اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 08 April 2020
جهانگیری در صحن علنی:
معاون اول رئیس جمهور ضمن تشریح دستاوردهای مهم اقتصادی در حوزه کشاورزی به ویژه در سال ۹۸ تأکید کرد که در این بخش شاهد رشد ۸.۶ درصدی در بخش کشاورزی کشور بودیم.
سال ۹۸ شاهد رشد ۸.۶ درصدی در بخش کشاورزی کشور بودیم
به گزارش عصرپرس از خانه‌ملت، اسحاق جهانگیری در نشست امروز (چهار‌شنبه، 20 فروردین ‌ماه) علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری جلسه رأی اعتماد امروز یکی از مهمترین اقدامات مجلس در این شرایط حساس بوده است، گفت: امیدوارم خداوند تبارک و تعالی توفیق دهد تا بتوانیم بر مشکلات پیش روی کشور بر بخش‌های مختلف فائق آییم و مردم نیز که امروز گرفتار انتشار ویروس کرونا هستند سریع‌تر بتوانیم برای نجات آنها از این ویروس منحوس راهکاری پیدا کنیم ضمن اینکه آرزو می‌کنیم خداوند به گرفتار این ویروس در بیمارستان‌ها شفای عاجل عنایت کند.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: سال 98 با گرفتاری‌های متعددی برای کشور همراه بود اما توانستیم این سال را به خوبی پشت سر بگذاریم کما اینکه در ابتدای سال تعدادی از استان ها گرفتار سیل شدند که امروز بخش قابل توجهی از خساراتشان بازسازی شده و بقیه نیز در آینده نزدیک جبران خواهد شد.

وی افزود: ترور سردار دلاور اسلام حاج قاسم سلیمانی یک حادثه بسیار تلخ و جنایت ضد انسانی بود که آمریکایی‌ها در سال گذشته انجام دادند و قلب ملت ایران و آزادیخواهان جهان را داغدار کردند اما خون این شهید مردم را در سراسر کشور گرد هم جمع کرد و تشییع باشکوهی در تمام استان‌ها انجام شد و به آمریکا درس داد که با ملت ایران باید به گونه‌ای دیگر برخورد کند. همچنین حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنانمان و مسافرانی از دیگر کشورها و در نهایت شیوع ویروس کرونا در پایان سال که هنوز هم گرفتار آن هستیم از اتفاقات سال 98 بود.

جهانگیری اظهار کرد: ستاد مقابله با کرونا که به تصویب شورای عالی امنیت ملی شکل گرفت و جلسات آن با ریاست رئیس جمهور به طور مرتب تشکیل می‌شود تلاش می کند که این مشکل را با حداقل ضایعات و تبعات ناشی از انتشار ویروس کرونا که عالم‌گیر و نوظهور بوده و نیاز به بررسی بیشتری داشته و تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان به همراه خواهد داشت، برطرف کند ضمن اینکه لازم است همه نخبگان و دانشگاهیان برای جلوگیری از تبعات آن برنامه‌ریزی کنند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: مهمترین اقدامی که در دستور کار دولت قرار گرفته افزایش تاب آوری عمومی در این ایام است از سوی دیگر بیش از 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات دولتی به این بخش تخصیص پیدا کرده است، همچنین رهبر عزیز و معظم انقلاب موافقت کردند که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای رفع این مشکل اختصاص پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: دولت مبلغ 75 هزار میلیارد تسهیلات به عنوان کمک به 23 میلیون خانوار یارانه‌بگیر تخصیص داده و به هر کدام از این خانواده‌ها یک میلیون پرداخت شود تا بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند و بازپرداخت آن نیز در طول دو سال پیش‌بینی شده و چنانچه در آینده مسئله‌ای ایجاد شود در این زمینه با مجلس مشورت خواهیم  کرد. از سوی دیگر 50 هزار میلیارد برای اختصاص به بنگاه‌هایی در نظر گرفته شده که یا با دستور ستاد مقابله با کرونا و یا در پی تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند با این هدف که بتوانند حقوق کارگرانشان را پرداخت کنند و امروز نیز جلسه ستاد رفاه را با هدف حمایت از اقشار ضعیف جامعه با در نظر گرفتن محدودیت‌های کنونی برگزار خواهم کرد.

جهانگیری افزود: در سال 98 دستاورد خوبی در بخش اقتصادی داشتیم کما اینکه بودجه این سال 441 هزار میلیارد تومان از منابع خزانه و اوراق تنظیم شد و هر چند در شورای عالی سران قوا پیش‌بینی شده بود که این رقم به مبلغ 386 هزار میلیارد تومان کاهش یابد در نهایت همان مبلغ محقق شد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: نحوه اخذ مالیات‌‌ها در سال گذشته و کاهش سطح اتکاء به درآمدهای نفتی نقش مهمی در اقتصاد داشت اما سال گذشته دقیق‌ترین نحوه استفاده از منابع نفتی را در تعیین بودجه داشتیم، همچنین بانک مرکزی موفق شد 39 هزار میلیارد دلار برای واردات کالاها تأمین ارز کند و به رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا 135میلیون تن محصول صادر شد و 35 میلیون تن نیز واردات داشتیم بنابراین 170 میلیون تن محصول در این وزارتخانه جابه‌جا شد.

وی بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در پاییز در تمام بخش‌های اقتصادی مثبت بود کما اینکه این امر در 9 ماهه اول سال 98 محقق شد، در زمینه اشتغالزایی موفق عمل شد و بیش از 470 هزار شغل جدید ایجاد شد، نرخ بیکاری از 11.8 به 10.6 کاهش پیدا کرد.

جهانگیری یادآور شد: 8.6 درصد از رشد اقتصادی در سال 98 متعلق به بخش کشاورزی بود چرا که این بخش ظرفیت‌های بسیاری داشته و طرح‌های مهمی در آن اجرا شد ضمن اینکه امنیت غذایی تا حد زیادی تأمین شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در سال 1392 کل محصولات کشاورزی کشور 97 میلیون تن بود اما در سال گذشته به 125 میلیون تن افزایش پیدا کرد و با حمایت رهبر معظم انقلاب در محور غرب از بالا تا خوزستان مهمترین طرح‌ها که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است با اختصاص 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اجرا شد، همچنین ده‌ها سد و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت رفت و آماده بهره‌برداری شد، از سوی دیگر در استان سیستان و بلوچستان در بخش سیستان برای اولین بار طرح بزرگ 6 هزار هکتار به حمایت مجلس و رهبر معظم انقلاب منابع اختصاص یافت تا بتوانیم در این منطقه کشاورزی پایدار داشته باشیم.

جهانگیری درباره اقدامات انجام شده از سوی دولت در استان خوزستان در بخش کشاورزی، ادامه داد: طرحی که از سال 72 و 73 در سفر رهبر انقلاب وعده داده شده بود در این دولت اجرا شد که تا امروز بیش از 300 هزار هکتار به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود سیل در استان خوزستان بیشترین خرید گندم صورت گرفت، علت آن را افزایش میزان بهره وری اراضی دانست و تاکید کرد: طرح  های مهم دیگری در بخش توسعه گلخانه ای در این استان اجرا شد به طوری که سطح زیر کشت گلخانه ای از 8.8 هزار هکتار به حدود 17.4 هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه طرح های آبیاری تحت فشار و همچنین نهاده های موردنیاز بخش کشاورزی اقدامات چشمگیری انجام داد، افزود: در نتیجه همین اقدامات بود که تراز تجاری خارجی از منفی 8 میلیارد دلار در سال 92 به منفی 4 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

جهانگیری با بیان اینکه بیش از 80 درصد نیازهای کشور در داخل تامین می شود، تاکید کرد: هم اکنون یک مجموعه نیروی کاردان در بخش کشاورزی در حال خدمت هستند.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از خدمات محمود حجتی وزیر پیشین جهاد کشاورزی و همچنین کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین از رهبر معظم انقلاب قدردانی ویژه داریم که با وجود محدودیت های جلسات مجلس و نبود امکان برگزاری جلسات بزرگوارانه با تمدید مهلت سرپرستی وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

جهانگیری در توصیف ویژگی های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، خاوازی را نیروی خودساخته، توانمند، متدین، مذهبی، پایبند به انقلاب معرفی کرد و افزود: آقای دکتر خاوازی همه سطوح کار را از سطح کارشناسی تا رئیس اداره و مدیرکلی در چارچوب تعیین شده طی کردند و در دوران مدیرکلی خود مجری یکی از بزرگترین طرح های ترویجی کشور در زمینه کشاورزی بودند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کشور ظرفیت بزرگی در اختیار دارد، افزود: در چنین شرایطی حضور مدیر علمی، دانشمند و صاحب نظری همچون آقای خاوازی که از پشتوانه علمی و اجرایی برخوردار هستند به طور قطع در افزایش بهره وری بخش کشاورزی تاثیر مثبت خواهد داشت.

جهانگیری با بیان اینکه آقای دکتر خاوازی بعد از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با استقبال در بدنه این وزارتخانه روبرو شدند، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که آقای دکتر خاوازی طی ماه های اخیر در دستورکار قرار داد، پیشنهاد افزایش قیمت خرید گندم از 2200 تومان تعیین شده در شهریورماه به 2500 تومان بود که علیرغم محدودیت های بودجه ای با موافقت دولت روبه رو شد.

وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه در آستانه میلاد حضرت مهدی (عج) مردم، روستاییان و بخش کشاورزی چشم انداز عیدی نمایندگان هستند، افزود: از نمایندگان خواهش می کنم با حمایت و پشتیبانی از آقای دکتر خاوازی که به هیچ جناح و طیفی وابستگی نداشته و صرفا یک مدیر توانمند در حوزه کشاورزی است رأی مثبت دهند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با تشکر از همراهی ها و همکاری های مجلس دهم با دولت به منتخبان مردم در مجلس یازدهم تبریک گفت و افزود: امیدواریم با تعامل جدی بتوانیم فضای کشور را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: