اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - 04 April 2020
حریرچی با اشاره به تجهیزات دزدی در کشور های اروپایی و اقدام ایران در تامین تجهیزات داخلی، گفت: ما در حال حاضر از نظر تجهیزات و امکانات بهداشتی در کشور تولید کافی داریم البته اولویت ما ایرانیان هستند و اگر چیزی مازاد داخلی بود بنا بر اقدام انسان دوستانه ، آن را در اختیار دیگرکشور ها قرار خواهیم داد اما تا زمانی که نیاز داخل وجود دارد، نه کسی از ما می خواهد و نه ما اجازه صادرات می‌دهیم.
اولویت وزارت بهداشت تامین تجهیزات بهداشتی ایرانیان استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: در استان‌هایی که روند ابتلا زودتر شروع شده روند نزولی است اما بعضی از  استان‌ها روند سعودی دارند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به افزایش تردد امروز ماشین ها در کشور، گفت: شیب نزولی شیوع بیماری در کشور به معنی کنترل بیماری نیست بلکه تنها در راستای مدیریت بیماری است. 

وی در ادامه وضعیت ابتلا در تهران را نگران کننده دانست و گفت: با افزایش ابتلا در تهران با توجه به ارتباط این استان با دیگر شهرهای کشور امکان شیوع بیماری وجود دارد.

تامین تجهیزات بهداشتی ایرانیان اولویت وزارت بهداشت است

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر تجهیزات دزدی در کشور های اروپایی و اقدامات ایران در تامین تجهیزات،گفت: ما در حال حاضر از نظر تجهیزات و امکانات بهداشتی تولید کافی داریم البته اولویت ما ایرانیان هستند و اگر چیزی مازاد آمد بنا بر حس انسان دوستی آن را در اختیار دیگرکشور هاقرار خواهیم داد، اما تا زمانی که نیاز داخل وجود دارد، نه کسی از ما می خواهد و نه ما اجازه صادرات می‌دهیم. 

کرونا به 5 درصد تولید ناخالص کل دنیا ضرر می‌زند 

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه بیشتر تخت‌‌های ما صرف بیماران کرونا شد، گفت:  100 درصد هزینه درمان بیماران را دولت و بیمه ها پرداخت می کنند و در این راستا مجموع اعتباری که ما دریافت کردیم، یک بسته 12 هزار میلیارد تومانی بوده است.

وی ادامه داد:  وعده یک بسته  600  هزار میلیاردی و 1200 میلیارد تومانی هم داده شده است البته هزینه ما بیشتر خواهد شد.

حریرچی درادامه گفت: بیماران دیگری که به موقع رجوع نکردند و در زمان عوت بیماری مراجعه کردند، هزینه درمان را بالا می برند. در حال حاضر ممکن است 5 درصد رشد اقتصادی دنیا تحت تاثیر بیماری کرونا قرار می گیرد که کشور ما نیز از این موضوع مستثنا نخواهد بود.

احتمال بازگشت موج صعودی کرونا
حریرچی در پاسخ به سوالی در درباره بازگشایی مشاغل و پیامدهای آن گفت: اگر روال مشاغل به سابق برگردد که مد نظر هیچ کس نه در دولت و نه ملت نیست، دچار موج بازگشت بیماری خواهیم بود. شرایط بازگشت مشاغل مانند سال گذشته نیست اما همزمان با کنترل اپیدمی کرونا باید به مسائل اقتصادی هم توجه داشته باشیم چون در دو جبهه می جنگیم وعلاوه بر جنگ با کرونا در شرایط تحریم باید مسائل اقتصادی هم در نظر داشته باشیم.

کشف و تولید واکسن کرونا ۱۸ ماه زمان نیاز دارد
وی افزود: احتمال برگشت بیماری هست. رئیس حمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور خودمان هم گفته اند که تا زمانی که برای ویروس کرونا و بیماری آن واکسن یا دارویی ساخته نشود که حداقل ۱۸ ماه وقت لازم است یا اینکه خود ویروس دچار تغییرات نشود این ویروس در کشورهای مختلف موجود خواهد بود. هیچ کشوری نتوانسته این ویروس را به صفر برساند.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا فعلا تا ماهها خواهد بود و بسته به تغییرات آب و هوایی و رفتار مردم میزان شیوع آن بالا و پایین می شود. هدف و استراتژی فاصله گذاری اجتماعی هم این است که همزمان با کنترل و مهار کرونا، مسائل اقتصادی هم لحاظ شود البته بازگشایی مشاغل باید تدریجی و گام به گام باشد و قرار نیست یک ضرب همه مشاغل به وضعیت قبلی خود برگردند.

وی گفت: فعلا تا ۲۰ فروردین تعطیلات و شیفت بندی ها انجام می شود و برای بعد از این دوره برنامه ریزی ها اعلام خواهد شد. یک پیشنهاد این است که افراد پر خطر مانند بیماران قلبی، سرطانی، دیابتی ها و بیماران خاص همچنان مشمول دورکاری باشند که بعد از تصویب اعلام خواهد شد.

حریرچی گفت: بررسی نمودارها نشان می دهد مهمتر از تعداد بیماران این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می کند. شیب منحنی و تعداد خالص مبتلایان شاید به خودی خود اهمیتش به اندازه رشد بیماری نیست. البته نقص هایی داشته ایم از جمله اینکه تست در افراد سرپایی و بیماران خفیف کمتر انجام شده و تست ها بیشتر برای بیماران بستری و شدید و موارد بیمارستانی بوده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: اکنون تعداد تست برای افراد سرپایی را بیشتر انجام می دهیم. مهمترین نکته این است که اگر به موارد مرگ و میر توجه کنیم. کسانی که در بیمارستانها دچار مرگ می شوند حتما برای آنها تست انجام می شود و به خصوض از اول اسفند به بعد برای اغلب کسانی که در بیمارستان فوت کرده اند، تست انجام شده است.

وی ادامه داد: برای وزارت بهداشت موضوع مهم این است که با کمک دولت و ملت روند صعودی مرگ ناشی از کرونا کنترل شده و به خط صاف رسیده است. کشورهای کمی به این دستاورد پیدا کرده اند اما حتما نقص هایی هم داشته ایم.

حریرچی گفت: کاهش بیماری و کاهش اثرات اقتصادی دو هدف منتاقض هستند. فاصله گداری اجتماعی هدف ما هست ولی باید ببینیم اقتصاد ایران چقدر تحمل دارد چون همزمان با تحریم های ناجوانمردانه هم می جنگنیم و رعایت تعادل مهم است.

نگرانی از جاهایی که معتادان زیاد هستند وحود دارد
وی درباره تجمع معتادان و زندانیان توضیح داد: نگرانی از جاهایی که معتادان زیاد هستند وحود دارد. البته زندانها از نظر اپیدمی کرونا جزو پایین ترین جاها بودند اما تعدادی از معتادان و تعداد اندکی از زندانیان تجمعاتی داشته اند، گر چه انگشت شمار و به ندرت بوده است ولی وجود داشته که طی مذاکره با نیروی انتظامی و دستگاههای دیگر انجام شده امیداریم میزان ابتلا به کرونا را در این گروه ها به حداقل برسانیم.

فاصله گذاری اجتماعی ادامه دارد
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در فاصله گذاری اجتماعی عمده موفقیت های ملت ایران در اسفند رخ داده است. با تعطیلی مدارس و دانشگاهها، تعطیل سینماها، مراکز ورزشی، فرهنگی، مذهبی و زیارتگاهها عمده فاصله گذاری اجتماعی را به وجود آورد و ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش ارتباطات اجتماعی را داشتیم.

وی افزود: در هفته دوم فروردین تشدید فاصله گذاری اجتماعی را داشتیم در مورد سفرها هم مردم خیلی همکاری کردند در مورد رفت و آمدهای شهری هم همین طور ترددهای داخل و بین شهری حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در مورد بازگشایی ها باید بعد از ارزیابی وضعیت و مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار نظر کنیم. برخی کارها ممکن است اثرات بدی داشته باشد برخی بازگشایی ها هم ممکن است اثرات کمی داشته باشد به هر حال ممنوعیت فعالیت افراد پر خطر مد نظر است اما در مورد بازگشایی ها به صورت تدریجی و ارزیابی مداوم اقدام خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: کرونا فقیر و غنی را با هم مبتلا می کند اما اثرات آن بر اقشار فقیر به مراتب بیشتر می شود. کسانی که درآمد روزانه دارند و با درآمد روزشان زندگی می کنند اثرات اقتصادی بیشتر از کسانی است که حقوق ثابت دارند و بیشتر دچار آسیب می شوند.

وی گفت: دو استراتژی اصلی یکی فاصله گذاری اجتماعی است که میزان ارتباط افراد عادی را چه در سطح اجتماع، چه محیط های کاری و خانوادگی به حداقل برسانیم. این استراتژی ادامه دارد. دوم شناسایی بیماران و جداسازی و ایزوله کردن آنهاست. کسانی که از بیمارستانها مرخص شدند نباید بلافاصله به خانه بروند. رفت و آمدهایی که این افراد داشته اند باعث انتقال بیماری شده است.

۱۵ هزار مرگ ناشی از تصادفات در سال 98
حریرچی افزود: سالانه ۳۸۵ هزار مرگ در کشور داریم. ۸۵ هزار از این مرگها زیر ۵۰ سالگی و ۱۷۷هزار مورد زیر ۷۰ سالگی است و به ترتیب ۲۲ درصد و ۴۷ درصد مرگ ها زودرس است باید برای این مسائل فکر کنیم در ۱۱ ماه سال ۹۸، حدود ۱۵ هزار مرگ ناشی از تصادفات و ۹۰ هزار مرگ ناشی از بیماری قلبی داشته ایم. بیش از ۳۳۰ هزار نفر هم در تصادفات مصدوم شدند.

بیماری های قلبی، سرطان و دیابت، سه علت اصلی مرگ در ایران  
وی ادامه داد: سه علت اصلی مرگ در ایران بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است و سه عامل ایجاد آنها فشار خون، تغذیه نامناسب و قندخون بالاست و باید به این مسائل هم توجه کنیم. همه این مسائل باید مد نظر باشد و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به به لطف خدا با همکاری دولت و ملت کرونا را شکست می دهیم.

حریرچی درباره آمار کرونا در کشورهای مختلف گفت: در مورد برخی کشورها مطمئن هستیم که در آمار کتمان دارند. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهترین اقدام شفافیت است. بیشترین از همه کشور مبدا از شفافیت نفع می برد. البته برخی آمارها که در نامه ای به رئیس جمهوری استناد شده است درست نیست.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: چین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفری به کرونا مبتلا شده است اما عمده ابتلا در شهر ووهان و یک استانها بوده است. از لحاظ ابتلا به در روزهای اوج، کشور چین جزو پایین ترین کشورها بوده است چون مخرج کسر و جمعیت کل کشور بزرگ بوده است.

وی درباره پذیرش بیماران غیرکرونایی در بیمارستانها گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیر است که در روزهای آینده پذیرش بیماران را آغاز کنیم. با توجه به ظرفیت بیمارستانها مثل سال گذشته نخواهد بود ولی بیماران نیازمند را پذیرش خواهیم داشت. از بخش خصوصی و نظام پزشکی درخواست همکاری کرده ایم و به زودی مراکز سرپایی دولتی، خصوصی و غیر دولتی با رعایت مسائل حفاظتی به فعالیت خودشان برمی گردند.

حریرچی درباره حاشیه های ایجاد شده درباره داروی فایپیراویر گفت: کسانی که دلسوز هستند  باید عملکردشان در راستای سیاست های وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت باشد. کسی شک ندارد که اقداماتی که وزارت بهداشت انجام داده مورد تایید مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و روسای قوای دیگر و تایید سازمان بهداشت جهانی بوده است نمی گوییم اشکالی در کار نبوده است برخی اقدامات ممکن است نتیجه خوبی نداشته است. برخی کارها هم نتیجه بد داده است. کتمان نمی کنیم اما مجموع اقدامات مورد تایید و قابل قبول بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: دارو در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و همه جا با تایید وزارت بهداشت و رگانهای رسمی قابل تجویز است. نمی شود کسی دارویی که مورد تایید نیست را استفاده کند بعد اعلام کند کسان دیگری هم استفاده کنند.

وی افزود: ما بر اساس مستندات علمی در مورد دارو اقدام می کنیم. در مورد این دارو عده ای به مقاله چینی ها استناد می کنند اما خود محققان چینی این مقاله را پس گرفتند.

حریرچی گفت: شائبه هایی هم  پیدا می شود که این دارو برای مسئولان است. عملکرد وزارت بهداشت نشان داده است مهمترین اولویت ما مردم و فقراست. مرگ و میرهای مسئولان هم رخ داده است چند نماینده مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرمانده های نظامی و مدیرکل ها در استانهای مختلف فوت کردند باید نسبت فوت مسئولان به به جمعیت عادی را مقایسه کنیم ما این نسبت ها را داریم و به ملاحظاتی اعلام نمی کنیم. اگر کسی هم بخواهد تخلف کند مشخص می شود. این طور هم نیست که کسی تخلف نکرده است.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: