اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - 12 April 2020
رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد:
قبادی دانا با ابراز تاسف از آلوده شدن برخی از مراکز به ویروس کرونا اعلام کرد: تاکنون علیرغم همه تمهیدات اتخاذ شده از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولین، حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده به این ویروس نشده اند.

۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس کرونابه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، وحید قبادی دانا معاون وزیر  و رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: پس از شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور چین از تاریخ ۵ بهمن ماه ۹۸، اولین دستورالعمل و بخشنامه سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری از سالمندان و معلولین ابلاغ شد.

وی افزود: طبق آماری که از کشور چین داشتیم سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای در خطر بیشتری در ارتباط با آسیب و یا فوت ناشی از بیماری کرونا ویروس قرارداشتند، از این رو تاکنون بیش از ۶۰ دستورالعمل و بخشنامه و ابلاغیه برای مراکز مختلف تحت پوشش سازمان بهزیستی جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ابلاغ شد.

وی بیان داشت: همچنین در تاریخ سوم اسفند ماه سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت سرانه هر نفر ۳۰ هزار تومان به منظور تهیه مواد ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی و ماسک، بر روی کارت بانکی مراکز نگهداری از افرادی که در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می شوند شارژ شد. علاوه بر آن در هفته اول فروردین ماه امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولین و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می شوند مبلغ  ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا  بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

رییس سازمان بهزیستی گفت: به منظور پیشگیری و گسترش ویروس کرونا، طبق بخشنامه های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولین و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد و به همه مراکز توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت استفاده کنند و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور جلوگیری شود.

۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند

 وی با ابراز تاسف از آلوده شدن برخی از مراکز به ویروس کرونا تصریح کرد: تاکنون علیرغم همه تمهیدات اتخاذ شده از بین ۸۷۵ مرکز نگهداری از سالمندان و معلولین، حدود ۲۵ مرکز در ۱۵ استان کشور آلوده به این ویروس شدند و خوشبختانه مراکز ۱۶ استان فعلا آلوده به این ویروس نشده اند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: همچنین از ۴۹ هزار مددجویی که در مراکز شبانه روزی سالمندان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی در سراسر کشور حضور دارند، تاکنون ۲۷۶ نفر تست کرونایشان مثبت گزارش شده و از میان کل ۴۹ هزار نفر نگهداری شده در مراکز متأسفانه ۵۳ نفر نیز فوت کرده اند که البته این نرخ مرگ و میر در مقایسه آمار اسفند ۹۷ و اسفند ۹۸ یکسان و حدود ۰.۷ درصد بوده است.

به گفته وی در آمار مقایسه ای نرخ مرگ و میر در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی، در اسفند ۹۷ از میان ۴۰ هزار و ۹۲ نفر، ۲۸۳ نفر و در اسفند ۹۸ نیز از میان ۴۸ هزار و ۸۳۸ نفر، ۳۵۲ نفر به دلایل مختلف فوت کرده اند.

قدردانی از زحمات بیش از ۲۰ هزار پرسنل مراکز نگهداری شبانه روزی

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از زحمات بیش از ۲۰ هزار نفر پرسنل مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان و معلولین در سطح کشور قدردانی کرد و افزود: جا دارد از همه  مدیران مراکز، پرستاران، پزشکان، مادر یاران، پدر یاران، مددکاران و خدمه این مراکز که در نقش فرزندان دوم سالمندان عزیز و همچنین در نقش پدر و مادرهای جایگزین افراد دارای معلولیت عمل کردند و همچنان بسیاری از آنها در مراکز قرنطینه هستند و روزهای طولانی را از دیدار خانواده شان محروم بودند، تشکر کنم که با اجرای پروتکل های بهداشتی سعی در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا را داشتند. همچنین از ۲۲ هزار پرسنل دلسوز و کارشناسان عزیز سازمان بهزیستی که بصورت شبانه روزی در کنار این عزیزان قرار داشتند و با نظارت دقیق در جهت اجرای کامل پروتکل های بهداشتی سعی در ارتقاء استانداردهای لازم برای نگهداری عزیزان معلول و سالمند قدم برداشتند، سپاسگزاری می کنم.

تخصیص مبلغ ۳۵ میلیارد تومان کمک از سوی بنیاد مستضعفان

وی با بیان اینکه همچنان ما در دوره مدیریت این بیماری قرار داریم و لحظه به لحظه ما نگران آلوده شدن مراکز هستیم، گفت:  با کمک ۱۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در اسفندماه سال گذشته به ۴۰ هزار خانواده‌ی افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی و معلولین شدید و خیلی شدیدی که وابسته به بستر که در منازل نگهداری می‌شوند و از سوی سازمان بهزیستی حق پرستاری دریافت می‌کنند، مبلغ ۲۵۰ هزار تومان برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی پرداخت شد.

قبادی دانا ادامه داد: همچنین با کمک بنیاد مستضعفان و اختصاص مبلغ ۵ میلیارد تومان طرح آموزش و اهداء اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده برای کودکان کار و خیابان در اسفند ماه توسط بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل دلسوز و فداکار اورژانس اجتماعی انجام شد و ۵۷ هزار بسته مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی همراه با آموزش به این عزیزان داده شد. همچنین در اسفندماه ۱۵ میلیارد تومان در سطح کشور به عنوان کمک هزینه معیشت موردی به مددجویان سازمان بهزیستی برای ۷۵ هزار خانوار اختصاص داده شد.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون تنها دو مرکز از ۶۵۰ مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و مراکز شبه خانواده در سطح کشور که حدود ۱۰ هزار نفر از فرزندان به صورت شبانه‌روزی در آنها نگهداری می شود در ۲ استان مختلف به ویروس کرونا آلوده شدند که به یاری خدا و تلاش همه مدیران و مددکاران این مراکز فرزندان عزیز تحت درمان قرار گرفتند و مشکلی وجود نداشت.

وی با ابراز امیدواری برای عبور از این بحران بیان داشت: با دریافت کمک ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان در روزهای آینده حمایت معیشتی از جامعه هدف سازمان بهزیستی خصوصاً خانوارهایی که در مناطق حاشیه نشین و مناطق محروم قرار دارند نیز انجام خواهد شد.

 رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با دریافت این مبلغ، کل مبلغ کمک بنیاد مستضعفان از زمان شیوع کرونا به سازمان بهزیستی به ۳۵ میلیارد تومان می رسد

اختصاص۷۰ میلیارد تومانی به خانوار دارای معلولیت شدید و خیلی شدید

 وی همچنین یادآور شد: در هفته اول فروردین ماه امسال نیز، با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوارهایی که دارای معلولین با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان برروی کارت بانکی آنها شارژ شد.

ارایه مشاوره روانشناسی به ۱۵۲ هزار نفر از طریق سامانه تلفنی ۱۴۸۰

 قبادی دانا در ادامه به سامانه تلفنی ۱۴۸۰ که مشاوره های تخصصی روانشناسی ارایه می دهد اشاره کرد و گفت: این سامانه توسط بیش از ۴۰۰ نفر از روانشناسان آموزش دیده از اول اسفند ماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین ماه سالجاری به ۱۵۲ هزار نفر، مشاوره روانشناسی در ارتباط با مشکلات مختلف در زمینه اضطراب و استرس های ناشی از شیوع بیماری کرونا، مسائل خانوادگی و همچنین در موضوعات و مسائل فرزندپروری به صورت رایگان از ۸ صبح تا ۱۲ شب ارایه دادند و در مجموع در این دوره یک ماهه و ۲۰ روزه، ۶۳ هزارساعت مشاوره تلفنی رایگان تخصصی در ارتباط با موضوعات مختلف به افراد مختلف ارایه شده است.

 ارایه خدمات روانشناختی توسط، سامانه خود ارزیابی اختلالات روانشناختی

رییس سازمان بهزیستی کشورافزود: علاوه بر این سامانه تلفنی، سامانه خود ارزیابی اختلالات روانشناختی نیز در سازمان بهزیستی راه اندازی شد که در استان‌های مختلف فعال شده است و همه عزیزان می توانند با حضور در این سامانه خود ارزیابی در واقع به ارزیابی خود در ارتباط با شرایط روحی و روانی به ویژه در این دوره شیوع کرونا بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در ارتباط با مسائلی که امکان دارد  در خانواده ها با توجه به شرایط خاصی که در آن به سر می‌بریم به وجود آید که منجر به فرزند آزاری و کودک آزاری و سالمند آزاری یا همسرآزاری شود، هموطنان عزیز می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی موارد را در میان بگذارند تا همکارانمان بتوانند خدمات لازم را به آنها در اسرع وقت ارائه دهند.

سازمان بهزیستی آماده دریافت هر گونه کمک خیرین در مقابله با کرونا

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه خیرین در مقابله با کرونا چه اقداماتی را برای کمک به بهزیستی انجام داده اند، گفت: مردم به دلیل اینکه شناخت کافی از مجموعه بهزیستی ندارند آن گونه که باید به این سازمان کمک نکرده اند و با توجه به اینکه 3میلیون خانوار تحت پوشش  و 400 خانوار در نوبت کمک توسط دو نهاد کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرارد دارند نیازمند همکاری بیشتر هستیم و آماده هرگونه کمک از طرف آنها هستیم.

وی افزود: تا کنون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان کمک هایی را انجام داده اند و هر گونه کمک به افرادنیازمند با کد ملی به صورت محرمانه در اختیار خیرین قرار می گیرد و بسته به نوع ، منطقه و جامعه هدف در اختیار آنها قرار می گیرد.

فوت 2 پرسنل سازمان بهزیستی در راستای مقابله با کرونا

قبادی دانا درپاسخ به سوال دیگر عصرپرس مبنی بر اینکه چه تعداد از پرسنل سازمان بهزیستی در راستای ارائه خدمت در مقابله با کرونا فوت شده اند، گفت: تمام کسانی که در مقابله با کرونا مداخله داشته اند مجهز به ماسک، دستکش و گان شده اند  اما متاسفانه در مجموع دو نفر از همکاران سازمان بهزیستی در این راه فوت شده اند.

 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: