اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - 28 March 2020
رييس كميته ‎اپيدميولوژي بيماري كرونا با تاکید بر اینکه این ویروس هیچ نقطه ای از دنیا را ایمن نخواهد گذاشت، گفت: باید با حساسیت بیشتر، انتقال را کاهش دهیم و تمام فاکتور های لازم را کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم کنترل ویروس را به دست بگیریم.
هیچ نقطه ای از دنیا در مقابله با ویروس کرونا امن نیستبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، دکترعلی اکبر حق دوست، معاون آموزشي و رييس كميته ‎اپيدميولوژي بيماري كرونا در کنفرانس خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد،گفت: ویروس کرونا و اطلاعات ما با آن بسیار اندک است و برای پیش بینی‌های لازم نیازمند زمان هستیم .

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتظار همه مسئولین و مردم این است که مستندات جمع آوری شده با درصد بالایی شناسایی شود، گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته و براساس مدیریت ویروس امیدواریم در اوایل اردیبهشت بتوانیم به کنترل نسبی این ویروس برسیم. 

حق دوست درادامه با اشاره به تاثیر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در کنترل بیماری، گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها می تواند در کنترل بیماری تاثیر گذار باشد و ۳۰ درصد از بیماری را کاهش داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اپیدمی در کشور از زمان ثابتی شروع نشده و بعضی از شهرها زودتر و بعضی شهرها دیرتر آلوده شده اند، گفت: بعضی از شهرهای غربی و جنوبی در پیک کمتری از بیماری هستند و می توان با رعایت نکات بهداشتی شیوع این بیماری را به حداقل رساند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه احتمالا  این ویروس در اوایل بهمن ماه در کشور شروع شده ،گفت: با توجه به تشخیص دیرهنگام این ویروس در کشور ، توانستیم کنترل بیشتری نسبت به کشورهای دیگر داشته ایم.

انتقال هوایی ویروس کرونا امکان پذیر نیست

حق دوست ادامه داد: مستندات علمی که در حال حاضر وجود دارد نشان می‌دهد که انتقال هوایی مسیر مهمی برای انتقال ویروس نیست و این موضوع را رد می کنیم چرا که در صورت انتقال هوایی وضعیت از این بدتر می شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به این ویروس مجددا دچار بیماری می شوند،گفت: ابتلاء مجدد این بیماری بسیار اندک است اما ممکن است ویروسی که وارد بدن شده مجددا فعال شود، البته به صورت کلی اگر مجددا ایجاد شود نسبت به روال اولیه خفیف تراست .

حق دوست ادامه داد: هرچه شهرها بزرگ‌تر باشد طول اپیدمی بیشتراست در تهران نیز به دلیل ازدحام زیاد جمعیت انتظار می‌رود زودتراز همه شروع و دیرتر از همه شهرها بیرون رود البته هنوز تهران به پیک بیماری نرسیده است.

رييس كميته ‎اپيدميولوژي بيماري كرونا با بیان اینکه اگر ایزولاسیون را داشته باشیم در عرض چند هفته روند کاهشی را خواهیم داشت، اظهار کرد: ویروس انفولانزا یک ونیم نفر را آلوده می کند اما ویروس کرونا سه نفر را آلوده می کند و در محیط های بسته مانند زندان ها، خانه سالمندان و ... افراد بیشتری را آلوده می کند ومعمولا در فصل تابستان آلودگی کمتری را خواهد داشت و این احتمالا به یک ونیم نفر  برسد.

حق دوست گفت: از نظر علمی زمانی در خصوص بازگشایی مدارس صحبت کنیم که در ده روز روند بیماری به میزان قابل توجهی کاهش بافته باشد البته در همه شهرها یکسان نیست نکته ای که در دانشگاه ها مطرح است این است که ممکن است افراد از شهرهای متفاوت و در خوابگاه ها حضور داشته باشند که باید زمان بیشتری تعطیلات ادامه داشته باشد.

رييس كميته ‎اپيدميولوژي بيماري كرونا در ادامه با اشاره به افزایش غربالگری ویروس کرونا در کشور، گفت: با غربالگری روند شناسایی کیس های خفیف تر بیشتر شده و توانسته ایم در مراحل اولیه بیماری را شناسایی و کنترل کنیم. 


حق دوست با تاکید بر اینکه این ویروس هیچ نقطه ای از دنیا را ایمن نخواهد گذاشت، گفت:  بایدبا حساسیت بیشتر،  انتقال را کاهش دهیم و تمام فاکتور ها لازم را کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم کنترل ویروس را به دست بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مناطق سرد دنیا چند هفته آینده پیک آنها افزایش یابد، گفت: این ویروس بیشتر برای انسان‌هاست و در برخی موارد حیوانات میزبان این بیماری نیستند ‌خطر آلوده شدن حیوانات کمتر است.

ماسک اثر حمایتی و پیشگیری دارد 
رييس كميته ‎اپيدميولوژي بيماري كرونا در ادامه با بیان اینکه ماسک اثر حمایتی و پیشگیری دارد و در برخی مواقع نیز در جهت کاهش اضطراب است، گفت: ضرورتی ندارد همه از ماسک استفاده کنند و بیشتر افرادی باید استفاده کنند خود و آلوده هستند و احتمال انتقال ویروس در آنها وجود داردالبته استفاد ه از ماسک های پارچه ای نیز می توانند در آلوده نکردن دیگران نقش موثر داشته باشند. 

وی گفت: این بیماری برای یک روز و دو روز نیست بلکه ماه ها و سالها با آن درگیرخواهیم بود اما امیدواریم با کشف داروها  و واکسن های این بیماری بتوانیم این بیماری را کنترل کنییم .


خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: