشایی‌هایی شروع شد، این ضرورت کشور بود و این ضرورت اگر با ادامه راه مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی توام شود،موفق خواهیم بود. تا امروز این چنین بوده مردم مراعات کردند. آمار و ارقام نشان می دهد که ما یک اوجی در این بیماری نداشتیم اما اگر دچار اوج شویم و فکر کنیم که کار تمام شده و پیروز و موفق شدیم، این بزرگترین مشکلی است که ممکن است دامن ما را فرا بگیرد .

روحانی ادامه داد: همچنان خروج از خانه در غیرضرورت مخالف پروتکل‌های بهداشتی است، باز تردد در خانه‌های همدیگر مخالف ضرورت‌های بهداشتی است، هرگونه تجمع به خلاف است. دستگاه‌ها هم باید مواظب باشند چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوانی اجتماع مردمی درست کنند. هر که امروز می‌خواهد تصمیم بگیرد چون هنوز افکار ما افکار قبل از کرونا هست. گاهی در شرایط کرونا تصمیم نمی‌گیریم و یک دستورالعملی صادر می‌کنیم، یک کاری را انجام می‌دهیم و یک اجتماع درست می‌کنیم این اجتماع مضر است.

وی افزود: الان امر به معروف و نهی از منکر ما اینها است. یکی از موارد مهم امر به معروف این است که مردم را به فاصله گذاری هوشمند و به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مداوم دعوت و ترغیب کنیم و بخواهیم و حتی گاهی امر کنیم آنجایی که لازم است و مرتب از نهی از منکر کنیم، نهی از منکر همین اجتماعات است، نهی از منکر این  است که پروتکل‌های بهداشتی زیر پا گذاشته نشود.

روحانی ادامه داد: تا امروز هنوز هیچ دانشمند، هیچ مرکز درمانی، بهداشتی، و هیچ سازمان بین‌المللی، نتوانسته پیش‌بینی کند که بشر کی از کرونا خلاص می‌شود،اگر می‌شد پیش‌بینی کرد، خیلی خوب بود اما این ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ویروس ناشناخته است، بشر با آن آشنا نیست. امروز یک تصمیم می‌گیرند، فردا تغییر می‌دهند،در حال تحقیق و دستیابی به دستورالعمل‌های روشن و مسلم هستند، چون روشن نیست، ممکن است این بیماری یک ماه روبروی ما باشد، ممکن است 2 ماه، 10 ماه، یا آخر سال. برای ما روشن نیست.

رییس جمهور اظهارداشت: تا زمانی که بشر به درمان قطعی برای این بیمارینرسد، این شرایط وجود دارد پس تا ماه‌های آینده زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد همه احتیاط‌های لازم را انجام دهیم. ما هم در کارهایی که تا امروز شروع کردیم، احتیاط کردیم و اصول علمی و بهداشتی را مدنظر قرار داریم. این در اختیار مردم عزیز و بزرگوار ماست اگر مردم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند با پیشگیری جلو می‌رویم.

وی در ادامه گفت: باید از تلاشها در استان‌هایی که حدود دو هفته تا سه هفته است که روند آنها نزولی است، تشکر کنیم. بعضی از استان‌ها روند صعودی بود که در روزهای اخیر مقداری پایین آمده و شرایط فرق کرده است و البته ما هنوز در چند استان مشکل داریم که باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا از این مسئله عبور کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز تمام جهان از لحاظ اقتصادی و اداره کشور دچار مشکل شده است، اظهارداشت: چه کسی فکر می کرد که یک ویروس این گونه بتواند اقتصاد را بالا و پایین کند و پیش بینی‌های اقتصادی را از بین ببرد. در بعضی از امور مثل سفر و گردشگری و حمل و نقل چه شرایط ویژه ای در دنیا ایجا کرده است. شرایط امروز در نفت و فروش و قیمت آن کم نظیر بوده است که در عرض چند ماه این گونه سیر نزولی در قیمت و درخواست نفت در دنیا داشته باشیم.

وی افزود: همه کشورهای نفت‌خیز از جمله ما وقتی این شرایط پیش‌می‌آید، ضرر می‌کنیم منتها ضرر برخی خیلی بالا است و ضرر ما یک مقداری کمتر است. نفت نمی‌بریم چون بعضی‌ها دیدم تیترهایی را انتخاب کردند مثل اینکه این یک موفقیت بزرگ برای ما و یک شکست بزرگ برای بعضی بود؛ نه این اتفاق برای همه و ما مشکل درست کرده است.

روحانی ادامه داد: هر کشوری به نفت خام متکی بود، شرایطش سخت‌تر شده است و چون اتکا ما به نفت خام خواسته یا ناخواسته و با اراده خودمان و یا با تحمیل دشمن کمتر شده است، حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود.

شرایط اقتصادی ما الان نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است

رییس جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی ما نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است، از بخش‌های اقتصاد کشور تشکر  کرد و افزود: ما در سه ماهه آخر سال و سه ماهه چهارم سال هم در کشاورزی و هم در صنعت رشد داریم که البته این رشد مربوط به شرایط قبل از کرونا است که امیدواریم بعد از کرونا هم مسلط شویم و این رشد و شرایط را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: بعضی شرکت‌ها ضرر کردند و فعالیت بعضی‌ها از آنها چند برابر شده است. بعضی از محصولات صادرات آن کمتر شده و بعضی هرچه داشته باشیم، می‌توانیم صادر کنیم. بنابراین خط صادرات را در بعضی‌ از موارد باید عوض کنیم. خط فعالیت اقتصادی را در بعضی جاها باید عوض کنیم و برخی فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر کمک کنیم

روحانی یادآورشد: در جلسه قبل دولت از همه وزیران خواستیم که در بخش خود راه حل جدیدی را برای شرایط امروز ارائه دهند که در این جلسه همه وزیران طرح‌ها را آماده کردند که بررسی می‌شود

رییس جمهوری ادامه داد: آمار و ارقام در تورم مشاهده می‌کنیم آمار خوبی بود. این که تورم نقطه به نقطه ۱۹ درصد و ۱۲ ماهه به ۳۲ درصد رسیده است این است که این مسیر، باز هم مسیر کاهش تورم است. البته این روزها شرایط ما سخت و پیچیده‌تر است اما این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم و از بانک مرکزی می‌خواهم که تلاش خود را در این زمینه ادامه دهد.

وی اظهار داشت: این که بهره‌های بین بانکی کاهش پیدا کرده است و شرایط بهتر شده است به این معنی است که می توانیم در این شرایط، شرایطی را به وجود بیاوریم که اقتصاد ما متحول شود.

روحانی اضافه کرد: باید امسال به کارگاه‌های متوسط و کوچک توجه داشته باشیم و به برخی امور صادراتی باید توجه شود چرا که اتکای ما مثل سال گذشته باید به صادرات غیرنفتی باشد. 

در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم خواهیم بود

رئیس جمهوربابیان اینکه بورس در هفته‌های گذشته قدم خوبی در زمینه شرکت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) برداشته افزود: در روزهای آینده و هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود که آن هم باز سهامی را البته به صورت واحدهایی که در صندوق است، واحدهای ETF آماده می‌شود و هر کسی هم می‌تواند تا 2 میلیون تومان این سهام را خریداری کند و از یک تخفیفی هم برخوردار ‌شود ودر هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود و این یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ما است.

وی افزود: امسال که سال جهش تولید است یکی از راه‌ها فعالیت درست بانک‌ها و بازار سرمایه و بازار کار است که کاری کنیم که اشتغال را به وجود بیاوریم و جبران کنیم. آمار اشتغال و شرایط ما تا قبل از کرونا خوب است. آمار ماه اسفند قبل از مسائل تاثیرات کرونا ۱.۷ واحد درصد بیکاری کاهش پیدا کرده است البته ما در فصل بهار شرایط خاصی داریم که باید خود را آماده کنیم که بیکاری‌ها را به نحوی جبران کنیم.

رئیس جمهوربا بیان اینکه همه چیز در سایه وحدت و یکپارچگی به دست می‌آی،گفت: کشور چند پارچه و چندپاره به هیچ جا نمی‌رسد. در آمریکا رئیس جمهورش مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند. در تاریخ سراغ نداریم که رییس جمهوری یک کشور گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت کند و بر علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی مواضع بسیار سخیف اتخاذ کند، این موضوع نشان می‌دهد که آن کشور کاملا بهم ریخته است ونمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند.

وی افزود: آمریکایی‌ها امروز در درمان بیماری و بیکاری  و استخراج نفت (شیل اویل) خود گرفتار هستند؛ آنها روزی خود را همه کاره دنیا می‌دانستند اما امروز جزو کشورهای گرفتار دنیا هستند.

روحانی اضافه کرد: ما باید از آمریکادرست عبرت بگیریم. اگر کشور ما چند پاره شود یعنی هر کسی هر گوشه ‌ای بخواهد کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، برخی گزارش اشتباه یک فرد را بهانه جزیی می‌کنند و آن را تکرار می‌کنند و به دستگاه‌های مختلف ارجاع می‌دهند؛ و مثلا آن معلمی که اشتباه کرده متوجه کار اشتباه خود شده است، عذرخواهی هم کرده است، اما برخی با بهانه جویی دنبال آن اشتباه را می‌گیرند.

رئیس جمهوربیان کرد: ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال 96 سه سال است که تمام شده، و الان درسال 99 هستیم، سال بعدمجددا انتخابات است. مجلس هم که انتخابات آن تمام شد دیگر رقابت انتخاباتی نداریم همه باید برای کشورمان و ملت‌مان کار کنیم، هیچ وقت رقابت ناسالم خوب نیست، رقابت غیراخلاقی خوب نیست ولی اگر کسانی لازم می‌دانند اینها را برای سال آینده بگذارند. امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.

روحانی افزود: خدمت شما ملت بزرگ شهادت می‌دهم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان پارسال تا امروز یک روز استراحت نداشت تمام تعطیلات، جمعه ، روز عید ، سیزده بدر و در تمام روزها مشغول کار بودند و خدا را گواه می‌گیرم که هیچ روزی نشد که در آخر وقت، آخر وقتی که می‌گویم یعنی 10 شب و 11 و 12 شب با یک دستگاه و وزارتخانه‌ای تماس بگیرم مخصوصا وزارت بهداشت و درمان و  مخصوصا وزارت کشور که بارشان در این مقطع سنگین‌تر است و اینها سر کار نباشند و در دفتر کارشان نباشند. این یک نعمت است و خدمت به مردم نعمت است و منتی نیست و در پیشگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) گفت: خداوند اگر می‌خواهد خیری را بر کسی نازل کند رفع حاجات مردم را در دست او قرار می‌دهد اگر ما بتوانیم مشکلی را حل کنیم و خداوند اراده کرده باشد که مشکلی در جامعه به دست ما حل شود این رحمت خداوند بر ماست و ما چیزی نمی‌خواهیم و از هیچ کس تشکر نمی‌خواهیم. ما فقط می‌خواهیم عمل ما را خدای بزرگ ، اگر چه ممکن است نقص هم داشته باشد، مورد قبول خود قرار دهد.

روحانی تاکیدکرد: ملت ما به آینده خود امیدوار باشد چرا همدیگر را تشویق نکنیم چرا همدیگر را کمک نکنیم، چرا دنبال این باشیم که جایی و گوشه‌ای چیزی را پیدا کنیم و دائم آن را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند برای اینکه دروغ بگویند و نقایص را بزرگ کنند دیگر نیاز به  این داخلی‌ها نیست فعلا ما در این شرایط به یاری هم بشتابیم و ان شاءالله بتوانیم از این روزها عبور کنیم و در ماه مبارک رمضان که ماه خیر و برکت و رحمت است از این ماه حداکثر استفاده را ببریم.

نام:
ایمیل:
* نظر: