اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - 27 February 2020
در دیدار سفیر جمهوری بوسنی با مدیرکل حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت مطرح شد:
سفیر بوسنی‌ هرزگوین در راستای تقویت همکاری‌های حمل‌‌ونقل بين‌المللی و توسعه مبادلات تجاری و احيای حمل‌ونقل مسافری، با مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌‌و‌نقل بین‌المللی دیدار و گفتگو کرد.
ضرورت توجه به ظرفیت‌های مندرج در توافقنامه‌های حمل‌ونقلی ایران و بوسنیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای، سمیر بلاجیچ سفیر جمهوری بوسنی‌ هرزگوین ضمن ابراز خرسندی از تعاملات حمل‌ و نقل جاد‌ه‌ای بین دو کشور، بر تعمیق روابط تجاری، توسعه همکار‌ی ها و رفع هرگونه موانع جهت تسهیل و تسریع جابه‌جایی كالا و گردشگر میان دو کشور تاکید کرد.

 بر اساس این گزارش، منوچهر سلمان‌زاده مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به آمار تردد ناوگان ایرانی به مقصد بوسنی، كه رشد ملاحظه‌ شده، آماری بی‌نظیر در اروپا بوده است. برای برگزاری كارگروه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فیمابین، پس از بیش از ۲ دهه از انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل جاده‌ای فیمابین اعلام آمادگی كرد.

سلمان‌زاده همچنین با اشاره به برخی اطلاعات راه های ترانزیتی بوسنی و عضویت آن كشور از ابتدای سال ۲۰۱۰ در نظام تیر، به تردد اندك ناوگان بوسنیایی از قلمر كشور و واگذاری سهم آنان به ناوگان دیگر كشورها، همچنین سهم اندك ایران معادل كمتر از یك‌صدم‌درصدی صادرات و كمتر از چهارصدم درصدی واردات بوسنی و نیز عدم اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی طرفین پس از یك‌دهه، اشاره و ابراز امیدواری کرد تا با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، تجار و متصدیان حمل‌ دو كشور بتوانند به جایگاه شایسته خود دست یابند.

وی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت های حمل‌ونقلی مندرج در سایر توافقات اقتصادی فیمابین اشاره و بر آمادگی طرف ایرانی جهت تسهیل عبور كالاهای صادراتی/وارداتی بوسنی، به آسیای مركزی و آسیای جنوبی، به‌ویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، از طریق راهگذرهای حمل‌ و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس- دریای سیاه و تراسیكا تاكید نمود.

سلمان‌زاده اظهار داشت: با توجه به دشواری های متعدد صدور روادید برای رانندگان ایرانی برای تردد به مقصد یا عبور از قلمرو کشور بوسنی، ضمن پیشنهاد نظامی مشابه توافقات اخیر با دیگر كشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا، تدوین تفاهم‌نامه تسهیل روادید رانندگان با در نظر گرفتن شرایط روادید چند بار ورود با اعتبار شش ماهه و اقامت یک ماهه با حذف تعرفه برای رانندگان حامل کالا یا مسافر عازم به قلمرو طرف مقابل را ارائه نموده‌ایم كه كلیت مراتب مورد استقبال جناب سفیر قرار گرفت و مقرر شد به‌فوریت نشست بعدی جهت پیگیری موارد كنسولی تشكیل شود. همچنین بر كلیات همكاری شكل‌گیری مركز لجستیكی در قلمرو بوسنی مذاكره شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی افزود: به‌دنبال درخواست سفیر محترم، پیش نویس یادداشت تفاهم برنامه عمل همکاری‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز ارایه و مقرر گردید از سوی مراجع ذی ربط دو طرف، بررسی شده و در نشست بعدی نتیجه اقدامات به‌عمل آمده، اعلام و پیگیری شود.

وی افزود: همچنین بر ضرورت به‌روز رسانی طرفین درخصوص آخرین وضعیت ابعاد و اوزان مجاز تردد و هرگونه محدودیت ای ترافیكی و غیرترافیكی در قلمرو یكدیگر، مضافاً امكان فعالیت رانندگان ایرانی در بخش حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای بوسنی تاكید شد.

در ادامه نشست، سفیر بوسنی هرزگوین با قدردانی از تشكیل جلسه و ابراز خرسندی از اولین تجربه تعامل با بخش بسیار مهم حمل‌ و نقل جاده‌ای و با ستایش از جنبه‌های مختلف فعالیت ها و همكاری همتای ایرانی خود در سارایوو، به برخی دیگر از دستور كار مذاكرات نشست همزمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو پرداخت و برای تسریع در برگزاری كارگروه مشترك، اظهار آمادگی كرد.

 گفتنی است، در این نشست، نمایندگان وزارت امورخارجه و تشكل های صنفی شركت های حمل‌‌و‌نقل بین‌المللی نیز حضور داشته و در خصوص همكاری بر موارد مطروحه، اعلام آمادگی كردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: