اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 19 February 2020
صالحی در بازدید از دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سوء استفاده بسیاری از رسانه‌ها در مورد تحریم جشنواره‌های فجر از سوی برخی از هنرمندان گفت: خوشبختانه شاهد بودیم که هنرمندان در مجموعه‌های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی مسیر را به‌‌گونه‌ای قرار دادند که از ایجاد فضای دوقطبی و جنگ میان هنرمندان جلوگیری شود.
در تحریم جشنواره‌های فجر هنرمندان از ایجاد فضای دوقطبی جلوگیری کردند
خبرنگارر: وجیهه مرادی
به گزارش عصرپرس، سید عباس صالحی در جریان بازدید از دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چقدر حال و هوای جامعه بر جشنواره‌های فجر تاثیرگذار بوده است، گفت: یکی از مواردی که همیشه هنر ایرانی داشته این بوده که با روح ایرانی و مسائل مردم ایران در تماس بوده است. در دو ماه اخیر و حتی در سال اخیر شاهد اتفاقات مختلفی بودیم و کاملا محسوس بود که جشنواره‌های فجر نقطه‌های تماس نزدیکی با این اتفاقات دارند و به نوعی همراه با درد، رنج و مساله‌های مردم حرکت کردند.

وی ادامه داد: در جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری را شاهد بودیم که به اتفاقات سال گذشته از سیلی که در لرستان اتفاق افتاده بود تا شهادت سردار قاسم سلیمانی و اتفاق تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی، پرداخته بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در تمام جشنواره‌های فجر هنرمندان نشان دادند که با مسائل جامعه در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند و این خود بیانگر این است که هنر همراه با زندگی ایرانی جاری است و ما نیز تلاش می‌کنیم در همین ارتباط مسائل را ببینیم. طبیعی است که برخی اتفاقات ممکن است تلخ‌کامی‌هایی را ایجاد کند، اما این تلخ‌کامی‌ها نباید ما را به سمتی ببرد که از خلاقیت‌ها و حضورها فاصله بگیریم.

صالحی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره تجسمی فجر منحصر به تهران است، خاطرنشان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به سایر جشنواره‌ها جوان است و طبیعی است که باید به آن زمینه و فضا داده شود تا رشد پیدا کند. یکی از اتفاقات خوبی که از سال گذشته در جشنواره تجسمی شاهد آن هستیم این است که به نحوی فضای ملی جشنواره بیشتر شده است.

وی افزود: اینکه گالری‌های استان‌ها و شهرستان‌ها از سال گذشته در فضای جشنواره حضور دارند، فرصت نمایش یک هنر ترکیبی را فراهم کرده است‌‌. اگر حداقل به استان‌ها نمی‌رویم این فرصت فراهم شده که از استان‌ها در جشنواره حضور پیدا کنند‌‌. حتما دبیرخانه جشنواره تجسمی فجر نیز تلاش می‌کند تا فضای ملی هنرهای تجسمی چه در ایام جشنواره و چه در طول سال از نظر جغرافیایی وسیع‌تر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد موزه هنرهای معاصر اهواز و وضعیت این موزه نیز گفت: این مساله به طور جدی در فضای ملی و استان ترغیب شده و جلسات مختلفی در این رابطه داشته و بنده به همکاران خود دستور دادم با وجود فضایی که در تهران و استان وجود دارد این موضوع را پیگیری کنند، تلاش ما براین است که هرچه سریع‌تر این موضوع در ماه‌های آینده حل شود.

صالحی در خصوص تحریم جشنواره‌های فجر از سوی برخی از هنرمندان و سو‌ء استفاده کردن رسانه‌های خارجی و بعضا ایرانی در آن سوی مرزها از هنر ایرانی، تصریح کرد: احساساتی که به دنبال برخی از اتفاقات رخ داده و تحت تاثیر شرایط به وجود آمده بود، طبیعی بود، اما همواره دیگرانی هستند که از این شرایط طبیعی سوء استفاده می‌‌کنند؛ این درحالی است که خوشبختانه شاهد بودیم که هنرمندان در مجموعه‌های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی مسیر را به‌‌گونه‌ای قرار دادند که این مصادره‌ها را از بین ببرند و از ایجاد فضای دوقطبی و جنگ میان هنرمندان جلوگیری شود.

وی درباره کم‌رونق بودن جشنواره تجسمی فجر نسبت به سایر جشنواره‌های فجر و علت عدم حضورشان در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر و مشخص نبودن فضای مشخص برای این جشنواره نیز بیان کرد: جشنواره‌ها به لحاظ ساختاری متفاوت هستند و این عدم حضور به معنای کم اهمیت بودن این جشنواره نیست. خوشبختانه محیط جشنواره امسال ممکن است که به جشنواره مربوط نباشد، اما مرتبط به حوزه هنرهای تجسمی است. اینکه تمام طبقات موسسه صبا در اختیار جشنواره قرار گرفته به بهتر دیده شدن آثار کمک می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: