اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - 24 February 2020
نمایندگان مجلس با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ مخالفت کردند.
کلیات بودجه سال ۹۹ رد شد
به گزارش عصرپرس از خانه‌ملت،نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 5 اسفند ‌ماه) مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال 99 را با 67 ‏رای موافق، 114 ‏رای مخالف و 3 ‏رای ممتنع از مجموع  191 ‏ نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

 حاجی بابایی: عدم شفافیت و عدالت اجتماعی مهمترین مشکل بودجه سال ۹۹ است

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به عیوب لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: عدم عدالت اجتماعی، عدم شفافیت، بی‌توجهی به اشتغالزایی و مغایرت با برنامه ششم از مشکلات بارز این لایحه است.

 حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ با بیان اینکه این لایحه از ۴ عیب بزرگ رنج می‌برد، گفت: عدم شفافیت، عدم عدالت اجتماعی در بودجه، نداشتن چهره روشن از اشتغالزایی و مغایرت با اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه از مهمترین مشکلات لایحه بودجه سال ۹۹ است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس علاوه بر مالیات و درآمد‌های لایحه دولت ۲۷ هزار میلیارد تومان مالیات را افزایش داد و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی به سقف بودجه اضافه شد لذا سقف بودجه شفاف نیست و تبصره ۱۴ با ۲۵۰ هزار میلیارد تومان باید در سقف بودجه قرار می‌گرفت.

وی افزود: علاوه بر این محاسبات نشان می‌دهد تبصره ۱۴ باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شد. در ارتباط با حقوق نیز در مجلس ناعادلانه به موضوع پرداخته شده، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کف حقوق مشخص شده که، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و افزایش حقوق‌های بالا، رشد می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: بازنشسته‌ها در کشور گرسنه هستند و‌ای کاش نظام رتبه‌بندی نیز اجرا نمی‌شد چرا که ۵۰ درصد به عنوان فوق العاده شغل برای کارکنان در نظر گرفته شده، اما قرار نیست به معلمان داده شود. نظام رتبه‌بندی را حذف کنید و همین میزان ۵۰ درصد را به بازنشسته‌ها و معلمان هم اضافه کنید.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همه باید بدانند که با ادغام یارانه و کمک معیشتی به ۷۶ میلیون نفر چه وضعیتی را برای ملت و کشور رقم خواهیم زد. مجلس برای کمک به دولت هم نباید زیر بار این بودجه برود بنابراین بهتر است به سه دوازدهم رأی داده شود و لایحه مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

حاجی بابایی یادآور شد: بودجه پیش‌بینی شده هیچ معجزه‌ای را برای سال آینده رقم نمی‌زند، مجلس نباید اجازه گرانی بدهد، زیرا مردم با وجود وضعیت وخیم رأی داده‌اند، اما نمایندگان نباید شرایط نامناسبی را برای آن‌ها رقم بزنند.

فلاحت پیشه: لایحه بودجه ۹۹ بیشترین تخلف را نسبت به قوانین بالادستی دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علیرغم گرانی‌های پنهانی موجود در جامعه، یارانه مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و قرار است.

حشمت الله فلاحت پیشه در نشست علنی امروز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ در مخالفت با این لایحه، گفت: نظام بودجه ریزی باید از دو منظر مورد ارزیابی قرار گیرد، نخست قوانین فرادستی و دوم وضعیت معیشت مردم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۹۹ بیشترین تخلف را نسبت به قوانین بالادستی دارد و هیچ اقدامی برای کاهش بیکاری انجام نگرفته است.

وی اظهار کرد: علیرغم گرانی‌های پنهانی موجود در جامعه، یارانه مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و قرار است یارانه نقدی و معیشتی ادغام شود، این امر موجب افزایش فشار به مردم محروم می‌شود در نتیجه نارضایتی‌ها بیشتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه درآمد‌های پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۹ محقق نمی‌شود، اضافه کرد: براساس این لایحه انتشار ۱۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه پیش بینی شده که این عدد حدود ۶ برابر میانگین عملکرد عمرانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتشار اوراق را همانند فروش آینده کشور توصیف کرد ویادآور شد: براساس لایحه بودجه ۹۹ مقرر است از طریق فروش املاکت برای دولت درآمد ایجاد کرد که این امر نتیجه‌ای جز ایجاد رانت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال ۹۹ مقرر است برای فاضلاب، آب روستایی از صندوق توسعه ملی برداشت شود در حالی که براساس اسناد بالادستی ورودی این صندوق باید هرساله ۲ درصد افزایش یابد.

 فلاحت پیشه اضافه کرد: براساس قوانین بالادستی باید ۱۴.۵ درصد از فروش هر بشکه نفت برای کار‌های توسعه‌ای این حوزه اختصاص یابد در حالی که این امر محقق نشده و همین موضوع موجب شده که برداشت کشور‌هایی مانند قطر، عراق و عربستان از میادین مشترک از ایران بیشتر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: تمامی ارقام بودجه از جمله هزینه، درآمد، اعتبارات عمرانی و ... باید واقعی شود.

لاهوتی: بودجه ۹۹ اختیارات فرمانداران و استانداران را افزایش داده است

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: واگذاری ۶۰۰ طرح ملی در لایحه بودجه سال ۹۹ به استان ها، اختیارات استانداران و فرمانداران را افزایش داده است.

مهرداد بائوج لاهوتی در جلسه علنی امروز در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: پیشنهاد بودجه سه دوازدهمی چه اتفاقی در کشور شکل می‌دهد؟ اگر لایحه بودجه فعلی اشکالاتی دارد، آن را برطرف کنیم. بودجه سه دوازدهمی مشکلاتی را برای کشور رقم می‌زند، اختیار ۶۰۰ طرح ملی به استان‌ها داده شده که اختیار استانداران را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منابع درآمدی دولت کاملا مشخص است، ادامه داد: بودجه سال ۹۹ براساس واقعیت بسته شده است، با شرایط کنونی امکان فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز را نداریم و قیمت هر بشکه ۵۰ دلار تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت اعلام کرده که ۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال غیرضروری خود را در جریان بودجه سال ۹۹ واگذار می‌کند، عنوان کرد: میزان دریافت مالیات ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، با توجه به شرایط اقتصادی، تورمی و تحریمی، علم اقتصاد می‌گوید شرایط وصول مالیات باید سهل‌تر شود و امکان افزایش اخذ مالیات بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان وجود ندارد.

 لاهوتی تصریح کرد: نسبت به دولت مدعی بودیم که مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا نمی‌کنیم که در بودجه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در این خصوص برای دولت تعهد ایجاد شد و برای خانه‌ها و خودرو‌های لوکس نیز رقمی پیش بینی شده است، بنابراین نگاه به وصول مالیات در بودجه سال آینده افزایش دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه درست است که دولت اعلام کرده ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق صادر می‌کند، اما ۵۳ هزار میلیارد تومان از آن اوراقی است که باید برگشت دهد، گفت: امسال با توجه به تحریم‌ها سهم صندوق توسعه ملی ۳۶ درصد بود که دولت سهم صندوق را ۲۰ درصد کاهش داد و ۱۶ درصد باقی مانده به عنوان استقراض دولت است و دولت ۱۶ درصد بدهکار صندوق توسعه ملی است.

وی با بیان اینکه ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار غیر از ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده، این رقم می‌تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد نماید، گفت: در سالی که تحریم هستیم، دولت دقت کرده بودجه خود را به بانک‌ها تحمیل نکند، زیرا باعث ایجاد تورم می‌شود.

 لاهوتی در پایان با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال آینده به تولید و معیشت توجه شده است، خاطرنشان کرد: کف حقوق کارمندان دولت از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش داده شد و از سوی دیگر ۶۰۰ طرح ملی به استان‌ها واگذار شده که اختیارات استانداران و فرمانداران را افزایش می‌دهد، دولت در جریان بودجه از راهکار‌های ابتکاری استفاده کرده است.

 ابوترابی: بودجه ۹۹ به سه دوازدهم تغییر پیدا کند

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس با پیشنهاد اینکه بودجه سال ۹۹ باید به سه دوازدهم تغییر پیدا کند، در بیان دلایل رد آن به درآمد غیرواقعی حاصل از فروش نفت خام و عدم پاسخگو بودن این بودجه در شرایط جنگ اقتصادی اشاره کرد.

 ابوالفضل ابوترابی در نشست علنی صبح امروز با بیان اینکه مجلس باید در بودجه‌نویسی برای شرایط یک سال حساس برنامه‌ریزی کند چرا که این مهم با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد، افزود: متأسفانه بودجه کنونی به هیچ عنوان متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست، از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب بار‌ها تأکید فرمودند که ساختار بودجه‌ریزی باید اصلاح شود کما اینکه برای آن مدت ۶ ماهه‌ای در نظر گرفته شد و خروجی آن از سوی دولت این بود که به عدم رعایت قانون در بودجه‌ریزی دو سال گذشته اشاره کردند.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در خصوص اصلاح ساختار بودجه تغییری در بودجه ۹۹ نمی‌بینیم کما اینکه پیش‌بینی برای خرید تضمینی گندم منطقی نبوده و همچون سال‌های گذشته ناچار هستیم از جا‌های مختلف با بودجه سنگین گندم خریداری کنیم چرا که کشاورزان حاضر نیستند گندم را با این نرخ بفروشند بنابراین همچون گذشته یا از محصولات گندم خود به عنوان خوراک دام استفاده کرده و یا به کشور‌های همسایه قاچاق کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بار‌ها تأکید فرمودند که فروش نفت خام باید صفر شود و این در حالی است که در کمیسیون تلفیق بودجه در پی رایزنی با دولتی‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر این موضوع در سطح بین‌المللی مطرح شود به عنوان نقطه ضعف کشور مطرح خواهد شد و این در حالی است که اداره کشور بدون تکیه بر درآمد حاصل از فروش نفت خام نقطه مثبت محسوب می‌شود بنابراین باید با قدرت آن را به دنیا اعلام کنیم.

وی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اموال دولتی پیش‌بینی شده و این در حالی است که امسال تنها ۳۲۰ میلیارد تومان اموال مازاد دولتی به فروش رفت بنابراین چطور می‌توان در سال ۹۹ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب کرد.

 ابوترابی عنوان کرد: ما باید در خصوص حقوق و دستمزد بپذیریم که مردم به ویژه اقشار کم درآمد همچون کارمندان و کارگران با شرایط سختی مواجه هستند، سال گذشته پیشنهاد آقای حاجی بابایی مبنی بر پلکانی معکوس اتفاق مبارکی بود که باعث می‌شد حقوق اقشار کم درآمد افزایش بیشتری داشته باشد، اما دولت خلاف بودجه ۹۷ عمل کرده و این اقشار را ناامید کرد، همچنین برای هم ترازی مبلغی قرار داده شد که دولت در پی آن نامه‌ای به شورای نگهبان مبنی بر ضرورت متناسب‌سازی فرستاد و این مهم را محقق نکرد. در حالی که اگر اشرافی‌گری و هزینه‌های جاری کاهش یابد می‌توان هم‌ترازی را جایگزین متناسب‌سازی کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: دولت مبلغ ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و این در شرایطی است که اغلب کارگران تحصیلکرده یا فاقد شغل هستند و یا با حقوق کمتر از دو میلیون تومان فعالیت می‌کنند که این امر در مقایسه با پرداخت حقوق‌های نجومی آن‌ها را دچار سرخوردگی اجتماعی کرده است. از سوی دیگر قرار بر این بود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تأمین اجتماعی واگذار شود که این امر محقق نشد.

وی افزود: ما یک بار در مجلس هشتم پیشنهاد دادیم که بودجه به سه دوازدهم تغییر پیدا کند که محقق شد و در پی آن کلیات بودجه را رد کردیم، بنابراین در شرایطی که این بودجه به عنوان سند مالی به هیچ عنوان پاسخگوی جنگ اقتصادی نیست، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم بودجه امسال نیز به سه دوازدهم تغییر پیدا کند.

ابوترابی یادآور شد: هم اکنون در روند بودجه‌نویسی تصمیم‌گیرندگان اغلب دارای امضای طلایی بوده یا نمایندگان با اجبار بخش اعظمی از بودجه را برای تخصیص به حوزه عمران حوزه انتخابیه خود درخواست می‌کنند و فرمانداران که باید در خط مقدم تصمیم گیری در روند بودجه نویسی باشند دارای حداقل اختیارات هستند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از تخصیص ۸۰ هزار میلیارد تومان به اوراق قرضه تأکید کرد که این امر دولت را بدهکار کرده که نتیجه آن به فرزندان و آیندگان کشور آسیب خواهد رساند.

 ذوالقدر: ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای کاهش فقر اختصاص یافت

نماینده مردم تهران، در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای کمک به فقرا در بودجه سال ۹۹ اختصاص یافته است.

سیده فاطمه ذوالقدر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور، اظهار داشت: دولت در قانون برنامه ششم مکلف شده بود تا اعتبارات جاری همه دستگاه‌ها را مبتنی بر عملکرد پیش بینی کند که این تکلیف در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل انجام شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کمیسیون تلفیق افزایش عدالت مالیاتی را به وجود آوردیم و از این محل بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود.

وی افزود: افزایش یک درصد هزینه شرکت‌های دولتی به ۲ درصد سبب شد تا ۵ هزار میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی اختصاص یابد.

ذوالقدر ادامه داد: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه کاهش فقر دیده شده است، زیرا بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و اختصاص این بودجه‌ها به فقرا کمک می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان برای یکسان سازی و ۳ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده است، گفت: به پیشنهاد فراکسیون زنان ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان بدسرپرست، هنرمندان صنایع دستی و قالیبافان دیده شده است، همچنین بیمه ۲ هزار نفر از راهنمایان تور‌های گردشگری را به تصویب رساندیم.

وی افزود: در مورد یارانه‌ها تمام هزینه‌های ذیل جدول شماره ۱۴ و تبصره شماره ۱۴ لایحه بودجه ۹۹ آورده ایم که با این اقدام درآمد خوبی ایجاد شده و منجر به افزایش ۲۰ درصدی درآمد مستمربگیران کمیته امداد و بهزیستی شده است. افزایش اعتبارات سازمان بهزیستی را داشته ایم و ۲ هزار میلیارد تومان برای معلولان شدید در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه کمیسیون تلفیق به ساماندهی کودکان کار اظهار داشت: ۳۵۰ میلیون تومان به ستاد دیه داده شده تا آزادی زندانیان با اولویت زنان معسر را در دستورکار قرار دهد.

وی با بیان اینکه وام ازدواج به ۵۰ میلیون افزایش یافته است، بیان کرد: در قانون برنامه ششم بانک مرکزی مکلف شده است از طریق بانک‌های عامل ۷۰ هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت قرض الحسنه بدهند که امیدواریم این موضوع در سال ۹۹ نیز به اشتغال مددجویان کمک کند.

 ذوالقدر با بیان اینکه تقویت صندوق محیط زیست در لایحه بودجه ما دیده شده است، گفت: فراکسیون ورزش نیز پیشنهادات خوبی ارائه کرد که منجر به این شد مبلغ پرداختی ورزشکاران برای خروج از کشور با همان مبلغ ابتدایی انجام شود.

وی با بیان اینکه از محل پخش مسابقات ورزشی به وزارت ورزش مبالغی ارائه خواهد شد، گفت: از محل ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که یکی از اقدامات خوب مجلس دهم می‌باشد برای تکمیل پروژه‌های استان‌ها از آن استفاده می‌شود.

 ذوالقدر خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که در مجلس حضور داشت، گفت: من در شرق استان هرمزگان بودم و مردم سیل زده این منطقه پس از ۲ ماه هنوز در چادر زندگی می‌کنند که امیدوارم به رفع مشکلات آن‌ها کمک شود.

 قاضی پور: انتقاد از توجه زیاد به اوراق مشارکت در بودجه سال۹۹

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه سال ۹۹ توجه کافی به اقشار ضعیف جامعه نداشته است.

 نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه، گفت: بودجه سال آینده به دلایلی که بیان می‌کنم، فاقد شرایط بودجه کارآمد برای سال آتی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس، با بیان اینکه بودجه سال آینده همچنان فزاینده است، گفت: توجه زیاد به اوراق مشارکت باعث می‌شود بازار پولی و بانکی تحت تاثیر قرار گرفته و موجب افزایش قیمت و تورم شود. ما نباید مملکت را با اوراق ویران کنیم، از طرفی بودجه عملیاتی محور طراحی شده است در حالی که رفع مشکلات کشور به جای شعار‌های غیرقابل تحقق نیازمند انضباط مالی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بودجه سالانه به موضوع حقوق کارمندان کشوری و لشکری توجه کافی نداشته است، چرا که افزایش حقوق‌ها به نسبت با افزایش تورم نبوده است، بنابراین اگر بگویم با این بودجه کارمندان و کارگران و بازنشستگان زیان می‌کنند، درست گفته ام.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۸ نقش بسیار زیادی داشت و به نوعی جور کمبود‌های فروش نفت را به دوش کشید، در بودجه سال ۹۹ هیچ حمایت مالی از صاحبان صنایع کشاورزی نشده است. این بودجه تجویزی است که مجلس به دولت می‌دهد تا اگر خواست بخش‌هایی از آن را جابجا کند، حتی اگر خواست می‌تواند کارمندان رسمی و پیمانی را به راحتی جابجا و بازنشسته و بازخرید کند.

قاضی پور با اشاره به وام‌های خارجی کشور گفت: در طول ۴ سال اخیر نتوانسته ایم وام ۵ میلیارد دلاری روسیه را اخذ کنیم، اما مجدداً در بودجه سال ۹۹ به آن اشاره کردیم. از طرفی در بخش‌هایی از بودجه مبالغ به صورت شفاف آورده نشده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال ۹۹ به مستضعفان، کارگران، کشاورزان و همچنین مسکن روستاییان و کارگران توجه کافی نداشته است، بنابراین خواهشمندم به کلیات رأی ندهید تا در کمیسیون تلفیق تغییرات اساسی در آن صورت بگیرد.

نوروزی: عدم توجه کافی لایحه بودجه به قانون برنامه ششم توسعه

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از مخالفان کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ دلیل مخالفت خود با آن را عدم توجه کافی لایحه بودجه به قانون برنامه ششم توسعه دانست.

 حسن نوروزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه، ضمن تقدیر و تشکر از کمیسیون تلفیق جهت بررسی و تنظیم آن گفت: علی رغم زحمات زیادی که برای تنظیم این لایحه کشیده شده به برخی از نکات توجه کافی نشده است، چرا که لایحه بودجه سالانه باید یک پنجم برنامه ششم توسعه باشد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماده ۳ برنامه ششم توسعه آمده است که برای دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸ درصد و ضریب جینی ۳۴ درصد در سال پایانی برنامه که متاسفانه در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل به آن توجه نشده است. از طرفی در برنامه به جهت گیری و سیاست‌های لازم برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری از جمله منابع مالی خارجی تا متوسط سالانه ۳۰ میلیارد دلار اشاره شده که در بودجه فعلی دیده نشده است.

وی با اشاره به مواد برنامه ششم توسعه تصریح کرد: محترم شمردن و حمایت از حقوق مالکیت و توسعه ثروت و نگاه ارزشی به کار و سرمایه گذاری از راهکار‌های قانونی و مشروع و عدم مداخله در تصمیم گیری فعالان اقتصادی و همچنین تدوین نظام بنگاه داری نوین در بخش دولتی در برنامه ششم توسعه وجود دارد که متاسفانه توجه کافی به آن در این لایحه نشده است.

 نوروزی با بیان اینکه اولویت اقتصادی سیاست خارجه در برنامه ششم جذب دانش و نوآوری از کشور‌های صاحب فناوری و توسعه یافته است که در بودجه به آن اشاره نشده است، بیان کرد: جذب شرکت‌های معتبر جهانی و منطقه‌ای در زمینه توسعه داخلی به شکل مستقیم و با اولویت مشارکت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی به اندازه کافی در بودجه دیده نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به اندازه کافی در لایحه بودجه سال ۹۹ به برنامه ششم توسعه توجه نشده است، بنابراین اگر می‌خواهیم بودجه چابک، برنامه محور و عدم وابسته به نفت داشته باشیم، باید به موارد ذکر شده در قانون برنامه ششم توسعه توجه کافی داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آیا در لایحه بودجه سال آتی به ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و حذف مالیات‌های غیرضرور، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، کنترل هزینه‌های عمومی دولت و تهیه برنامه‌های عملیاتی، کاهش هزینه‌های دستگاه‌های پرهزینه با حذف موازی کاری بین دستگاه‌ها، اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشاغل مانند پزشکان و وکلا، حذف مالیات مناطق ویژه اقتصادی، مالیات بر مجموع درآمدها، مالیات بر عایدی سرمایه و سهام و مالیات بر ارزش افزوده زمین توجه شده است.

 نوروزی با بیان اینکه باید در حوزه منابع و مصارف بودجه سال ۹۹ توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه باید به صورت شفاف تشریح کند که بودجه سال آتی تا چه میزان به نفت، مالیات و عوارض وابسته است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با بیان اینکه روح بودجه ۹۹ با قانون جامع ایثارگران مخالف است، تصریح کرد: لایحه بودجه سال ۹۹ به قانون جامع ایثارگران توجه کافی نداشته و با آن در تعارض است. انتظار داریم به اندازه کافی به جامعه ایثارگران توجه شود.

فولادگر: نیمی از حجم هزینه‌ای بودجه عمومی دولت ذیل تبصره هدفمندی آمده است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تأکید بر رد کلیات لایحه بودجه ۹۹ گفت: متأسفانه برای اولین بار نزدیک به نصف حجم هزینه‌ای بودجه عمومی دولت که مجموعاً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود، ذیل تبصره ۱۴ (هدفمندی یارانه) آمده است.

حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: امید می‌رفت که پس از تأکیدات مقام معظم رهبری و جلسات شورای سرانه سه قوه اصلاح ساختار بودجه برای سال ۹۹ به طور ویژه دیده شود، اما اقداماتی که در این راستا انجام شده بسیار کم اثر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور تحریمی است، افزود: بنابر اظهارات رئیس جمهور با توجه به وضعیت فعلی قرار گرفتن در لیست سیاه FATF برای ما تفاوتی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده واقع گرایانه و متناسب با شرایط تحریمی است، بر اساس اعدادی که در جداول منابع درآمدی دولت آمده حدود صد هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده که عمده آن از محل صادرات نفت است و برای نخستین بار استقراض مستقیم از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

وی یادآور شد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد صادرات نفتی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده و حدود ۳۴ هزار میلیارد مستقیم استقراض از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۹۹ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دیده شده است، گفت: در لایحه دولت ۱۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دیده شده بود و مجلس چند حکم به آن اضافه کرد که مجموع درآمدی دولت با اعداد متفرقه دیگر ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

 فولادگر تصریح کرد: متأسفانه مشخص نیست که چه میزان مالیات از جامعه هدف گرفته شود به این معنی که چگونه جلوی فرار مالیاتی گرفته می‌شود یا این میزان مالیات قرار است بر اساس فشار به قشر خاصی اخذ شود. در شرایط کنونی برخی اصناف تحت فشار بسیار سازمان مالیاتی قرار دارند با اینکه شرکت‌های خوش حسابی محسوب می‌شوند بنابراین بهتر است دولت جامعه هدف را گسترش و مانع از فرار مالیاتی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: واگذاری‌های مالی دارایی به عنوان رشد سوم درآمد‌های مالی در نظر گرفته شده لذا بنا بر اقتضائات و شرایط کشور اوراق باید منتشر شود، اما با توجه به افزایش اسناد خزانه حجم بدهی به دوره‌های بعد منتقل می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مصارف و هزینه‌ها گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای یعنی بخش عمرانی یک هفتم هزینه‌ها است در واقع با توجه به اینکه سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا نشده، قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا نشده و حجم بزرگ دولت یک هفتم هزینه‌های اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای و مابقی هزینه‌های جاری است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ یادآور شد: دولت برای بودجه سال ۹۹ اقدامی را انجام داده که رد کلیات را الزامی کرده است چرا که در کمیسیون تلفیق موفق به اصلاح آن نشدیم. در واقع دولت نزدیک نصف حجم هزینه‌ای بودجه عمومی دولت را ذیل تبصره ۱۴ آورده و برای اولین بار صادرات نفتی ذیل این تبصره ذکر شده، ارکان تبصره ۱۴ بدین شکل آمده؛ ۷۷ هزار میلیارد تومان فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، ۸۸.۸ هزار میلیارد تومان صادرات نفت، ۲۵.۹ هزار میلیارد تومان میعانات، ۳۰.۹ هزار میلیارد تومان گاز طبیعی و ۲۴.۳ هزار میلیارد تومان برای برق در نظر گرفته شده که مجموع آن‌ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی نصف بودجه ذیل این تبصره آمده و مشخص نیست درآمد آن به سازمان هدفمندی باید برود یا تناقضی بین سازمان هدفمندی و خزانه چطور قرار است حل شود.

ملکی: بودجه سال آینده منجر به مهار تورم می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است در بودجه سال آینده از منابع بانک مرکزی استفاده نشده، بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از تورم پیش بینی شده است.

ولی ملکی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: بودجه سال آینده با توجه به شرایط بحرانی تنظیم شده است، زیرا در حال حاضر کشور از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خاصی به سر می‌برد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه براساس برنامه ششم توسعه باید رشد ۸ درصدی از نظر اقتصادی محقق شود، اما از آنجا که شرایط کشور عادی نیست، نمی‌توان انتظار داشت تمام پیش بینی‌ها در برنامه‌های توسعه اجرایی شود.

وی مهار تورم را یکی از ویژگی‌های بودجه سال آینده برشمرد و اظهار کرد: اگر منابع درآمدی از طریق تولید افزایش یابد، تورم کاهش پیدا می‌کند، اما حال که کشور با محدودیت منابع روبرو است، نمی‌توان انتظار داشت همه چیز عادی باشد، در بودجه سال آینده از منابع بانک مرکزی استفاده نشده، بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از تورم پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: توجه به اشتغال نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه سال ۹۹ است؛ در تبصره ۱۸ این لایحه ایجاد یک میلیون شغل پیش بینی شده است که این امر نه تنها به اشتغالزایی کمک می‌کند، بلکه موجب رونق تولید خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توجه به اتمام پروژه‌های عمرانی در سال آینده را یکی دیگر از مزیت‌های بودجه سال ۹۹ توصیف کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته پروژه‌های عمرانی مختلفی در نقاط مختلف تعریف شده که با کمال تاسف هیچیک از آن‌ها به بهره برداری نرسیده است، اما در سال آینده اعتبار لازم برای اتمام این پروژه‌های پیش بینی شده است.

 ملکی ادامه داد: براساس لایحه بودجه ۹۹ اختیارات استان‌ها افزایش یافته و تصمیم گیری به استاندار‌ها واگذار شده است که این امر می‌تواند در بهبود شرایط استان‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به افزایش پایه حقوق‌ها تصریح کرد: افزایش پایه حقوق از یک ملیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌تواند تاثیر بسزایی دربهبود معیشت مردم داشته باشد، چرا که با اجرای شدن این تصمیم، کف حقوق‌ها حدود ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تامین کالای اساسی در سال آینده را یکی از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه سال ۹۹ خواند و اضافه کرد: به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت و متولیان امر در حال حاضر انبار‌های کشور در بهترین شرایط از نظر تامین کالا به سر می‌برند و علت این امر نیز پیش بینی بودجه مورد نیاز برای تامین کالا‌های اساسی در سال ۹۸ است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به اشتغال روستایی در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور توجه ویژه‌ای شده است که این امر می‌تواند تاحدودی به بهبود شرایط این مناطق کمک کند.

کواکبیان: بودجه سال ۹۹ پاسخگوی مشکلات مردم نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لایحه بودجه سال ۹۹ پاسخگوی مشکلات مردم نیست و ما مسئولیت داریم بودجه‌ای برای مردم بنویسیم تا وضعیت آن‌ها بهتر از شرایط کنونی باشد.

مصطفی کواکبیان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه ۹۹ واقع‌گرایانه نیست و با جابه‌جا کردن برخی ارقام شکل گرفته قرار نیست وضعیت مطلوبی در زندگی مردم ایجاد کند، اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیریم بودجه‌ای غیر از این باید ارائه شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام نشده است، ادامه داد: ساختار بودجه در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تنظیم شده که این ایراد توسط مردم در انتخابات وارد شد، نفر اول تهران به میزان بنده در لیست قبلی رأی آورده است.

وی با تأکید بر اینکه بعد از برجام بهترین وضعیت را در زمینه اشتغال، اقتصاد، بیکاری، رشد نقدینگی و ثبات قیمت ارز داشتیم، عنوان کرد: بعد از برجام به شرایطی رسیده ایم که مجبور به تصمیم‌گیری‌های جدید هستیم، مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای نگاه واقع‌گرایانه بعد از یک سال تعلل لوایح FATF را تصویب نکرد و امروز جزء کشور‌های غیرعضو محسوب می‌شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که کشور را به این شرایط رسانده‌اند بودجه را نیز مصوب کنند، تصریح کرد: نباید این بودجه به پای مجلس نوشته شود، در حال خوشبینانه و بدبینانه آماری در خصوص فروش نفت ارائه شده است.
 
کواکبیان با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۹۹ بیش از دو هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی در نظر گرفته شده است، افزود: مالیات در نظر گرفته شده باید از کجا تأمین شود؟ آیا قصد دارید با فشار بر مردم منابع را تأمین کنید؟ بودجه به صورت یک دوازدهمی تصویب و مجلس آینده در خصوص آن تصمیم‌گیری کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه چه تصمیمی برای اصلاح ساختار بانک‌ها در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: آیا این بودجه پیام مثبتی به مردم می‌دهد، اعضای کمیسیون تلفیق توضیح دهند با چه میزان اوراق مشارکت قصد داریم کشور را اداره کنیم، چه اتفاقی برای شرکت‌های دولتی رخ داده است، بر اساس آمار ارائه شده شرکت‌های دولتی با چند درصد رشد بر منوال گذشته اداره می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: لایحه بودجه سال ۹۹ پاسخگوی مشکلات مردم نیست و ما مسئولیت داریم بودجه‌ای برای مردم بنویسیم تا وضعیت آن‌ها بهتر از شرایط کنونی باشد.
 
علی لاریجانی با بیان اینکه مجلس آینده در مرداد ماه شکل می‌گیرد، گفت: دولت باید لایحه بودجه یک دوازدهمی را ارائه و مجدداً کمیسیون تلفیق تشکیل شود، این روند باعث می‌شود که تا مهر و آبان ماه سال آینده بودجه بررسی نشود.

قوامی: لایحه بودجه ۹۹ مبتنی بر اصلاحات ساختاری تدوین شده است

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: لایحه بودجه ۹۹ مبتنی بر اصلاحات ساختاری تدوین شده که از جمله این اصلاحات شفافیت و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است.

هادی قوامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: کمیسیون تلفیق ۳۳ جلسه رسمی را برای بررسی لایحه بودجه ۹۹ برگزار کرد و مهمترین برنامه کمیسیون تلفیق این بود که لایحه از قانون برنامه ششم توسعه تبعیت کمی و کیفی داشته باشد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس مصوبات تلفیق رقم کل منابع بودجه ۲۱۷۶۰۰۰ میلیارد تومان رسیده که شامل بودجه عمومی شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها، درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی می‌شود.

وی افزود: درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها بالغ بر ۷۹۷۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ به تصویب رسید. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر ۱۰۳۵۰۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان سهم بالایی از بودجه کل کشور به بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت اختصاص یافته است.

 قوامی ادامه داد: بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده درآمد‌هایی که در کمیسیون مصوب کردیم به نسبت آنچه در لایحه پیش‌بینی شده بود ۱۰.۶ درصد رشد دارد و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتاً فروش نفت است ۷.۱ درصد، واگذاری دارایی‌های مالی ۳۳.۴ درصد رشد کرده است. سرجمع منابع عمومی دولت ۱۵.۸ درصد رشد دارد و نسبت به پیش‌بینی دولت در سال ۹۹ شرایط خاصی برای اقتصاد کشور حاکم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: برای بودجه سال ۹۹ وابستگی بودجه کل کشور به نفت کاهش پیدا کرده، اما منابع دیگری دیده شده که یکی از آن‌ها واگذاری اموال دولت با زیرساخت‌هایی است که ایجاد کرده همچنین کاهش درآمد‌های نفتی از این محل تأمین می‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راه‌حل دیگر واگذاری اوراق و اسناد است تا بتوانیم بودجه کل کشور را تأمین کنیم. کمیسیون بودجه تمام تلاش خود را می‌کند تا درآمد‌های مالیاتی را مورد توجه قرار دهد به همین جهت مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس را دیده است.

وی افزود: راه‌های جدیدی نیز پیش‌بینی شد که به این وسیله امکاناتی فراهم شود تا اگر عواملی می‌تواند نفت را به فروش برساند این کار انجام شود تا بدهی‌های دولت به آن‌ها تسویه شود. در تبصره ۱ پیش‌بینی شده تا نفت به این صورت فروخته شود و از محل آن بدهی دولت به طلبکاران تسویه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس قانون سهم درآمد ورودی نفت به صندوق توسعه ملی ۳۶ درصد است، اما اکنون این سهم ۲۰ درصد است و ۱۶ درصد فاصله را با مصوبه کمیسیون تلفیق دولت می‌تواند در قالب وام در صورت وفور درآمد نفتی بدهی خود را به صندوق توسعه ملی تسویه کند.

قوامی تصریح کرد: دو میلیارد و ۷۹۵ میلیون یورو از محل تسهیلات ارزی با تضمین دولت اجازه برداشت داده شده تا دولت بتواند از محل منابع تبصره ۱۴ برداشت کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی اصلاحات ساختاری در بودجه سال ۹۹ دیده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌محوری بودجه، مبادله موافقتنامه‌ها قبل از ابلاغ بودجه اشاره کرد. همچنین در بودجه سال ۹۹ ساختار فروش و مولدسازی دارایی‌ها برای جایگزین کاهش درآمد‌های نفتی دیده شده است.

وی افزود: اصلاح نظام روابط مالی، توسعه میادین نفتی، شفافیت یارانه‌های آشکار، تکمیل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از جمله اصلاحات ساختاری لایحه بودجه ۹۹ است. همچنین کمیته‌ای برای بازبینی هزینه‌ها و ساماندهی موسسات پژوهشی کشور ایجاد شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: