اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - 29 March 2020
معاون کل وزارت بهداشت:
معاون کل وزارت بهداشت در خصوص افزایش هزینه نظام سلامت، گفت: متاسفانه هزینه بهداشت و درمان در حال حاضر افزایش یافته و علاوه بر آن نیز درآمد تامین کننده اقتصاد هم رو به کاهش است و وقتی منابع دولت و بیمه کاهش یابد هزینه جانبی نیز بالا می رود بنابراین از افزایش هزینه نظام سلامت نگران هستیم.
افزایش هزینه نظام سلامت نگران کننده استبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا در کنفرانس خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: از رفتار مردم در مقابله با کرونا تشکر دارم که نشان ازفرهنگ بالای مردم ایران نسبت به دیگر کشورها است البته گله مندیم از افرادی که توصیه های ما را جدی نگرفتند و به سفر رفتند.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه شیوع و بروز سایر بیماری ها در کشور کاهش پیدا نکرده، اظهار داشت: افرادی که دچار بیماری هایی مانند دیابت ، بیماری قلبی، دیالیز و موارد اورژانسی هستند نباید به خاطر بیماری کرونا از ادامه درمان خودداری کنندو  باید به بیمارستان مراجعه کند.
 
وی افزود:بیمارانی که در بیمارستان دولتی تحت درمان بوده اند به همان بیمارستان مراجعه کنند و بیماران جدید هم که توان پرداختی کمتری دارندحتما در بیمارستان‌های دولتی حضور پیدا کنند و تحت درمان قرار گیرند.

مردم هم به کمک نیازمندان بیایند
معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه دولت، کمیته امداد، و بهزیستی تمام تلاش خود را برای حمایت از خانوادهای نیازمند انجام می دهد، افزود:  درخواستی که از همه مردم داریم این است که در شرابط کنونی خانواده های نیازمند و کارگران روز مزد را تنها نگذارند چرا که در حال حاضر نگران تغذیه و‌سلامت این افراد هستیم .

حریرچی درادامه با اشاره به افزایش آمار خودکشی در  کشورهای اروپایی به خاطر شیوع کرونا، گفت: نگران اثرات روانی جداسازی اجتماعی هستیم در برخی از کشور های قرنطینه افزایش خودکشی بیش از بیماران کرونا است لذا مردم از فرصت ماندن در خانه استفاده کنند از اصلاح همسران خود خودداری کنند و به تقویت زندگی خود بپردازند.
معاون وزیر بهداشت درادامه با بیان اینکه نگران پرداخت اضافه از جیب مردم هستیم، گفت: به دلیل بیماری کرونا نگران این هستیم که پرداختی از جیب مردم افزایش یابدو از حساسیت بیش از حد در استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی خودداری کنند.

ناظر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه آیا بیماری کرونا تاثیری بر حوزه سلامت داشته است؟ گفت:  متاسفانه هزینه بهداشت و درمان در حال حاضر افزایش یافته و علاوه بر آن نیز درآمد تامین  کننده اقتصاد هم کاهش یافته است و وقتی منابع دولت و بیمه کاهش یابد هزینه جانبی نیز بالا می رود بنابراین از افزایش هزینه نظام سلامت نگران هستیم .

توجه دولت به نظام سلامت در شرایط بحران کرونا 
حریرپی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته ظرفیت تخت ای سی یو یک و نیم برابر شده و ما حتی در شهرهای مرزی کشور مانند سراوان، شادگان و سوسنگر و کلیه مناطق محروم تخت ای سی یو ایجاد شده  و اینها به خاطر توجه ویژه دولت و وزارت بهداشت به بخش سلامت کشور بوده است.

وی با اشاره به عدم امکانات و تجهیزات لازم در کشور های اروپایی مانند آمریکا، فرانسه، گفت: خوشبختانه در سالیان اخیر با توجه به اقدامات موثر وزارت بهداشت در پوشش تخت آی سی یو در کشور، در بحران بیماری کرونا با مشکل عدم امکانات و تجهیزات پزشکی مواجه نبودیم و در این شرایط و در زمان پیک بیماری تنها از 50 درصد ظرفیت تخت ها استفاده شده است.

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه شیوع کرونا در ۱۳ استان روند کاهشی داشته گفت: در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک که در مجموع ۳۲ میلیون نفر هستند، موارد ابتلا کمتر از ۵ نفر بوده است.
وی افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند که اگر روستاهایی که با شهرها مراوده زیاد دارند را کنار بگذاریم در اکثر این روستاها موارد ابتلا به ویروس کرونا بسیار اندک بوده است. حدود ۱۲ میلیون نفر نیز در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند که تعداد ابتلا در آنها یک تا یک تا پنج نفر گزارش شده است و جاهای کم شیوع هستند .

وی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات بیماران غیر کرونایی در مراجعه به پزشک با توجه به تعطیل بودن مطب ها و درمانگاهها نیز گفت: این مشکل را هر سال در ایام تعطیلات نوروز داریم و امیدواریم بعد از تعطیلات نوروز که احتمالا تا ۲۰ فروردین است این مشکل هم بر طرف شود.

وی گفت: به طور کلی بعد از اپیدمی کرونا مراجعه مردم به مراکز درمانی کاهش پیدا کرده است. بخشی از آن کاهش خدمات غیر ضروری مانند خدمات زیبایی است که جای خوشحالی هم دارد. برخی هم خدمات دندانپزشکی است که البته نباید زیاد به تعویق بیفتند. بخشی هم به خاطر ترس از ابتلا به کرونا در مراکز درمانی است که باید مدیریت شود اما بخشی نیز خدمات ضروری است که باید به موقع انجام شود.

بخش خصوصی بعد از تعطیلات به کمک بیمارستانهای دولتی بیاید 
حریرچی افزود: امیدواریم بخش خصوصی بعد از تعطیلات به کمک بیمارستانهای دولتی بیاید تا خدمات درمانی مورد نیاز مردم به موقع انجام شود البته خدمات مربوط به درمان افراد مبتلا به کرونا در بیمارستانهای دولتی به خوبی در حال انجام است و بیش از ۹۵ درصد مراجعات به بخش دولتی بوده است.

کاهش مرگ و میر و تصادفات در بحران کرونا
معاون کل وزارت بهداشت گفت: اپیدمی کرونا بر روی برخی شاخص های سلامت تاثیر گذاشته است. از شیوع کرونا ناراحت هستیم اما میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی که قبلا روزانه ۴۰مورد مرگ داشت کم شده است. تعداد معلولیت های ناشی از تصادفات نیز که چندین برابر کشته بود نیز حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است. مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. 

وحدت ملی در مقابله با کرونا
وی افزود: کرونا یکسری اثرات روانی مثبت هم دارد. وحدت ملی که ایجاد شده است باید مورد توجه قرار گیرد.. ویروسی که با میکروسکوپ هم به سختی دیده می شود کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است و بعد از عبور از این بحران با یک جهان جدید مواجه خواهیم بود.

قرنطینه در بحران کرونا
وی درباره قرنطیه در بحران  کرونا گفت: قرنطینه تقسیم بندی های متفاوتی دارد. چهار سطح دارد. مرحله اول ایزولاسیون بیماران و افرادی است که تست و آزمایش آنها مثبت شده است. قرنطینه برای کسانی است که مشکوک به بیماری هستند. 

حریرچی گفت: بر اساس متون علوم پزشکی است. قرنطینه برای کسانی به کار می روند که مشکوک به بیماری هستند. خانواده فرد و محل زندگی او را جداسازی می کنیم و کسانی که با آنها تماس داشتند را نیز قرنطینه می کنیم. جند هفته ای است که معاونت بهداشتی درباره مبتلایان این کار را انجام می دهد و تشدید شده است.

حریرچی افزود: قدم بعدی فاصله گذاری اجتماعی است که فاصله گذاری فیزیکی هم کنار آن مطرح است. در این طرح تماس افراد معمولی که بیمار نیستند را به حداقل می رسانیم. مدارس، دانشگاهها، بازارها تعطیل هستند. تردد در پارک ها، سینماها و مراکز مذهبی ممنوع می شود، ادارات نیز  با حداقل ظرفیت کار می کنند و در مراحل بعدی ممکن است ادارات دولتی نیز تعطیل شوند.

وی گفت: از همکاری مردم از اواسط اسفند با این طرح راضی هستیم اما میزان همکاری ۱۰۰درصد نیست.

معاون وزیر بهداشت افزود: سطح چهارم قرنطینه مانند آنچه در چین انجام شد نیز هست که البته آن هم کامل نبود زیرا شهر ووهان ۱۲ میلیونی زمانی قرنطینه شد که ۵ میلیون نفر از آن خارج شده بودند. در کره جنوبی و ایتالیا و فرانسه هم قرنطینه موارد استثنای زیادی دارد.
حریرچی گفت: در اروپا این طرح ۶ تا استثنا دارد در فرانسه برای کارهای اصلی، مراجعات پزشکی، خرید از محل نزدیک به خانه ، کمک به یک سالمند یا کودک، ورزش تک نفره و گرداندنن حیوانانت خانگی می توانند از خانه خارج شوند.بنابراین این طور نبوده که همه قرنطینه شوند.


آمریکایی ها  اشک تمساح برای مردم ایران می ریزند

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکایی ها اشک تمساح برای مردم ایران می ریزند، گفت:انتظار نداریم آمریکا به ما کمک کنند بلکه فقط موانع را از سر راه ما بردارند کافی است و اگر موانع برداشته شود با صادرات غیر نفتی و نفتی می‌توانیم منابع موردنیاز را تامین کنیم و آمریکایی‌ها مانع تراشی می‌کنند و مانع از نقل و انتقال ارز برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی می‌شوند و اگر این موانع برداشته شود بسیاری از مشکلا ت ما مرتفع می‌شود.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: