اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 15 April 2020
معاون وزیر بهداشت:
معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۱۲ هزار نوع واحد صنفی وجود دارند که با مشارکت اصناف برای آنها ۱۰۲ پروتکل بهداشتی تدوین شده است، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد صنفی از جمله ۱۴ هزار مطب ثبت نام کرده و پروتکل بهداشتی را دریافت کرده اند.

ثبت یک میلیون و ۲۰۰ هزار صنف در سامانه وزارت بهداشتبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی هوشمند به دنبال قطع زنجیره انتقال ویروس هستیم و باز شدن صنوف به معنی کاهش بیماری نیست بلکه در جهت کم کردن ریسک ابتلا و معیشت مردم انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری کرونا به اقتصاد دنیا آسیب وارد کرده ما در گام دوم به دنبال حفظ معیشت مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی هستیم چرا که با کوچک ترین سهل انگاری پیک بیماری افرایش می یابد و مردم نباید فکر کنند که این بیماری از کشور خارج شده است.

ثبت یک میلیون و ۲۰۰ هزار صنف در سامانه وزارت بهداشت

رئیسی درادامه با اشاره به اینکه  ۱۲ هزار نوع واحد صنفی وجود دارند که با مشارکت اصناف برای آنها ۱۰۲ پروتکل بهداشتی تدوین شده است، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد صنفی از جمله ۱۴ هزار مطب ثبت نام کرده و پروتکل بهداشتی را دریافت کرده اند. برای برخی واحدها مثل هتل ها که رستوران، سالن ورزشی یا خدمات دیگر دارند چند پروتکل ارسال شده است و مثلا به آنها گفته شده است که مراکز ورزشی و استخر نباید باز شوند.

سامانه ثبت اصناف ربطی به مالیات ندارد

وی ادامه داد: شایعاتی هست که باید به آنها پاسخ بدهیم. این کار هیچ ربطی به کد اقتصادی و مالیاتی ندارد و صرفا برای اچرای پروتکل های بهداشتی است و اگر صنفی ثبت نام کرده باشد و کد بهداشتی را گرفته باشد با خیال راحت می تواند فعالت کند. مردم هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و برای کارهای غیر ضروری و برای گشت و گذار به فروشگاهها مراجعه نکنند. فقط برای مایحتاج ضروری مراجعه کنند.

روزه داری در بحران کرونا

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع روزه داری در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است و به زودی توسط کمیته علمی اعلام می شود، گفت: چند موردی که توافق روی آن هستند این است که افرادی که مثبت هستند و کمتر از دو هفته از بیماری آنها کذشته مشمول روزه گرفتن نیستند،علاوه بر آن نیز افراد بالای ۶۵ سال یا افرادی که بیماری زمینه ای دارند و امکان ایزوله شدن برای آنها وجود ندارد نیز مشمول نمی شوند.

معاون وزیر بهداشت افزود: عده ای هم ربطی به کرونا ندارد، کسانی که روزه گرفتن باعث آسیب شدید به آنها می شود، برای آنها هم پیشنهاد شده که واجب نیست ما حکم شرعی نمی دهیم فقط بحث های ضرر و زیان را می گوییم و علما و فقها فتوا می دهند سایر موارد قطعی واعلام می شود.

غربالگری ۷۰ میلیون نفر در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا

رئیسی ادامه داد: در طرح بسیج ملی به ۷۰ میلیون نفر خدمت ارائه شد، یک میلیون نفر علامت دار بودند. افرادی که درجاتی از علایم داشتند، به وضع آنها پاسخ داده شد تا سردرگم نشوند. ۷۰۰ هزار نفر آنها توسط پزشکان بخش بهداشت به صورت سرپایی مشاوره گرفتند. ۱۰۰ هزار نفر آنها که علامت بیشتری داشتند که مشاوره گرفتند و ۷ هزار نفر آنها بستری شدند.

تست کرونا از خانواده مبتلایان

وی گفت: در گام دوم همه ۱۰۰ هزار نفری که ارجاع شدند، تست می شوند، نتایج درخشانی گرفتیم، افرادی که پزشک تشخیص می داد که کرونا دارد اکنون تست هم می شوند. ۶۰ درصد افرادی که به بیمارستان ارجاع شدند، تست مثبت داشتند.

رئیسی افزود: اکنون در ۲۱ استان این کار را شروع کرده ایم و آزمایشگاههای سرپایی هم تجهیز شدند. در چند روز گذشته ۱۲ هزار تست انجام شده است و این کار بزرگی است که شروع شده است. در مورد افراد کم علامت که تشخیص داده می شوند، به سراغ خانواده های آنها می رویم و از خانواده آنها هم تست گرفته می شود. ۲۴ درصد خانواده این افراد نیز تست کرونای آنها مثبت بوده است.

وی گفت: اگر این کار انجام شود به مرور انتقال جمعی و عمومی ویروس کرونا حذف می شود. کم کم تبدیل به  خوشه می شوند و آگر آنها را قرنطینه کنیم به صفر می رسیم و در نظرسنجی که از مردم داشتیم ۹۸ درصد از خدمات طرح بسیج ملی غربالگری کرونا راضی بودند.

فرد کرونایی زنده بیشتر از فرد کرونایی مرده ناقل است

معاون وزیر بهداشت درباره انتقال کرونا از بیماران فوت شده گفت:  فرد کرونایی زنده بیشتر از فرد کرونایی مرده ناقل است چون فرد مرده سرفه و عطسه ندارد و دستش را هم به جایی نمی زند اما در فرد مرده هم ویروس نمی میرد به همین علت دستورالعمل خاصی برای مراحل غسل و دفن بهداشتی تدوین و ابلاغ شده است.

رئیسی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه علت مرگ بیماران کرونا سندروم حاد تنفسی اعلام می شود گفت: سالانه تعداد زیادی در دنیا و از جمله در ایران به خاطر بیماری تنفسی فوت می کنند، اگر به کلمه  ARDS یعنی سندروم حاد تنفسی دقت کنیم می بینیم که کرونا اصلا سندروم حاد تنفسی ایجاد نمی کند.

وی افزود: نمی توانیم هر سندروم حاد تنفسی را بگوییم کروناست، این کار غیر علمی است. اگر به جای ARDS می گفتیم علایم بیماری تنفسی عمومی منطقی تر بود. بنابراین یکسری افراد به علل تنفسی از بین می روند ممکن است در بین آنها کرونایی هم باشد.

تست سرولوژی کرونا برای همه نیست

معاون وزیر بهداشت در مورد تست سرولوژی یا آنتی بادی گفت: مثبت بودن این تست به معنای مواجهه است نه ایمنی، یعنی این فرد با ویروس کرونا مواجهه داشته یا خیر. اینکه مواجهه باعث ایمنی می شود یا نه هنوز جای بحث دارد.

رئیسی گفت: یک محقق کره ای مقاله ای نوشته که ۱۲ نفر از مبتلایان دوباره مبتلا شده اند.به هر حال این ویروس ناشناخته است. ویروس کرونا مثل یک شطرنج باز جلوی ما نشسته است ما باید هر حرکت او را حدس بزنیم و درست عمل کنیم تا کیش و مات نشویم.

وی گفت: شیوع و تست سرولوژی به هم مرتبط است. اگر در جامعه ای که تست سرولوژی را انجام دهیم که ۹۵ درصد تست اختصاصی این بیماری باشد و اگر در یک جامعه میزان شیوع زیر ۵ درصد باشد. نتیجه تست سرولوژی در ۵۰ درصد تست ها منفی کاذب است و عملا فرد را گول می زند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تست سرولوژی اگر برای ۵ درصد به درد بخور باشد باید برای ۷۰ میلیون نفر تست انجام داد که برای ۳.۵ میلیون نفر مفید باشد. ضمن اینکه ممکن است امروز تست سرولوژی یک نفر منفی باشد، این فرد فردا ممکن است به ویروس مبتلا شود و دو هفته بعد تست سرولوژی او مثبت شود.

بازگشت پرستاران بازنشسته در  بحران کرونا

رئیسی ادامه داد: درباره پرستاران با توجه به حجم کاری که در کشور انجام شد، حتی نیروهای بازنشسته پرستاری اجازه دارند به کار برگردند. در همه جای دنیا بحث روش بکارگیری پرستاران مطرح است. در همه جای دنیا برای استخدام باید آزمون طی شود اما اکنون در شرایط اضطرار روش این است که در این شرایط بدون گزینش به صورت ۸۹ روزه بکارگیری شوند اما قبل از پایان این دوره باید تعیین تکلیف شوند و بکارگیری این افراد و وضعیت آنها باید مشخص شود.

گام دوم فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در تهران اجرا می شود

در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه آیا با توجه به افزایش روزافزون ترددها در تهران گام دوم فاصله گذاری اجتماعی هوشمند اجرا می شود، گفت: گام دوم حتما در تهران اجرا می شود اما ضعف زیر ساخت حمل و نقل تهران از گذشته وجود داشته و به بیماری کرونا برنمی گردد لذا در همین راستا طرح ترافیکی برداشته شده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن از حمل  و نقل عمومی استفاده نشود، افرادی که علامت بیماری دارند نباید از این وسایل استفاده کنند. فاصله گذاری اجتماعی هم در مترو و اتوبوس ها باید رعایت شود. راه عملی این نیست که کسی که ماسک ندارد حق استفاده از مترو را نداشته باشد، و امکان پذیر نیست اما مردم باید برای حفظ سلامت خود الزامات بهداشتی را رعایت کنند.

رئیسی درباره استفاده از ماسک در مترو گفت: باید تعداد ماسک که در کشور استفاده می شود را محاسبه کنیم. مثلا می گویند روزانه دو میلیون نفر در مترو جا به جا می شود این امکان وجود ندارد که روزانه دو میلیون ماسک داده شود، اینکه اجبار کنیم و حتما مترو کسی را که ماسک ندارد سوار نکند، عملی نیست.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: