اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 20 April 2020
رییس قوه قضائیه:
رئیس قوه قضائیه در خصوص گزارش دیوان محاسبات گفت: وضعیت همه دلارهای پرداختی باید شفاف شود، اعلام فساد برای مردم اطمینان بخش نیست بلکه باید به مردم گزارش مبارزه بافساد و بازگشت بیت المال را داد.

وضعیت همه دلارهای پرداختی باید شفاف شود

به گزارش عصرپرس از مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام (ره) اظهار داشت: امروز نام سپاه با خدمتگزاری به مردم قرین است و اقدامات عزتمندانه و افتخارآفرین سبزپوشان سپاه در همه عرصههای جهاد و خدمت، آمریکا را ناامید کرده است.

رئیس قوه قضاییه دلیل دشمنی آمریکا و غرب با سپاه را اثرگذار بودن این نهاد مقدس و در مقابل، رضایت مقام معظم رهبری و مردم را سرمایهای عظیم برای آن توصیف کرد و از پاسداران انقلاب اسلامی خواست قدردان این نعمت بوده و با همت مضاعف در جهت تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی و خدمت به مردم گام بردارند.

رئیسی تحریم‌ های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران و حمایت تسلیحاتی انگلیس از سعودیها برای حمله به مردم بی دفاع یمن را مصداق بارز جنایت علیه بشریت دانست و گفت: خندهدار است کسانی که غذا و دارو را تحریم و کالا‌های پزشکی مردم کشور‌های دیگر را سرقت میکنند، میگویند آماده کمک به مردم ایران هستیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم ایران کالای مسروقه مصرف نمیکنند، افزود: مردم ما در یک رزمایش ملّی با همدلی و همبستگی کالای پزشکی مورد نیاز خود را در اوج روز‌های مواجهه با پدیده کرونا تولید کردند و امروز نه تنها به مرز خودکفایی در این زمینه رسیدهایم که به زودی شرایط صادرات این کالا‌ها نیز فراهم می‌ شود.

رئیسی در ادامه به مسائل پساکرونا اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در روز‌های مواجهه با کرونا با گذشت و ایثار و بخشش اجارهها و تعویق اخذ وجوه چکهایشان به کمک همدیگر آمدند، ولی در پساکرونا نیز مسائلی وجود خواهد داشت که از ائمه جمعه و جماعات، معتمدین و حقوقدانان و وکلا میخواهیم کمک کنند این مسائل با ریش سفیدی حل و فصل شود و تا حد ممکن دعاوی به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی منتهی نشود؛ گرچه در صورت تشکیل پرونده، همکاران ما حتماً به آن‌ ها رسیدگی خواهند کرد.

رئیسی بر همین اساس متذکر شد که شورای پیشگیری قوه قضاییه را مأمور کرده است با برگزاری جلسات فشرده، مسائل پساکرونا در همه حوزههای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و به ویژه موضوعات حقوقی و قضایی را بررسی کند تا دستگاه قضایی در مواجهه با آن‌ ها منفعلانه عمل نکند.

رئیس قوه قضاییه درباره گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۷ و گزارش دادستانی در این زمینه نیز توضیح داد: برخی از پروندههای تشکیل شده برای کسانی که ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفتند و کالا وارد نکردند، منجر به صدور رأی شدهو در مرحله اجرای حکم هستند، برخی پروندهها در دادسرا همچنان مفتوح است، ولی اگر موارد جدیدی هم باشد، دادگستری آماده رسیدگی به آنهاست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت همه دلارهای پرداختی باید شفاف شود، تصریح کرد: اعلام فساد برای مردم اطمینان بخش نیست بلکه باید به مردم گزارش مبارزه با فساد و بازگشت بیت المال را داد.

رئیسی بر همین اساس بر لزوم نظارت و شفافیت در همه حوزهها به ویژه حوزههای اقتصاد، سلامت و غذا و دارو تأکید کرد و گفت: نظارتگریزی امر پسندیدهای نیست و از دستگاههای اجرایی انتظار میرود از نظارت و شفافیت در عملکردشان استقبال کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مردم از دستگاه های نظارتی انتظار برخورد با فساد دارند و پسندیده نیست که ما بگوییم در فلان حوزه دزدی و فساد وجود دارد بلکه باید بگوییم فساد و تخلف در فلان حوزه را کشف و با دزد و مفسد و خلافکار برخورد کردهایم.

رئیسی با تأکید بر اینکه دولت باید ساختار‌های فسادزا در دستگاههای اداری را اصلاح کند و دستگاه قضایی هم قاطعانه با فساد و مفسدان مبارزه کند، گفت: اینکه بگوییم موریانه فساد به جان بخشهایی از نظام اداری کشور افتاده، سودی برای مردم ندارد بلکه باید موریانهها را شناسایی و با آن‌ ها برخورد کنیم.

در این جلسه حجتالاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ارائه گزارشی در خصوص کشتار جوجههای یک روزه، اعلام کرد: این موضوع با دستور ریاست محترم قوه قضاییه بلافاصله مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه ایران بزرگترین صنعت طیور را در منطقه دارد، لازم بود در ایام کرونا با توجه به کاهش تقاضا، سیاست کاهش تولید زودتر به تولیدکنندگان ابلاغ شود، اما مصوبه کاهش ۱۵ میلیونی تولید جوجه یک روزه در روز ۱۸ م فروردین ماه و درست زمانی به مرغداران ابلاغ شد که جوجههای یک روزه تولید شده بودند.

وی در خصوص تخصیص ارز برای واردات ۲.۵ میلیون تن غذای مرغ نیز گفت: عدم تخصیص این مبلغ با وجود مصوّبه‌ های قانونی سبب افزایش قیمت نهادههای طیور شد که همین امر ضرر و زیان تولیدکنندگان را در پی داشت و یکی از عوامل از بین رفتن میلیونها جوجه شد.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با انتقاد از زندهکُشی جوجههای یک روزه گفت: کشتار جوجهها که دل مردم را به درد آورد، اقدامی غیر قانونی، غیر شرعی و غیر اخلاقی بود و بدتر از آن توجیهاتی بود که از سوی مسئولان صورت گرفت که این کار را مسبوق به سابقه و ضروری دانستند.

وی با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید باید نظارت و شفافیت تشدید شود، ادامه داد: اقتصاد سلامت بالاخص در حوزه غذا و دارو نیازمند مدیریت و نظارت بهینه است و برای کالاهای کشاورزی باید به موقع تدبیر کرد و هم بر بازار تولید، هم توزیع و هم مصرف باید نظارت شود.

رئیسی با تأکید بر لزوم تصمیم گیری مدبرانه در نظام تولید و توزیع و کنترل بازار، گریزی هم به نظارت بر حوزه اقتصاد مجازی زد و گفت: حوزههای اقتصادی در همه جوامع بهدلیل انتفاعی که برای سودجویان دارد، غالباً مدیریتگریز و نظارتگریزند در حالی که نظارت بر هر کاری نتایج مثبتی برای جامعه خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه در پایان سخنانش از اقدام یک قاضی که خود را بهدلیل صدور رأی نادرست در یک پرونده مجازات کرد، تقدیر کرد.

در این جلسه آقای حشمتی رئیس دادگستری استان تهران یکی از اقدامات این دادگستری برای جلوگیری از دستاندازی زمین خواران به اراضی ملّی را پگیری ویژه سنددار کرن اراضی ملّی عنوان کرد و افزود: تسریع در حل پروندههای پرشاکی یکی از اولویتهای اصلی سال ۹۹ دادگستری استان تهران خواهد بود.

جهانگیر رئیس سازمان زندانها نیز در این جلسه اعلام کرد: هزینه کمک معیشتی به ۱۰۰ هزار خانواده نیازمند زندانیان که به امر مقام معظم رهبری و هماهنگی بنیاد مستضعفان و قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفته بود، تا قبل از ماه مبارک رمضان به آن‌ ها اهدا خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: