اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - 10 April 2020
معاون وزیر بهداشت:
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تعاملات با بخش کسب و کارهای اینترتی قبل از شیوع بیماری کرونا صورت گرفته، گفت: با تعیین ضوابط، کلیه افرادی که در فضای مجازی کار می کنند موظف به رعایت الزامات بهداشتی بوده و باید همه آنها زیر مجموعه وزارت صمت قرار گیرند، لذا عرضه زیر زمینی و خانگی در فضای مجازی ممنوع است.

 کسب و کار های اینترنتی گامی موثر، در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: از روز شنبه 23 فروردین در کلیه استان های کشور گام دوم فاصله گذاری اجتماعی هوشمند با رعایت الزامات کسب و کار به اجرا در می آید،  البته این طرح در تهران از 30 فروردین اجرا می شود.

اجرای گام دوم فاصله گذاری اجتماعی هوشمند 

فرهادی ادامه داد: کلیه واحدهای صنفی و صنعتی از صبح جمعه 22 فروردین در سامانه اصناف و صنایع به نشانی salamat.gov.ir ثبت نام کنند .

وی گفت: یک نفر  از هر واحد صنفی در طرح غربالگری شرکت کرده و اطلاعات خود را بار گذاری کنند که می توانند سلامت کسب و کار خود را برقرار کنند.

معاون وزیر بهداشت درادامه با بیان اینکه مشارکت مهم ترین رکن گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی است، گفت: زمانی می توانیم با ویروس کرونا مقابله کنیم که در کلیه طرح های کشور مشارکت و همراهی مردم را داشته باشیم، خوشبختانه در این برنامه کلیه دستگاهای دولتی با بخش خصوصی تعامل خوبی داشته اند.

فرهادی افزود: اگر کسی ثبت نام نکند از فعالیت آن جلوگیری می شود. بازرسان نیروی انتظامی، تعزیرات، وزارت بهداشت و بازرسان بخش خصوصی بر کار اصناف و واحدهای صنعتی نظارت دارند، خیلی قصد پلمب و تعطیل جایی را نداریم.

 کسب و کار های اینترنتی گامی موثر، در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی است

فرهادی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه چه نظارتی بر کسب و کارهای اینترنتی در مقابله با کرونا صورت گرفته، گفت: تعاملات با بخش کسب و کارهای اینترتی قبل از شیوع بیماری کرونا صورت گرفته و با تعیین ضوابط،  کلیه افرادی که در فضای مجازی کار می کنند موظف به رعایت الزامات بهداشتی بوده و باید همه آنها زیر مجموع وزارت صمت قرار گیرند، لذا عرضه زیر زمینی و خانگی در فضای مجازی ممنوع است.

نگرانی انتقال کرونا در آب شرب تصفیه شده وجود ندارد

وی درباره انتقال کرونا از طریق آب گفت: امکان حضور ویروس در آب هست. باید در تصفیه خانه ها پروتکل مراکز آب و فاضلاب رعایت شود و اصول تصفیه آب و دفع بهداشتی فاضلاب در نظر گرفته شود. با توجه به حساسیت آب شرب در پروتکل بهداشتی وزارت بهداشت آمده است که میزان کلر در تصفیه خانه ها باید از نیم درصد به 8 دهم درصد افزایش یابد در این صورت ویروس کرونا یا کاملا از بین می رود یا غیر فعال می شود بنابراین از نظر آب شرب تصفیه شده نگرانی وجود ندارد. پروتکل دفع بهداشتی فاضلاب نیز ابلاغ شده و اجرا می شود.

 همه زباله های خانگی عفونی تلقی می شوند

فرهادی در درباره انتقال کرونا از طریق زباله های خانگی و زباله گردها،گفت: در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا نامه مکتوبی به شهرداری و سازمان مخیط زیست ارسال و اعلام کردیم که باید از فعالیت زباله گردها جلوگیری کنند. بسیاری از این افراد سنین پایینی دارند و مورد سوء استفاده قرار می گیرند و آنان را به کارهایی وا می دارند که خطرناک است و انتقال ویروس کرونا زباله گردها و افراد مرتبط با آنها را تهدید می کند.

 وی افزود: زباله گردی به هر شکلی که باشد باید متوقف شود، زیرا زباله ها در وضعیت فعلی عفونی تلقی می شوند و مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا هستند بنابراین تا زمانی که شرایط بهداشتی بعد از امحای زباله و طی مراحل بازیافت انجام نشده باشد قطعا همه این پسماندها عفونی هستند.

جمع آوری دستی زباله ممنوع است

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افزود: در این پروتکل ها آمده است که جمع آوری دستی زباله ممنوع است و کارگران جمع آوری زباله باید لباس محافظتی کامل داشته باشند. زباله گردی نیز در همه شهرها و روستاها به طول کلی ممنوع است و شهرداری مسئول ممانعت از این کار و مسئول دفع بهداشتی زباله ها هستند. دفع زباله ها نیز باید به شکل سوزاندن باشد به جز اقلامی که برای بازیافت تفکیک می شود.

هیچ مورد ابتلای حیوانی گزارش نشده است

فرهادی در درباره انتقال کرونا به حیوان یا از حیوان به انسان، گفت: در این مورد تاکنون هیچ گزارش تایید شده ای نداشته ایم و هر چه عنوان شده در حد نظریه است و سازمان دامپزشکی نیز هیچ گزارشی مبنی بر انتقال کرونا به حیوان و دام نداده است. بنابراین تاکنون خوشبختانه در کشور هیچ مورد ابتلای حیوانی گزارش نشده است.

مخالفت ستاد ملی کرونا با اجرای طرح ترافیک در تهران

فرهادی درباره اجرای طرح ترافیک در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: در ستاد ملی کرونا وزارت بهداشت مخالفت خود را با اجرای طرح ترافیک در تهران اعلام کرده است زیرا اگر این طرح اجرا شود مردم برای تردد و رفتن سر کار مجبورند یا از تاکسی استفاده کنند، یا اتوبوس یا مترو که در همه آنها احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

وی افزود: در مورد تاکسی ها ابلاغ شده است که در صندلی عقب پیش از دو نفر نمی توانند سوار کنند، اتوبوس ها نیز باید با نصف ظرفیت و با رعایت فاصله در نشستن صندلی ها فعالیت کنند و در متروها هم فرد ایستاده ای نباشد و در صندلی ها فاصله نیم تا یک متری رعایت شود. اجرای این پروتکل ها موجب صف می شود بنابراین از شهرداری خواسته ایم فعلا طرح ترافیک را اجرا نکند و فکر هم نمی کنیم از فردا اجرای طرح ترافیک در تهران شدنی باشد.



خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: