اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - 19 April 2020
معاون وزیر بهداشت:
معاون وزیر بهداشت، گفت:درمان و دارو در بحران کرونا با توجه به کاهش بیماران انتخابی و فروش اقلام آرایشی بهداشتی 95 درصد کاهش داشته و داروخانه ها دستخوش افت گردش مالی شده اند، بنابراین درخواست ما از بانکها و سازمان های مالیاتی این است که توجه ویژه به داروخانه ها داشته باشند تا بتوانند در آینده ارائه خدمات کنند.

95 درصد درآمد داروخانه ها دستخوش بحران کرونا شدبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه با توجه  به بحران کرونا و کاهش مراجعه به داروخانه ها اقتصاد آنها تحت تاثیر قرار گرفته آیا ستاد مقابله با کرونا تسهیلاتی را برای این داروخانه ها درنظر گرفته یا خیر؟ گفت:پرسنل داروخانه ها و داروسازان از همان ساعت اولیه در معرض افراد ناقل بیماری کرونا قرار داشتن و جایی از این افراد ذکر نشده و حتی کمبود های هفته اول نیز به این بخش نسبت داده شد.

وی در ادامه با اشاره به فوت تعدادی از پرسنل داروخانه‌ها به علت کرونا، گفت: تعدادی از این داروخانه ها حتی بدون دریافت وجه اقلام بهداشتی را در اختیار مردم و بیمارستانها قرار دادند و تعدادی از این افراد به بیماری کرونا مبتلا و حتی فوت شدند.

شانه ساز در ادامه با اشاره به نامه انجمن داروسازان به وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو و گلایه آنها از عدم توجه به پرسنل داروخانه ها، گفت: در این نامه ذکر شده که تلاش پرسنل داروخانه ها در هیچ جا مطرح نشده و باید توجه بیشتری به خدمات این عزیزان شود.

95 درصد درآمد داروخانه ها دستخوش بحران کرونا شد

معاون وزیر بهداشت با اشاره به کاهش 95 درصدی درآمد داروخانه ها در بحران کرونا، گفت:درمان و دارو در بحران کرونا با توجه به کاهش بیماران انتخابی و فروش اقلام آرایشی بهداشتی 95 درصد دستخوش افت گردش مالی شده است که علاوه بر هزینه های ثابت نمی توانند حداقل هزینه ها را پرداخت کنند، بنابراین درخواست ما از بانکها و سازمان های مالیاتی این است که  به داروخانه ها توجه ویژه داشته تا بتوانند در اینده ارائه  خدمات کنند.

 رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه درحال حاضر بحران ناشی از کمبود اقلام سلامت محور را پشت سر گذاشته‌ایم و در آینده نزدیک علاوه بر تامین نیاز کشور، در زمینه صادرات هم می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

شانه ساز افزود: در زمینه تولید الکل و محلول‌های ضد عفونی کننده ظرفیت تولید ما حدود ۱۸۰ هزار لیتر روزانه بود، اما اکنون روزانه بیش از ۴۰۰ هزار لیتر الکل در کشور تولید می‌شود. در زمینه تولید محلول‌ها و ژل‌های ضد عفونی کننده نیز هیچ کمبودی وجود ندارد.

تولید روزانه  ۱۰۰ هزار متر پارچه لباس‌های حفاظتی

وی ادامه داد: در مورد لباس‌های حفاظتی می توانیم روزانه حدود ۱۰۰ هزار متر پارچه را تولید کرده و حدود ۴۰ هزار دست لباس حفاظتی تولید می‌شود. کیفیت پارچه‌ای که در داخل کشور برای این لباس‌ها تولید می‌شود بسیار بیشتر از پارچه‌های وارداتی است. این موضوع ناشی از تفکر جهادی در تولیدکنندگان و بخش‌های دولتی کشور بود. تقریبا هر روز با همکاران در وزارت صنعت، قوه قضاییه و سایر بخش‌ها جلسه‌های متعددی داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در ایام مختلف و حتی تعطیلات نوروزی هیچ زمانی نبود که سازمان غذا و دارو تعطیل باشد و هر روز صدور مجوزها انجام می‌شد. در حال حاضر به دنبال دپوی ۳ میلیون دست لباس حفاظتی هستیم که اتفاق بیفتد. ما با تکیه بر مردم و تولیدکنندگان کشور توانستیم بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کنیم.

هنوز دارو و واکسن کرونا ساخته نشده است

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره داروی فاویپیراویر گفت: این دارو وقتی به ایران آمد که هنوز اثربخشی آن در مورد بیماری کووید ۱۹ ثابت نشده بود. مصرف این دارو فقط برای مبتلایان به ویروس کرونا نیست و برای موارد دیگر مثل آنفلوآنزا هم کاربرد دارد و اکنون در کشور تولید می‌شود. البته در فضای مجازی در زمینه این دارو شتاب زدگی و باور غلطی در مصرف کنندگان ایجاد کرد. کمیته علمی مستقر در وزارت بهداشت به هیچ عنوان اظهارات مطرح شده در فضای مجازی را تایید نمی‌کند و در تامین و تولید این دارو مشکلی وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: هنوز هیچ دارو و واکسن تایید شده‌ای در دنیا برای درمان این بیماری معرفی نشده است و موارد مطرح شده در فضای مجازی مباحث اقتصادی است. این داروها هنوز مورد تایید قرار نگرفته و تعداد زیادی پیشنهاد وجود دارد و همه موارد در حال بررسی هستند و هیچ دارویی از طرف سازمان غذا و دارو و کمیته علمی وزارت بهداشت تایید نشده‌اند.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش قیمت دارو گفت: در چند سال اخیر افزایش قیمت دارو خیلی پایین‌تر از تورم بوده و امسال هم برنامه داریم که تا حد امکان افزایش قیمت نداشته باشیم، مگر این‌که نهاده‌های تولید یا افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد. افزایش قیمت را تا جایی می‌پذیریم که بنگاه‌های اقتصادی ضرر نکنند.

مشکلی برای تامین ماسک کادر درمانی نداریم

رییس سازمان غذا و دارو در درباره تامین ماسک برای کادر درمانی گفت: ظرفیت تولید ماسک حدود ۳۵۰ هزار عدد بود و قبل از شروع بحران کرونا، عددی که قابل تولید و توزیع وجود داشت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک سه لایه بود. ماسک فیلتردار نیز در بهترین حالت کمتر از پنج هزار عدد در روز ظرفیت تولید داشت. با بروز بحران کرونا، اعداد و ارقام تولید ماسک افزایش نجومی پیدا کرد. اکنون حدود ۱.۵ میلیون ماسک سه لایه در واحدهای صنعتی تولید می‌شود. با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یک میلیون و ۳۰۰ هزار ماسک سه لایه تولید می‌شود. تامین ماسک سه لایه در حال حاضر حدود ۲۵ برابر قبل از بحران کروناست. تا آخر اردیبهشت امیدواریم تعداد تولید ماسک سه لایه به ۵ میلیون عدد برسد.

وی افزود: برای تامین نیاز مراکز درمانی، واردات ماسک نیز در روزهای اول انجام شد. در حال حاضر مشکل خاصی در مراکز درمانی و بهداشتی برای تامین ماسک وجود ندارد. در روزهای اول همکاران پزشک و پرستار که به طور مستقیم با بیمار قرار می‌گرفتند، تجهیزات کافی در اختیار نداشتند.

شانه ساز گفت: واردات دارو نداریم و هرچه اکنون وارد می‌شود در بهمن و اسفند ثبت سفارش شده است. بسیاری از اقلامی که مطرح می‌شود قابلیت تولید در داخل کشور را دارد. همه داروهایی که در حال حاضر احتمال داده می‌شود که در درمان بیماران کرونایی قابل استفاده است در داخل کشور تولید می‌شود. بخشی از مواد اولیه که به واردات نیاز داشت هم توسط برخی شرکت‌ها اعلام آمادگی شده که می‌توانند تولید کنند. این توان در داروسازی کشور وجود دارد.

رییس سازمان غذا و دارو در درباره داروی رم دسیویر برای درمان مبتلایان به کرونا، گفت: داروی رم دسیویر یکی از کاندیداهایی است که احتمال داده می‌شود در زمینه درمان بیماران کرونایی می‌تواند موثر باشد. تعدادی از این دارو وارد شده و در مرحله کارآزمایی بالینی است و یک شرکت تولیدکننده داخلی هم برای تولید آن اعلام آمادگی کرده است.

آخرین وضعیت دستگاه ویروس یاب

شانه ساز درباره دستگاه ویروس یاب راداری، گفت: اطلاعاتی در این زمینه به ما داده شده و باید بررسی کنیم و با توجه به مستندات و نتایج آزمایشگاهی و مطالعات بالینی در حال حاضر موضوع در دست بررسی است.

کیت‌های تشخیصی کرونا

معاون وزیر گفت: در زمینه کرونا بازار اقتصادی بزرگی برای محصولاتی مثل کیت‌ها شکل گرفته است. سیاست ما حمایت از تولید داخل است و به محض این‌که تولیدکننده داخلی بتواند از نظر دقت و کیفیت خود را ثابت کند، برنامه تامین کیت روی استفاده از تولید داخل خواهد بود. این هدف و سیاست کلی وزارت بهداشت است.

وی افزود: در مورد کیت‌های رپید هم هنوز دقت عمل در پاسخگویی توسط کمیته علمی کرونا تایید نشده است. در حال حاضر در اروپا هم مشکل کیت وجود دارد و از چین وارد می‌کند. به مرور با تولید داخلی کیت، از هر نوع واردات در این زمینه بی نیاز می‌شویم.

تاثیر تحریم‌ها در شرایط کرونا

شانه ساز بیان کرد: وقتی امکان خرید و فروش از واردکننده گرفته شود، کشور از تامین اقلام محروم می‌شود. در زمینه تحریم‌ها، نگاه مزورانه وجود دارد که گفته می‌شود اقلام سلامت محور تحریم نیست، اما وقتی نمی‌توانیم پول را پرداخت کنیم، هیچ تولیدکننده خارجی جنس را در اختیار نمی‌گذارد. کسانی که با شرکت‌های ایرانی کار می‌کنند هم مورد بازخواست مراکز تزریق کننده تفکر تحریم قرار می‌گیرند. شرکت‌ها می‌گویند از بعد اخلاقی و اقتصادی به بازار ایران علاقه دارند، اما اگر با ایران کار کنند، مورد بازخواست و تحریم قرار می‌گیرند و نمی‌توانند با بازار اروپایی و آمریکایی کار کنند. هر تاجری هم ترجیح می‌دهد بازار بزرگ و کم ریسک را از دست ندهد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هر روز حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر می‌شود و شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند و همه اسناد نشان می‌دهد که چیزی جز دارو و تجهیزات وارد نکرده‌اند هم مورد بازخواست قرار می‌گیرند. حتی برای خرید ماشین آلاتی که در زمینه تولید دارو به کار می‌رود هم مجبور هستند با زحمت و مشقت، تحریم‌ها را دور بزنند تا دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد استفاده برای تولید دارو و واکسن را بیاورند و نصب کنند.

داروی کرونا

شانه ساز گفت: پیشنهادهای زیادی برای کاربرد داروهای کرونا دریافت کرده‌ایم. این‌که چقدر این ادعاها صحیح است به قضاوت علمی بی طرف نیاز دارد که خودش فرآیند بسیار پیچیده‌ای محسوب می‌شود که بتوانیم یک دارو را هم از نظر ایمنی و هم از نظر اثربخشی و هم از نظر اقتصادی تایید کنیم.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این است که موارد را بررسی کرده و ایمنی و اثربخشی را تایید کند. بخش‌های دیگری مثل معاونت علمی ریاست جمهوری می‌توانند ایده‌های مختلف را پذیرش کنند و وقتی به مرحله تولید محصول رسید به سازمان غذا و دارو معرفی شود.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: تاکنون بیش از هزار ایده دریافت شده که در کمیته علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

  

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: جیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: