اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - 18 March 2020
روحانی:
رییس جمهور گفت: در سالی که گذشت علیرغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد به ۲۵ درصد رسیدیم.
قهرمانان اقتصادی کشور توانستند اقتصاد را در شرایط ثبات قرار دهند
به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۸در جمع خبرنگاران افزود: سال ۱۳۹۹ را خدمت ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت می‌گویم. برای ما جای بسیار تاسف است که در این نوروز برخی عزیزان ما در میان ما نیستند، یا در برابر ترور ناجوانمردانه آمریکا یا در برابر حادثه تلخی که برای هواپیمای اوکرانی اتفاق افتاد یا مسایلی که در بدرقه آن سردار بزرگ در کرمان پیش آمد و یا در این بیماری سخت عزیزانی که جان خود را در هفته های پایانی سال از دست دادند به روح بلند همه آنها درود می فرستیم به همه خانواده های آنها تسلیت می‌گوییم. خداوند این عزیزان را با صالحان و نیکان در آن جهان محشور کند.

وی ادامه داد: سال ۹۸ که روزهای پایانی را سپری می‌کنیم سال افتخار ملت بزرگ ایران بود چرا که در همه زمینه هایی که دشمن تصمیم داشت که برای مردم پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند و در نهایت آنها را در برابر فشار خم کند درست مردم ما توانستند از فاجعه حماسه و از حماسه پیروزی بیافریند.

در بخش اقتصاد که همه فشار دشمن در بخش اقتصاد علیه ملت ایران در سال 97 و 98 بود، مردم می‌دانند در سال 98 از اردیبهشت‌ماه، بدترین فشار بر مردم ایران، اقتصاد و صنعت نفت وارد شد. این فشارها علیرغم اینکه بر زندگی مردم عزیز ما شرایط سختی بوجود آورد اما در عین حال موفقیت‌های بزرگی را هم برای ما آفرید.

برای اولین بار در تاریخ ایران، ما در سال 98 توانستیم اقتصاد و بودجه بدون نفت را پشت سر بگذرانیم، سال 98، سال اداره کشور بدون اتکاء به نفت مخصوصاً در بخش بودجه جاری کشور بود.

در سالی که گذشت علیرغم همه فشارها، قهرمانان اقتصادی کشور از دولت و ملت و از همه نهادها و همه آنهایی که در صحنه بودند توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. در این سال از تورم نقطه به نقطه 52 درصد رسیدیم به 25 درصد این یعنی افتخار برای ملت بزرگ ما.

 در سال 98 آمار 9 ماهه به ما می‌گوید که روند رشد اقتصادی ما مثبت بوده، هم در 3 ماهه اول و دوم و مخصوصاً در 3 ماهه سوم، که هم اقتصاد بدون نفت مثبت است و هم اقتصاد با نفت ما مثبت است. امیدواریم 3 ماهه چهارم هم ارقامی شبیه همان‌ها را داشته باشد و این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد.

در عین حال ما در سال 98 درمورد حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران، نگذاشتیم یک روز تأخیر بیفتد و آنهایی که کشور را اداره کردند، در دنیا می‌دانند این یعنی چه و دولت چه باری را تحمل کرده که چه یارانه، چه حقوق در روز موعد به مردم پرداخت شود و حتی 24یا 48 ساعت تأخیر نداشته باشد این به معنای قدرت دولت و ملت ما است.

بخاطر فشاری که مردم امسال با آن مواجه بودند. 20 درصد حقوق کارمندان را در سال 98 افزایش دادیم و این حقوق را پرداخت کردیم البته کارگران وضع کمی بهتری را در سالی که در پایان آن هستیم دارند و برای سال آینده هم باز افزایش حقوق را هم برای کارمندان و هم کارگران پیش‌بینی کرده ایم.

در حد توان توانستیم فشار را بر مردم کم کنیم، یک بسته حمایتی را برای 60 میلیون جمعیتی که از لحاظ اقتصادی در فشار بیشتری بودند امسال اضافه کردیم و از ماه آبان این بسته حمایتی را پرداخت کرده ایم و ان‌شاء الله سال آینده هم این بسته حمایتی را پرداخت خواهیم کرد.

راجع به بیماری کرونا مستقلا توضیح می‌دهم و در بخش اقتصادی هم که در این زمینه کارهایی انجام دادیم، توضیح خواهم داد.

در همین بخش اقتصادی می‌خواهم به سیل فروردین سال جاری که مردم با آن مواجه بودند اشاره کنم؛ دیدیم که تقریباً بی‌نظیر بود؛ امسال حوادثی داشتیم که ظاهراً در تاریخ ما بی‌نظیر یا کم نظیر بود و سیل جزو آنهایی بود که در چند روز آن همه بارشِ رحمت خداوند آمد و سیلاب‌ها و مشکلاتی که برای مردم در 25 استان درست کرد؛ 35 هزار میلیارد تومان خسارت زد که البته در کنارش رحمت هم بود و دریاچه‌های پشت سد را پر و شرایط برق را در تابستان بهتر کرد و سفره‌های زیرزمینی و تالاب‌ها وضعش بهتر شد؛ نعمت‌هایی هم در کنار این مشکلات برای ما بود.

اینکه توانستیم ظرف همین امسال یعنی قبل از اینکه سال پایان بیابد، همه خانه‌هایی که مرمت می‌خواست؛ حدود 80 هزار خانه را مرمت کردیم؛ آنهایی که بخاطر سیل از بین رفته و احداثی بود و حدود 30 هزار بود، تقریباً آنها را ساختیم؛ ولی احداثی که در سایه سیل، خانه مستهلک بود و لازم به تخریب بود، آنها باقی مانده و در یکی دو ماه دیگر تمام می‌شود؛ مجموعاً 46 هزار واحد مسکونی احداثی داریم و این به معنی توانمندی و قدرت مردم است؛ تجربه‌ای هم در هواشناسی و هم در کنترل سدها به ما داد که ان‌شاء الله امیدواریم برای آینده از این تجربه بهتر استفاده کنیم.

در کنار این مسایل اقتصادی، مسایل سیاسی و امنیتی مهمی هم در سال 98 داشتیم؛ اولاً در برابر دولت‌هایی که نتوانستند به خوبی در زمینه توافق هسته‌ای عمل کنند، کاهش تعهدات را از اردیبهشت امسال شروع کردیم و در 5 مرحله ادامه دادیم و تقریباً همه تعهدات دست و پا گیر را به طور کامل کنار گذاشتیم و امروز صنعت هسته‌ای ما آزاد از هر قید و بندی مشغول فعالیت است و کارهای بسیار بزرگی امسال انجام گرفته که ان‌شاء الله در 20 فروردین مفصل‌تر این را توضیح می‌دهیم و باز می‌کنیم که چه شرایط خوبی در صنعت هسته‌ای بوجود آمده است.

در دادگاه بین‌المللی از لحاظ حقوقی توانستیم در قدم اول در برابر این جنایت آمریکا موفق و پیروز شویم و در عین حال توانستیم در برابر توطئه‌های دیگری که آمریکا انجام داد، قاطعانه بایستیم.

آمریکایی‌ها سردار بزرگ ما را ترور کردند و این را بی‌پاسخ نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت؛ نگذاشتیم به دلیل اینکه نیروهای مسلح، پاسخ قاطعی به آنها دادند و یک پایگاه بزرگ‌شان را در این منطقه با غرش موشک‌ها هدف قرار دادند که فکر می‌کنم آمریکایی‌ها هیچ وقت یادشان نرود،  چون در این منطقه برای اولین بار بود که در برابر یک کار وحشیانه و غلط ، یک پاسخ قاطع و سریع دریافت کردند.

پاسخ مهم‌تر از این، پاسخ مردم بود؛ آن حضور باشکوه در ایران، عراق و در کشورهای دیگر؛ مردم کار بسیار بزرگی انجام دادند و دشمن را شکاندند؛ آنها فکر می‌کردند مقاومت مردم ما را می‌شکنند، چون سردار مقاومت را ترور کرده بودند، اما به عکس شد و این مقاومت در برابر تجاوز آمریکا در جامعه ما مستحکم شد؛ در این کشورهای دور و اطراف ما سراغ ندارم و فکر نمی‌کنم که پهپادی از طرف آمریکایی‌ها به فضا و سرزمین ما تجاوز کند و قاطعانه با او برخورد شود؛ آن هم با سیستم پدافند هوایی خودمان و  جا دارد از کاری که در این یکسال انجام گرفته در زمینه صنعت دفاعی از همه تشکر و سپاسگزاری کنم؛ کار بسیار بزرگ و عظیمی مخصوصاً در زمینه پدافند هوایی شده است.

ان‌شاء الله باز سال آینده این باور 373 را ادامه می‌دهیم و کامل‌تر و قوی‌تر می‌کنیم و همچنین در سایر بخش‌ها، هواپیما، تانک و سایر بخش‌ها کار بزرگی انجام گرفت؛ از اینجا جا دارد از همه نیروهای مسلح سپاه، ارتش، وزارت دفاع، بسیج، نیروی انتظامی تشکر و سپاسگزاری کنم که در برابر آمریکا، قاطعانه ایستادند و سیلی محکمی را بر آنها نواختند و به دنیا قدرت و عظمت ملت ما را نشان دادند.

گر چه مسأله هواپیمای اکراینی برای ما بسیار تأسف‌بار و یک حادثه باور نکردنی بود اما 2 کار در برابر این خطای انسانی فردی انجام گرفت؛ اولاً همدردی مردم؛ همه مردم و مسئولین از رهبری معظم انقلاب گرفته تا همه مردم و جامعه به خون این عزیزان احترام کردند که اینها شهید محسوب شدند و کار دیگری که انجام گرفت اینکه نیروی مسلحی که در چارچوب مسئولیت‌اش این خطا رخ داده بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن آمد و واقعیت را گفت و بیان کرد و از ملت و خانواده‌های عزیزی که جان عزیزانشان را از دست داده بودند، عذرخواهی کردند؛ این کار هم در تاریخ خیلی نظیر ندارد؛ صراحت بیان و عذرخواهی با شهامت و شجاعت؛ در کنار این حادثه تلخ، این صحنه‌های زیبا را هم شاهد بودیم و دیدیم و مشاهده کردیم.

قبل از اینکه به مسأله کرونا بپردازیم و کارهایی که انجام گرفته، می‌خواهم بگویم که در سال 97 و 98  تنها تلاش ما این نبود که کاری کنیم زندگی مردم اداره شود، بلکه علاوه بر اینکه زندگی مردم بتواند در حداقل اداره شود، کار توسعه‌ای خودمان را ادامه دادیم.

در طول سال 97 و 98 بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم؛ در سال 98 که روزهای پایانی‌اش را می‌گذرانیم در زمینه صنعت آب و برق، سدها و تصفیه‌خانه‌هایی افتتاح شد؛ مجموعاً در این 6 ماه دوم سال، 227 طرح مهم با 33 هزار میلیارد تومان افتتاح شد و این تنها در صنعت آب و برق نبود و در زمینه کشاورزی کارهای بسیار عظیمی انجام گرفت.

امسال علاوه بر محصول گندم، محصول برنج هم بی‌نظیر بود و تقریباً ما را در محصول برنج به خودکفایی رساند؛ در بقیه محصولات هم شرایط آب و هوایی و هم شرایطی که تلاش کشاورزان بود، شرایط بهتری داشتیم؛ ان‌شاء الله سال آینده طرح‌های بسیار مهمی را در زمینه آب و کانال‌کشی و در بخش کشاورزی افتتاح خواهیم کرد؛ مخصوصاً در منطقه غرب کشور که مردم در تابستان و در پاییز شاهد این حرکت و افتتاح خواهند بود.

در زمینه نفت و گاز و فرآورده نیز کار بسیار بزرگی در کشور انجام گرفت؛ برای اولین بار تولید گاز به هزار میلیون متر مکعب در روز رسید؛ یعنی از پایان امسال تولید گاز کشور هزار میلیون متر مکعب در روز است؛ این کار عظیم اولین بار در تاریخ ایران است و جزو کشورهای پیشرفته در زمینه تولید گاز خواهیم بود؛ البته در زمینه فازهای پارس جنوبی هم امسال می‌دانید یک رکورد داشتیم؛ همین امسال 6 سکو را تا ماه اسفند به پایان بردیم که بی‌سابقه است.

تقریباً در پارس جنوبی همه طرح‌ها را تمام کردیم، جز فاز 11 که هنوز در دست است و نمی‌خواهم توضیح دهم، همه فازها را اجرا کردیم؛ یعنی تا اول دولت یازدهم 10 فاز افتتاح شده بود، 17 فاز هم ما افتتاح کردیم؛ یعنی 27 فاز را تمام کردیم، جز فاز 11 که مانده است.

کار بی‌نظیری انجام گرفته و شما می‌دانید بزرگترین کشف نفتی تاریخ ایران هم امسال اتفاق افتاد؛ 53 میلیارد بشکه نفت درجا را در منطقه جنوب غرب ایران کشف کردیم که البته یک مقداری‌ برای کشف سال‌های قبل بود؛ 22 میلیارد مربوط به همین یکی دو سال اخیر بود؛ مجموعاً 53 میلیارد؛ یک میدان نفتی که اسمش میدان نام‌آوران شد؛ این میدان نفتی نام‌آوران کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: