اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - 26 March 2020
رییس سازمان غذا و دارو:
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه با توجه به توان داخلی برای تولید دارو در کشور با مشکلی مواجه نیستیم، گفت: مردم برای تامین داروهای خود نگرانی نداشته باشند همچنین طبق روال گذشته برنامه ریزی لازم برای توزیع دارو بیماران خاص صورت گرفته و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد.
 مشکلی برای تامین داروهای بیماران خاص نداریمبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس،  محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در کنفرانس خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: امروزه دنیا با تجربه جدیدی مواجه شدیم که همه کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما کشور ایران با سرعت عملی که از خود نشان داد، صدورمجوز تولید و واردات کالاهای مورد نیاز را به کمتر از یک روز رساند تا بتوانیم بخش اعظمی از نیاز کشور را برطرف کنیم.

شانه ساز در ادامه با اشاره به اینکه مشکلی برای تامین ماسک در کشور نداریم، گفت:در زمینه تولید ماسک ۸ برابر رشد داشته ایم که از ۱2۰ هزار به ۸۰۰ هزار تولید در روز افزایش  یافته و علاوه بر آن نیز لباس های حفاظتی از ۱۰ هزار تولید به بالای ۸۵ هزار رسیده ایم، همچنین تولید محلول ها ۱۰ برابر افزایش یافته که این نشان از پتانسیل بالای کشور دارد.
 

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به کشف ۱۰ میلیون ماسک و توزیع آن در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: همه ماسک ها توزیع شده و ما در یک ماه اسفند ۱۵ میلیون ماسک در مراکز درمانی و بهداشتی توزیع کردیم که با افزایش تولید در  ۴۸ ساعت گذشته ۱۴ میلیون ماسک توزیع شده است.

مردم برای تامین داروهای مورد نیاز خود نگران نباشند

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه آیا بیماران خاص برای تامین دارو خود در این برهه از زمان با مشکلی مواجه شده اند یا خیر؟ با اشاره به اینکه با توجه به توان داخلی برای تولید دارو در کشور با مشکلی مواجه نیستیم، گفت:  مردم برای تامین داروهای خود نگرانی نداشته باشند همچنین طبق روال گذشته برنامه ریزی لازم برای توزیع دارو بیماران خاص صورت گرفته و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد.  

دو هزار داروخانه در سراسر کشورفعال هستند 
وی افزود: هیچ مشکلی برای تامین داروهای مورد نیاز مراکز درمانی برای بهبود مبتلایان به کرونا در کشور وجود ندارد و همچنین برای بیماران سرپایی هم دو هزار داروخانه شبانه روزی در کشور باز هستند و داروخانه های روزانه هم به شرط حضور مسئول فنی می توانند باز باشند و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد. همه داروخانه های بیمارستانی هم برای تامین داروی بیماران بستری باید باز باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود حذف اسلتامیویر با نام تجاری تامی فلو از پروتکل درمان کرونا اما به علت تقاضای مردم و نسخه پزشکان مجدد به صورت موقت این دارو در برخی داروخانه ها توزیع شده تا مردم نگرانی نداشته باشند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی اسلتامیویر را هم اکنون در کشور تولید می کنیم. چند سال هم هست که در کشور به وفور تولید می شود و تعداد کارخانه های تولید کننده آن اکنون به سه شرکت رسیده است. البته این دارو برای درمان آنفلوانزاست و هیچ مرجع علمی تاثیرگذاری آن را برای درمان کرونا تایید نکرده است و توصیه ما به پزشکان و مردم این است که از این دارو برای درمان کرونا استفاده نکنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران بستری کرونا در بیمارستانها، گفت: بعید می دانم همه بیماران کرونا در بیمارستانها تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرند از نظر علمی چنین اقدامی قابل قبول نیست البته در پروتکل درمان کرونا یک آنتی بیوتیک هم وجود دارد که تولید داخل هم دارد و مشکلی برای تامین آن نداریم.

تولید کیت تشخیص کرونا در ایران 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد تولید کیت تشخیصی در داخل هم چند شرکت داخلی به تولید رسیده اند و اکنون چند شرکت تولید کیت تشخیصی داریم و به محض تایید این کیت در وزارت بهداشت در زمان کوتاهی می توانیم با چند شرکت تولیدی کیت تشخیصی داخلی را عرضه کنیم. قیمت این کیت از نوع خارجی به مراتب پایین تر است البته کیت تشخیصی مصرف عامل ندارد اما برای تشخیص افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی چه به صورت بستری و چه سرپایی در اختیار این مراکز قرار می گیرد.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: