اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - 25 February 2020
صالحی در جلسه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور:
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به کارکرد کتابخانه‌ها، گفت: تبدیل کتابخانه‌ها از فضایی سرد به باشگاه‌های کتاب‌خوانی گرم و چندمنظوره فرهنگی _ اجتماعی بسیار اتفاق خوبی است، این رویکرد می‌تواند محیط کتابخانه‌ها را شاداب کند و تلاش در این حوزه خوب است.
کتابخانه‌ها باید به باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی چندمنظوره تبدیل شود
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز در جلسه هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه در حوزه فضا و زیرساخت‌های مرتبط با کتابخانه‌ها باوجود نقاط ضعف پیشرفت‌های خوبی را داشته‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه تقاضا برای کتابخانه‌ها زیاد است و باید به این تقاضاها نیز پاسخ داد، در این راستا طرح کتابخانه‌های مشارکتی به عبارتی دیگر همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با بخش‌های دیگر برای احداث کتابخانه اتفاق خوبی است. در مورد این طرح باید ایده‌ها کامل‌تر و فضای لازم برای آن آماده شود.

وی ادامه داد: طرح مشارکتی برای ساخت کتابخانه‌ها نیازمند یک بازخوانی است، در همین راستا ساخت کتابخانه‌های غیرانتفاعی نیز موضوع مناسبی است، البته در این زمینه نباید مساله غیرانتفاعی به موجب پول مدنظر باشد بلکه باید تلاش کرد همان فضایی که برای مدارس غیرانتفاعی در نظر گرفته شد برای این دسته از کتابخانه‌ها نیز در نظر گرفت. به نوعی در این کتابخانه‌ها باید به دنبال ایجاد فضایی امن برای خانواده‌ها بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: استفاده از کتابخانه‌های سیار در مناطقی که کتابخانه ندارند نیز ابتکار خوبی است اما در مورد این طرح باید بیشتر زمان گذاشت. وقتی از کتابخانه سیار استفاده می‌کنیم به طبع می‌توان از تبلیغات سیار هم بهره برد، در این کتابخانه‌ها می‌توان متناسب با هر مکان یا نیت واقفین و خیرین تبلیغاتی را در نظر گرفت.

صالحی در خصوص کارکردهای کتابخانه نیز یادآور شد: تبدیل کتابخانه‌ها از فضایی سرد به باشگاه‌های کتاب‌خوانی گرم و چندمنظوره فرهنگی اجتماعی بسیار اتفاق خوبی است، این رویکرد می‌تواند محیط کتابخانه‌ها را شاداب کند، تلاش در این حوزه خوب است.

وی افزود: اینکه امروز ۱۰۰درصد کتابخانه‌ها فضایی برای کودکان و نوجوانان دارند کار بزرگی است، همچنین کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان نیز در برخی شهرها احداث شده است و در سایر کتابخانه‌ها نیز فضاهایی مخصوص حال و هوای این گروه سنی در نظر گرفته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عملکرد کتابخانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: اگر مطالعه به عنوان مسیری برای بالا رفتن سواد محسوب می‌شود پس کتابخانه نیز یکی از مسیرهای بالا رفتن سواد است، در حوزه خلاقیت مخاطبان هم باید کار کرد که یکی از بخش‌ها در این زمینه کتابخانه است، در مدرسه فرصت برای این امر کم است و کتابخانه می‌تواند به عنوان عنصر شکوفایی خلاقیت باشد.

صالحی با اشاره به حوزه پژوهش و استفاده از آن برای بالا بردن کارکرد و گره‌گشایی از کتابخانه‌ها تصریح کرد: در این راستا باید ارزیابی‌های درستی انجام شود، در واقع باید دید پژوهش‌ها چگونه می‌تواند در ارتقاء خلاقیت، سواد، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهداشت محله‌ای و ... اثر داشته باشد، پاره‌ای از پژوهش‌ها در این زمینه می‌تواند شتاب را در عملکرد بهتر در کتابخانه‌ها بالا ببرد.

وی در مورد منابع و تخصیص بودجه نیز ابراز داشت: متاسفانه سهم حوزه فرهنگ در شرایط موجود باتوجه به افزایش هزینه‌ها پایین است و این در حالی است که مطالبات از این حوزه رو به افزایش است. به همین منظور در مورد نهاد کتابخانه‌ها نیز باید از فضاهای دیگری بودجه لازم را اخذ کرد، یکی از این حوزه‌ها شهرداری‌ها هستند که باید دید برای سال آتی چه میزانی برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر شهردای باید در نظام خیرین نیز به دنبال تخصیص بودجه بود، در واقع باید در بین خیرین سایر حوزه‌ها ورود کرد تا به سمت کمک به این بخش نیز سوق پیدا کنند، باید نیاز به کتابخانه‌ را همچون نیاز به مدرسه و درمانگاه‌ها در بین خیرین جا بیاندازیم، احساس نیاز فضا را برای مشارکت فراهم می‌کند، البته تبلیغات هم برای بالا بردن احساس نیاز یک ابزار کمک‌کننده است.

صالحی بیان کرد: کتابخانه‎ها را علاوه بر خیرین می‌توان در راستای حمایت به سمت آحاد مردم نیز سوق داد، همانطور که مردم برای ساخت مدرسه و درمانگاه پای کار آمدند برای کتابخانه‌های نیز باید از این شرایط استفاده کرد، در این بخش مردم خارج از موضوع ساخت و ساز در بخش تامین کتاب، سیستم‌های کامپیوتری، حضور در بخش آموزش و.... می توانند مشارکت کنند.

وی در پایان گفت: برای کمک به نهاد کتابخانه‎ها باید از ظرفیت بخش فرهنگی تمام دستگاه‌ها نیز بهره برد، در واقع در هر دستگاهی باید بخش فرهنگی آن را با نهاد کتابخانه‌ها مرتبط کرد تا از این ظرفیت هم بتوان استفاده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: