اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 20 April 2020
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه آمار تفکیکی گروه‌های سنی در اسفند ماه اعلام شد، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های اپیدمیولوژیک، سن ابتلا به صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است که کمیته اپیدمیولوژیک به صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می‌کند.

میانگین سنی ابتلا بیماری کرونا به ۵۹ سال رسیدبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد درباره صحبت‌های مطرح شده در مورد آمارهای ابتلای قطعی کرونا در کشور گفت: در ایران موارد قطعی شناسایی شده کرونا را اعلام می‌کنیم و علم غیب نداریم که موارد شناسایی نشده را بگوییم و این به معنی این نیست که موارد غیرقطعی یا شناسایی نشده نداریم.

وی افزود: موارد منفی کاذب و شناسایی نشده وجود دارد، اما در آمارهای وزارت بهداشت چنین آماری نداریم. برخی فکر می‌کنند چیز جدیدی کشف کرده‌اند و می‌گویند آمارهای واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می‌کنیم موارد شناسایی شده است و فقط چیزی که مستند و قطعی است را اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد.

نقش بهورزان در مقابله با کرونا

جهانپور درباره نام گذاری روز اول هفته سلامت، گفت: نقش و جایگاه بهورز و خانه‌های سلامت در بسیج ملی مقابله با کرونا به خصوص در مرحله غربالگری مشخص است. بار اصلی در بسیج ملی مقابله با کرونا در زمینه غربالگری و پایش بر دوش سیستم بهداشتی کشور بوده و امروز به عنوان روز اول هفته سلامت نیز با عنوان «بهورزان، مراقبان سلامت و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا» نام گذاری شده است.

افزایش تردد های غیر ضروری و ترافیک

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ترددها و ترافیک‌ها بیان کرد: در مورد مسافران هیچ پاسخی نداریم و اگر کسی مسافرت غیرضروری می‌کند خودش باید پاسخگو باشد. ترافیک در کلانشهرها با توجه به لغو طرح ترافیک و خودروهای تک سرنشین اتفاق افتاده است. البته ترجیح می‌دهیم افراد ترددها را با خودروی شخصی داشته باشند تا فاصله گذاری اجتماعی هم رعایت شود. ترددهای بین شهری و استانی با توجه به لغو ممنوعیت ترددها افزایش پیدا می‌کند. موارد ضروری در بازگشایی‌ها اتفاق می‌افتد و ترجیح ما این است که افراد به سمت استفاده از خودروی شخصی بروند.

عدم رعایت بهداشت فردی افزایش آمار  ابتلاء را در بر دارد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته و امروز تقریبا استثنایی در این زمینه وجود ندارد البته رفت و آمدهای ضروری اجتناب ناپذیر است. مشاغل آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها هنوز تعطیل است و این یعنی ۲۰ میلیون نفر می‌توانند هنوز در منزل بمانند. ۱۴ میلیون دانش آموز و ۴ میلیون دانشجو نباید در خیابان‌ها تردد غیرضروری داشته باشند. همچنان یک سوم کارکنان اداره‌ها یا باید در مرخصی باشند یا به صورت دورکاری فعالیت کنند. بنابراین در بازگشایی تدریجی و فاصله گذاری هوشمند، دقت و جدیت مردم در بهداشت فردی باید بیشتر باشد و اگر رعایت نکنیم، نتیجه آن را در آمار خواهیم دید.

کاهش آمار مبتلایان در تهران

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آمار مبتلایان تهران اظهار کرد: چند بیمارستان در تهران از خدمات رسانی کرونا خارج شده‌اند. قطعا تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان نسبت به هفته‌های گذشته در تهران کاهش یافته و امیدواریم این روند حفظ شود.

 میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی

جهانپور درباره میزان پایین فوت در ایران نسبت به کشورهای اروپایی، گفت: اگر آمار فوت را به نسبت کل بشناسیم، این عدد در ایران پایین‌تر است، اما همزمان باید تعداد بهبود یافتگان هم در نظر گرفته شود که نشان می دهد تعداد موارد فعال در کشورهای اروپایی بیشتر است.

وی افزود: کشورهایی که واکسن «ب ث ژ» زده‌اند نیز احتمال داده می‌شود که رابطه‌ای بین شدت و عواقب ویروس کرونا با زدن این واکسن وجود دارد. البته این احتمال است و هنوز قطعی نیست.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: پروتکل‌های درمانی ما و آزادی نسبی پزشک در ایران در زمینه تجویز دارو و در دسترس بودن دارو در زمینه کرونا مطرح است. هیچ داروی سرپایی نداریم که برای بیمار تجویز شود و بیمار نتواند دارو را تهیه کند. پروتکل‌های توصیه شده توسط پزشکان بر اساس برخی مطالعات، تاثیر نسبی داشته و در نتیجه اقدامات زودهنگام شاید موجب عاقبت خوب برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده است.

 جهانپور ادامه داد: تقریبا اطمینان داریم برخی از بیماران ما که امروز ترخیص می‌شوند، اگر در اروپا و آمریکا بودند، شاید در جمع فوت شدگان قرار می‌گرفتند. تجویز و تشخیص پزشکان ما در بسیاری از مراکز، بیماران را نجات داده است. اگر قرار بود بر اساس پروتکل‌های اروپایی رفتار کنیم، درصدی از بیماران ممکن بود در فهرست فوت شدگان قرار بگیرند، اما در ایران بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

نظام شبکه بهداشت را دست کم نگیریم

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: نباید نظام شبکه و خانه بهداشت و مراقب سلامت و سامانه ۴۰۳۰ را دست کم بگیریم. این موارد در مدیریت کووید ۱۹ و کاهش هراس و اضطراب و کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و شناسایی زودهنگام بیماران موثر بود و هر کشوری این نظام شبکه بهداشت را ندارد.

میانگین سنی ابتلا بیماری کرونا به ۵۹ سال رسید

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار تفکیکی گروه‌های سنی گفت: این آمار در اسفند ماه اعلام شد و الان هم آمار آن وجود دارد و در مقاطع مختلف زمانی می‌توان این میانگین را تهیه کرد. بر اساس آخرین گزارش‌های اپیدمیولوژیک،  سن ابتلا به صورت میانگین ۵۹ سال و سن فوت هم ۶۹ سال بوده است. کمیته اپیدمیولوژیک به صورت هفتگی این اطلاعات را هم منتشر می‌کند.

ماجرای واردات کیت‌های تشخیصی کرونا از کره جنوبی

جهانپور درباره ماجرای واردات کیت‌های تشخیصی کرونا از کره جنوبی، گفت: این ماجرا در رسانه‌های معاند مطرح شده است. برخی شبه رسانه‌ها به سرویس‌های امنیتی وابسته هستند و برای ما شناخته شده‌اند. این گزارش ضد و نقیض و عجیب و غریب با کلماتی مثل سپاه و بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منتشر شده و در حاشیه آن ماجرای کیت تشخیصی کرونا را هم مطرح و عبور کرده‌اند.

وی ادامه داد: به محض این‌که این گزارش را برای من فرستادند، مطمئن شدم محموله خریداری شده کیت که توسط شرکتی در زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده به مقصد نمی‌رسد. اتفاق این بود که قرار بود این کیت وارد ایران نشود و سوییفت به بهانه قوانین تحریمی لغو شد و قبل از آن، پیوست رسانه‌ای برای آن ایجاد کرده‌اند. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام بود و سوال ما این است که اگر این کیت یا تجهیزات پزشکی تحریم نیست، چرا این سوییفت لغو شد و اگر تحریم هست که این همه ادعا مبنی بر این‌که دارو و تجهیزات تحریم نیست را توضیح بدهند.

 وی افزود: از طرفی ادعا شد که این شرکت کره‌ای مخابراتی است و ربطی به دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. نمایندگی انحصاری این شرکت منتشر شد که از فوریه ۲۰۲۰ برای دو سال به صورت انحصاری نمایندگی توزیع این کیت‌ها را در آسیا و خاورمیانه بر عهده دارند. مجموعه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) از روز نخست شیوع کرونا در کشور در کنار وزارت بهداشت قرار گرفت. سامانه ۴۰۳۰ و افزایش تولید ماسک هم مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. نفری که از سازمان غذا و دارو نام برده می‌شود دو سال است که مسئولیتی در سازمان غذا و دارو ندارد. از طرفی این شرکت خصوصی نیست و منافعی ندارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: اگر کیت تشخیصی تهیه می‌شود برای روستاها و نقاط دور افتاده و توسعه تست‌های کروناست که در کنار کیت‌های تولید داخل بتوانیم به صورت وسیع‌تر تست کرونا را انجام بدهیم. باید مشخص کنند که جایگاه آنها در کنار مردم ایران است یا در مقابل مردم.  هیچ نقطه سومی هم وجود ندارد. دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ بهانه سیاسی نباید در دنیا تحریم شود، اما این کار با واسطه یا بی واسطه توسط ایالات متحده آمریکا انجام شده است و هیچ پوشش رسانه‌ای هم برای آن نتوانستند ایجاد کنند. حتی افرادی که ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران هم ندارند به صورت مکرر اعلام کرده‌اند که در این مورد ایران راست می‌گوید.

گواهی فوت کرونا توسط پزشک صادر می‌شود

جهانپور گفت: اگر بیمار بر اساس کرونا فوت کرده باشد، باید فرم پنومونی کرونایی روی پرونده او باشد. ابلاغ قاسم جان بابایی معاونت درمان وزارت بهداشت در این زمینه، دستورالعمل طبیعی است. وقتی گواهی فوت صادر می‌شود، علت زمینه‌ای و ثانویه و نهایی در برگه ثبت می‌شود. علت ثانویه در گواهی فوت می‌تواند کرونا باشد و این گواهی توسط پزشک صادر می‌شود. چه کسی می‌تواند به پزشک اجبار کند که در گواهی فوت چیزی خلاف آن بنویسد؟ من پزشک که ۴ صفحه گواهی فوت را پر می‌کنم و در هر صفحه دو مهر می‌زنم و علت مرگ را می‌نویسم و جواز فوت و دفن را صادر می‌کنم، ۸ بار مهر و امضا کرده‌ام. هیچ وزیر بهداشت و معاون وزیری نمی‌تواند به پزشک بگوید علت فوت در گواهی فوت را چیز دیگری به جز کرونا بنویسد. هر پزشکی که می‌دانست بیمار به علت ابتلا به کرونا فوت کرده و ننوشته، مقصر است. وقتی گواهی صادر می‌شود، آنچه اتفاق افتاده و قطعی است را باید گواهی کرده باشد و اگر چیزی جز آن نوشته، گواهی فوت خلاف صادر شده است.

بازگشت دانشجویان ایرانی از سایر کشورها

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی از سایر کشورها و انجام پروازها گفت: هر گروهی از دانشجویان ایرانی که وزارت بهداشت در زمینه بازگشت آنها اطلاع داشته، پروتکل‌ها را برای آنها اجرایی کردیم. برخی از همین افراد که مشتاق بودند به کشور برگردند، در آن کشورها به سفارت ایران تعهد دادند و در ایران تمکین نکردند و می‌خواستند از قرنطینه خارج شوند.

راه حل‌های عجیب کارشناسان صداوسیما برای کرونا

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارائه راه حل‌های عجیب توسط کارشناسان دعوت شده در برخی برنامه‌های صدا و سیما اظهار کرد: اسامی کارشناسان در موضوع‌های مختلف به شورای سیاست گذاری صداوسیما اعلام می‌شود، اما از طرفی تعداد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آن قدر زیاد است که قادر به تامین کارشناس برای حضور در همه برنامه‌ها نیستیم. ۲۰۰ شبکه به زبان‌ها و قالب‌های مختلف وجود دارد که تامین کارشناس برای همه مقدور نیست. شاید یک برنامه سازی می‌خواهد عقب نماند و می‌گوید اگر بوی نارنج را استشمام کنید، دیگر کرونا نمی‌گیرید.

 جهانپور افزود: ما نمی‌توانیم همه این اظهار نظرها را رصد کنیم و در این زمینه خبرنگاران به ما کمک می‌کنند. ۹۵ درصد جامعه طبیعی هستند، اما به هر حال ۵ درصد انحراف معیار داریم. بخشی ممکن است جرم بوده و اگر مداخله در درمان باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

ایران مدل خودش را در مقابله با کرونا دارد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از تجربه‌های چین برای مقابله با کرونا اظهار کرد: چین تجربه‌هایی در این زمینه داشته و انتقال تجربه‌های چینی‌ها در هفته‌های اولیه سودمند بود. البته این به معنی کپی پیست کردن صد در صد نیست. به هر حال ما محققانی در کشور داریم که تدبیرهایی را در نظر می‌گیرند و ما مدل خودمان را داریم. تا امروز هم مدل ایران برای مقابله با کرونا قابل دفاع است. تاکنون ۸ هفته از آغاز این بیماری در کشور می‌گذرد و روند افزایشی و ثبات نسبی و کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: همزمانی این بیماری در ایران با سایر کشورها موجب شد که راحت‌تر بتوانیم از توفیق نسبی صحبت کنیم. اگر این همزمانی وجود نداشت نمی‌توانستیم این حرف را بزنیم. البته همه کارها مطلوب و صد در صدی نیست، اما نمره قابل قبولی دارد. اگر به دو ماه گذشته برگردیم، توفیق نسبی در ایران داشتیم. با مجموع هزینه کرد و خساراتی که در ابعاد مختلف دیدیم، توفیق نسبی داشتیم و کمتر کشوری با ابعاد این بحران در ایران مواجه شده و با این حجم از خسارت مرحله را طی کرده است.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: