اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 07 April 2020
معاون درمان وزیر بهداشت :
معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به مهار بیماری کرونا تا پایان اردیبهشت به شرط رعایت فاصله گذاری های اجتماعی، تاکید کرد: با همراهی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانیم این بیماری را کنترل کنیم و هرگونه تغییر رفتار اجتماعی ممکن است مهار را به تعویق انداخته و مدیریت بیماری را نیز به خطر بی اندازد

هرگونه تغییر رفتار اجتماعی مهار بیماری کرونا را به تعویق می اندازد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه وزیر بهداشت در صحن مجلس اعلام کردند که امیدواریم تا پایان اردیبهشت بیماری کرونا را در کشور کنترل کنیم آیا امکان پذیر هست؟ گفت: زیر ساخت های بهداشت و درمان برای کنترل بیماری زیر بار خدمات کرونا رفته و تنها با همراهی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توانیم این بیماری را کنترل کنیم و هرگونه تغییر رفتار اجتماعی ممکن است مهار را به تعویق انداخته و مدیریت بیماری را نیز به خطر بی اندازد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بهتری برای کنترل بیماری در کشور داریم ، گفت:  این به دلیل رعایت و همراهی مردم بوده و خیلی از مراجعات سرپایی کاهش یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت خالی 50 درصد بخش های بستری، گفت: به دلیل مراقبت های انجام شده برای بیماران حاد کرونایی میزان ماندگاری آنها بیشتر شده و 4 هزار تخت ای سی یو برای این بیماران اختصاص داده شده است.

جان بابایی روند ترخیص بیماران کرونایی را رو به افزایش دانست و گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و همکاری مردم ما را به سمت مهار بیماری می برد و با اقدامات صورت گرفته خوشبختانه بهبودیافتگان بیماری افزایش یافته است اما تا مهار کامل زمان داریم  اما در صورت عدم رعایت به سمت پیک خواهیم رفت. 

افزایش 300 تخت ای سی یو در مقابله با کرونا

مغاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 300 تخت ای سی یود در کوتاه ترین مدت در بحران کرونا ، گفت:با همراهی خیرین و تولیکنندکان نگرانی برای تحهیزات پزشکی نداریم .

وی ادامه داد: 1500تخت ای سی یو دیگر تا یک ماه نیم دیگر به ظرفیت بیمارستانی اضافه خواهد شد و اگر خدمات دولتی کفاف مردم را ندهد از بخش خصوصی خرید خدمت خواهیم کرد.

روزهای سخت ولی پر افتخاری داشتیم

جان بابایی در ادامه با اشاره به اینکه روزهای سخت ولی پر افتخاری داشتیم، که این به دلیل همراهی مردم و خیرین بوده است، گفت: ما با درس گرفتن از بحران کرونا در آینده نقاط ضعف خود را تقویت خواهیم کرد و توسعه تخت های ویژه، مدیریت بیماری واگیردار، و اصلاح سیستم گرمایشی و سرمایشی بیمارستان ها مد نظر ماست و امیدواریم  به زودی بتوانیم  6 هزار تخت بیمارستی که نزدیک به افتتاح است به سمت اجرا ببریم.

 وی  افزود: حضور خیرین و گروه های جهادی در بیمارستانها توانسته است بار بزرگی از دوش وزارت بهداشت برداشته و خدمات ارزنده ای به بیمارستان های کشور ارائه داده اند که این جای تقدیر دارد.

 معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی گزارش از تعدیل ها داده نشده است، گفت: تعداد  ظرفیت استخدامی امسال 50 درصدی است که سال گذشته استخدام نشده اند کادر نیروهای ای سی یو بیشترین اسخدام را  خواهد داشت.

پرداخت سهم 10 دزصدی بیمه افرادی که تمکن مالی ندارندتوسط مددکاری بیمارستان‌ها

جان بابایی در خصوص افرادی که تمکن مالی پرداخت سهم 10 درصدی هزینه بیماری را ندارند، گفت: از طریق بیمه سلامت و بیمه تکمیلی هزینه های بیماری  در بیمارستان ها پرداخت می شود و افرادی که تمکن مالی پرداخت سهم 10 درصد را ندارند نیز از محل مددکاری پرداخت می شود.

معاون وزیر بهداشت درادامه با اشاره به اینکه پیوند اعضا یه دلیل خطر بیماری در حال حاضر انجام نمی شود، گفت: یکی از هزینه های سربار ما هزینه افغان های غیر قانونی در کشور است که سالانه 100 میلیارد را به این گروه اختصاص می دهیم.البته در مورد کرونا بسیاری از اتباع افغانستان که بضاعت مالی نداشتند به مددکاری بیمارستان ارجاع شدند و تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای این افراد هزینه شده است که از وزارت کشور خواستیم برای تامین این هزینه با کمیساریای امور پناهندگان مکاتبه کند.

 ابلاغ دستورالعمل مطب ها

 وی ددر ادامه گفت:دستورالعمل خدمات سرپایی و مطب ها نیز امروز تا فردا ابلاغ می شود که این مراکز در چه ساعاتی و با چه شرایط فاصله گذاری فعالیت کنند همزمان سامانه خدمات درمانی از راه دور وزارت بهداشت هم در حال راه اندازی است و اگر در ستاد ملی کرونا مصوب شود از این ظرفیت نیز برای گسترش خدمات درمانی در کشور استفاده می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: به هر حال خود مردم در خیلی از جاها تمایلی برای بیرون آمدن از خانه برای خدمات غیر ضروری پزشکی ندارند اما ما مطب ها را نبستیم که حالا بخواهیم آنها را باز کنیم.

دو بیمارستان مرکز قلب و شهید رجایی زیربار کرونا نبردیم

جان بابایی گفت: در مورد بیمارستانهای دولتی مثلا در تهران دو بیمارستان مرکز قلب و شهید رجایی تمام این مدت مریض قلبی بستری می کردند و این بیمارستانها را زیربار کرونا نبردیم در قم نیز دو بیمارستان خیریه برای خدمات رسانی به بیماران تصادفی، قلبی و زنان و زایمان به صورت خرید خدمت بکارگیری شدند.

وی افزود:  در همه شهرها نیز فقط یک یا دو بیمارستان اصلی را برای کرونا اختصاص می دهیم و بقیه ظرفیت برای سایر بیماری ها خواهد بود و اگر بیماری در شهری نتواند برای خدمات غیر کرونایی به جایی مراجعه کند به وزارت بهداشت اعلام کند تا پیگیری کنیم. خدمات تشخیصی و پاراکلنیکی هم در هیچ شهری تعطیل نشده است و مطب ها و مراکز سرپایی نیز بر اساس دستورالعملی که امروز تا فردا ابلاغ می شود فعال می شوند.

وزارت بهداشت یک نهاد علمی و تخصصی است

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف وزارت بهداشت و دولت درباره مهار کرونا گفت: اختلاف وزارت بهداشت و دولت نیست. وزارت بهداشت یک نهاد علمی و تخصصی است. ممکن است در یک استان رئیس دانشگاه بگوید میزان پذیرش سرپایی کم شده است. میزان بستری کم شده یا میزان ترخیص کم شده است. این به معنای مهار بیماری نیست تا زمانی که مردم در خانه هستند و یکسری افراد به عنوان کسبه رفت و آمد می کنند و ممکن است افراد ناقل یا علامت دار باشند احتمال پر شدن بیمارستانها هست.

۸۰ درصد بیماران بی علامت یا کم علامت هستند

وی افزود: اینکه می گوییم ۵۰ رصد تختهای کرونا خالی است به معنای مهار بیماری نیست. ۸۰ درصد بی علامت یا کم علامت هستند که هر کدام می توانند چندین نفر را مبتلا کند. نباید مبنای تصمیم گیری بر اساس ترخیص شده ها یا مثبت های شناسایی شده باشد. بسیاری از علامت دارها تست نمی دهند و همه اینها می تواند مشکل ساز باشد.

جان بابایی درباره روشهای پژوهشی درمانی کرونا گفت: نمی توانیم پژوهش را به عنوان روش درمانی در کشور اعلام کنیم. درمان با داروهای کروتنی، هموگلوبین، تزریق پلاسما، تزریق خون هر کدام برای کمتراز ۲۰ بیمار انجام شده است یا حتی درمان با داروی فاویپیراویر هنوز نتایج قطعی ندارد. هر هفته دو جلسه کمیته علمی داریم هر دانشگاهی مطالعات خود رامی آورد و دفاع می کند اگر تشخیص دهیم اثربخش است آن وقت در مورد آن تصمیم گیری  می شود و هر مطالعه ای به عنوان درمان کشوری اعلام نمی شود. هر درمانی که تایید شد و مشخص شد برای بیمار مضر نیست و هزینه اثربحشی آن بالاست قطعا اعلام می کنیم چون  اولین استفاده کننده آن خود ما در بیمارستانها هستیم اما تاکنون تنها جیزی که ثابت شده مراقبت درست در بیمارستان و منازل به عنوان درمان استاندارد است و هنوز درمان قطعی برای کرونا نداریم.

 جان بابایی گفت: در آمار فوتی بیمارستانها یک چهارم ناشی از فوتی مثبت کرونا است. سه چهارم فوتی های دیگر بیماری هاست. که آمار آنها جداست.

معاون وزیر بهداشت درباره استفاده از نقاهتگاهها توضیح داد: در شرایطی به ایجاد نقاهتگاه تصمیم گرفتیم که روز به رو آمار تجمعی بیمارستانها رو به افزایش بود و نمی دانستیم که ظرفیت بیمارستانی جوابگوی بیماران هست یا نه. در آن زمان تصمیم گرفتیم با همکاری نیروهای مسلح، بسیج، آموزش وپرورش و هتلداران کسانی که دوره بدحالی را سپری کردند در نقاهتگاهها سه چهار روز نگهداری شوند و با استانداردهای پرستاری و رفاهی به آنها خدمات داده شود اما خوشبختانه به آن نقطه نرسیدیم که ظرفیت بیمارستانها پاسخگو نباشند و اکنون ۵۰ درصد تخت های کرونایی خالی است.

وی گفت: بیماران هم تمایل ندارند وقتی تخت بیمارستانی داریم اصرار داشته باشیم مردم را به زور به نقاهتگاه بفرستیم.فلسه اول نقاهتگاهها برای زمان بحرانی تخت های بیمارستانی بود که فعلا به آن نرسیده ایم.

جان بابایی افزود: بیماریابی از طریق سامانه سیب در حوزه بهداشت انجام می شود کسانی که کرونای آنها مثبت می شود و شرایط قرنطینه در خانه را ندارند. اگر شرایط مناسبی برای درمان در خانه ندارند. می توانند به نقاهتگاههای استاندارد بروند. من برخی از این نقاهتگاهها را دیده ام اگر استاندارد نباشند بیماران را نمی بریم.

وی ادامه داد: با جاهایی مثل هتل ها یا مراکز رفاهی آموزش و پرورش که تسهیلات لازم بوده است حتی مراکز نیروهای مسلح یا نمایشگاه بین المللی  که امکانات رفاهی و سرویس های بهداشتی دیده شده است، قرارداد بسته ایم اما رفتن به این مراکز به زور نیست اگر شرایط خود قرنطینگی داشته باشند مردم را در خانه نگهداری می کنیم اما این ظرفیت پشتیبانی برای شرایط بحرانی است.

وی گفت: ایجاد این مراکز پیش بینی برای روزهای بحرانی است تا مثل برخی کشورهای اروپایی که جسدها را در کنار خیابان می بینیم نشویم.

جان بابایی افزود: به این شرایط بحرانی نرسیده ایم. در برخی بیمارستانها میزان مراحعه سرپایی یک پنجم شده است و کسانی مراجعه می کنند که جدی مشکل دارند. میزان بستری مراجعه کنندگان در آی سی یو نیز ۱۵ درصد است و الان اغلب کسانی به بیمارستان مراجعه می کنند که نیاز به بستری دارند و با افزایش سواد و آگاهی مردم مراجعات مردم به بیمارستان خیلی کم شده است و مردم بیشتر تمایل دارند در خانه بمانند.سامانه های بهداشتی نیز مراجعه به بیمارستانها را کم کرده است. مراقبت در خانه موثرتر است.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: