اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - 05 April 2020
رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی اعلام کرد:
رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی اعلام کرد: هیات امنا صرفه جویی ارزی در مقابله با بیماری کرونا برای تامین اقلام بهداشتی حدود ۶۰۰ میلیارد هزینه کرده امارات این خوشحالیمکه هر آنچه هزینه کرده ایم برای تولید کنندگان داخلی بوده و گردش نقدینگی در داخل کشور به جریان افتاده است.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین اقلام بهداشتی در مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، مهدی یوسفی رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: هییت امنا تاکنون ۲۴ میلیون قطعه ماسک تولید و در میان دانشگاه های علومپزشکی توزیع شده است.

وی در ادامه با اشاره به  توزیع ۹۳۹ تخت ای سی یو بین مراکز درمانی ، گفت: بخشی از این اقلام قبل از شیوع بیماری کرونا پیش بینی شده و بالغ بر ۲۵ درصد از شرکت های دانش بنیان تامین و تولید این اقلام را برعهده گرفته اند.

یوسفی ادامه داد: تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایه ای تضمینی و مدت دار خریداری کردیم تا در حوزه تولیدی با مشکل مواجه نشویم  و با این اقدام بسیاری از کارگاه ها ترغیب به فعالیت در این بخش شده اند و دستگاه های تولید ماسک را نیز تولید نموده اند.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین اقلام بهداشتی در مقابله با کرونا

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی درپاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه چه میزان اعتبار در مقابله با بیماری کرونا هزینه شده است،اعلام کرد: هیات امنا  صرفه جویی ارزی در مقابله با بیماری کرونا برای تامین اقلام بهداشتی حدود ۶۰۰ میلیارد هزینه کرده امارات این خوشحالیمکه هر آنچه هزینه کرده ایم برای تولید کنندگان داخلی بوده و گردش نقدینگی در داخل کشور به جریان افتاده است.

تا ۶ ماه آینده صددرصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی تولید داخلی می شود 

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۸۵ درصد اقلام ۲۶گانه که برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا تامین شده داخلی است، گفت:  ۱۵ درصد باقیمانده مثل سی‌تی‌اسکن که وارداتی بود هم در حال اقدام برای تولید هستیم و در ۶ ماه آینده صددرصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی در داخل تولید می‌شود.

یوسفی ادامه داد: میزان واردات ماسک که در دو هفته گذشته انجام شده به میزانی است توسط مراکز درمانی و مصرف عموم ماسک توزیع خواهد شد. تا آخر فروردین اگر تولید ما به انبوه برسد، واردات ماسک برای این دو هفته کافی است.

وی ادامه داد: هیات امنای صرفه جویی ارزی متولی تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌هاست. روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شد و بعد از شیوع کرونا این میزان تا چندین برابر افزایش یافته است.

رئیس هیات امنا صرفه جویی ارزی در ادامه گفت: با برنامه ریزی انجام شده این میزان به ۳ تا ۴ میلیون تولید ماسک در روز می‌رسد. اعلام مراجع رسمی برای انتقال بیماری توسط سازمان‌های رسمی کشور انجام می‌شود. این‌که انتقال بیماری به چه شکل است یک سمت موضوع است که به مرجعیت وزارت بهداشت بر می‌گردد.

با تولید انبوه ماسک در کشور نیاز داخلی تامین می شود

 وی ادامه داد:  پیش بینی ما این است که با توجه به افزایش تولید داخل، می‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از ماسک باشیم. البته وزارت صنعت و معدن و وزارت بهداشت به میزان فراوانی از این ماسک‌ها را وارد کرده‌اند و قسمتی هم در حال وارد شدن است. حتی اگر ملاک بر این باشد که استفاده از ماسک برای عموم مردم ضروری است، با میزان تولیدی که در داخل کشور ایجاد می‌شود و دستگاه‌ها در حال نصب است، نیازهای مردم برطرف خواهد شد.

یوسفی افزود: یکی از شرکت‌ها حتی دستگاه تولید ماسک را خودش تولید کرده و ۳۰۰ هزار به ظرفیت تولید ماسک افزایش می‌یابد و تعهد داده‌اند در هفته‌های آتی این میزان به یک میلیون می‌رسد.

یوسفی افزود: در ابتدای شناسایی ویروس کرونا در کشور پیش بینی لازم برای اقلام مختلف انجام شده بود، اما در برخی اقلام حفاظتی مشکلاتی وجود داشت. با توجه به پیش بینی‌های انجام شده، نیازهای مراکز درمانی به صورت سر به سر تامین می‌شود و بقیه موارد در مراکز فروش بین مردم توزیع خواهد شد. البته در این بازه زمانی هم بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف، اقلامی را از ما دریافت کرده و به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده‌اند. در مورد مواد ضد عفونی کننده به دانشگاه‌ها ذخیره سه هفته‌ای داده شده و برای ماسک هم این دپو انجام خواهد شد و امیدواریم شرایط ما روز به روز بهتر شود.

واردات ماسک سه لایه نداریم

یوسفی گفت: در روزهای اول تعدادی ماسک وارد شد که این روند حداقل برای ماسک‌های سه لایه متوقف و دستگاه‌های تولید ماسک هم وارد شد. در حال حاضر تولید ماسک در کشور کم کم در حال رسیدن به نیاز بیمارستان‌ها است. روزانه ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و یک میلیون ماسک سه لایه برای مراکز درمانی نیاز داریم. به محض برطرف شدن نیاز مراکز درمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موارد تولیدی را توزیع کرده و نیاز مردم از طریق داروخانه‌ها برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها در اختیار سازمان غذا و دارو است. برنامه ریزی در حال انجام است تا در روزهای آینده توزیع این اقلام انجام شود. البته درباره محلول‌های شوینده این کار انجام شده است.

یوسفی درباره موارد کشف شده ماسک توسط تعزیرات اظهار کرد: تمام موارد کشف شده توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد و در تهران هم ابتدا در اختیار هیات امنا و سپس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفته است. در حال حاضر کسی جرات مخفی کردن این اقلام را ندارد.

تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور

یوسفی بیان کرد: در گذشته روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد و اکنون روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شود و با افزایش تراز تولید در کشور به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به واردات وجود ندارد و هزار و ۲۰۰ تخت آی سی یو از لحاظ تجهیزی تا پایان اردیبهشت تجهیز شود.

وی بیان کرد: امروز در زمینه تامین تجهیزات سرمایه‌ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم و در زمینه اقلام مصرفی به بخش خصوصی هم خدمات داده می‌شود. در این ایام از این سهمیه برای هر مرکزی که در زمینه کرونا خدمت رسانی می‌کند هم استفاده شده است.

یوسفی افزود: تمامی اقلام تامین و توزیع شده در اختیار بخش‌های دانشگاهی و متولی بخش دولتی بوده و یکی از دلایل این بوده که بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است. عمده مراکز خصوصی از طریق نظام پزشکی و مراجع مختلف به دنبال تجهیزات مصرفی هستند که این کار از طریق سازمان نظام پزشکی سازماندهی می‌شود.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، گفت: تعداد مراکز خصوصی در زمینه خدمت رسانی به بیماران کرونایی خیلی زیاد نبوده و موارد مورد نیاز مراکزی که توسط معاونت درمان اعلام شده را تامین می‌کنیم.





خبرنگار: پروین مرادی 
دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: