اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - 23 March 2020
مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا:
مدیر هماهنگی دستگاه های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: دانشمندان در ایران در حال بررسی حمله بیولوژیک بودن کرونا علیه ملت هستند و حتی این مساله در حال بررسی است که ویروسی علیه ایرانیان ساخته شده باشد.
احتمال حمله بیولوژیک کرونا علیه ایران در حال بررسی است
به گزارش عصرپرس، سردار نصرالله فتحیان، روز دوشنبه (چهارم فروردین) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: فرضیه حمله بیولوژیک ویروس کرونا علیه ایرانیان در حال بررسی است و احتمال آن رد نشده است. این مساله از زوایای مختلف پزشکی و اطلاعاتی در حال بررسی است و اگر به اطلاعات دقیق تری برسیم اعلام خواهیم کرد البته هنوز شواهد متنقنی نداریم و هنوز سند محکمه پسندی در این مورد در اختیار نداریم.

وی گفت: حتی این شائبه مطرح است که ویروس خاص ژن ملت ایران ساخته شده باشد که تمام این فرضیه ها در حال بررسی است.

خلوت سازی شهرها بر اساس سیاست دولت

وی درباره خلوت کردن شهرها نیز گفت: خلوت سازی شهرها و مجمتع ها و فروشگاهها بر اساس سیاست دولت و بر اساس آنچه رئیس جمهوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می کنند با همکاری نیروهای مسلح و بسیج اجرا می شود و صدا و سیما نیز در این مورد اطلاع رسانی خواهد داشت.

مشاور وزیر بهداشت درباره مراکز نقاهتگاهی نیز توضیح داد: مراکز نقاهتگاهی مراکز پسابیمارستانی هستند. در این مراکز افرادی بعد از بستری در بیمارستان و بهبود نسبی برای طی کردن دوران نقاهت نگهداری می شوند. مراکز نقاهتگاهی در ۲۰ نقطه از کشور که عمدتا شهرهای بزرگ، مراکز استانها و نقاط قرمز کرونا هستند ایجاد و ۱۰هزار تخت پسابیمارستانی در این مراکز مستقر می شوند.

وی گفت: مراکز نقاهتگاهی با مشارکت نیروهای مسلح، هلال احمر و نیروهای جهادی اداره می شوند و در واقع با نگهداری و استراحت بیماران پس از یک دوره بستری در بیمارستان امکان انتقال بیماری کاهش می یابد و بیماران نیز زودتر بهبود کامل پیدا می کنند.

سردار فتحیان ادامه داد: در مورد قرنطینه شهرها، نظرات مختلفی وجود دارد و نمی شود یک نسخه را که در کشورهای دیگر اجرا شده عینا اجرا کرد.

آماده باش ۲۰ بیمارستان سیار

وی درباره بکارگیری بیمارستانهای سیار نیز گفت: ۲۰ بیمارستان سیار برای فعالیت کاملا آماده باش هستند و هر زمان که وزیر بهداشت درخواست کند در هر جایی که بخواهند بلافاصله این بیمارستانها دایر می شوند کمااینکه با درخواست وزیر بهداشت یک بیمارستان سیار در گرگان و یک بیمارستان سیار در بابل در فاصله چند ساعت بعد از درخواست وزیر بهداشت دایر شد.

مدیر هماهنگی دستگاه های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: بیش از ۵۰ بیمارستان نیروهای مسلح برای درمان بیماران کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و از مجموع ۶ هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح چهار هزار تخت اکنون در اختیار بیماران کروناست. اکثر بیماران بستری در این بیمارستانها نیز افراد عادی و غیر از کادر نیروهای مسلح هستند که زیر نظر وزارت بهداشت و با تعرفه ها و سیستم وزارت بهداشت به مردم خدمات رسانی می کنند.

فتحیان درباره شیوع کرونا در پادگانها گفت: در هیچ یک از پادگانها گزارش کرونا نداشته ایم. البته بسیاری از پادگانها یا تعطیل شده یا خدمات آنها به حداقل رسیده است و اقدامات بهداشتی و ضدعفونی نیز در پادگانها انجام شده است.

وی گفت: مهمترین اقدام برای مهار کرونا خدمات پیشگیرانه و بهداشتی است به همین علت هزار تیم شامل هزار پزشک، هزار پرستار و هزار کادر بهداشتی در هزار واحد درمانگاهی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و غربالگری مردم با همکاری مراکز جامع سلامت وزارت بهداشت مشغول فعالیت هستند و ۴۷۸ گروه از این مجموعه کار خود را شروع کرده اند.

به گزارش ایرنا، فتحیان افزود: اکنون ۸۷۵ بیمارستان در  کشور درگیر کرونا هستند و ۱۵۰ هزار نفر از کادر پزشکی و پرستاری در حال خدمت رسانی به مردم هستند. قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح نیز با دستور فرمانده کل قوا از ۱۰ روز پیش کار خود را شروع کرده است و با هماهنگی وزارت بهداشت برای خلوت کردن مراکز تجمعی، ضدعفونی اماکن عمومی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح مشغول فعالیت است.





 
نام:
ایمیل:
* نظر: