اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - 06 April 2020
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۰ هزار و۵۰۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۳هزار و ۷۳۹ نفر رسید.

ابتلاء ۶۰ هزار و  ۵۰۰نفر به کرونا در کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و جان باختگان ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲ هزار و ۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۰ هززار و ۵۰۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

جهانپور گفت: تاکنون از وجود ۳ هزار و ۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده ایم و دیگر در بین ما نیستند.

۲۴ هزار و۲۳۶ نفر بهبود یافته از کرونا

وی افزود: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۴ هزار و۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت اظهار کرد: ۴ هزار و ۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 جهانپور گفت: با توجه به طرح فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی در روزهای اخیر شاهد نزول در آمار موارد ابتلا به ویروس کرونا بودیم و امیدواریم با نکات بهداشتی فردی و عمومی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی تا ۲۳ فروردین و سپس رعایت پروتکل‌های فاصله گذاری هوشمند، این روند را حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم مردم وضعیت مدیریت شده بیماری را با مشارکت جمعی طی کنند. در صورت رعایت نکات بهداشتی در هفته‌های آتی می‌توانیم به تدریج وارد مرحله مهار و کنترل بیماری کووید ۱۹ شویم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره توصیه‌هایی مبنی بر قطع داروی لوزارتان در بیمارانی که مبتلا به کرونا هم هستند، اظهار کرد: درباره داروهایی مثل لوزارتان مباحثی در این زمینه مطرح بود، اما مقالاتی که وجود داشت ضد و نقیض بود. در نهایت می‌توان گفت که قطع مصرف داروهایی مثل لوزارتان در بیماران توصیه نمی‌شود. هیچ مرکزی تاکنون چنین چیزی را توصیه نکرده و عوارض قطع داروها برای این بیماران ممکن است، بیشتر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت،ادامه داد: در علوم تجربی باید بر اساس شواهد موجود صحبت کرد و این موارد ممکن است در روزهای آتی تغییر پیدا کند.

وی بیان کرد: یافته‌های قبلی در دنیا مبنی بر این بود که آنفلوآنزا تیپ A ممکن است مرگ بارتر از کرونا باشد، اما این ویروس سریع الانتشارتر است. آنچه امروز می‌بینیم بعد از ۴۵ روز این است که علاوه بر سریع الانتشارتر بودن کرونا، بیماری‌زایی بیشتری در کشور ایجاد کرده و موارد فوت هم بیشتر بوده است. از این جمع تعداد بیشتری نسبت به آنفلوآنزا H۱N۱ فوت کرده‌اند. در نتیجه یافته‌های ما این است که رفتار ویروس کرونا در ایران هم بیماری‌زایی بیشتری نسبت به آنفلوآنزا داشته و هم سریع الانتشارتر است.

جهانپور افزود: در ایالات متحده حداقل ۳۱۰ هزار بستری و ۳۲ میلیون مبتلا و ۱۸ هزار فوت ناشی از آنفلوآنزا تا ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ داشته است. با توجه به رشد سریع و موارد سریع ابتلا به ویروس کرونا باید ببینیم که آیا همین رفتار که از ویروس کرونا در ایران دیدیم، در آمریکا هم دیده می‌شود یا خیر.

افزایش حجم ترافیک در تهران

وی در پاسخ به سوالی درباره شلوغی و ترافیک روزهای اخیر در تهران اظهار کرد: ترافیکی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد و هرچه در ۸ فروردین تصویب و ابلاغ شد، تا ۲۳ فروردین هم به قوت خود باقی است. آنچه در تهران مشاهده شده احتمالا رفتاری است که برخی شهروندان اتخاذ کرده و به خیابان‌ها آمده‌اند و بخش عمده آن ارتباطی به سر کار رفتن ندارد. اگر این روند در پیش گرفته شود، ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در تهران مواجه خواهیم شد و این به شدت نگران کننده است.

جهانپور اظهار کرد: همچنان که امروز در دستگاه دیپلماسی اعلام شد و این مشخص است که تحریم‌ها در دیدگان جهان باعث ظلم زیادی به مردم ایران شده است. کشورهایی در این میان در کنار مردم ایران ایستادند. دولت و ملت چین بیشترین همکاری و همراهی را با مردم ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و انتقال تجربه داشته‌اند و این واقعیت هم باید گفته شود.

وی افزود: همان طور که در برابر ظلم باید ایستاد، باید قدردان پشتیبانی و همراهی دولت‌های دوست باشیم.

اجرای فاصله گذاری هوشمند با همکاری مردم

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: از ابتدای اجرای فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی از همان هفته اول اسفند مباحث مختلفی مطرح شد و افراد تلاش می‌کردند موضوع قرنطینه کامل را مطرح کنند. این سیاست و تدابیر اثربخشی خود را نشان داد و گزارش‌های زیادی از کشورهای دیگر داریم که قرنطینه اجباری، کارایی خود را نتوانسته اثبات کند.

وی ادامه داد: حالا مباحث به این سمت رفته که فاز سوم که به نوعی خلاقیت ایران است را تحت الشعاع قرار بدهند. همان طور که مرحله اول فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی موفق بود و همان طور که مرحله دوم هم موثر واقع شد و امروز همه دنیا به تاثیر آن پی بردند، مرحله سوم یا فاصله گذاری هوشمند هم با تدابیر کارشناسان بهداشت موثر خواهد بود. تمام تلاش دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت این است که فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی را در مرحله هوشمند هم به بهترین شکل پیش ببریم. با جلب مشارکت عمومی و حمایت بین بخشی که در دو مرحله قبلی حاصل شد، گام بلندی در تداوم مدیریت و کنترل و مهار بیماری بر خواهیم داشت.

ضد عفونی ناوگان حمل و نقل عمومی

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: این کار از طرف شهرداری‌ها انجام می‌شود. البته تاریخ انقضای جایی که ضد عفونی می‌شود تا زمانی است که اولین گروه وارد آن شوند. این اتفاق که بعد از استفاده هر گروهی از واگن مترو، آن واگن دوباره و بلافاصله ضد عفونی شود، هم امکان پذیر نیست.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: