اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - 25 March 2020
معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: طی دو روز گذشته اتفاقاتی که دردنیا رخ داده باعث شده تا کشور های اروپایی کانون بیماری کرونا شده و بیشترین آلودگی ها در کشورهای ایتالیا ،فرانسه و اسپانیا رخ دهد.
ویروس کرونا در دنیا در گردش است، باید ورود و خروج ممنوع شودبه گزارش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار گردید گفت:  طی دو روز گذشته اتفاقاتی که دردنیا رخ داده باعث شده تا کشور های اروپایی کانون بیماری کرونا شده و بیشترین آلودگی ها در کشورهای ایتالیا ،فرانسه و اسپانیا رخ دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی هفته آینده امریکا از نظر افزایش بیماری از همه کشورهای دنیا جلو می زند، گفت: براساس تحلیل سازمان بهداشت جهانی میزان شیوع بیماری در آسیا کمتراز اروپا است. 

رئیسی در ادامه با تشکر از افرادی که در تعطیلات رعایت کرده اند و علاوه بر اینکه سفر نرفته در خانه هم مانده اند، گفت:به تمام افرادی که به مسافرت رفته اند توصیه می شود در هر شرایطی که قرار داردند همه یک بار دیگر در سایت سلامت مشخصات خود را وارد کنند تا بتوانیم از وضعیت آنها با خبر باشیم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ سوال خبرنگار عصرپرس مبنی بر اینکه آیا این ویروس در بدن انسان ماندگار خواهد بود یا خیر؟ گفت: اطلاعات ما در مورد ویروس کم است اما با توجه به علاقه این ویروس به ریه و کلیه ممکن است آسیب جدی به بافت ریه کلیه بزند هرچند درصد بسیار زیادی این طور نیست.

وی افزود: براساس مقالات ارائه شده کسی که ویروس را می گیرید تا ۴۰ هفته در بدن او خواهد ماند ودرصد کمی هم این امکان وجود دارد مجددا دچار این بیماری شود.

رئیسی افزود: از تصمیمات دولت و رئیس جمهوری تشکر می کنم چرا که با تصمیمات بسیار خوبی که گرفته اند منجر خواهد شد تا بتوانیم نسبت به کنترل به موقع بیماری ویروس کرونا اقدام کنیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه ترددهای استانی و بین شهرها بر اساس وضعیت هر استان محدود می شود، گفت:  سه لیست تهیه شده است و در هر استان با توجه به وضعیتی که دارد استراتژی خاصی اجرا می شود.در یک استان استراتژی ممکن است این باشد که خروج از شهرهای آلوده و ورود به شهرهای سالم ممنوع شود اگر بخواهیم به ایزولاسیون ۷۰ درصد برسیم باید این برنامه برای همه شهرها اجرا شود به جز موارد استثنایی زیرا بعضی ممکن است برای درمان یا تهیه مایحتاج ضرورری نیاز به رفت و آمدها داشته باشند اما باید مدیریت بهتری انجام داد.

معاون وزیر بهداشت گفت: قطع زنجیره انتقال ویروس با تعهد اجتماعی صورت می گیرد نه تحکم اجتماعی اما اگر رعایت نشود ممکن است به سمت جرایمی برویم که در برخی کشورها انجام شده است.

افزایش ساعت کار برخی اصناف ضروری در کشور 
وی گفت: اصنافی هستند که تحت هیج شرایطی نباید تعطیل باشند مثل داروخانه ها، آتش نشانی، تعمیر خودرو، تاسیسات منازل، فروشگاههای زنجیره ای، نانوایی ها، قصابی ها که به اجبار باید باز باشند، برخی باید ساعات کار را افزایش دهند و حتی ۲۴ ساعته شوند اما بسیاری از مشاغل یا تعطیل می شوند یا با حداقل ظرفیت کار می کنند. البته برای ارائه این خدمات پشتیبانی های لازم هم انجام می شود و کارخانه ها هم باید باز باشند اما برای اصنافی که در لیست سوم هستند و مورد نیاز نیستند مثل مبل و موکت و تجمعات غیر ضروری سختگیری هایی انجام می شود و نباید باز باشند.

. کمبودی در مایحتاج مردم نداریم 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: خیلی از اصناف خودجوش تعطیل کرده اند و همکاری می کنند اصنافی که به مایحتاج مردم است نیز فعالیتشان را بیشتر کردهاند در کشور ما دو نکته مهم وجود دارد که نسبت به سایر کشورهای دنیا قابل توجه است. مایحتاج مردم کمبود ندارد و در حوزه سلامت هم در کشور کمبودی نداریم و پذیرای بیماران هستیم. حوزه بهداشت و درمان بدون مشکل کارش را انجام می دهد با این وضعیت تعداد بیماران کمتر می شود.

وی گفت: اینکه رئیس بیمارستانی گفته که طغیان بیماری داریم حرف درستی است و نشانه نگرانی است.حدود ۴۰ درصد افراد در تهران به توصیه ها گوش نکردند و به سفر رفتند. ۶۰ درصد مردم دو کار را انجام دادند یعنی به مسافرت نرفتند و در خانه ماندند اما افرادی که به سفر رفتند می توانند بیماری را منتقل کنند یا بیماری را به شهرستان برده باشند یا از شهرستان به تهران بیاورند و دوباره ممکن است با طغیان کرونا مواجه شویم.

رئیسی گفت: در طرح بسیج ملی بیش از ۴۵ میلیون تاکنون مشارکت داشتند و غربالگری صورت گرفته است بیش از ۲۳ هزار تیم بهداشتی هم تشکیل شده و کار غربالگری را انجام می دهند امیدواریم در حوزه بهداشت محیط هم بتوانیم کارهای لازم را انجام دهیم اما اگر مردم رعایت نکنند احتمال طولانی شدن دوره اپیدمی وجود دارد و به تناسب آن محدودیت ها و انجام غربالگری هم تمدید می شود.

وی افزود: در ایران هم اگر تحت بیمارستان کم باید و مشکلاتی ایجاد شود مثل کشورهای دیگر ما هم دچار فاجعه می شویم. بنابراین باید به صورت جدی توصیه های را رعایت کنیم.

افزایش آمار در ایران
رئیسی افزود: در کشور ما پیش بینی این است که در هفته آینده ممکن است تعداد موارد بیماری بیشتر شود چون علاوه بر آزمایش افراد بستری، افراد مشکوک و سرپایی که نیازی به بیمارستان رفتن ندارند را هم آزمایش کنیم با افزایش تعداد موارد شناسایی شده آمار ممکن است بالا برود.تعداد مثبت ها بالا می رود اما میزان و درصد مرگ و میر پایین تر می آیند این اتقاق در هفته  های آینده می افتد.

معاون وزیر بهداشت گفت: حرف های زیادی درباره قرنظینه در کشورهای مختلف مثل ایتالیا یا چین گفته می شود. در ایران هم سختگیری بوده است و اکنون سختگیری ها در حال افزایش است در کشور ما مدارس و دانشگاهها تعطیل شد. در طول تاریخ برای اولین بار مساجد، نمازهای جماعت و جمعه و حتی حرم های مطهر تعطیل شدند  خیلی از اصناف، تالارها، عروسی ها و عزاها، سالن های سینما و تئاتر تعطیل شدند این کارها و کارهای خیلی بیشتری انجام شده است و نباید نادیده گرفته شود.

وی درباره فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران افزود: پزشکان بدون مرز قصد خیر داشتند اما با هماهنگی وزارت بهداشت نیامدند خود من هم در خبرها شنیدم. حدود 40 تخت بیارستانی آورده بودند اما در حال حاضر کمبود تخت نداریم از آِینده صحبت نمی کنم اما فعلا تمام ظرفیت را به کار گرفتیم و کمبود تخت نداریم. کار آنها را بی ارزش نمی کنیم. در زلزله بم هم خیلی ها کمک کردند. اما در وضعیت فعلی نیاز به کمک نداریم.

هانتا ویروس جای نگرانی ندارد
رئیسی،گفت: در مورد هانتا ویروس که اخیرا در چین گزارش شده فعلا نگران نیستیم. بر اساس قوانین بین المللی و وظایفی که سازمان بهداشت جهانی به همه کشورها محول کرده هر ویروس را باید جدی گرفت و هر موردی از ویروس را باید گزارش داد. تمهیدات لازم را انجام می دهد و در این مورد تحقیق می کنیم و این ویروس را هم که بین انسان و حیوان مشترک است رصد می کنیم اما فعلا گزارشی از این ویروس در ایران نداریم و نگران نیستیم. در چین به طور کلی ویروس های مشترک بین انسان و حیوان زیاد است.

واکسن کرونا زودتر از 6 ماه آینده وارد بازار نمی شود 
معاون وزیر بهداشت درباره تولید واکسن کرونا نیز به ایرنا گفت: از زمان شیوع این ویروس در خیل کشورها از جمله چین و آمریکا تلاش برای تولید واکسن را شروع کرده اند، تحقیقات زیادی انجام شده و در مواردی به تست انسانی هم رسیده است اما در خوشبینانه ترین حالت این واکسن زودتر از 6 ماه آینده وارد بازار نمی شود اما چون ویروس کرونا بر خلاف مرس و سارس نابود نمی شود و در سالهای آینده هم ماندگار است با آمدن واکسن ایران نیز این واکسن را خریداری می کند و امیدواریم بتوانیم در پاییز امسال این واکسن را در کشور داشته باشیم.

وی افزود: در کنار واکسن، باید به این تکته هم توجه داشت که هنوز هیچ درمان و داروی اختصاصی برای درمان کووید 19 در دنیا نداریم که 100درصد جواب بدهد. درمانهای موجود بیشتر درمان عوارضی یا درمان بیماری های زمینه ای است.

رئیسی در پاسخ به این سوال درباره سیل و خطر افزایش کرونا در شهرهای جنوبی کشور ، گفت: افزایش خطر سیل در برخی شهرهای جنوبی با توجه به گزارش های هواشناسی جدی است. یکی از مدیر کل های وزارت بهداشت در این مناطق مستقر شدهاست و تیم های بهداشتی برای واکسیناسیون مردم از جمله واکسن فلج اطفال و سرخک و مراقبت از مادران فعال شده است و همزمان برای جلوگیری از طغیان کرونا فعالیت می شود و در واقع این مناطق در دو جبهه می جنگیم و تیم های بیماریابی به شدت فعال هستند.

منشاء ویروس کرونا دو نقطه قم و هم گیلان 
 در پاسخ به سوالی درباره آخرین یافته‌های وزارت بهداشت در زمینه منشاء بروز بیماری کرونا در کشور، گفت: از روزی که اولین مورد بیماری را در قم پیدا کردیم، تیم اپیدمیولوژی قوی مطالعات‌شان را در این زمینه شروع کردند. بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحا و مشخصا در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت و آمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند.

وی افزود: ابتدا احتمال می دادیم منشاء اولیه بیماری از قم بوده که به جاهای دیگر نیز سرایت کرده است. اما اکنون این احتمال را هم می‌دهیم که منشاء در دو نقطه بوده؛ هم در قم و هم گیلان. تاکید می‌کنم که در ارتباط با گیلان هنوز اطلاعات‌مان کامل نیست و در این زمینه به سر نخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ساکن ووهان، قبل از قرنطینه ووهان به استان گیلان بازگشته‌اند و این احتمال در این مورد وجود دارد. تاکید می‌کنم اطلاعات‌مان هنوز در این زمینه کامل نیست، به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تغییر  در پروتکل درمان کرونا
وی همچنین درباره پروتکل درمان کرونا، گفت: پروتکل جدید بیماری به سراسر کشور ابلاغ شده و تغییر عمده آن حذف "تامیفلو" از پروتکل درمان کروناست؛ چراکه تا کنون در پیک بیماری آنفلوآنزا قرار داشتیم و اکنون دیگر موارد بروز این بیماری بسیار نادر است، به همین دلیل تامیفلو از پروتکل درمان کرونا حذف شد. هیچ  کدام از درمان‌های جدید نیز هنوز ابلاغ نشده؛ چراکه امتحان‌ خود را پس نداده‌اند و در صورت تایید هر کدام از این درمان‌ها، ابلاغ خواهد شد.

۴۴ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند در ابتدا تب ندارند 
رییسی در پاسخ به سوالی درباره ارزش غربالگری به شیوه تب سنجی در مبادی شهرها، گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، در طول درگیری‌شان تب دارند؛ اما ۴۴ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند در ابتدا تب ندارند و در طول زمان تب خواهند گرفت. در طرح بسیج ملی کرونا، یک سامانه وجود دارد که افراد با ورود به آن، علایم‌شان را چک می‌کنند و بنا به علایم فرد، امتیازدهی می‌شود.

وی در این باره افزود: بیش از ۵۰۰هزار نفر از افراد غربالگری شده در این سامانه، یکی از موارد علایم را اعلام داشته‌اند. با این تماس گرفته شده و مشاوره تخصصی از سوی مراقبین سلامت ارایه شده است. از بین این‌ افراد نیز ۶۳ هزار نفر به پزشک ارجاع داده شدند و از میان این ۶۳ هزارنفر نیز برای ۱۰هزار نفر تشخیص داده شده که یا باید برای بستری به بیمارستان روند، یا درمان سرپایی بگیرند یا مراقبت شدید برای آنها انجام شود.

رییسی گفت: تب سنجی ورودی و خروجی شهرها صرفا برای تشخیص درصدی از افراد بیمار است و در همه جای دنیا هم هست. در اقدام بعدی در بسیج ملی مقابله با کرونا که طی هفته آینده انجام می‌شود، آن دسته از افرادی که بعد از مشاوره و معاینه پزشک در حوزه سرپایی، مشکوک شناسایی می‌شوند، برنامه‌مان آن است که از همه آنها تست بگیریم.


خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: