اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 13 April 2020
سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام اظهار کرد: آمریکا باید درک کند نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آنها نیست و کشورهای دیگر هم زیر دست آنها نیستند که آنها را امر و نهی کند.
ربیعی: کشورها و نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آمریکا نیست
به گزارش عصرپرس، علی ربیعی ظهر روز دوشنبه در نخستین نشست خبری حضوری با خبرنگاران در سال ۹۹ در ساختمان ریاست جمهوری، گفت: تمامی سیاست‌های مقابله با کرونا با نظر وزارت بهداشت و کارشناسان سلامت دنبال می‌شود، هر گونه اتخاذ سیاست در بازگشایی‌ها، رفع محدودیت‌ها مبتنی بر دیدگاه کارشناسی و نظر نهایی مسوولان سلامت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: خوشبختانه کارشناسان ما در حوزه سلامت، کارشناسان در بهداشت محیط کار امروز با همکاری اتاق های ذی‌ربط تشکل‌های صنفی و اقتصادی و تولیدی در کنار هم انبوهی از پروتکل‌های بهداشتی را تولید کردند.

ربیعی افزود: ما از این پس کار در کارخانه‌ها، صنوف و حتی شیوه کار در ادارات را مبتنی بر پروتکل‌ها خواهیم گذاشت این امری است که نیازمند همکاری، آموزش‌پذیری،  نظارت و کنترل دستگاه‌های بازرسی ماست.

وی گفت: این پروتکل‌ها در اختیار اسناد مختلف قرار گرفته است؛ فکر می کنیم موفقیت این سیاست‌ها در گرو همکاری کامل واحدهای صنفی با این پروتکل‌ها است.

ربیعی ادامه داد: همکاری کامل و رعایت شهروندان لازمه دنبال کردن سیاست حفظ جان و سلامت و در کنار آن حفظ جان و معیشت مردم است، ما برای حفظ سلامت و جان مردم برابر کرونا و عوارض و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن،  از جان مردم مقابل کرونا و تبعات ناشی از فشار و سنگینی کرونا بر اقتصاد باید محافظت کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت: دولت در ادامه طرح هوشمند، مدام در حال رصد است و با توجه به شرایط پویای بیماری بر آخرین تحولات جهانی اشراف داشتیم و سیاست‌های خود را بر اساس تجارب دانش بشری ارتقا داده ایم.

ربیعی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم اطلاعات جهانی هم درباره این بیماری اندک است و جهان با یک بیماری نادر مواجه شده است؛ از این رو دولت هر دانشی در هر جای جهان در مبارزه با شیوع این ویروس و برنامه‌های اقتصادی که دنبال می‌شود استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: هدف از این اقدامات ریشه‌کن کردن کامل ویروس است، به لحاظ علمی دستیابی به چنین هدفی ممکن نیست مگر با وجود ظرفیت‌های درمانی کشور و ایجاد فرصت کافی برای تطبیق زیرساخت‌های بهداشتی و استراتژی‌های با شرایط جدید این کار امکان‌پذیر است.

سخنگوی دولت افزود: در کنار همه اقدامات، دولت از دو هفته گذشته مطالعات پیشین که در دانشگاه‌های ما صورت گرفته بود و همچنین مطالعاتی که در کارگروه های ستاد ملی انجام شد را به جلسات سطح بالا انتقال داد، خوشبختانه از روزهای اول شیوع کرونا در ایران دانشگاه‌ها و موسسات مطالعاتی تحقیقات گسترده ای  را آغاز کرده‌اند و خوشحالم اعلام کنم این مطالعات و فناوری‌های بررسی شده در روزهای بعد در کنار طرح فاصله گذاری فیزیکی هوشمند قرار خواهد گرفت.  

پیش‌بینی ۵ سناریو برای مقابله با کرونا

ربیعی ادامه داد: دولت در کنار موفقیت‌های هر یک از آنان از سناریویی که با وضعیت فرهنگی ایران سازگاری بیشتری داشته باشد را دنبال می کند که در این میان پنج سناریو در جلسه گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: آخرین پیشرفت‌هایی که در دنیا صورت گرفته را به کار خواهیم گرفت که خوشبختانه در برخی از آنها، ایران پیشرو است. انتخابی را می‌کنیم و این انتخاب را به جامعه عرضه می‌کند و همکاری جامعه برای اجرای این انتخاب فناورانه را خواهد طلبید که آموزش‌های لازم به موقع خودش اعلام می‌شود. 

ربیعی با اشاره به یکی از اپلیکشن‌های کاربردی که توسط محققان دانشگاهی ایرانی تولید شده و مورد حمایت ملی ستاد ملی مقابله با کرونا است، اظهار داشت: اپلیکشن ماسک می‌تواند به مردم برای حرکت ایمن در جامعه کمک کند. توصیه می‌کنم آنهایی که گوشی‌های هوشمند دارند، از این برنامه استفاده کنند. مسئولان این برنامه با مقامات وزارت بهداشت در حال مذاکره هستند تا داده‌های بیشتری به آن اضافه شود و برای حرکت ایمن در جامعه کارساز شود. 

وی ادامه داد: از مردم تقاضا می‌کنم همانطور که از زمان شیوع کرونا نهایت همکاری را با مسئولان و کادر درمانی داشته‌اند و به توصیه‌ها عمل کردند در این مرحله که فاصله‌گذاری هوشمند است، این توصیه‌ها را هم رعایت کنند تا بتوانیم از این مرحله نیز به سلامت عبور کنیم. 

دستیار ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه می‌خواهیم در کنار راه‌اندازی معیشت مردم و اقتصاد کشور، نوعی زندگی اجتماعی، اقتصادی و مراودات مردم را سامان دهیم که کمترین ضربه را از شیوع دریافت کنیم، تصریح کرد: همه باید کمک کنند تا این مسیر را دنبال کنیم. در محیط کار، ادارات و پیاده شدن از وسایل نقلیه عمومی باید به سمت نوعی حرکت بهداشت‌محور و براساس سلامت تمرین کنیم تا از شیوع جلوگیری کرده و در ماه‌های آتی خبر خوبی از تسلط، کنترل و کاهش بیماری در ایران هم بدهیم. 

ربیعی با بیان اینکه رهبری در بیانات روشنگر خود فرمودند کشور نیازمند پویش‌های عظیم اجتماعی برای خیر جمعی است، خاطرنشان کرد: دولت تشکر و حمایت خود را مقام معظم رهبری برای بیانات و دعوت همه به خیر جمعی و همینطور دولت حمایت و سپاس خود را از سازمان‌های مردم‌نهاد و کلیه کسانی که به این پویش می‌پیوندند، اعلام می‌کند. 

باید بر ویروس کرونا و تحریم غلبه کنیم

ربیعی افزود:  در جامعه‌ای که نیازمند آن هستیم درخواست می کنیم در کنار هم باشیم و با افزایش سرمایه ‌اجتماعی و در کنار هم بتوانیم با ویروس کرونایی مقابله کنیم که بر ویروس تحریم نشسته و بحران مضاعفی را برای ما ایجاد کرده است، بر هر دو ویروس غلبه کنیم. این مسیر موفقیت ماست. 

سخنگوی دولت با بیان اینکه در پاسخ به فرمایش رهبر انقلاب جلساتی به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری با نهادهای عمومی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان، سپاه، سازمان‌های مردم‌نهاد، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت رفاه  برگزار شد، ابراز کرد: در این جلسات پنجره واحدی از خدمات حمایتی با حفظ هویت سازمانی طراحی شد و در همه استان‌ها هم ستادهایی با همین عنوان تشکیل می‌شود. 

ربیعی با بیان اینکه وزارت ارتباطات تمهیداتی اندیشیده که براساس ظرفیت‌های دولت الکترونیک سامانه‌ای که امکان اتصال افرادی که می‌توانند به افراد مورد نیاز کمک کنند، فراهم کرده است، عنوان کرد: پیوستن به این سامانه می‌تواند کمک بسیار زیادی به این می‌کند هم‌پوشانی‌هایی به کمک‌های اجتماعی نداشته باشیم و کمک‌ها مثمر ثمر باشد. پایگاه رفاهی ایرانیان هم داده‌های لازم را در اختیار این سامانه قرار داده است.

از تصمیمات عراق که بر اساس اراده ملی است حمایت می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل دولت در عراق، گفت: سیاست همیشگی ما تاکید بر احترام به حاکمیت عراق بوده است و به پیروی از مرجعیت و اجتناب از هرگونه دخالت در امور عراق به سایر کشورها نیز به تبعیت از همین سیاست پیشنهاد می کنیم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: آمریکا نیز باید فهم تازه و واقع بینانه‌ای از سیاست‌های نادرست خود و وضع امنیتی در عراق رسیده باشد.  در جریان کرونا و کشورهایی که در منطقه ما هستند و آسیب پذیری دارند بنابراین مقابل این بیماری همه باید تلاش کنند. برخی از سیاست های  ماجراجویانه در منطقه بیشتر به زیان جان مردم تمام خواهد شد.

وی گفت: ما از هر گونه تصمیمی که بر اساس اراده ملی در عراق اتخاذ شده حمایت می‌کنیم  حمایت ما معنوی و بر اساس همکاری دو همسایه دیرین با فرهنگی مشترک و منافع مشترک همسیاگی دنبال خواهد شد.

از تشکیل دولت مرکزی قدرتمند در افغانستان حمایت می کنیم

ربیعی همچنین درباره تشکیل دولت در افغانستان گفت: ما از هر گونه تلاش در افغانستان که به تشکیل دولت قدرتمند مرکزی در افغانستان منجر می شود حمایت می‌کنیم.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: وجود یک دولت قوی در افغانستان که ناشی از رای مردم است قطعا به امنیت منطقه کمک خواهد کرد و از هرگونه تلاش خود برای استقرار دولت قوی در افغانستان فروگذار نخواهیم کرد و معتقد هستیم این موضوع به نفع امنیت جهان و مبارزه با تروریسم است.

کشورها و نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آمریکا نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام اظهار کرد: فکر می‌کنیم آمریکا از نظر قانونی در جایگاهی نیست که بخواهد مانع از عملکرد قانونی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شود. آمریکا باید درک کند نهادهای بین‌المللی ملک و دارایی آنها نیست و کشورها دیگر هم زیر دست آنها نیستند که آنها را امر و نهی کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه آمریکا هیچ حقوقی برای وتو کردن تصمیمات صندوق ندارد و این امر هم پیش‌بینی نشده است، تصریح کرد: سایر اعضای صندوق از اقدام غیرانسانی آمریکا ممانعت می‌کنند. فکر می‌کنیم صندوق مستقلانه عمل می‌کند. سال‌ها حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را پرداخت کرده‌ایم. هیچ گاه هم از این صندوق درخواستی در سال‌های قبل نکرده‌ایم. 

ربیعی ادامه داد: این حق طبیعی است که در شرایطی که تحریم‌ها از یکسو جان و زندگی افراد را تهدید می‌کند و شیوع گسترده کرونا در سطح جهانی نیز موجب تهدید جان شهروندان شده است، ما هم دچار رنج مضاعف شده‌ایم و باید از حق خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اقدام صندوق برای دنیا نشان‌دهنده این خواهد بود که مشارکت شما در امور بین‌المللی تابعی از سیاست‌های یکجانبه هیچ کشوری نمی‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: در واقع تصمیم صندوق بین‌المللی پول یک نماد برای اخلاق و انسانی بودن صندوق‌هایی است که برای مسائل انسانی به وجود می‌آیند. 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی پول بلوکه شدن ایران در لوکزامبورگ هم ابراز کرد: آمریکا از طریق دادگاه‌های خود براساس ادعاهای واهی‌ مبتنی بر کشته‌شدن شماری در حادثه ۱۱ سپتامبر، منابع بانک مرکزی نزد لوکزامبورگ را توقیف کرده و تلاش کرده بود آن را با حکم دیگری به آمریکا منتقل و آن را متصرف شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با اقدام جدی و حقوقی بانک مرکزی در ۱۱ و ۱۵ فروردین هر دو حکم نقض شد، عنوان کرد: حقوقدانان ما در کنار بانک مرکزی تلاش بسیار زیادی را کردند. به نظرم همین ادعای آمریکا یک نوع شاخص برای قضاوت است. همه ماجرای ۱۱ سپتامبر را می‌دانیم و مشخص است چه گروهی حمله کرده و برای هیچ کس پوشیده نیست که این حملات مورد پسند ما نبوده و آن را در همان دوره محکوم کردیم.

بخشی از منابع مالی آزاد شده ایران صرف دارو و اقلام مورد نیاز مردم می‌شود 

ربیعی با بیان اینکه حمله ۱۱ سپتامبر ناشی از اقدام جریان‌های افراطی مورد حمایت آمریکا بود، یادآور شد: همان زمان نیز اعلام شد که القاعده این حمله را انجام داد. اینکه به آن بهانه بخواهد پول ایران را مصادر کنند، نشان‌دهنده سیاست و خوی استکباری دولت آمریکا است. همه تلاش خود را می‌کنیم این منابع را منتقل کرده یا تبدیل به داروی و کالای مورد نیاز مردم در شرایط فعلی کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری افزود: آزاد شدن منابع و امکان عمل کردن بر برخی از منابع که تاکنون آمریکا با فشار بر آنها، اجازه عمل کردن به آنها را نمی‌داد، امیدواریم بتوانیم از آن منابع برای دارو و زندگی مردم به ویژه غذا، خوراک و نهاده‌های کشاورزی استفاده کنیم.

ربیعی درباره طرح یک ادعای از سوی یک رسانه‌ فارسی زبان خارج نشین مبنی بر اظهارات رییس‌جمهوری در جلسه شورای عالی امنیت ملی پاسخ داد: منبع این خبر یک رسانه پترودلاری است که آنرا واقعا رسانه نمی‌دانم بلکه یک موسسه خبری عملیات روانی است که با پول مشخص یک کشور ایجاد شده و با پول و سیاست سازمان‌های اطلاعاتی اداره می‌شود. 

وی اضافه کرد: تکرار مطالب آن را وجاهتی ندارد ولی قطعا رییس‌جمهوری این بیان را نداشته و این نوع رفتارها که بخواهند تعارض در سیاست‌های دولت ایجاد کنند، مدت‌هاست تبلیغ می‌شود. برای ما حفظ جان انسان‌ها مهم است. اگر هم تصمیماتی برای گشایش‌های اقتصادی می‌گیریم آنهم برای حفظ جان انسان‌ها است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برخورد با تخلف مدیران شماری از سازمان‌های دولتی از بخشنامه حضور برخی کارکنان در شرایط کرونا، و ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع گفت: قطعا تمام دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها ابتدا برای خود دولت لازم الاجرا است و دولت مصمم است که این بخشنامه‌ها در حوزه‌های خود اجرایی شود حتی در سازمان‌های نظارتی؛ حتی در مورد تعویق بازپرداخت وام‌ها نیز که بانک‌ها به طور خودکار از حساب مشتریان خود برداشت کردند، بانک مرکزی به سرعت وارد عمل شد.

وی افزود: من هر روز این اخبار را رصد می‌کنم از دکتر علی زالی- فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران- موضوع را پیگیری کردم که گفت این مربوط به زمان حضور یک سوم کارکنان است و این موضوع به سازمان‌ها و ادارات‌ دولتی مربوط نبوده، بلکه به تخلف برخی شرکت‌های دولتی مربوط می‌شود؛ اینگونه نبود که وزارت بهداشت و فرماندهی ستاد مقابله با کرونا در تهران به سازمان بازرسی گزارش دهند؛ سازمان بازرسی پیشنهادهای پیشگیرانه عرضه کرده بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: باید اشاره کنم که پروتکل‌های بهداشتی شرط موفقیت ما برای عبور از این بحران و طرح فاصله‌گذاری هوشمند و فیزیکی است. یکی نظارت و بازرسی جدی و برخورد با متخلفان و دوم اعتماد بالا و همکاری همگان را شامل می شود؛ ما از دو بازوی نظارت، بازرسی و کنترل و دوم همکاری مردم و نظارت اجتماعی استفاده خواهیم کرد که بتوانیم این را به جلو ببریم؛ باید همکاری مردم را برای نظارت اجتماعی به کار بگیریم.

سمن‌ها در اجرای فاصله گذاری فیزیکی به دولت کمک کنند

ربیعی افزود: سازمان‌های مردم نهاد جوان در سیل 98 نیز حضور داشتند و در تولید و توزیع ماسک و گان و لوازم بهداشتی به میدان آمدند، اگر به چشم دیده نشدند کوتاهی رسانه ای ما بوده است، اما از همین جا حمایت خود را مجدد اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی اداری و سهم رشد جوانان و محدودیت سنی در احراز پست‌های سازمانی، گفت: دولت سعی کرده است با این مصوبات راه‌کارهای پیشرفت جوانان درعرصه‌های مختلف مدیریتی دنبال کند.

سخنگوی دولت افزود: سمن‌های حوزه جوانان می‌توانند در شرایط کرونا در اجرای فاصله‌گذاری فیزیکی به دولت کمک کنند. 

ربیعی بیان با اشاره به اجرای پویش «در خانه بمانیم» در کشور گفت: اگر چه مسابقات ورزشی در کشور تعطیل شده است، اما ورزشکاران در این مدت در خانه نماندند و در جامعه حاضر شدند علاوه بر کمک به اجرای طرح‌های دولت در دوران کرونا تمرین های ورزشی خود را نیز انجام دادند که از آنها تشکر می‌کنیم.


سال ۹۸ شفاف‌ترین و روشن‌ترین سال برای اختصاص ارز یارانه‌ای به کالاها بود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره انحراف ۴ و ۸ دهم میلیارد دلاری- مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی-  در گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال ۹۷، گفت: در فروردین سال ۱۳۹۷ وقتی نرخ واحد ۴۲۰۰ تومان اعلام شد، هر گونه مبادله ارز به نرخ دیگری ممنوع شد، در آن دوران با توجه بررسی‌های اقتصادی زیادی که صورت گرفت برای آن زمان کارساز بود تا اوایل مرداد ۹۷ که دولت در مصوبه ای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومان را محدود کرد. یک حجم از واردات با همین نرخ واحد صورت گرفته بود، جای تعجب است که اظهار بی اطلاعی می کنند- همه دستگاه‌های نظارتی هم مطلع بودند و ارز واحد در کشور بود و خیلی هم برای این ارز اصرار می کردند اگر چه راجع به قیمت اختلاف نظر نیز وجود داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده، بانک مرکزی با تلاش‌های آقای همتی در حال پیگیری جدی، قاطع و اقدام لازم برای تعیین تکلیف هم پول‌های گرفته شده است و در مورد تعدادی از اینها نیز اقدام قضایی صورت گرفته است؛ بخشی از اینها که واردات نداشتند و معلوم نیست که وضعیت واردات آنها به چه صورت و در چه مرحله ای است- از آنجا که این امر با تحریم‌ها و انتقال پول تلاقی پیدا کرد، بخشی را توجیه پذیر کردیم- ولی بانک مرکزی تا یک ریال و یک سنت آخر آن را دنبال و تعیین تکلیف خواهد کرد.

ربیعی درباره اینکه در سال ۹۷ بر مبنای ارزی ۴۲۰۰ تومانی چه نوع وارداتی صورت گرفته است،  گفت: سال ۹۸ از شفاف ترین و روشن ترین سال هایی است که ارز یارانه ای را برای کالاهای مشخص اختصاص دادیم و تا آخر هم دنبال شد و آخرین آن بخش دارو و درمان بود که با پیگیری‌ها به ثمر رسید، با بخشی از آن(ارز ۴۲۰۰ تومانی) کالاهای ضروری به کشور وارد شده است؛ کالاهای واسطه ای، مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی از این موارد است  و برخی نیز ضروری نبوده، اما موردنیاز خانواده ها و مردم بوده است.

وی ادامه داد: اگر با فشار تحریم با مشکلات اساسی روبرو شدیم قطعا آن را به کالاهای اساسی‌تر اختصاص می‌دادیم، نمی توانیم بگوییم وسایل مورد نیاز خانه ای که آن زمان وارد شده و عده ای به آن احتیاج داشتند در بخش کالاهای اساسی نبوده است، اما در سال ۹۸ و در سال ۹۹ با دقت بسیار زیادی برای زندگی روزمره مردم با کالاهای اساسی تخصیص یافته و دنبال خواهد شد.

القای مقایسه ناامیدکننده‌ از اعطای وام به یارانه‌بگیران در ایران و سایر کشورها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت وام یک میلیون تومانی به افراد یارانه‌بگیر، که سود آن را ۱۲ درصد در نظر گرفته شده، با چه ساز و کاری این میزان سود در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: معمولا رصد می‌کنم و افکار را می‌بینم. گاهی وقت‌ها دیده‌ام که یک اقدامی در یک کشوری صورت می‌گیرد، همان یک اقدام در کشور ما آنقدر تکرار می‌شود و معمولا مجموع اقدامات با هم مقایسه نمی‌شوند.

ربیعی ادامه داد: برخی از موضوعات در کشوری دیده می‌شود. کلیپی در یک کشوری ساخته بودند و در آن آمده بود که این کشور این میزان داده‌اند و اینقدر وفور ایجاد کرده‌ و حتی این میزان به در خانه‌ها برده‌اند.

وی افزود: دوستی داشتم که شب در واتساپ به وی پیام دادم و وی می‌گفت که چنین خبرهایی در اینجا نیست.  نمی‌دانم این اخبار در کجاها تولید می‌شود که مجموعا می‌خواهد یک حالت مقایسه ناامید کننده‌ای را القا کند. معمولا در این دست‌ از رسانه‌هایی که دوستان هم پرسیدند اینگونه اتفاقات می‌افتد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: همانطور که قبلا هم گفتم ما با شرایط اقتصاد تحریم‌زده‌ای روبرو بودیم که من ارجاع می‌دهم به یادداشت روز شنبه خودم در روزنامه ایران که توانستیم بخشی از این شرایط را بیان کنم.  

ربیعی عنوان کرد: ما با کاهش رشد ناشی از فشار کرونا بر اقتصاد، حتما روبرو خواهیم بود. در صورتی که اقتصادهای پویا و قدرتمندی مانند اقتصادهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا و حتی ژاپن و کره تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و رشدهای منفی را در بسیاری از کشورها مشاهده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبیعی است که بر اقتصاد ما هم فشار وارد می‌کند و احتمال بیکاری‌های گسترده‌ای که از این جهت به‌وجود می‌آید. اگر مداخله نکنیم و نتوانیم به موقع طرح فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند را دنبال کنیم، سپس با یک بیکاری حدود ۴ میلیون نفری هم روبرو خواهیم بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ناچاریم با اقتضائات اقتصادی خودمان تصمیماتی بگیریم و سعی کنیم در هر شرایطی که وضع بهتری داشتیم به طور پلکانی تصمیمات و حمایت‌های بیشتری را اعلام کنیم.

ربیعی یادآور شد: ما به ۴ میلیون خانوار با درآمد پایین و محروم جامعه، یک تا دو میلیون تومان، به شکل قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم و در آنجا بحث نرخ بهره‌ای وجود نداشت. البته بقیه ۴ میلیون هم هستند و کسر نمی‌شوند و ما گفته‌ایم به همه، با نرخ ۱۲ درصد از بانک‌ها پرداخت کنند.  

بانکها منبع مالی کمک به اقشار آسیب‌پذیر هستند

ربیعی اضافه کرد: این منابع به دولت تعلق ندارد بلکه کمک سیستم بانکی در ازای این منابع به سپرده‌گذاری‌های خودش که الان سود می‌دهد، است. علت کاهش نرخ هم از ۱۸ به ۱۲ درصد، کمک بانک مرکزی از طریق آزادسازی ذخیره قانونی بانک‌ها بوده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: به علت تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید صادرات نفت و نیز قیمت بنزین و هزینه‌های مبارزه با کرونا، آنچه که در بضاعت و توان دولت است همان برنامه‌هایی است که تا به حال جاری کرده است.

ربیعی افزود: اگر می‌خواستیم این را هم قرض‌الحسنه کنیم، بار مالی زیادی را به بودجه وارد می‌کردیم بنابر این اجازه بدهید که ما براساس مقدورات‌مان آرام آرام تصمیمات مختلف دیگری را هم که ممکن است، بگیریم. ضمنا شما نمی‌توانید این مقدورات را با جاهای دیگر هم مقایسه کنید.

سخنگوی دولت گفت: البته در شرایطی که تورم امروز نیز عددی است که از این نرخ بالاتر است، که از این هم استقبال خواهد شد.  

ربیعی بیان کرد: ای کاش ما پول زیاد داشتیم،  تحریم نبودیم و می‌توانستیم نفت‌ خودمان به شکل حداکثری بفروشیم و همه پول‌ها در بانک‌های ما بود. قطعا در مبارزه با کرونا با دست باز بیشتر و حمایت بیشتر می‌توانستیم اقدام کنیم.

پرداخت تسهیلات حمایتی ضدکرونایی از اردیبهشت‌ آغاز می‌شود

ربیعی گفت: امروز هم با تصمیماتی که اتخاذ کردیم خوشبختانه از اردیبهشت‌ماه، پرداخت تسهیلات حمایتی ضدکرونایی هم آغاز می‌شود، و در جلسه بعدی ستاد اقتصادی جمع‌بندی نهایی چگونگی پرداخت صورت خواهد گرفت.

وی در توضیح پرداخت وام یک تا دو میلیون تومانی به خانوارها اظهار داشت: پرداخت این وام از اردیبهشت‌ماه عملی خواهد شد. طرح حمایت معیشتی نیز آغاز شده و مرحله دوم این طرح نیز در حال اجرا است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تمهیداتی هم برای اعتباراتی که امروز به‌دست آورده‌ایم، اندیشیده‌ایم و به نظرم‌ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان آن را برای افزایش قدرت خرید جامعه به‌کار خواهیم گرفت.

ربیعی اضافه کرد: اینکه به چه طریقی و چگونه کمک‌ کنیم که بتوانیم قدرت خرید جامعه را افزایش دهیم، هم مدل و الگوهای خودش را نیاز دارد.

وی گفت: کانون اصلی سیاست، در دل آن وام‌هایی که قرار شد به بخش‌های تولید و خدمات ارائه شود حفظ اشتغال و حفظ نیروی کار است.

سخنگوی دولت افزود: در بیمه بیکاری هم برنامه ما ماندن افراد در کارگاه‌ها و نه بیکار شدن آنها از کارگاه است.

ربیعی با بیان اینکه در این طرح وام بنای ما حفظ اشتغال است، یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش بسیاری را در این امر به‌کار برده‌اند که جهت‌گیری اصلی این وام برای حفظ نیروی کار در کارگاه‌ باشد. بخشی از این هم برای افزایش قدرت خرید جامعه خواهد بود

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع دولت درباره عدم تناسب میان افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران با تورم سال گذشته و حضور نداشتن نمایندگان، گفت: اگر نماینده کارگران حضور ندارد پس چگونه امضا نمی‌کند؛ ما سه جانبه گرایی را در دولت یازدهم و دوازدهم با جدیت دنبال کردیم و انتقادی‌ترین نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار شدند.  

وی ادامه داد: خیلی ها در سال هایی که بین مزد و تورم چنان شکاف وحشتناکی ایجاد شد و قدرت خرید کارگران پایین آمد، چیزی نگفتند و ننوشتند، خوشحالیم که امسال جریان کارگری که در چانه‌زنی‌ها حضور دارد و در آخر با اقتدار می گوید که مصوبه را امضا نمی‌کند، نشانه سه جانبه گرایی که دولت ایجاد کرده است؛ در اصل قضیه بخش های انتقادی جامعه کارگری هم هستند و سه نماینده رسمی که مشاوران خود را همراه می آورند و بین ۶ تا ۹ نفر در جلسه حضور دارند.

ربیعی افزود: تصمیم سه جانبه‌گراییکارگری، کارفرمایی و دولت یا سیاست‌گذار است ضلع سوم یعنی دولت مجبور است هم گردش مالی کارگاه و هم عدم اخراج و زندگی و معیشت کارگر را ببیند، بنابراین وزارت کار همواره به نفع کارگران موضع گیری کرد و برخی موارد کارفرماها امضا می‌کردند و این اتفاقات خیلی می‌افتاد که سمت دیگر امضا نمی‌کردند.

وی گفت: من از نمایندگان کارگران درباره تبیین آنها از این وضعیت پرسیدم، الان یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به عنوان پایه حقوق در نظر گرفته شده و حداقل  ۲ میلیون و ۳۳۵ هزا تومان برای کارگران مجرد تعیین شده است و با پایه سنوات و محاسبه دو اولاد به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد البته برای کارگران متاهل نیز حدود ۳۱ درصد و برای مجردها هم ۲۸ درصد افزایش داشته است.  اعتراض کارگران به این است که آن چیزی که در بن کارگری آمده روی پایه قرار گیرد، می‌پرسید که فرق آن چیست، اگر روی پایه افزایش داشته باشیم سال آینده هر نوع افزایشی روی پایه قرار می گیرد در حالی که در بن تامین شده است.

ربیعی ادامه داد: وزیر کار برنامه ریزی خواهد کرد که رضایت جامعه کارگری را به دست بیاورند، تنها امکان ما در حق مسکن است امیدواریم با خواست کارگران در مورد مسکن ۴ درصد افزایش یابد-اجازه دهید که محاسبات دقیق صورت گیرد، درصد را از من نادیده بگیرید اگر دست و بال دولت باز شود و به کارفرما فشار نیاید شاید در قالب مباحث دیگر بتوانیم جامعه کارگر را حمایت و کمک کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه زندگی کارگری به خصوص کارگران روزمزد بسیار سخت و دشوار است، ادامه داد: درآمد کارگری کفاف نمی‌دهد اما کارگران روزمزد را که امکان بیکاری آنها بر اثر کرونا است نباید نادیده بگیریم، از این ۱۰ رسته مطالعه شده و آسیب اول را از کرونا می‌بینند ۳میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در اینجا مشغول به کار هستند.  شاید ۴۰ درصدی از اینها کارگران غیر رسمی باشند یعی رقم قابل توجهی در این ۱۰ رسته کارگر غیر رسمی داریم که باید مواظب زندگی آنها باشیم و حتما یکی از اندیشه های دولت، رییس جمهوری و وزیر کار  و هم ما مراقبت از کارگران غیر رسمی در شرایط کرونایی است.

وی ادامه داد: قبل از فشار تحریم منحنی مزد با قدرت خرید شکاف ۶۰ درصدی داشت که ما آن را برعکس کردیم  و مزد بر تورم پیشی گرفت؛ امیدواریم از تعطیلی کارخانه‌ها جلوگیری کنیم برای کارگر هیچ چیز تلخ‌تر از ناامیدی شغلی نیست. اخراج اتفاقی تلخ برای کارگر است و با تمهیداتی که در بخش حق مسکن کارگران صورت می‌گیرد، درصدی را برای کارگران جبران و با گشودگی بیشتر در آینده اقداماتی را برای رفاه کارگران ایرانی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه روز کارگر نزدیک است، گفت: در کنار کارگران ایرانی هستیم و متکی بر اعتماد جامعه کارگری به دولت حرکت می کنیم.  
به گزارش ایرنا؛ با توجه به شیوع بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور دو نشست خبری قبلی سخنگوی دولت از ابتدای سال ۹۹ به شکل کنفرانس ویدیویی و ارتباط تصویری با خبرنگاران برگزار شد و جلسه امروز (دوشنبه ۲۵ فروردین) سومین نشست خبری ربیعی در سال ۹۹ و نخستین جلسه با حضور خبرنگاران با رعایت «فاصله گذاری هوشمند اجتماعی» برگزار شد.  .
نام:
ایمیل:
* نظر: