اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - 30 March 2020
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده بی رویه از مکمل ها و ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، گفت: مصرف خودسرانه مکمل ها سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و در صورتی که تعادل در مصرف مواد ویتامین برقرار نشود حتی خوردن بیش از حد آب نیز دچار مسمومیت خواهند شد.
استفاده بی رویه از مکمل ها و ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کندبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در کنفرانس خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: در شرایط بحران کرونا توجه به مصرف مواد غذایی و مصرف ویتامین ها می توانند در پیشگیری از  ابتلاء افراد به این بیماری تاثیر گذار باشد.

عبداللهی، استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ را حائز اهمیت دانست و گفت: کمبود ریز مغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کندمردم باید از منابع غذایی ریز مغذی مثل حبوبات، شیر و لبنیات، سبزیجات و انواع خشکبار بیشتر استفاده کنید.

وی ادامه داد: تخم مرغ به عنوان جایگزین مناسب گوشت برای افراد سالم روزانه یک عدد توصیه می شود و علاوه برآن نیز مصرف غذاهای فست فودی، پرچرب و پرادویه در این روزها توصیه نمی شود.

استفاده بی رویه از مکمل ها و ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه چه توصیه ای برای افرادی  که بیش از حد از مکمل ها استفاده می کنن چیست ؟ گفت: مصرف خودسرانه مکمل ها سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و در صورتی که تعادل در مصرف مواد ویتامین برقرار نشود حتی خوردن بیش از حد آب نیز دچار مسمومیت خواهند شد.

وی تصریح کرد: استرس و فشارهای عصبی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و  همچنین رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذیها و پروتئین نقش مهمی در پیشگیری و ابتلاء به بیماری ویروس کرونا دارد.

راه اندازی سامانه مشاوره تغذیه آنلاین 
در ادامه در پاسخ سوال دیگر عصرپرس در خصوص برنامه های این وزارت خانه در جهت مشاوره  تغذیه ای مناسب به مردم، گفت: به زودی سامانه مشاوره 4030 در راستای مشاوره آنلاین به مردم راه اندازی می شود و مردم می توانند از این سامانه اطلاعات تغذیه مناسب را دریافت کنند.

عبدالهی در ادامه با بیان اینکه باید مصرف  مکمل‌ها برای برخی گروه‌های خاص مثل مادران باردار و کودکان زیر دو سال ادامه داشته باشد، گفت:  یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت استفاده از مکمل یاری ویتامین دی است که هر ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی برای همه گروه‌های سنی باید استفاده شود.

وی ادامه داد: کسانی که دوران نقاهت خود را می‌گذرانند نیز حتما باید از مایعات به اندازه کافی استفاده کنند. چای کم رنگ، انواع مایعات گرم دیگر مثل شیر کم چرب و سوپ باید در دستور کار قرار گیرد. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ادامه گفت: برای بیماران بستری در بیمارستان، پروتکل‌هایی تهیه شده که بر این اساس کارشناسان تغذیه به برنامه غذایی بیماران توجه می‌کنند.

حمایت معیشتی برای اقشار آسیب پذیر 
عبدالهی گفت: وزارت بهداشت با همکاری ریاست جمهوری برای اقشار آسیب پذیر که به خاطر مشکلات اقتصادی از نظر تغذیه با مشکلاتی مواجه هستند برنامه های را مد نظر دارد تا از  اقشار آسیب پذیر به شکل‌های مناسب حمایت شود.

وی ادامه داد: این حمایت‌ها ممکن است به صورت یارانه نقدی یا توزیع سبدهای تغذیه‌ای برای مادران باردار مبتلا به سوء تغذیه باشد. در این برنامه توزیع سبدهای غذایی رایگان یا سبد غذایی فوق العاده در نظر گرفته شده که این هماهنگی‌ها با کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی انجام می‌شود.

مواد غذایی مضرر در بیماری کرونا
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در این روزها از مصرف غذاهای پرچرب و پرادویه خوداری کنید، ادامه داد: توصیه می‌شود غذاها با روش‌های بخارپز و آب پز تهیه  و علاوه بر آن نیز مصرف نمک و نوشیدنی‌های شیرین نیز توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن تحریک شود. بنابراین رعایت برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست فود و غذاهای سنگین باید انجام شود.

عبدالهی در خصوص استفاده از تجربه‌های جهانی تغذیه مناسب کرونا، گفت: سازمان جهانی بهداشت این تجربه‌ها را جمع آوری کرده و به پروتکل‌هایی برای استفاده کشورها تبدیل شده است. ما نیز از این تجربه‌ها که در سایت سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته جهت پیشگیری استفاده می‌کنیم





خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: