اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - 01 April 2020
رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد:
رئیس انستیتو پاستور با اشاره به این موضوع که شواهدی دال بر اینکه با گرم شدن هوا زنجیره انتقال کرونا شکسته شود، وجود ندارد، گفت: در برخی کشورها مانند استرالیا که از هوای گرم برخوردار هستند مواردی از بیماری دیده شده بنابراین هیچ سند قطعی وجود ندارد که با گرم شدن هوا زنجیره انتقال شکسته خواهد شد.
با گرم شدن هوا زنجیره انتقال کرونا شکسته نخواهد شد به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا بیگلری رییس موسسه انستیتو پاستور در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه با مشاهده  ویروس کرونا در کمتر از ده روز ۶۰ آزمایشگاه تشخیص ویروس در کشور راه اندازی شد،گفت: با توجه به مطالعات انجام شده بهترین روش تشخیصی در کشور فراهم شده و با وجود تحریم‌ها، دانشمندان ایرانی نشان دادند که با یک شبکه منسجم توانایی مقابله با تهدید های بعدی را دارند.

بیگلری درادامه با بیان ایکه تمام بیماران بستری از نظر ویروس بررسی شده اند، گفت: با افزایش ظرفیت ها در کشور بیش از ۹۰ آزمایشگاه روزانه 10 هزار تست تشخیصی ویروس کرونا را انجام می دهند و با افزایش روزانه 20 هزار تست در کشور می توانیم برای غربالگری افراد اقدام کنیم.

وی درادامه بومی سازی دانش در اوج تحریم ها را  یک فرصت بزرگ دانست وگفت: با فراخوانی که داده شد ۵۰ شرکت فناور آمادگی خود را برای تولید کیت اعلام کردندکه در حال حاضر ۵ شرکت تاییدیه لازم را دریافت و در حال تولید کیت های تشخصی می باشند.
 
انستیتو پاستور پرچم دار مبارزه با بیماری های فراگیر 

رئیس انستیتو پارستور با تاکید براینکه این موسسه پرچم دار مبارزه با بیماری های فراگیر در کشور است، گفت: با تکیه بر دانش بومی جوانان و با تولید انبوه کیت های تشخیصی، آمادگی صادرات به دیگر  کشور ها را داریم.  

۳۰ درصد مبتلایان به کرونا خفیف هستند 
بیگلری در ادامه گفت: حدود ۳۰ درصد جمعیت به نوع خفیف بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا می شوند که بی علامت هستند یا علامت کمی دارند اما ابتلای آنها در آزمایشگاه و با انجام تست مشخص می شود.

بیگلری در خصوص احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق آب، گفت: شواهد موجود نشان می دهد که مهمترین عامل انتقال این بیماری فرد به فرد و از طریق عطسه و سرفه افراد مبتلا و به خصوص ماندن این ترشحات بر روی سطوح است. در مورد انتقال از طریق آب مطالعاتی که انجام شده شواهدی دال بر انتقال را نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه های مختلفی در ایران و دنیا برای شناسایی عملکرد ویروس پیش می رود برای اینکه این ویروس را بهتر بشناسیم. در ایران هم بر اساس ژنتیک و هم اصول ایمنی شناسی تحقیقات مختلفی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم درمان و واکسن مناسب برای درمان این ویروس را در اختیار داشته باشیم.

امکان دستکاری ویروس کرونا محال نیست
بیگلری در خصوص احتمال دستکاری ویروس کرونا، گفت: با توجه به شواهد موجود این ویروس می توانند به صورت طبیعی جهش بزرگ داشته باشند. و امکان دستکاری این ویروس محال نیست. 
وی افزود: این یروس برای ما ناشناخته است و نیازمند بررسی های بیشتری هستیم تا به صورت علمی بتوانیم ماهیت ویروس را بشناسیم..

وی افزود: تحقیقات مختلفی در دنیا در این باره در حال انجام است. در انستیتو پاستورهم مستقل از دنیا داریم روی ژنوم این ویروس تحقیق می کنیم و ماههای آینده اطلاعات دقیق تر خواهیم داشت.

متوسط جواب تست های تشخیصی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است
رئیس انستیتو پاستور درباره زمان جواب تست های تشخیص کرونا گفت: اگر تعداد نمونه ها کم باشد ظرف ۵ ساعت هم می توانیم جواب بدهیم اما فقط در آزمایشگاه مرکزی انستیتو پاستور روزانه دو هزار تست انجام می شود. در روزهای اول اپیدمی کرونا زمان جواب به ۹۶ ساعت هم می رسید اما اکنون متوسط جواب تست های تشخیصی بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

وی گفت: روزهای اول تعداد متخصصانی که می توانستند این تست را انجام دهند در کشور انگشت شمار و حداکثر ۱۵ نفربود اما با آموزشی که در سطح کشور انجام شد اکنون در امکان انجام این تست در ۹۰ آزمایشگاه امکانپذیر شده است و هر چه می گذرد توانمندی و احاطه نیروهای داخلی بر انجام این تست بیشتر می شود.

بیگلری افزود: هم اکنون در چهار حیطه مطالعه ژنوم انسانها، مطالعه ژنوم ویروس، تحقیق برای تولید واکسن و مطالعه درباره پاسخ ایمنی و بالینی افراد به درمان ها با همکاری انستیتو پاستور جهانی و از جمله انستیو پاستور چین در حال انجام است و محققان کشورمان نیز مشغول این تحقیقات هستند.

افراد سالم نیاز به تست کرونا ندارند
رئیس انستیتو پاستور درباره انجام دست کرونا برای همه افراد جامعه، گفت: افرادی که سالم هستند و مشکلی ندارند آزمایش دادن برای آنها نفعی ندارد. چرا که ممکن است در همان آزمایشگاه یا بیرون آزمایشگاه آلوده شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه انجام تست کرونا در سراسر کشور در آزمایشگاه های دولتی به صورت رایگان انجام می شود، گفت:کسانی که علایم خفیف دارند یا با افراد مبتلا در تماس بوده اند غربالگری شده و مشکوک هستند باید به سمت نمونه گیری و انجام آزمایش هدایت شوند تا به موقع تشخیص داده شوند و نمونه آنها از طریق سیستم بهداشتی و بیمارستان ها به آزمایشگاه ها ارسال شود تا با تشخیص به موقع زنجیره انتقال قطع شود.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: