اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - 14 March 2020
رئیس انستیتو پاستور:
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: بیش از ۲۲۰ هزار کیت تشخیصی به ایران اهدا و حدود ۸۰ هزار مورد آن مصرف شده است. اکنون روزانه ۶ هزار تست کرونا در ۵۰ آزمایشگاه دولتی انجام و جواب نمونه ها ۴۸ ساعته آماده می‌شود.

روزانه ۶ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شودبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ۷۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور تایید شده که بیش از ۵۰ آزمایشگاه آن فعال است و به زودی طی روزهای آینده همه این ۷۰ آزمایشگاه با در اختیار داشتن کیت تشخیصی کرونا فعال می شوند.

وی ادامه داد: همه این آزمایشگاه ها دولتی هستند و سازمان بهداشت جهانی، ایران را به خاطر این فعالیت انستیتو پاستور و وزارت بهداشت تحسین کرد که توانست در این مدت کوتاه حدود سه هفته ای این تعداد آزمایشگاه را در کشور تجهیز و راه اندازی کند.

بیگلری گفت: این ظرفیت بزرگ تشخیصی به جز افزایش ظرفیت سه برابری خود ساختمان انستیتو پاستور برای انجام تست تشخیص ویروس کروناست. اکنون روزانه بیش از دو هزار تست تشخیصی را در انستیتو پاستور انجام می دهیم و در کل ۵۰ آزمایشگاهی که اکنون در کشور فعال هستند روزانه ۶ هزار تست انجام می شود و ظرف یکی دو هفته آینده این ظرفیت به ۱۰ هزار تست در روز می رسد و حتی بیش از این امکانپذیر است.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: تحسین سازمان بهداشت جهانی از این اقدام وزارت بهداشت برای این بود که در کل کشور و در اقصی نقاط کشور تست کرونا بر اساس یک پروتکل واحد انجام می شود و این کار بزرگی است که توان فنی نیروهای انسانی متخصص ایرانی را نشان می دهد که ظرف سه هفته به چنین توانی رسیده است در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه ما توان انجام روزانه هزار تست کرونا را هم ندارند.

وی گفت: این۵۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا اکنون در دانشگاههای علوم پزشکی مستقر هستند و در این آزمایشگاه ها از زاهدان گرفته تا همدان و شیراز و مشهد همان شیوه آزمایشی اجرا می شود که در آزمایشگاه مرکزی انستیتو پاستور انجام می شود.

بیگلری افزود: تلاش برای ایجاد این توان آزمایشگاهی برای این است که بتوانیم موارد مشکوک بستری و مراجعه کننده به بیمارستانها را در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف کنیم، چون بیمارستانها باید به سرعت بیماران مبتلا به ویروس کرونا را از سایر افراد مشکوک تفکیک کنند و اگر یک بیمار کرونا مثبت در کنار یک فرد کرونا منفی بستری باشد آلودگی را منتقل می کند و به سرعت بیماری گسترش پیدا می کند. علاوه بر آن کادر درمان هم باید بیماران کرونا مثبت را بشناسند تا بتوانند خدمات مناسب ارائه کنند.

تعداد کیت های تشخیص کرونا در ایران

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره تعداد کیت های تشخیصی موجود در کشور گفت: روزی که مشکل کرونا در کشور شروع شد، از حدود یک ماه قبل از آن کیت استاندارد مورد نظر سیستم بهداشت و درمان کشور را شناسایی و انتخاب و تقریبا همه کیت های تشخیصی موجود در بازارهای جهانی را امتحان کرده بودیم. بنابراین طراحی روش تشخیصی و نوع کیت را مشخص کرده بودیم.

وی افزود: روزهای اول تعداد کیت های معدودی در اختیار داشتیم بعد از چند روز که سازمان بهداشت جهانی تماس گرفت بلافاصله استانداردها و پروتکل تشخیصی و نوع کیت مد نظر ایران را به آنان اعلام کردیم چون اگر این کارها انجام نشده بود حداقل یک هفته طول می کشید تا نوع کیت مورد درخواستی را به آنان اعلام کنیم و زمان از دست می رفت.

بیگلری به خبرنگار ایرنا گفت: یک ساعت بعد از تماس سازمان بهداشت جهانی نوع کیت درخواستی کشور را به آنان اعلام کردیم و جای تشکر دارد که سازمان بهداشت جهانی بلافاصله تهیه کیت های درخواستی ایران را که به صورت هدیه بود به جریان انداخت و ۱۰۰ هزار کیت تشخیصی را در یک مرحله و بعد در نوبت های دوم و سوم هم محموله های کوچکتر ۱۰ هزار و ۱۵ تایی کیت تشخیص کرونا را به ایران دادند.

وی افزود: علاوه بر آن محموله بزرگی از کیت کرونا را هم دولت چین داد و تاکنون حدود ۱۰۰ هزار کیت تشخیصی را دولت چین به ایران اهدا کرده است. در چین هم کیت های مختلفی تولید می شود که ما در ایران دو نوع از این کیت های تشخیصی را که کیت های بسیار خوبی است درخواست کردیم و همان ها را به ایران دادند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: بر این اساس کیت هایی که اکنون در ایران برای تشخیص کرونا استفاده می شود کیت های اهدای سازمان بهداشت جهانی و کیت های اهدایی دولت چین است که از بهترین تولیدات این کشور است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار کیت تشخیص کرونا را در ایران در اختیار داشته ایم که البته در ۲۳ روز گذشته بالغ بر ۸۰ هزار قلم از این کیت ها برای تشخیص ویروس کرونای افراد مشکوک در آزمایشگاههای فعال مصرف شده است.

بیگلری گفت: انجام تست کرونا در کشور از ۳۰ بهمن شروع شد، در روزهای اول  به علت محدودیت کیت و آزمایشگاهها تعداد موارد آزمایش کمتر بود و به هزار مورد نمی رسید اما اکنون به بالای ۶ هزار آزمایش در روز رسیده است و تاکنون بیش از ۸۰ هزار آزمایش انجام شده است که از این تعداد تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ مورد مثبت شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: در روزهای اول زمان انجام تست گاهی ۹۶ ساعت طول می کشید، چون با حجم زیاد نمونه و توان کم آزمایشگاهی مواجه بودیم اما اکنون با افزایش توان آزمایشگاهی به طور متوسط ظرف ۴۸ ساعت جواب نمونه ها مشخص می شود و در برخی آزمایشگاههای شبکه که خلوت است در بعضی موارد جواب آزمایش ظرف ۲۴ ساعت آماده می شود.

وی گفت: در روزهای اول که تعداد کیت های تشخیصی کم بود، برای تشخیص موارد مشکوک اول تست آنفلوانزا از افراد مشکوک انجام می شد، اگر جواب منفی بود بعد تست کرونا انجام می شد اما اکنون که شیوع بیشتر با کروناست اول کرونا را آزمایش می کنیم مگر اینکه پزشک تست آنفلوانزا را هم درخواست کند یا اینکه تست کرونا منفی شود و بعد تست آنفلوانزا گرفته می شود.

اولویت تست کرونا برای بیماران بستری

بیگلری ادامه داد: اکنون در پروتکل کشوری اولویت انجام تست برای بیمارانی است که در بیمارستانها بستری هستند چون نباید اجازه دهیم تخت های بیمارستانی بیهود اشغال شود. اگر جواب آزمایش بیمار بستری منفی باشد نیاز به ادامه بستری ندارد و اگر علایم بالینی هم دال بر این بود که بیمار کرونا ندارد، پزشک می توان او را ترخیص کند تا بار بیمارستان ها کم شود.

رئیس انستیتو پاستور ادامه داد: در مرحله بعد قرار است موضوع انجام تست برای افرادی که به صورت سرپایی مراجعه می کنند، در صورتی که علایم بیماری و تماس مستقیم با افراد مبتلابه کرونا داشته اند هم انجام شود و تست افراد سرپایی هم  به پروتکل تشخیص کرونا اضافه شوند. وزارت بهداشت مشغول بررسی این موضوع است که بتواند در آینده برای مراجعان سرپایی هم تست کرونا را انجام دهد اما هنوز ابلاغ نشده است و تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی گفت: در روزهای اول نمی توانستیم به انجام تست کرونا برای مراجعان سرپایی فکر کنیم چون تعداد کیت و توان آزمایشگاهی چنین اجازه ای را نمی داد اما اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم. توان آزمایشگاهها را افزایش می دهیم و اگر در وزارت بهداشت مورد پذیرش قرار بگیرد برای مراجعان سرپایی و غیر بستری هم تست کرونا انجام می شود.

بیگلری ادامه داد: فعلا اولویت تست برای بیماران بستری است به خصوص اینکه کادر درمان باید بدانند کدام بیمار کرونا مثبت است و کدام نیست چون برخورد با این بیماران متفاوت است.

سی تی اسکن ریه برای تشخیص کرونا

رئیس انستیتو پاستور در مورد تشخیص کرونا از طریق سی تی اسکن سینه به خبرنگار ایرنا گفت: اتفاقا در گفت و گوهایی که با کارشناسان چینی در ایران داشتیم، در بسیاری موارد ارزش آزمایش سی تی اسکن ریه از تست کیت تشخیص کرونا بالاتر و دقیق تر است.

وی افزود: در واقع برای بیماری که علایم بالینی پیدا کرده، نتیجه سی تی اسکن سینه از تست کرونا دقیق تر است و پزشک می تواند بر اساس علایم بالینی درمان را شروع کند، خیلی وقت ها بیمار زمانی مراجعه می کند که هنوز علایم و درگیری ریوی ایجاد نشده و سی اسکن ریه چیزی را نشان نمی دهد اما تب و سرفه و شک به کرونا هست، آنجاست که پزشک می تواند درخواست تست کرونا بدهد.

بیگلری گفت: تست کرونا ممکن است روزهای دوم تا چهارم بعد از درگیری فرد با ویروس مثبت شود اما دوره کمون و پنهان بیماری تا ۱۴ روز ممکن است طول بکشد.

تولید کیت کرونا در ایران

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: تعدادی از متخصصان و فن آوران کشور مشغول تلاش برای تولید کیت تشخیص کرونا هستند. حدود ۵۰ شرکت آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده اند. چند شرکت از بین آنها نشان داده اند که توانایی تولید این کیت را در سطح کیت های استاندارد بین المللی که از خارج از کشور تامین می شود، دارند.

وی افزود: اگر این کیت ها در انستیتو پاستور ایران تایید شود. برخی از این شرکت ها می توانند در مقیاس صنعتی بالای ۱۰ هزار کیت را در کشور تولید کنند و این فرصتی است که در بطن یک تهدید ایجاد می شود. البته بین سه تا چهار هفته ممکن است برای  تایید و تولید این کیت ها زمان لازم باشد.

بیگلری درباره شایعاتی که در فضای مجازی درباره راه اندازی ساختمان جدید انستیتو پاستور مطرح شده نیز گفت: ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی انستیو پاستور از پیمانکار تحویل گرفته شد و با تلاش شبانه روزی همکاران انستیتو پاستور روز پنجشنبه به بهره برداری رسید و توان آزمایشگاهی این موسسه را افزایش داد.

وی گفت: در روزهای گذشته افراد خیر زیادی کمک کردند. یک نفر از این خیرین یک دستگاه وانت مزدا یخچال دار به انستیتو پاستور هدیه داد، خیر دیگر چهار دستگاه موتورسیکلت هدیه داد تا بسته ها را جا به جا کنیم. فرد دیگری ۴۰ دستگاه کامپیوتر هدیه داد و فرد دیگری هم دسته گلی آورد که روی آن نوشته شده بود، فرزندان ایران ایثار و فداکاری شما در تاریخ ایران زمین ماندگار خواهد بود.

 

 

منبع: ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: