اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - 17 April 2020
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد:
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تجمع های غیر ضروری در آرمستانها و برگزاری بازارهای روز در سطح کشور، گفت: حضور در آرمستان ها و برگزاری بازارهای روز جزء ترددها و تجمع های غیر ضروری است و وقتی برای حفظ سلامت افراد نماز جماعت در کشور ممنوع می شود یعنی لزومی نیست که در این اماکن تجمع کنند.

نظارت جدی بر برگزاری بازار های روز و تجمع در آرامستان ها به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد با اشاره به نزدیکی هفته سلامت در بحران کرونا، گفت: امسال هفته سلامت در اول تا هفتم اردیبهشت با شعار بهداشت جهانی" حمایت همگانی از مدافعان سلامت" برگزار می شود و روز شمار آن نیز به زودی اعلام می شود که امیدواریم در هفته سلامت بخشی از اقدامات و تلاش‌های همکاران ما در نظام سلامت به خصوص پرستاران و بهورزان و پزشکان را مستندسازی کرده و به مردم ارائه کنیم.

وی در  ادامه با اشاره به روز آزمایشگاه و تبریک این روز، گفت: نظام آزمایشگاهی کشور در زمینه مقابله با کرونا به عنوان پشتیبان تشخیص به موقع به سرعت تجهیز شد که قابل تقدیر است.

ممنوعیت تجمع در آرامستان ها

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه همچنان تجمع های غیر ضروری در آرمستانها در برخی استانها صورت می گیرد وزارت بهداشت چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: حضور در آرمستان ها جزء ترددها و تجمع های غیر ضروری است و وقتی نماز جماعت در کشور ممنوع می شود یعنی برای حفظ سلامت لزومی نیست که در این اماکن تجمع کنند.

جهانپور در ادامه با بیان اینکه وقتی افراد برای سلامت خود ارزش قائل نیستند چه توقعی می توان از آنها داشت، تاکید کرد: هر گونه تجمی از  هر جنسی در کشور ممنوع است و سازمان های آرامستان ها باید از این تجمع ها جلوگیری کرده و مردم نیز در صورت مشاهده موارد از طریق سامانه سجام یا سامانه ۴۰۳۰ اطلاع بدهند تا از تجمع جلوگیری شود.

نظارت جدی شهرداری ها در برگزاری بازار های روز

وی در پاسخ به دیگر سوال عصرپرس مبنی بر برگزاری بازار های روز در استانها و نظارت وزارت بهداشت، گفت: بازار های روز نیز به نوعی مشمول موضوع منع برگزاری است وحتی اگر بازارهای روز در محل های مشخصی برگزار شود باید فواصل حضور و پروتکل های بهداشتی رعایت شود در غیر اینصورت واحد های بهداشت، اماکن و  نیروی انتظامی باید ممانعت کرده و شهرداری ها در سراسر کشور نیز باید نظارت جدی داشته باشند.

۶۳ شهید سلامت

جهانپور درباره آمار قطعی شهدای سلامت که در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا بودند، گفت: مشخص شدن این موضوع به پروتکل نیاز دارد. تا وقتی تک تک شرح حال‌ها بررسی و تایید نهایی نشود، ارائه آمار قطعی شهدای سلامت درست نیست و از ارائه آن هم خودداری می‌شود و پس از این‌که کمیته اسامی را تایید کرده باشد، آمار این شهدا اعلام خواهد شد.

 وی ادامه داد: برخی از این افراد مواجهه مستقیم با بیماران کووید ۱۹ نداشتند و شاید در فهرست نهایی اسامی این افراد وجود نداشته باشد. هرچه کمیته مشترک وزارت بهداشت و بنیاد شهید با محوریت اداره کل بازرسی وزارت بهداشت مشخص کند را اعلام می‌کنیم.

یک مورد از هر ۱۱ مرگ در ایران به علت کرونا است

وی در ادامه اعلام کرد: از هر 11 مورد مرگ و میر در ایران، یک مورد بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده است. این عدد حدود یک ماه قبل، از هر ۶ نفر، یک فوت بر اثر کرونا بود.

بازگشت پیک بیماری با رفع محدودیت تردد بین استانی

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اعمال محدودیت اجباری و قانونی در ترددهای بین شهری و بین استانی مصوبه ستاد است، گفت:این‌که در مرحله سوم این محدودیت برداشته شود، به هیچ عنوان به معنی آسیب زا نبودن سفرهای غیرضروری نیست. قطعا توصیه‌ها به جای خود باقی‌ است و سفرهای شهری و بین شهری یکی از عوامل شیوع بیماری محسوب می‌شود و سلامت خود افراد و اطرافیان آنها را به خطر می‌اندازد. با این حال، از این مرحله وارد توصیه اکید می‌شویم. رفع موانع و محدودیت‌های تردد بین شهری برای این است که مانع سفرهای ضروری نشویم.

تست رایگان برای بیماران کرونایی

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت، گفت: تست کرونا در ایران برای افرادی که ضرورت داشته باشد به صورت رایگان انجام می‌شود. اگر تست فردی مثبت باشد و با توجه به الگوهای فرهنگی ما افراد تمایل داشته باشند در منزل مورد مراقبت قرار بگیرند، دیگر به این وضعیت قرنطینه گفته نمی‌شود و این وضعیت ایزولاسیون یا جداسازی است و اطرافیان این فرد مبتلا وارد قرنطینه می‌شوند.

جهانپور اظهار کرد: برای تست‌هایی که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود. البته هزینه این تست‌ها برای بیمار رایگان است، ولی برای تهیه این کیت‌ها و هزینه آزمایشگاه و موارد دیگر بالاست.

 مبتلایان HIV تاکنون کرونا نگرفته‌اند

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: میان مبتلایان به اچ آی وی تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم و شاید این موضوع از لحاظ علمی قابل اعتنا و بررسی باشد.

گزارش عدم فاصله گذاری اجتماعی در پروازها

وی بیان کرد: اگر اسم شرکت‌های هواپیمایی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده‌اند به سامانه سجام گزارش شود، موضوع از طریق مراجع نظارتی و قضایی بررسی می‌شود. مردم باید با این سامانه آشنا شده و اطلاعات مبنی بر عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در این سامانه وارد کنند.

سالانه ۱۷ هزار نفر در کشور بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند

جهانپور گفت: سالانه ۱۷ هزار نفر در کشور بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، اما هیچکس از این موضوع نمی‌تواند نتیجه بگیرد که باید هرگونه اتومبیل سواری و رفت و آمد را متوقف کنیم. ولی همه می‌دانند که اگر هیچ خودرویی در ایران تردد نکند، هیچ حادثه ترافیکی نخواهیم داشت. برخی گزینه‌ها با نگاه یکسویه مطرح می‌شود. سالانه به طور میانگین ۱۹ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، اما آیا می‌توان همه ترددها را متوقف کرد؟ اگر این موارد امکانپذیر باشد، سایر توصیه‌ها در مورد کووید ۱۹ هم امکانپذیر است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ضد عفونی کننده‌های تقلبی بیان کرد: داروخانه‌ها در این زمینه گاهی مظلوم واقع می‌شوند. محصولی با مجوز، محصول تقلبی تولید و عرضه می‌شود و در این زمینه داروخانه مسئولیتی ندارد. اگر داروخانه محصول بدون مجوز را عرضه کند، این برای داروخانه مسئولیت دارد. به هر حال بسیاری از داروخانه‌ها خیلی خوب عمل کرده‌اند و موارد تخلف خیلی کم بوده است. داروخانه‌ها در هفته‌های اخیر در توزیع اقلام و محصولات بهداشتی کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند و امیدواریم انجمن داروسازان موارد بسیار زیبایی که انجام شده را ثبت کنند.

فوت۷۰۰ نفر بر اثر نوشیدن الکل

وی در پاسخ به سوالی درباره موارد فوت ناشی از مصرف و نوشیدن الکل گفت: آخرین آمار در زمینه فوت بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی بیش از ۷۰۰ نفر بود. اکثر این موارد با نام و نشان تجاری بین المللی بوده و همه این موارد تقلبی است که در کشور ساخته می‌شود. متاسفانه این موارد همچنان ادامه دارد و برخی در جاهای مختلف کشور این کار را انجام می‌دهند.

 

 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: