اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 20 April 2020
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌های خود در منطقه را با مسائلی که به آن‌ها مربوط نیست، دنبال کنند.

آمریکا در پی‌انحراف افکارعمومی از تروریسم اقتصادی علیه ایران است

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما، سید عباس موسوی پیش از ظهر دوشنبه در نشست ویدئوکنفرانسی با اصحاب رسانه ،درباره سفر آقای ظریف به سوریه، گفت: در این سفر طیف وسیعی از مسائل مطرح می‌شود، این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و آقای ظریف در دمشق درباره تحولاتی که در منطقه رخ داده و همچنین تحولات سوریه در زمینه مبارزه دمشق علیه تروریسم رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: روند آستانه به عنوان مهمترین روند سیاسی که ممکن است به شرایط بهتری در این وضعیت فعلی بینجامد، همچنان موضوع و در دستور کار کشور‌های عضو از جمله ایران قرار دارد و بنا بود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا این امر به تعویق افتاده، ولی این بدان معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود. امیدواریم سفر آقای ظریف به سوریه به نتایج خوبی منجر شود.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اوضاع افغانستان و اقدامات ایران برای حل مسائل این کشور، گفت: ایران به عنوان کشور همسایه مایل است، افغانستان کشوری امن، آرام و باثبات در کنار مرز‌های شرقی ما باشد، متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات در این کشور، ایران را بر آن داشته است که به عنوان کشور دوستِ همیشگی افغانستان، اقدامات خود را شروع کند.

موسوی تصریح کرد: آقای ظریف تاکنون تماس‌هایی با مقامات افغانستان داشته است و دستیار وزیر خارجه کشورمان در امور افغانستان، چند سفر به این کشور داشت و با مقامات بلندپایه افغانستان و شخصیت‌های آن کشور دیدار کرده است.

وی افزود: همه تلاش ایران این است دولت فراگیری در افغانستان تشکیل شود که به صلح و ثبات در این کشور کمک کند و این گام اساسی برای داشتن یک افغانستان امن و آرام در کنار مرز‌های ماست و همواره همسایگان در اولویت سیاست خارجی ایران بوده اند.

حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی و عامل بی ثباتی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حضور نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا در منطقه عامل تنش، بی ثباتی و ناامنی است.

موسوی در ادامه چهارمین نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران، افزود: حضور نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا در منطقه غیرقانونی است و اینجا منطقه ماست و اگر قرار است نیرو‌های مسلح ایران گشت زنی کنند باید با آرامش و طیب خاطر این کار را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نیرو‌های آمریکایی مانع از گشت زنی قانونی و عادی نیرو‌های مسلح ایران در منطقه شده بودند و این باعث شد که نیرو‌های گشتی ما هم واکنش نشان داده و هشدار‌های لازم را به آن‌ها بدهند.

وی افزود: هزاران سال است که ایران در این منطقه حضور دارد و امنیت این منطقه و آبراه مهم حیاتی دنیا به دست ایران و با مشارکت کشور‌های همجوار خلیج فارس به ویژه عمان تامین شده است.

موسوی گفت: نیرو‌های بیگانه به صورت نامشروع در منطقه هستند، می‌خواهیم در منطقه نباشند و ثانیا مقررات دریایی و عبور و مرور را رعایت و نیرو‌های ما را ناچار نکنند به آن‌ها هشدار و تذکر دهند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما از این حضور ابراز ناخرسندی و نارضایتی می‌کنیم و امیدواریم مجاب شوند که هر چه زودتر منطقه را ترک کنند.

موسوی همچنین گفت: نیروی دریای ایران گشت‌های معمول دارد و اگر به مواردی مشکوک شود با آن‌ها صحبت و طبق قانون و مقررات و حقوقی که داریم با آن‌ها گفتگو می‌شود و احتمالا سوء تفاهمی بوده که برطرف شده و بحث توقیف نبوده است.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تعهدات اروپا در قبال ایران نیز گفت: اینستکس، مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپایی‌ها در قبال ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام بود که آن‌ها برای اجرای تعهداتشان عنوان کردند نیازمند سازوکار مالی هستند، ما از راه‌اندازی این کانال مالی استقبال، ولی اعلام کردیم، این همه تعهدات اروپایی‌ها نیست و آن‌ها باید همه تعهدات ۱۱ گانه از جمله در زمینه انرژی حمل و نقل و بیمه و.. را اجرا کنند.

وی درباره گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران، هم گفت: این گزارش‌ها و حرف‌ها را رد می‌کنم، براساس مقررات و نگاه انسانی که ایران دارد، اواسط فروردین امسال، ۹۵ هزار زندانی با تشخیص قاضی و بررسی پرونده‌ها به مرخصی رفتند و تبعیضی بین زندانیان ایرانی و خارجی و حتی دوتابعیتی وجود نداشت و پرونده همه زندانیانی که شرایط را داشتند و حتی بیمار نبودند و ممکن بود به کرونا مبتلا شوند، بررسی شد.

موسوی افزود: گزارش‌هایی که درباره تبعیض و موارد دیگر مطرح می‌کنند قبول نداریم و رد می‌کنیم.

آمریکا در پی انحراف افکار عمومی از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌های خود در منطقه را با مسائلی که به آن‌ها مربوط نیست، دنبال کنند.

سید عباس موسوی در ادامه نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود درباره تلاش مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که مهرماه امسال پایان می‌یابد؟ اظهار داشت: این هم از عجایب و طنز جالب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را که رای داده بود، نقض کرده، همچنان پیگیر مفاد و موضوعات آن است و همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و دیگران را وادار می‌کند قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌ها و تنش زا بودن اقدامات خود در منطقه را با این گونه اتهامات و مسائلی که به آن‌ها مربوط نیست دنبال کنند.

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد شورای امنیت به نقض مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد و این درخواست آمریکا، اقدام گزاف و خلافی است. آمریکایی‌ها خیلی نباید نگران وضعیت ما در این زمینه باشند.

موسوی افزود: به آن‌ها توصیه می‌کنیم اگر نگران وضعیت تسلیحاتی در منطقه و جهان هستند، فروش دیوانه وارو حریصانه انواع سلاح‌های مرگبار به کشور‌های منطقه و جهان را که حاصلی جز بی ثباتی و برادرکشی نداشته را متوقف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به تماس‌های آقای ظریف با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی در خصوص آخرین تحولات جهانی اشاره کرد و گفت: به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده، دیپلماسی کماکان ادامه دارد و در دیپلماسی ایران وقفه‌ای ایجاد نشده است و آقای ظریف وزیر خارجه و رئیس جمهور کشورمان در این زمینه تماس‌هایی داشته اند و برنامه‌های دیگری در دستور کار مقامات کشور است که اطلاع رسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آقای ظریف ۱۴ تماس تلفنی با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی دنیا داشته و عمده مباحث آن درباره شرایط جاری دنیا، کرونا، تروریسم و تحریم‌های آمریکا ضد کشور‌های مستقل است، یکی دو مورد هم بحث افغانستان و یمن در دستور کار جدی دیپلماسی کشور است که در حال پیگیری آن موضوعات هستیم.

موسوی همچنین با ابراز همدردی با همه خانواده‌ها و بازماندگان کسانی که در این ایام عزیزان خود را در سراسر دنیا از دست دادند، ابراز امیدواری کرد: شر ویروس منحوس کرونا از سر بشریت کنده شود.

کارنامه آمریکایی‌ها سیاه و به دنبال استفاده از شرایط کرونایی هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کارنامه آمریکایی‌ها سیاه و به دنبال استفاده از شرایط خاص کرونایی هستند، تاکید کرد: ایران پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تروریسم اقتصادی این کشور علیه ملت ایران، در پی مذاکره مجدد با آمریکا نیست.

سید عباس موسوی در ادامه نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایرانیان به دنبال توافق با آمریکا هستند و منتظرند ترامپ بازنده انتخابات شود، افزود: ترامپ مدت هاست چنین ادعایی دارد، وی دنبال جلب نظر به سمت خودش است، ایران پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تروریسم اقتصادی کشور علیه ملت ایران در پی مذاکره مجدد با آمریکا نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کارنامه آمریکایی‌ها سیاه است و آن‌ها الان هم به دنبال استفاده از شرایط خاص کرونایی هستند تا با فشاری که وارد می‌کنند، جلوی اقدامات مثبت ایران را بگیرند و امید دارند ایران به مذاکره با آن‌ها تن بدهد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با ادبیات نازل و بد که شایسته خودشان است، همواره صحبت می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند از این شرایط استفاده و درخواست غیر منطقی داشته باشند، تا زمانی که آمریکا فشار‌های اقتصادی را ادامه دهد، ایران هیچ گفتگویی با آمریکا نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به ایران، اظهار کرد: باتوجه به تحولات خوبی که در کنترل و درمان کرونا در ایران رخ داده است، برخی می‌خواستند به ایران برگردند و سلامت خود را در ایران حفظ کنند، وزارت خارجه با دولت‌های محل دانشجویان ایرانی رایزنی کرده، زیرا گرفتن مجوز پرواز سخت است، اما همکاران ما این کار را انجام دادند.

موسوی افزود: برخی دوستان از کشور‌های اروپایی، هند و خلیج فارس به ایران برگشتند، وزارت بهداشت برای هر ورودی مقررات بهداشتی وضع کرده و باید انجام شود، تست‌های اولیه باید بدهند و وقتی به ایران آمدند، مجددا تست شوند، بعد از اولین پروازی که انجام شد برخی تمکین نکردند هرچند این مقررات الزام آور است.

وی تصریح کرد: عدم تمکین برخی دوستان باعث شد وزارت بهداشت این ریسک را نپذیرفت تا منجر به بیماری خانواده‌های آن‌ها نشود. اگر پروتکل را رعایت کنند سیر بازگشت احیا می‌شود، اما همه این‌ها منوط به این است که مقررات را رعایت کنند تا ورود ایرانیان به کشور تسهیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: از تعداد مبتلایان ایرانی در خارج کشور آماری نداریم.

آمریکا در سیاسی کردن موضوع کرونا، پیشتاز است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران هر اقدامی که با هدف سیاسی کردن اپیدمی کرونا در دنیا باشد تقبیح می‌کند و متاسفانه آمریکا در سیاسی کردن موضوع کرونا پیشقدم و پیشتاز است.

سید عباس موسوی در ادامه نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود، درباره تلاش آمریکا مبنی بر اینکه ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان تکثیر شده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها زمانی که کرونا وارد کشورشان نشده بود دنبال متهم کردن دیگران بودند. آمریکا خود از متهمان ردیف اول است. این را سازنده نمی‌دانیم در حالی که مردم دنیا دست به گریبان با این ویروس هستند حرف‌هایی زده شود که در مبارزه جهانی علیه شیوع کرونا اختلال ایجاد کند.

موسوی همچنین گفت: مقامات آمریکایی به جای مبارزه با کرونا به اتهام زنی و طرح مباحث بی پایه روی آوردند که هم هدف انتخاباتی دارد و هم اینکه سوء مدیریت و مشکلات در کشورشان را بپوشانند و ذهن افکار عمومی را منحرف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آمریکایی‌ها سنگ اندازی دیگری که کردند اعلام قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت بود. بهتر است اینکه منشا این ویروس کجا بوده؟ به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت بسپاریم و از منحرف کردن افکار عمومی دنیا دست برداریم.

وی در ادامه این نشست خبری درباره تحولات کشور عراق، گفت: با کشور ایران در خصوص انتخاب نخست‌وزیر و اعضای کابینه مشورت نمی‌شود و ما هم علاقه‌ای به دخالت در این امور نداریم و دولت و ملت عراق را در این زمینه به اندازه کافی بالغ و رشید می‌دانیم که سرنوشت خود را در دست بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا روسیه طرحی برای یمن دارد هم گفت: همیشه بر این اعتقاد بودیم راهکار یمن که توسط ائتلاف سعودی ایجاد شده، نظامی نیست و سیاسی است. کشور روسیه و مقامات این کشور دیدگاه‌های مشابهی با ما دارند و دو کشور متفق القول هستیم که می‌توانیم به راهکار سیاسی کمک کنیم. تا حالا حسن نیتی در طرف‌های مقابل یمن و ائتلاف سعودی مشاهده نکردیم. این موضوع در دست یمنی‌هاست و هرگونه بدانند عمل می‌کنند.

وی افزود: در بحث آتش بس هم سعودی‌ها پایبند نبودند، ما از هر توافق سیاسی که منجر به آتش بس شده و گفتگو‌ها بین یمنی‌ها را آغاز کند، استقبال می‌کنیم و از هر کمکی که از دست ایران بربیاید دریغ نخواهیم کرد.

موسوی در ادامه گفت: ما از تعداد ایرانیانی که در سایر کشور‌ها به کرونا مبتلا شده یا متاسفانه فوت کردند اطلاعی نداریم، چون نهاد‌های داخلی آن کشورها، گزارشی به ما ندادند، ولی بخش‌های کنسولی ما در خارج از کشور پیگیر این موضوع هستند که چنانچه ایرانی‌ها بیمار شده و نیاز به کمک داشته باشند دولت‌های محلی اقدامات لازم را انجام دهند و اگر ما می‌توانیم کمکی صورت بدهیم انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما طبق پروتکل‌های بهداشتی کشور میزبان و پروتکل‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت عمل می‌کنیم و همچنین پروتکل‌های خودمان را رعایت می‌کنیم و اجرای این پروتکل‌ها کفایت می‌کند.

وی همچنین درباره درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول و تلاش آمریکا برای ممانعت از اعطای این کمک ها، اظهار داشت: روند‌هایی که انجام شده بانک مرکزی اطلاع رسانی کرده است، ایران جزو اعضای قدیمی صندوق که حق عضویت می‌دهد، این درخواست را مطرح کرده است، صندوق بین‌المللی پول یک وامی برای شرایط کرونا در نظر گرفته که مطلع شدیم با سنگ اندازی آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های دیگر با دلایل واهی و بی اساس مواجه شده است و ما این را در راستای فشار حداکثری آمریکا بر ملت ایران ارزیابی می‌کنیم.

موسوی افزود: نهاد‌های بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول باید خود را از این بازی سیاسی مبرا کرده و تحث تاثیر فشار آمریکا و قلدر‌ها قرار نگیرند. رایزنی‌های ما ادامه دارد و تلاش‌هایی در این زمینه در حال انجام است که امیدوایم با هم افزایی نهاد‌ها و دستگاه‌ها و دوری از سیاسی کردن موضوع، این امر محقق شود و تسهیلات لازم را برای مبارزه با کرونا دریافت کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: