اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - 28 March 2020
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، گفت: بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تخت برای بیماران مشکوک به کرونا فعال است که بخشی از این تخت ها خالی است بنابراین نیازی به تخت بیمارستانی عادی نداریم اما ۵۰ درصد بخشهای مراقبت ویژه کشور برای افراد مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اختصاص یافته که همگی پر شده اند و نیاز به افزایش این امکانات در کشور وجود دارد.
اختصاص۵۰ درصد تخت های بخشهای مراقبت ویژه به مبتلایان ویروس کرونابه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، کیانوش جهانپور روز شنبه در نشست خبری که به صدورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: به جز تجهیزات آی سی یو هیچ نیاز دیگری برای خدمات رسانی به بیماران و از جمله مبتلایان به ویروس کرونا نداریم و استانداردهای لازم در کشور مهیاست.

وی افزود: در حال حاضر نیاز به تخت اضافه و ارائه خدمات از طریق کادر پزشکی و پرستاری خارجی نداریم. اما به تجهیزات مراقبت ویژه برای توسعه تختهای بیمارستانی واز جمله ونتیلاتور و ملحقات آن را نیاز داریم وزیر خارجه هم اعلام کرده است که به اقلام حفاظتی و آی سی یو نیاز داریم و هر نهادی مایل باش جنین محموله ی ارسال کند استقبال می کنیم.

جهانپور افزود: بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تخت برای بیماران مشکوک به کرونا فعال است. بخشی از این تخت ها خالی است بنابراین نیازی به تخت بیمارستانی عادی نداریم اما ۵۰ درصد بخشهای مراقبت ویژه کشور برای افراد مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اختصاص یافته که همگی پر شده اند و نیاز به افزایش  این امکانات در کشور وجود دارد.

وی افزود: مدت زمان بستری بیماران بر تخت های آی سی یو بیش از دو هفته و گاهی تا چهار هفته است در حالی که متوسط بستری این بیماران در تخت های عادی بیمارستانی بین ۷ تا ۱۰ روز است و ممکن است حتی بعد از فاز مهار کرونا بسیاری از این بیماران همچنان بر تخت آی سی یو بستری باشند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره فعالیت پزشکان بدون مرز و فعالیت آنان برای اتباع خارجی در ایران گفت: بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار اتباع خارجی را تحت مراقبت داریم این افراد در بسیج ملی کنترل کرونا هم مشارکت می کنند و در همه شهرها و استانها از امکانات درمانی استفاده کرده و می کنند .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پزشکان بدون مرز می خواستند یک بیمارستان کوچک دایر کنند و با توجه به اینکه برای ایرانیان به چنین بیمارستانی با این ابعاد نیاز نداشتیم به سمت احداث این بیمارستان در مناطق مرزی برای اتباع خارجی هدایت شدند و می تواند فعالیتشان را برای اتباع خارحی که دسترسی محدودتری دارند توسعه دهند. البته هنوز بیمارستان آنها دایر نشده است و ظاهرا افرادی هم به تیم آنها اضافه شده است و شاید منتظر این هستند که پیشنهادی برای محل استقرار به آنها بدهیم.

وی گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی یک طرح شناخته شده در دنیاست و در همه دنیا هم با این نام شناخته می شود. البته افرادی ممکن است به ادبیات علاقه داشته باشند و از اسامی دیگری مثل فاصله گذاری فیزیکی استفاده کنند برای ما اسم مهم نیست مهم اجرای این طرح است که موجب کاهش انتقال بیماری می شود. دوستانی که به اسامی دیگر علاقه دارند می توانند مقالات خود را به مجامع جهانی ارسال کنند و اگر پذیرفته شد ما هم از اسامی آنان برای این طرح استفاده می کنیم.

ورود متخصصان طب ایرانی در مهار کرونا
وی در پاسخ به ایرنا درباره دستور وزیر بهداشت مبنی بر حضور متخصصان طب ایرانی برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا گفت: طب ایرانی در کنار طب رایج به عنوان یکی از طب های شناخته شده با دیرینه هزاران ساله برای ارتقای سلامت عمومی، پپشگیری و حفظ سلامت و حتی مواردی که بن بست های طب رایج باشد برای بیماری های مزمن می تواند کمک کند و طب ایرانی با تاکید بر حوزه پیشگیری به کار می آید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: با تایید سازمان بهداشت جهانی، جزو ۱۰ کشور دارای طب سنتی هستیم و طب ایرانی در دنیا به رسمیت شناخته شده است. اداره کل طب ایرانی هم در وزارت بهداشت داریم  دهها گروه آموزش طب ایرانی را داریم دهها نفر نیز در سالهای اخیر دکترای تحصصی طب ایرانی گرفته اند.

وی گفت: ابلاغیه وزیر بهداشت برای این است که از این توان و امکانات در کنار طب رایج برای ارتقای وضعیت سلامت عمومی و تلاش برای پیشگیری، مهار، کنترل و درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده شود. موضوع جدیدی نیست و با آنچه مدعیان دروغین طب اسلامی بدون مجوز و بدون سابقه تحصیلی به دخالت در امور درمان مبادرت می کنند منفک و متفاوت است.

مدعیان دروغین طب سنتی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند
جهانپور تاکید کرد: طب ایرانی و سنتی یک شاخه علمی از رشته پزشکی و طب مکمل است و از ادعاهای دروغین با عناوین مختلف که برای سرکیسه کردن مردم هستند کاملا جداست و در واقع دستور وزیر بهداشت داشت برای روشن شدن مرزهای طب ایرانی و طب های دروغین است. برخی از این مدعیان دروغین هم تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره مراکز بالینی پیش بیمارستانی یا پسابیمارستانی گفت: ۱۰ هزار تخت پیش و پسابیمارستانی را همکاری سپاه، ارتش و هلال احمر راه اندازی شده است. البته با توجه به ساختاری فرهنگی و اجتماعی همه مردم به استقرار در این مراکز تمایل ندارند اما با توجه به اهمیت سلامت مردم شاید مجبور شویم به اجبار افرادی را چند روز در این مراکز نگهداریم و امیدواریم مردم این اجبار را درک کنند.

روزانه ۶ هزار تست کرونا انجام می شود 
وی درباره تست کرونا گفت: ۵۶ آزمایشگاه در کشور این تست را انجام می دهند و روزانه ۶ هزار تست کرونا انجام می شود و تا ۱۰ هزار تست در روز قابل افزایش است. کیت های تشخیصی مورد استفاده در ایران همگی ساخت اروپا یا اهدایی از طریق سازمانهای معتبر بین المللی است.

تولید روزانه ۸۰هزار کیت 
جهانپور درباره استفاده از کیت های تشخیص ایرانی گفت یکی دو شرکت ایرانی ظرف هفته های اخیر کیت های تشخیصی را تولید اولیه داشته اند. مراحل رفع اشکال آنها طی شده، ممکن بعضا نیاز به رفع اشکال داشته باشند ه با تایید انستیتو پاستور و سازمان غذا و دارو مجوز تولید انبوه برای آنها صادر می شود و بعد از آن هفته ای ۸۰هزار کیت می توانند تولید و روانه بازار کنند.

وی افزود: با تولید این کیت ها نگرانی تامین کیت در هفته های آتی بر طرف می شود و کشورهایی که تا حالا به ما کیت می دادند ممکن است هفته های آینده خودشان بیشتر نیاز داشته باشند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره شایعه انتقال ویروس از طریق هوا گفت: شایعه ای که به بخش خبری صدا و سیما رسیده مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا فاقد شواهد علمی است. اگر هم  در بخش های مراقبت ویژه نگرانی در این مورد باشد به خاطر شرایط بیماران بدحال در بخش های آی سی یو است و این گزارش بی پایه است.

جمع آوری الکل های تقلبی از بازار
جهانپور درباره تولید یک نوع الکل تقلبی حاوی الکل متانول در بازار توسط یک شرکت ایرانی گفت: این شرکت بر اساس اعلامی که کرده ممکن است با بسته بندی تقلبی مواجه شده باشد و افرادی مبادرت به تقلب به نام این شرکت کرده اند و متانول را به جای اتانول وارد بازار کرده اند این اقلام برای ریکال و جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: مردم بدانند که از این الکل ها استفاده نکند. در این ایام که الکل اتانول برای ضدعفونی دست مصرف بالا پیدا کرده و قیمت بالا رفته است افرادی نیز فرآورده متانول را در نوشیدنی الکل تقلبی بسته بندی و  تحت عنوان مشروبات الکلی خارجی عرضه کرده و جان دهها نفر را به خطر انداخته اند. صدها نفر به دلیل مصرف این نوع الکل ها بستری، دچار نابینایی و نارسایی کلیوی شده و دهها نفر فوت کرده اند و در برخی استانها تعداد فوت ناشی از الکل بیشتر از فوت ناشی از کرونا بوده است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره عملکرد ویروس کرونا، گفت: هنوز در این مورد اطلاعات کامل نیست و بیشتر از مقالات علمی چین که بیش از ایران درگیر این بیماری بوده است استفاده می کنیم البته محققان ایران نیز در حال فعالیت هستند و در آینده تولیدات علمی ایران نیز در مجامع علمی دنیا استفاده می شود.

۱۸ درصد مبتلایان بیماری کرونا هیچ علامتی نداشته اند
وی افزود: ویروس کرونا هم درگیری تنفسی هم گوارشی ایجاد می کند. ممکن است در فردی فقط علایم گوارشی داشته باشند یا در یک فرد فقط علایم تنفسی داشته باشد در یک فرد هم ممکن است هیچ علامتی نباشد و در مقالات چینی آمده است که ۱۸ درصد مبتلایان هیچ علامتی نداشته اند.

سیستم بهداشتی ایران در هیچ جا بین کارگرو غیر کارگر در درمان بیماری فرقی نمی گذارند
وی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم بهداشتی ایران در هیچ جا بین کارگرو غیر کارگر در درمان بیماری فرقی نمی گذارند، گفت: نمی دانیم چرا برخی با این اظهار نظرهای دون کیشوت وار به میدان می آیند. خود نلسون ماندلا پنداری دارند. فکر می کنند منجی ملت هستند و ارجیفی می بافند که به هیج وجه صحت ندارد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: کارگران زیادی مشاغل خود را از دست داده ند در دولت حمایت از این افراد مطرح است. مشکل عمده مربوط به افراد یا کارگران روز مزد است. دولت تلاش می کند که برای تخصیص بودجه و حمایت از این افراد کاری انجام دهد تا آنان در این روزهای قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی کمتر آسیب ببینند.

وی افزود: این وضعیت قابل طرح در دولت است و بررسی و پیگیری می شود ولی اینکه فردی مطالب بی پایه و اساسی را مطرح کند که در گیلان انگار کارگران در بیمارستانها جایی ندارند. جای تاسف است و باید زار به حال این فرد گریست که به انتشار شایعات دامن می زند.

جهانپور ادامه داد: کانون اولیه این بیماری در ایران قم یا همزمان قم و گیلان بوده است و دو کانون مجزا شکل گرفته است. افراد مبتلا جرمی و تقصیری نداشته اند و بدون اینکه بدانند ویروس را منتقل کرده اند بنابراین دنبال مقصر نیستیم.





خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی



نام:
ایمیل:
* نظر: