اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - 25 March 2020
سخنگوی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه صادرات اقلام بهداشتی تا تامین نیاز داخلی ممنوع، گفت: چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است و تا زمانی که مطمئن نشویم که علاوه بر رفع همه نیازها، دپوی استراتژیک و کاستی صورت نگرفته، حتی صحبت از صادرات منتفی است.
صادرات اقلام بهداشتی تا تامین نیاز داخلی ممنوع استبه گزارش خبرنگار عصرپرس، کیانوش جهانپور امروزچهارشنبه در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه با توجه به افزایش تولیدات مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در کشور توان صادرات این اقلام وجود دارد، گفت: چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است و تا زمانی که مطمئن نشویم که علاوه بر رفع همه نیازها، دپوی استراتژیک و کاستی صورت نگرفته، حتی صحبت از صادرات منتفی است.

وی افزود: زمانی می توان سخن از صادرات زد که ذخیره کافی اقلام بهداشتی انجام شود، امروز کشور ما یکی از تولید کننده گان اقلام بهداشتی ماسک، لباس حفاظتی، مواد ضدعفونی و غیره شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اگر روزی اصرار بر تولید داخلی اقلام بهداشتی در کشور داشتیم به خاطر تامین اقلام مورد نیاز کشور بوده و حمایت از تولید داخل باید اولویت همه سیاست گذاری ها باشد.

جهانپور با بیان اینکه امروز در هماهنگی و تعامل حداکثری با ستاد کل نیروهای مسلح هستیم، گفت: نظام و ساختار شبکه‌ای ارائه خدمات درمانی در کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد که قاعدتا همراهی نیروهای مسلح که بالاترین سطح آمادگی را دارند و در کنار سازمان‌هایی همچون هلال‌احمر و غیره توان عملیاتی ما را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نیروهای ارتش، سپاه، ناجا، بسیج در حوزه گندزدایی و ضدعفونی کردن و همچنین غربالگری به ما کمک می‌کند، گفت: از امروز که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می‌شود، این تعاملات افزایش می‌یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: امروز نیروهای نظامی، انتظامی و هلال‌احمر در کنار نظام سلامت هستند و به همین دلیل است که سردرگمی و بهم‌ریختگی‌هایی که در اغلب کشورهای دیگر دیده می‌شود، در ایران نیست و امیدواریم این همکاری بتواند به عنوان یک تجربه مثبت و ارزشمند مورد توجه و انتقال قرار گیرد.

بیماریابی کرونا،  هدفمند شد
وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه بیماریابی کرونا هدفمندتر شده و به جای آنکه منتظر باشیم بیمار به ما مراجعه کند، ما در خانه او را شناسایی می‌کنیم، گفت: البته نیاز به کیت‌های تشخیص بیشتری داریم. در این رابطه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به ساخت این کیت‌ها شدند که پس از اخذ مجوز از انستیتوپاستور و اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، به زودی وارد مرحله تولید انبوه خواهند شد و قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.

شهادت ۴۳ تن از کادر بهداشتی و درمانی کشور در مقابله با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ  به سوالی درباره آمار شهدای کادر بهداشت و درمان اعم از پزشک و پرستار در مقابله با شیوع کرونا گفت: پزشکان و پرستاران و همکاران پاراکلینیکی ما در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند که متاسفانه تاکنون ۴۳ نفر در این سنگر به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: امروز نظام سلامت داغدار این افراد است چراکه ما از برکت وجود این افراد محروم شده‌ایم. البته این آمار در مقایسه با آمار سایر کشورها پایین‌تر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مجرم ردیف اول در طغیان این بیماری و کم و کاستی ها در ایران دولت آمریکاست همه سازمانهای جهانی هم به این موضوع اذهان دارند که آمریکا با اقدامات ظالمانه و رفتارهای یک جانبه علیه بشریت و رفتارهای غیر انسانی علیه مردم ایران باعث این اتفاقات بوده است .

وی بااشاره به اینکه محرومترین اقشار جامعه از این اقدام ضدبشری آمریکا آسیب دیده اند،افزود: البته تلاش کرده ایم این فشار را به حداقل برسانیم و اگر آمریکایی ها نتوانستند کاری کنند به خاطر توان بالای داخلی کشور بوده است. 

توزیع کمک های بین المللی 
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: علاوه بر محموله های ارسالی از چین کشورهای دیگری هم به ایران کمک کرده اند با توجه به حساسیت موضوع وزیر بهداشت یک کمیته چهارنفره را مامور کرده که بر دریافت و توزیع این اقلام نظارت کنند. 

وی گفت: با توجه به شرایط سختی که درآن قرارداریم این کمک‌ها بسیار ارزشمند بوده و قدردان تمام کشورهایی هستیم که مارا یاری نمودند.

جهانپور افزود: تمام اقلام ارسالی با نظارت دقیق بین مراکز بهداشتی و درمانی و جاهایی که نیاز باشد توزیع شده اند و نسخه دقیقی از محل استفاده تمام این اقلام تهیه می شود و یک نسخه از آن به کشور یا سازمان بین المللی کمک کننده هم ارسال می شود.

وی ادامه داد: شایعات و شائیه سازی هایی که در فضای مجازی درباره هزینه نشدن این اقلام برای مردم مطرح می شود کذب است و با اغراض سیاسی مطرح شده و برای این است که بر درد و رنج ملت ایران در این شرایط سخت بیفزایند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه یافته موج هراس و وحشت و سردرگمی را شاهدیم اما در ایران چنین وضعیتی نبوده و نخواهد بود و علت آن به خاطر شبکه در هم تنیده ای است که بین نظام سلامت و نیروهای نظامی و داوطلبان و خیرین بوده است امیدواریم این تجارب و الگو به کشورهای دیگر نیز تسری یابد.

وی درباره تولید کیت تشخیصی در ایران، گفت: با توجه به اینکه بیماریابی فعال تر شده و به جای اینکه انتظار بکشیم که بیماری به مراکز درمانی بیاید. بیماریابی در طرح بسیج ملی و غربالگری صورت گرفته تا شیوع بیماری به اطرافیان بیماران را نیز کاهش دهیم بنابراین بیماریابی در روزهای آینده فعال تر می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: برای این کار به کیت تشخیصی بیشتری نیاز داریم. اکنون چند شرکت داخلی این کیت را تولید کرده اند و با تایید انستیتو پاستور می توانیم بیماریابی را گسترده کنیم. قطعا با شناسایی بیماران خفیف آمار بالا می رود اما حتما موارد مرگ و میر به نسبت جمعیت کل بیماران کم می شود.

جهانپور درباره زباله گردها گفت: جمع آوری و مراقبت از کودکان کار، زباله گردها و حتی معتادان وظیفه وزارت بهداشت نیست، وزارت رفاه، سازمانهای خیریه و شهرداری ها در این زمینه ماموریت دارند. البته این جمع آوری ممکن است موجب شلوغی کمپ هایی بشود که با فاصله گذاری اجتماعی همخوانی ندارد. اما سعی می کنیم این افراد را به سمت استراحتگاههای پیش بیمارستانی یا پسابیمارستانی ببریم.

وی گفت: زندانهای قوه قضاییه هم در حال حاضر خلوت شدند، مرخصی زندانیان تا آخر فروردین تمدید شد و عفو تعداد زیادی از زندانیان نیز برای کاهش زندانیان انجام شده البته باید مراقبت کنیم کمپ های جدید شکل نگیرد.

ابتلا ۷۰ درصدی بیماری کرونا اتفاق نخواهد افتاد

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ایمنی گله ای یا جمعی ۶۰ درصدی که در فضای مجازی مطرح شد بیشتر از طرف سیاسیون مطرح شد و در ایران هیچوقت مطرح نبوده است. این اتفاق هم نخواهد افتاد و هرگز ۶۰ یا ۷۰ درصد مبتلا نمی شوند. طبیعت اپیدمی های ویروسی هم چنین نیست. چنین چیزی استراتژی وزارت بهداشت نبوده و نیست و رخ نخواهد داد.

وی افزود: استراتژی ما روشن است همزمان با کنترل طغیان بیماری به دنبال تولید واکسن هم هستیم. از داروهای جدید هم استفاده خواهیم کرد و همزمان موضوع پیشگیری و بیماریابی فعال و فاصله گذاری اجتماعی را نیز انجام می دهیم و اگر قرار است بیماری ادامه پیدا کند به دنبال این هستیم که تعداد مبتلایان کم شود. نه وزارت بهداشت و نه رئیس جمهوری هم چنین استراتژی ندارند.

جهانپور درباره ارائه تجهیزات به بخش خصوصی، گفت: قرار نیست تجهیزات محافظتی برای عمل های زیبایی استفاده شود. خیلی از این عمل ها می تواند برای ماهها به تعویق بیفتد این اقلام جزو ضروریاتی است که برای پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند استفاده می شود.سطح خطر در یک مطب با یک بخش مراقبت های ویژه در یک بیمارستان یکسان نیست و مدیریت این اقلام باید بر اساس ارزیابی سطح ریسک باشد.

وی افزود: این اقلام با مدیریت نظام پزشکی در بخش خصوصی هم توزیع شده است و هر جا لازم بوده این اقلام در اختیار بخش خصوصی هم قرار گرفته است.
 
 



خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: