اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - 22 March 2020
وزیر نیرو به‌مناسبت سوم فروردین، روز جهاني آب عنوان كرد:
وزير نيرو با اشاره به شعار روز جهاني آب در سال ميلادي جاري گفت: كشور ما تجربه طولانی در مديريت سيلاب و سازگاري با خشكسالي داشته و به اتكاي تجارب پدران و گذشتگان خود تلاش مي‌كنيم شرايط پيش رو را به نحو مناسب‌تري طي كرده و جامعه‌اي تاب‌آور در مقابله با تغييرات اقليم باشيم.
تلاش مي‌كنيم جامعه‌اي تاب‌آور در مقابله با تغييرات اقليم باشيم
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» در پیامی به مناسبت سوم فروردین ماه روز جهانی آب اظهار داشت: هر سال 22 مارچ مصادف با روز جهاني آب است و همه آژانس هاي سازمان ملل متحد و برنامه هاي بين المللي آب در سراسر جهان، اين روز را گرامي مي دارند و برنامه هايي براي طول سال كه آغازش اين روز است، تدارك مي بينند.

وي افزود: هر سال روز جهاني آب عنوان و شعاري دارد كه مجموعه 30 برنامه و آژانس ملل متحد روي انتخاب آن توافق مي كنند.

اردكانيان گفت: شعار روز جهاني آب در سال 2020 ميلادي كه مصادف با سوم فروردين است، «آب و تغيير اقليم است». زيبندگي روز جهاني آب براي ما ايرانيان در سال 99 اين است كه اين روز مصادف با روز شريف مبعث پيامبر اكرم (ص) است و در آغازين روزهاي سال نو براي ما عيد در عيد به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به شعار انتخاب نام تغییر اقلیم برای روز جهاني آب در سال 2020 ادامه داد: این انتخاب به اين معنا كه در يك سال پيش رو در جاي جاي جهان برنامه هاي مختلفي براي توجه بيشتر به موضوع تغيير اقليم و نقش آب و تاثير آن از تغيير اقليم تدارك ديده خواهد شد.

وزير نيرو گفت: براي ما در ايران كه در اقليم خشك و نيمه خشك به سر مي بريم تغيير اقليم از جمله به معناي سيلاب و خشكسالي است. سيلاب‌هاي پي در پي و همچنين خشكسالي‌هاي شدید. البته ما كشور با تجربه اي در مديريت سيلاب و سازگاري با خشكسالي بوده ايم و به اتكاي تجارب پدرانمان سعي خواهيم كرد شرايط پيش رو را به نحو مناسبي طي كرده و جامعه اي تاب آور در مقابله با تغييرات اقليم باشيم.

اردكانيان اظهار داشت: در موضوع سيلاب با رفتار معقول اعم از عدم تجاوز به حريم و بستر رودخانه‌ها،  تدارك لازم براي لايروبي و مهندسي رودخانه ها و توجه جدي تر به طراحي و ساخت مخازن مورد نياز در نقاط مورد نظر با رعايت همه ملاحظات فني، اقتصادي و زيست محيطي براي تسكين سيلاب هاي پيش رو مي‌توانيم سازگاري را افزايش دهيم.

وي افزود: در موضوع خشكسالي هم كه براي ما به معناي سازگارزي با كم آبي است قطعا رفتار مصرف معتدل مي تواند چاره اصلي كار باشد. با كمك هم و اتخاذ شيوه هاي مناسب تر در مصرف آب مي توانیم با هر نوع خشكسالي ناشي از تغيير اقليم هم به نحو مناسبي سازگار باشيم.

وزير نيرو همچنين با اشاره به نقش تعيين كننده آب در پيشگيري و مقابله با ويروس كرونا گفت: اميد است همه هموطنان با رعايت ملاحظات و دستورات بهداشتي خود را ايمن نگه دارند و البته در عين رعايت در مصرف آب هم صرفه جويي و دقت لازم را داشته باشند.

اردكانيان افزود: به طور طبيعي مصرف آب شرب و باكيفيت بالا رفته است، در برخي شهرها طبق گزارش ها، تا 40 درصد در مقايسه با مدت مشابه مصرف بيشتري داشتيم.

نام:
ایمیل:
* نظر: