اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - 03 March 2020
معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرد:
معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی از ایجاد رونق در بازار گواهی ظرفیت خبر داد.

رونق در بازار گواهی ظرفیت با ورود متقاضیان جدیدبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق حرارتی، حمیدرضا عظیمی ضمن بیان ‌این خبر افزود: مشترکان متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای ۵ مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از ۵ مگاوات در حال اخذ کد معاملاتی برای حضور در بازار گواهی ظرفیت و تدارک میزان مورد نیاز اوراق گواهی ظرفیت جهت ارائه به مالک شبکه هستند .

وی تصریح کرد: قیمت عرضه این اوراق از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد که هم‌اکنون حدود 2،600،000 کیلووات تقاضا توسط 100 متقاضی وجود داشته که برای حضور در این بازار و تدارک میزان مورد نیاز اوراق خود در حال اخذ کد معاملاتی هستند .

عظیمی با اشاره به آغاز فعالیت رسمی بازار گواهی ظرفیت در ۲۸‌ بهمن ماه و عرضه 114،000 اوراق گواهی ظرفیت توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین و مقررات مربوطه واگذاری انشعاب به مشترکین متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای 5 مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از 5 مگاوات مستلزم ارائه مستندات مربوط به حصول اطمینان از تدارک ظرفیت تولید برق(ظرفیت متعلق به خود یا خریداری شده) هستند .

وی با اشاره به افزایش حدود 4 درصدی قیمت این اوراق از ابتدای هفته جاری نسبت به نرخ پایه تصریح کرد: ارزش ذاتی این اوراق بر‌اساس پارامترهای موثر در بهای تمام‌شده ساخت نیروگاه‌ها قابل استخراج است .

عظیمی افزود: در این راستا مالکین نیروگاه‌ها برای نیروگاه‌هایی که از سال 1395 به بعد وارد مدار شده‌اند می‌توانند نسبت به انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی اقدام نموده و متقاضیان اتصال به شبکه نیز قادر خواهند بود به سهولت و سرعت از طریق بورس و با قیمتی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، نسبت به تهیه اوراق مذکور اقدام و به عنوان پیش نیاز اتصال به شبکه سراسری برق اقدام نمایند .

معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه کرد: رونق ایجادشده در بازار گواهی ظرفیت کمک شایانی به رشد سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌ها و تامین برق مطمئن و پایدار در شبکه می‌نماید که امیدواریم این روند با سرعت بیشتر ادامه یابد .

 


نام:
ایمیل:
* نظر: