اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - 29 March 2020
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خبر داد:
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، حجم خالی سدهای استان را پنج هزار و 731 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: از ابتدای فروردین تاکنون به‌طور متوسط روزانه حدود 50 میلیون مترمکعب از میزان حجم خالی سدها کاسته شده که بیانگر کنترل جریان‌های ورودی توسط سدهاست.
کنترل جریان‌های ورودی آب توسط سدهای خوزستانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: میزان مجموع ورودی روزانه طی 24 ساعت گذشته به تمامی سدهای استان خوزستان 1779 مترمکعب بر ثانیه بوده که به ازای آن مجموع خروجی به سمت دشت خوزستان 1130 مترمکعب برثانیه است.

وی ادامه داد: طی 9 روز گذشته میزان ورودی به سدهای استان خوزستان 1510 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با آمار بلندمدت 5 درصد کمتر است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون میزان حجم ورودی به سدها و رودخانه‌های استان خوزستان 14 هزار و 570 میلیون مترمکعب بوده که حدود 2 میلیارد مترمکعب کمتر از نرمال‌های بلندمدت است.

بهارلویی اظهار کرد: در مقایسه با نرمال‌های ورودی حوضه کرخه بیش از نرمال (37 درصد افزایشی)، حوضه دز شرایط نرمال (2 درصد افزایشی) و حوضه‌های کارون، مارون، زهره و جره همگی زیر نرمال (26 تا 50 درصد کاهشی) هستند.

وی تصریح کرد: تخمین روان‌آب‌های ورودی برای 16 روز آینده بیانگر آن است که حدود  3200 تا 3400 میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان می‌شود که این میزان حجم ورودی همچنان با خروجی‌های معادل تاب‌آوری رودخانه‌ها، قابل کنترل بوده و نیازی به تغییرات خروجی فزاینده در سدها نیست.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: طی بارش‌هایی که از روز 9 فروردین در سطح حوضه‌های آبریز استان آغاز شده است، حداکثر ورودی ساعتی در کرخه به حدود 1630 مترمکعب بر ثانیه و در سد دز به 850 مترمکعب بر ثانیه رسید که این جریان‌های سیلابی در سدهای مذکور به‌طور کامل مهار و تعدیل شد.

وی در پایان یادآور شد: هم اکنون متوسط ورودی به حوضه کارون 580 مترمکعب بر ثانیه، حوضه دز 521 مترمکعب بر ثانیه، حوضه کرخه 576 مترمکعب بر ثانیه و در حوضه مارون 94 مترمکعب بر ثانیه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: