اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - 06 April 2020
سخنگوی دولت گفت: این تصور که اولویت‌ها درحال تغییر است، درست نیست. بلکه اساس و اصل همه تلاش‌های دولت و ستاد مقابله با کرونا، حفظ سلامت مردم است.
ربیعی: اساس تلاش‌های دولت حفظ سلامت مردم است
به گزارش عصرپرس، «علی ربیعی» روز دوشنبه در دومین نشست خبری با خبرنگاران در سال ۹۹ که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره نظریه دولت و کرونا گفت: استراتژی اصلی ما همچنان اصل و اساس بودن حفظ سلامت و جان انسانهاست و هیچ جایگزینی برای سلامت جامعه و جان مردم وجود ندارد. اگر برخی از تعابیری اینچنین استفاده می‌کنند که اولویت‌ها تغییر می‌کند به خطاست و هر تصمیمی می‌گیریم برای بقای درازمدت و حفظ جان انسان‌ها و سلامت محور بودن تمام تصمیمات است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما از روز اول فاصله گذاری را دنبال کردیم هنوز این ترمولوژی خیلی بیان نمی شد ما در عمل فاصله گذاری را دنبال کردیم  مدارس دانشگاهها مراکز آموزشی فرهنگی ورزشی مذهبی و حتی ترددها مباحث مهمی در دل طرح فاصله گذاری فیزیکی بود که دنبال کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان سخنگوی دولت اعلام می کنم این استراتژی تعطیل بردار نیست؛ حفظ سلامت مردم اصل و اساس است حتی از لفظ اولویت استفاده نمی کنم، حفظ سلامت مردم اصل و اساس همه تلاش‌های ماست. طرح فاصله گذاری فیزیکی هم طرح دولت تا کاهش بسیار ملموس کرونا و تمام شدن آن ادامه خواهد داشت. اگر در نوروز هم این طرح تشدید کردیم،  احتمال شکستن فاصله ها وجود داشت.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: براساس مطالب شنیده یا خوانده، اعلام میکنم تصمیم گیری که تاکنون انجام شد و هرگونه تصمیم گیری جدید، براساس نظر کارشناسان به ویژه کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است. به طور طبیعی کارشناسان در یک دستگاه دیدگاه‌های متنوع دارند و نظر نهایی ما دیدگاهی بود که توسط وزیر بهداشت بوده و ستاد بر آن تاکید داشتند. برخلاف نظر کارشناسان سلامت تصمیمی اتخاذ نخواهیم کرد.  

وی ادامه داد: هر تصمیمی که مختل جان انسان‌ها و سلامت جامعه شود، شاخص ارزیابی ما خواهد بود و تصمیم اصلاحی و رو به جلو اتخاذ خواهیم کرد. مدل ما اساس بودن سلامت به اضافه حفظ معیشت و زندگی مردم  یعنی زیست اجتماعی و اقتصادی با رعایت فاصله گذاری است.

ربیعی گفت: کانون سیاستگذاری ما سلامت و حفظ جان مردم و در کنار آن جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم با رعایت پروتکل‌ و توصیه های بهداشت محور است. تناقض بین سلامت و تصمیمات نداریم، اساس تصمیمات بحث سلامت است و لذا دوگانه ای در این تصمیمات وجود ندارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ستاد ملی کرونا که از اسفند ماه پی در پی جلساتی با حضور رئیس جمهور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای ذیربط و دادستان کل کشور داشته همه جوانب اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سلامت را مورد توجه قرار داده است. هیئت وزیران هم تقریباً دو سوم وقت خود را به کرونا اختصاص داده و با محور قرار دادن این سیاست‌ها تاکنون تصمیماتی اتخاذ کرده است.

 هرجا تناقضی ایجاد شود باید به نفع سلامت حل شود

ربیعی افزود: ما معتقد هستیم با سیاست گذاری‌هایی که مدام در حال کارشناسی و اتخاذ آنها هستیم و با همراهی که مردم می‌کنند هنوز هم شعار ما "در خانه بمانید" و اقناع جامعه برای در خانه ماندن و آمدن بیرون برای کار در محدوده‌ای خاص است.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: هرجا تناقضی به وجود بیاید این تناقض به نفع سلامت باید حل شود امیدوار هستیم با کمک هم به مدد ماه‌های شعبان و رمضان و با استعانت از خداوند متعال بتوانیم جزو کشورهای موفقی باشیم که بر این بیماری غلبه کردیم.

 ۱۵ درصد اشتغال جامعه از کرونا آسیب دیده است/ هنوز آثار ثانوی تعطیلی‌ها بررسی نشده است 

وی درباره برآورد دولت درباره خسارت وارد شده از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی‌ها به اقتصاد کشور گفت: بر اثر این تعطیلی‌ها ۱۰ رسته که در دل آن هم ۱۰ عنوان متوسط باز شغلی وجود دارد، در مرحله و گام اول آسیب دیده‌اند و هنوز هم آسیب می‌بینند.

وی با تاکید بر این که حوزه‌های آسیب دیده ۱۵ درصد اشتغال جامعه هستند و ۱۵ درصد هم سهم آنها در تولید ناخالص داخلی است، افزود: بر این اساس اگر یک سال این تعداد کار نکنند ۱۵ درصد سهم ما در تولید ناخالص و اشتغال کاهش پیدا می‌کند. اگر تقسیم کنیم بر ماه‌هایی که کار نکنند به عنوان مثال ۳ ماه، ۴ درصد تولید ناخالص آسیب می‌بیند.

ربیعی ادامه داد: تاکید ما در ستاد اقتصادی و ملی کرونا این است که هرچه سریعتر به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در کشور برسیم. اولویت ما قطع زنجیره است چرا که با قطع شدن زنجیره انتقال و شیوع ویروس به پیوستن زنجیره‌های تولید خواهیم رسید بنابراین قطع زنجیره در دل بحث اقتصادی از دیگر اولویت‌های دولت است.

سخنگوی دولت با بیان این که آثار ثانوی این تعطیلی‌ها هنوز محاسبه نشده است، گفت: اگر اقتصاد رها شود و تولید نباشد و درآمدی نباشد زندگی نیست و جان مردم به خطر می افتد بنابراین ما هنوز آثار ثانوی این تعطیلی‌ها را بررسی نکردیم.

وی ادامه داد: میزان اشتغال ما در این ۱۰ رسته ۳ میلیون و ۲۶۵ نفر است. بخش خدمات بیشترین آسیب را می‌بیند که بعد از آن بخش تولید و کشاورزی با فاصله عقب‌تر آسیب خواهند دید.  

ربیعی گفت: ۵۰ درصد GDP  و ۵۰ درصد اشتغال ما در خدمات است. اگر سیاستی برای احیای واحدهایی که امروز آسیب دیده اند نداشته باشیم این آسیب‌ها به طور زنجیره‌ای می‌تواند ادامه داشته باشد. البته این ۳ میلیون و ۲۶۵ نفری که اعلام شده کارگران رسمی شاغل در این ۱۰ رسته هستند.  

وی با بیان این که کارگران غیررسمی عدد قابل توجهی، گفت: معمولا ما نسبت ۲ به یک بین کارگر رسمی و غیررسمی داریم. یک میلیون و ۱۹۲ هزار نفر کارگر غیر رسمی در این ۱۰ رسته داریم بنابراین پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است و براساس آن سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده است.

ناچاریم سراغ فرکانس‌های صدا و سیما برویم / شرکت‌های اینترنتی باید سرعت خود را به ۱۶ مگابایت افزایش دهند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور درباره دادن اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا برای معلمان گفت: ما دو کار را درباره اینترنت خانگی دنبال می‌کنیم. صبح امروز با آقای آذری جهرمی صحبت کردم. بنا به اظهار ایشان، ظرفیت‌های ما در شبکه‌ها تکمیل شده است. ما برای افزایش این ظرفیت ناچاریم سراغ فرکانس‌های صداوسیما که کار نکرده یا کم کار می‌کنند، برویم.  

ربیعی با بیان اینکه به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ شده با حداکثر سرعت، سرعت را به ۱۶ مگا بایت افزایش دهند، اظهار داشت:‌ در قم و تهران تست افزایش سرعت به چهار برابر انجام شده است. ابلاغ هم شده که اینترنت مراکز دانشگاهی و پژوهشی رایگان باشد و وزارت علوم هم به سرعت زیرساخت‌های خود را برای آموزش از راه دور تکمیل کرده‌ است.

آمار شیوع کرونا در بیشتر مناطق نزولی تدریجی است 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوریی درباره نمودار آماری و روند شیوع بیماری، گفت: بر اساس گزارش‌ها از مسئولان ارشد حوزه سلامت ارشد کشور، آمار شیوع و ابتلای بیماری  در بیشتر مناطق کشور روبه کاهش و «نزولی تدریجی» است؛ منحنی افت یک‌باره ندارد و با یک ضریب زاویه و یک شیب ملایم روبه پایین است.

وی افزود: در تهران نیز روند کاهشی شیوع تدریجی ولی کندتر از متوسط  دیده می‌شود و به دلیل اجرای طرح غربال‌گری آمار مراجعه کنندگان سراپایی در کشور و در تهران به شدت  کاهش پیدا کرده است.
  
سخنگوی دولت با بیان این که طرح غربال‌گری کمک بسیار زیادی  انجام داد، گفت: آمار مراجعه کنندگان سرپایی‌ها کاهش یافته است و  رسیدگی به مراجعه کنندگان از بخش بیمارستان‌ها به مراکز بهداشت و درمان انتقال پیدا کرده است.  

ربیعی با بیان اینکه افزایش زیرساخت‌ها در مراکز بهداشتی در ۶ سال گذشته در کشور و افزایش سی تی اسکن‌ها و تخت‌های بیمارستانی امروز به کمک بخش سلامت کشور آمد، گفت: تعداد بیماران بستری نسب به اسفند ماه کاهش پیدا کرده است، البته به تعبیر یکی از اساتید این آمار در یک روز افزایش پیدا کرده است که این تعبیر هم اشتباه نیست؛ شاخص‌های آماری را نباید به صورت تصویر بلکه به صورت روند باید بررسی کنیم. مهم روند نموداری است که کاهنده و یا افزایشی را نشان می‌دهد.

ربیعی اظهار داشت: بر اساس آمار مسئولان سلامت کشور و شهرداری تعداد  فوتی‌ها کاهشی است، در تعداد بیماران بدحال که مراقبت‌های ویژه می‌روند یک اثر تجمعی داریم که نباید با سایر آمارها تداخل پیدا کند، اثر تجمعی افزایش را نشان می‌دهد زیرا مدت بستری این افراد که حدود ۲۰ روز است طولانی‌ شده است.  

عمر ویروس کرونا مشخص نیست

سخنگوی دولت اضافه کرد: عمر ویروس کرونا به هیچ مشخص نیست، رفتار کرونا ویروس ناشناخته است، پیش‌بینی‌های بین‌المللی، اتمام شیوع ویروس نه در ایران و نه در جهان را در کوتاه مدت نشان نمی‌دهد.

وی افزود: کارشناسان حوزه سلامت و دارو معتقدند کشف واکسن کرونا حدود ۱۸ ماه طول می‌کشد آنچه که مسلم است تاکنون هیچ داروی اختصاصی برای این ویروس کشف نشده است؛ معمولا اگر هم آغاز به کاری شده است یک سال تا ۱۸ ماه طول می کشد، داروهای فعلی که تجویز می شود برای درمان سایر ویروس‌ها، باکتری‌ها و بیماری‌ها است و ممکن است فوایدی داشته باشد اما مربوط به کرونا نیست.
  
ربیعی گفت: جامعه علمی آمریکا بر سر یکی از داروهایی که ترامپ برای درمان این ویروس اصرار می کرد چالش داشت؛ داروهایی که ما برای درمان این بیماری استفاده می کنیم، قطعا مورد تایید کمیته علمی وزارت بهداشت است و داروی جدید اگر مستندات نداشته باشد حتما باید آزمایش‌ها و کارآزمایی بالینی در مورد آن صورت بگیرد و سپس نتایج آنها اعلام می شود.

موفقیت در گرو عمل به توصیه «در خانه بمانید» است 

سخنگوی دولت تصریح کرد: اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با کرونا تاکنون موثر بوده، اما قطعا نتیجه آن عمل به توصیه‌های در خانه بمانید است، شاخص‌ها و آمارها نسبت به شاخص‌های جهانی آمار بدی نیست برخی شاخص‌ها بسیار وضعیت بهتری هم حتی نسبت به کشورهای توسعه یافته دارد، اما نباید مغرور شویم و این ویروس را دست کم بگیریم بلکه باید با ویروس هیولای کرونا که جان انسان‌ها بی عاطفه مورد حمله قرار می دهد با برنامه‌ریزی و مراعات و با زندگی همراه با پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم مقابله کنیم.

هیچ تعارضی میان دیدگاه وزارت بهداشت و تصمیمات دولت وجود ندارد

ربیعی درباره وضعیت آماری ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: تمام استان‌ها بررسی شده اند، برخی استان‌ها یک تا دو نفر داشته ایم آمار بالایی نبوده اند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آغاز هر فعالیت در هر استانی بر اساس تایید و نظر وزارت بهداشت خواهد بود، ما یک وزارت بهداشت و یک ستاد سلامت کشور و مجموعه ای از کارشناسان داریم که مسائل را بحث و بررسی می‌کنیم، دولت مبتنی بر نظریه وزارت بهداشت عمل می کند، هیچ تعارضی میان دیدگاه وزارت بهداشت و تصمیمات دولت وجود ندارد.  

 چشم اندازی برای از بین رفتن کرونا در کوتاه مدت وجود ندارد 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دورکاری کارمندان و کاهش رفت و آمدهای مردمی تصریح کرد: ارزیابی از سیاست‌ها خواهیم داشت و نسبت به سیاست‌ها و تکمیل آنها براساس ارزیابی تجدیدنظر خواهیم کرد. دیدگاه کارشناسان سلامت در کشور و در فضای بین‌المللی این است که چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت بر سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماران زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری هفت تا دو بعدازظهر باشد و افرادی که امکان دورکاری دارند، حاضر نشوند.  

ربیعی ادامه داد: یک کشور اروپایی‌ وقتی می‌خواست محدودیت ایجاد کند، رییس جمهور آنها گفت افراد به شرط حضور در سرکار از خانه خارج شوند. اصل بر حضور در خانه و سرکار است. ما این تصمیمات را ارزیابی می‌کنیم.  

وی ابراز داشت: رسانه‌ها مسئولیت دارند. باید بگویم ما باقی خواهیم ماند و ما در خانه خواهیم ماند مگر به خاطر امور ضروری باشد و بخواهیم خریدی بکنیم. نمی‌شود که بانک‌ها و ادارات را تعطیل کرد اما تصمیمات ما نسبتا صحیح بوده و ارزیابی هم خواهیم کرد.

 قلدرمابی آمریکا در دوران کرونا بیشتر به نمایش گذاشته شد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور درباره پاسخ صندوق بین‌المللی پول به درخواست وام ایران برای مقابله با کرونا و اجرایی شدن اینستکس اظهار داشت: در مورد اینستکس پیشرفت‌هایی داشتیم که آغاز شده هرچند کافی نیست. کار اروپا فراتر از کاری است که از طریق اینستکس شروع شده است. قلدرمابی آمریکا در دوران کرونا بیشتر به نمایش گذاشته شده و دولت آمریکا اعتنایی به سیاست‌های اخلاق‌مدارانه ندارد.

ربیعی با بیان اینکه پیشرفت‌هایی برای آزادسازی پول‌هایمان داشته‌ایم که از تلاش‌های وزیر خارجه و رئیس کل بانک مرکزی  قدردانی کرد و گفت: خبرهای خوبی هست که باید نهایی شود تا بخشی از دارایی و اموال خود را آزاد کنیم که برای تامین دارو و معیشت مردم کارساز خواهد بود.

 هنوز پاسخ منفی و رسمی از صندوق بین المللی پول دریافت نکرده‌ایم

وی افزود: پاسخ صندوق بین‌المللی پول را بانک مرکزی دقیق باید اعلام کند. هنوز پاسخ منفی و رسمی صندوق بین‌المللی نشنیده و دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی دولت درباره محدودیت‌ها برای کنترل افراد هم گفت: در بحث درمان مسئله خاصی نداریم اگر چند عامل را برای موفقیت کنار هم بگذاریم، یک عامل این است که زیرساخت مناسب داشتیم. آمادگی کادر درمان ما مثل پزشکان، پرستاران و حتی کارگران نظافتی بالا بود و روح ایثارگری جامعه ایران را نشان داد. اینها مهمترین علت‌های موفق ما بوده است. اقدامات و اثرات مثبت طرح تحول هم اثرگذار بود. در برخی از کشورها پرستاران و پزشکان را تهدید کرده یا اخراج کردند.

ربیعی از خدمات پرستاران و پزشکان از سوی دولت تشکر کرد و با ابراز همدردی و تسلیت به جانباختگان و خانواده‌های آنها ابراز داشت: در مورد پیشگیری و ماندن افراد در خانه و توزیع غذا در کشور ما ممکن نبود. در روزهای اول اجرای طرح فاصله‌گذاری بود که در ایام عید، تشدید شد. اکنون هم مدل فاصله‌گذاری اجتماعی همراه با سیاست تداوم زندگی است.

وی اضافه کرد: مهمترین مسئله مدل بهداشتی افراد است. در یک مغازه سه نفر نباید باشند. وزارت بهداشت پروتکل‌های زیادی تولید کرده و مراکز تولیدی و صنعتی متناسب با وضعیت خودشان دارای پروتکل شدند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در پایان نشست خود بیان کرد: من آماده‌ام هر روز نشست خبری یا نشست دو روز در میان داشته باشم و اگر امکان نشست خبری به شکل مجازی و اسکایپ نداشته باشیم، نشست خبری پنج نفره برگزار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: