اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - 27 March 2020
رییس انجمن تغذیه ایران اعلام کرد:
رییس انستیتو ودانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه رژیم غذایی لاغری در بحران کرونا ممنوع است، گفت: کسانی که برای لاغری در حال رژیم گرفتن هستند باید رژیم‌های سخت با کالری و پروتیین پایین را متوقف کنند چرا که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.
رژیم غذایی لاغری در بحران کرونا ممنوعبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، جلال الدین میرزای رزاز سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و رییس انجمن تغذیه ایران در کنفرانس خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: اصول تغذیه سالم لازم زندگی سالم البته وقتی که با بحرانی این چنینی مواجه هستیم باید با رعایت اصول تغذیه مناسب در کوتاه کردن زمان بیماری تلاش کنیم توصیه کلی این است که عموم مردم تنوع و تعادل در تغذیه را رعایت کنند.


چه ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند؟
وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار عصرپرس که چه ویتامین های در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مفید است،گفت: ویتامین D،E و َA ویتامین های محلول در چربی هستندکه از طریق مصرف مواد غذایی در گروههای مختلف به بدن می رسد البته ویتامین D از طریق مواد غذایی به میزان کافی تامین نمی شود و در ایران نیز اکثر مردم با کمبود این ویتامین مواجه هستند و از طریق سنتز نور خورشید در بدن تولید می شود بنابراین بهترین کار این است که با مصرف دوز پایین این ویتامین کمبود آن بر طرف شود.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: مصرف دوز بالای ۵۰ هزار واحدی آن خیلی توصیه نمی شود به بهتر است دوز پایین آن در حد ۸۰۰ تا هزار واحدی ویتامین D به صورت روزانه یا یک روز درمیان استفاده شود. استفاده از روغن یا شیرهای غنی شده با ویتامین  Dنیز به صورت روزانه در کاهش این ویتامین ضروری مفید است.

وی افزود: مصرف مکمل سلنیوم و روی هم در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد موثر است.

راه اندازی نرم افزار تاک( تغذیه، ایمنی ، کرونا)
میرزای رزاز در ادامه با اشاره به راه اندازی نرم افزار تاک( تغذیه، ایمنی ، کرونا) گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن تغذیه ایران با بهره‌گیری از شبکه گسترده دانش‌آموختگان تغذیه، طی یک اقدام سریع و هدفمند با بسیج تمامی امکانات به نیاز اجتماعی دسترسی به اطلاعات تغذیه‌ای موثق برای مقابله با بیماری کرونا، در قالب طراحی و تولید اپلیکیشن تاک (تغذیه، ایمنی و کرونا) کرده‌اند

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه اندازی این اپلیکیشن ارتقاء سواد تغذیه ای جامعه بوده است گفت: در این اپلیکیشن سعی شده است با ارتقاء سواد تغذیه‌ای گروه‌های مختلف اجتماعی، پیشگیری مؤثر از ابتلای به بیماری کرونا در جامعه ایجاد شود و در برابر اشاعه اطلاعات ناصواب و بی‌پشتوانه توسط افراد غیر صلاحیت‌دار اقدامی علمی انجام شود. بدین ترتیب تلاش ما بر این بوده است که از سردرگمی هم‌میهنان در کسب اطلاعات تغذیه‌ای در عرصه‌ی مجازی کاسته شده و از فعالیت سودجویان در این جولانگه کاسته شود. هدف اصلی ما از ارائه این اپلیکیشن کاستن بار حوزه‌ی درمان در مبارزه علیه کرونا است تا بدین ترتیب سلامت عمومی و پایداری خدمات نظام سلامت تضمین شود.

روش گندزدایی سبزی و میوه ها
میرزای رزاز گفت: مصرف سبزی و میوه در همه ایام و از جمله در بحران کنونی کرونا بسیار ضروری است و در این ایام که مواد ضدعفونی کننده و گندزدا در اختیار هم مردم نیست و دچار کمبود است می توان با چند قطره مایع ظرفشویی و سرکه میوه و سبزی ها را ضدعفونی کرد و پس از ۵ دقیقه آب و این مواد را دور ریخت و در ظرف دیگری با آب شست و شو کرد.

حمایت تغذیه ای دولت کمک کننده در رفع سوء تغذیه است  
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره رفع سریع سوء تغذیه گفت: هیچ راهی برای رفع سریع سوء تغذیه افرادی که ۱۰ سال تغذیه مناسب نداشته است وجود ندارد و برای جبران سوء تغذیه افراد حداقل به چند هفته زمان نیاز است و حمایت های تغذیه ای دولت در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

۲۸ درصد بیماران سوء تغذیه دارند
وی گفت: در بین افرادی که در بیمارستانها بستری می شوند در شرایط عادی بین ۲۴ تا ۲۸ درصد افراد دچار سوء تغذیه هستند و احتمالا در شرایط بحران کرونا این میزان بیشتر است به همین علت حمایت تغذیه ای از عموم مردم و به خصوص افراد بیمار ضروری است.

رئیس انجمن تغذیه ایران درباره لزوم حضور متخصصان تغذیه در مراکز درمانی، گفت: تیم بهداشتی و درمانی باید شامل همه متخصصان باشد. در دو دهه گذشته متخصصان تغذیه در مراکز درمانی و بیمارستانها و بالین بیماران حضور نداشه اند و امیدواریم در آینده این فارغ التحصیلان نیز در شبکه درمانی کشور جایگاه مناسب خود را پیدا کنند.


خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: