اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۱۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 09 February 2020
معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد:
معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مشکلات ناباروری در سطح دو قابل حل است، گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های ما به طور کلی ۵۰ مرکز در شهرستان‌های دارای جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر خدمات سطح دوم ناباروری را ارایه می‌دهند

احداث۵۰ مرکز ارائه خدمت سطح دوم ناباروریبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، قاسم‌ جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری به مناسبت ایام دهه فجر، با اشاره به اینکه مهم ترین هدف ما پس از طرح تحول سلامت به سرانجام رساندن طرح‌ها و پروژه‌ها است، گفت: تا پیش از سال ۹۲ توزیع تخت‌های بیمارستانی با ناهمگونی مواجه بود که پس از طرح تحول سلامت بهبود یافت.

جان بابایی در ادامه با بیان اینکه امسال تجهیز  ۸هزار تخت بیمارستانی  در ۶۶ بیمارستان صورت گرفت که ۴۴ بیمارستان جدید و مابقی در حال توسعه است،اظهار داشت: با توسعه تخت‌های بیمارستانی تعادل میان تخت‌ها در بیمارستان‌ها و استان‌ها صورت می‌گیرد. این موضوع هم در استان تهران و هم در استان‌های مرزی اجرا می‌شود تا تمرکز بیمار در بیمارستان‌های خاص صورت نگیرد.

افزایش بیش از 100 تخت سوختگی در بیمارستان های کشور

وی در ادامه به توسعه بخش‌های سوختگی بیمارستانی در مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون در تمام مراکز استانی بخش سوختگی ویژه داریم. امسال بیش از ۱۰۰ تخت سوختگی به تخت‌های سوختگی کشور اضافه شد. همچنین امسال بخش سوختگی در هرمزگان افتتاح شد تا بیماران مجبور به اعزام به شهرهای مجاور نباشند.

از اول طرح تحول سلامت بیش از ۳۰۰۰ تخت مراقبت ویژه به تخت‌ها اضافه شد

جان‌بابایی درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج زایمان طبیعی، اظهار کرد: ترویج زایمان طبیعی یکی از توفیقات طرح تحول سلامت بود که رایگان کردن آن در مراکز درمانی سبب شد تا میزان زایمان طبیعی در خانه‌ها کاهش یابد که به دنبال آن مرگ و میر مادران و نوزادان هم کاهش یافت تا جایی که اکنون در رده اول کشورها در این زمینه به اذعان سازمان بهداشت جهانی هستیم. در خصوص ترویج زایمان طبیعی بدون درد نیز طرح تشویق پزشکان را در دست داریم. امسال در بیمارستان‌ها از ۱۰ تا ۴۰ درصد زایمان‌های طبیعی به این روش انجام شد.

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه گفت: پیش از این پوشش اینگونه خدمات در یک نوبت بود، اما اکنون ارائه خدمات درمان ناباروری به صورت سطح بندی شده تا سه مرحله انجام می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد مشکلات ناباروری در سطح دو قابل حل است

جان بابایی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مشکلات ناباروری در سطح دو قابل حل است، گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های ما به طور کلی ۵۰ مرکز در شهرستان‌های دارای جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر خدمات سطح دوم ناباروری را ارایه می‌دهند.

جان‌بابایی اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به امضا رسیده، قرار شد تا برای رسیدگی به اعتراض بیماران مبنی بر اینکه فقط داروهای ایرانی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است، اقدام شود و بر این اساس از سال ۹۹ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در داروخانه‌های منتخب جهت پوشش دارویی درمان ناباروری اختصاص می‌یابد به شکلی که هر خانواده تا سقف ۵ میلیون از این خدمات بهره‌مند می‌شود. این در حالی است که تمام خدمات درمان ناباروری برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان است.

معاون درمان وزارت بهداشت، در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قاطبه منابع ما در طول بسته کاهش فرانشیز امسال به سمتی سوق پیدا کرد که به سوی تامین مواد مصرفی و تجهیزات گران قیمتی برویم که ممکن است بیمارستان‌ها یا بیماران توانایی خرید آنها را نداشته باشند. کل پولی که در بسته کاهش فرانشیز به ما تعلق می‌گرفت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۶۰ درصد آن برای تامین این گونه مواد و تجهیزات مصرفی استفاده شد. البته این رقم باید به ۸۰ درصد برسد. همچنین طی تفاهم نامه‌ای که با هیات امنای ارزی به امضاء رسانده‌ایم آنها مکلف هستند برای تمام بیمارستان‌های کشور این گونه تجهیزات را خریده و در اختیارشان قرار دهند.

وی در خصوص طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که موجب ترغیب پزشکان به ماندگاری در مناطق محروم می‌شود، موضوع زیست و محل زندگی‌شان است. نکته قابل توجه آن است که امسال نیز برای تامین پزشکان در مناطق محروم تلاش‌های زیادی کردیم و هدف ما این گونه مناطق بوده‌اند. در توزیع نیروی انسانی با محاسبه پزشکان بخش خصوصی در شهرستان‌ها اکنون ۴ هزار پزشک متخصص و عمومی داریم که ۳هزار پزشک در مناطق محروم و مرزی خدمت می‌کنند. همچنین تقویت حضور پزشکان مقیم در مراکز خدمات قلب و عروق و زنان در دستور کارمان است.

جان بابایی در ادامه سخنان خود به خدمات ارائه شده در دو کد ۲۴۷ و ۷۲۴ برای بیماران مزمن قلب و عروق و بیماران سکته قلبی اشاره کرد و گفت: این دو طرح نیز از اقدامات شایسته طرح تحول سلامت است. خدمات مربوط به درمان و مداوای بیماران سکته مغزی در بیش از ۱۰۰ بیمارستان کشور در قالب کد ۷۲۴ در حال اجرا است که منجر به کاهش ماندگاری بیمار در بیمارستان خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تامین  داروی بیماران خاص خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مناسبی که برای تامین داروی بیماران خاص صورت گرفت، تقویت حواله الکترونیک داروها بود. امسال علیرغم این که در زمینه‌ تولیدات دارویی سال خوبی را سپری کردیم، اما در برخی از موارد دسترسی بیماران خاص به داروهایشان با مشکلاتی مواجه بود که در این حوزه با کمک سازمان غذا و دارو موضوع حواله الکترونیک برای بیماران خاص در تهران اجرا شد که پس از آن نیز به تدریج ۱۱ استان دیگر این طرح را اجرایی خواهند کرد تا سرانجام به کل کشور برسد.

جان بابایی تاکید کرد: در مدت کوتاه اجرای حواله الکترونیک در تهران، ۱۵ درصد میزان مصرف داروهای خاص کنترل و صرفه جویی شد که به بیماران نیز کمک کرد.

وی در خصوص مراکز راه‌اندازی دندانپزشکی شبانه روزی گفت: یکی از سیاست‌های ما این بود که مراکز ارائه دهنده خدمات دهان و دندان بتوانند پس از ساعت اداری نیز  خدمت ارائه دهند. در این زمینه نیز اقدامات شایسته‌ای صورت گرفت.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص پیوند عضو اظهار کرد:‌ امسال سالی بود که دیگر بیمارستان‌ها در بخش‌های پیوند نمی‌توانستند ادعا کنند که ضرر می‌دهند؛ چرا که اقدامات مدیریتی شایسته‌ای در این بخش‌ها صورت گرفت. پیوند عضو یکی از حیاتی‌ترین اقداماتی است که در دنیا در حال انجام است. در کشور ما نیز تمام این اقدامات به شکل الکترونیک از طریق لیست انتظار صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان این که امسال پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه پیوند داشتیم، افزود: به طور مثال ۱۶ مورد انتقال هوایی قلب برای پیوند صورت گرفت که آخرین مورد آن فرستادن قلبی از رفسنجان به تهران برای انجام پیوند بود. پیش از آغاز طرح تحول سلامت شاخص اهدای عضو و پیوند در برخی از استان‌ها کمتر از ۱۰ درصد بود که اکنون به بیش از ۱۴ درصد رسیده است؛ تا جایی که در برخی از استان‌ها این شاخص حتی از آمار بین‌المللی نیز بالاتر رفته است. به عنوان مثال در استان یزد حداقلی‌ترین لیست انتظار پیوند کلیه را داریم و در این استان تقریبا ارگانی نیست که قابل استفاده باشد و دفن شود.

وی در خصوص تدوین راهنماهای بالینی و استاندارد سازی خدمت نیز گفت: تاکنون ۶۰۰ راهنمای بالینی تدوین و ابلاغ شده است، اما در این زمینه بیمه‌ها از ما عقب مانده‌اند. البته بیمه‌ها در یک سال گذشته صرفه جویی‌های خوبی داشتند تا جایی که ماهانه حدود دو میلیارد تومان برای داروهای شیمی درمانی صرفه جویی کرده‌اند. البته نکته حائز اهمیت آن است که در صورتی که تمامی خدمات و بررسی اسناد در قالب الکترونیکی صورت گیرد این میزان صرفه جویی هم افزایش خواهد یافت.

جان‌بابایی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که انجام دادیم راه اندازی مسیر ارائه خدمت برای بیماران در قالب برنامه الکترونیک بود که سند آن در مرحله نهایی شدن است و امیدواریم برای بیماران دیابتی، سکته‌های مغزی و قلبی و مبتلایان به سرطان و بیماران ریوی این مسیر از طریق بیمارستان‌ها طی شود. مسیر ارائه خدمت به این شکل کاری نوین در دنیا است که به خدمات نظم می‌دهد و قابلیت اجرا شدن خدمات مراقبت در منزل را نیز فراهم می‌کند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان این که در زمان‌های گذشته رسیدگی الکترونیک به اسناد بیمارستانی یک آرزو بود، تصریح کرد: اما اکنون ۶۵۰ بیمارستان اسناد خود را به شکل الکترونیک برای بیمه‌ها ارسال می‌کنند. در صورتی که زیر ساخت‌ها فراهم باشد امیدوار هستیم که از سال آینده کلیه بیمارستان‌ها به سمت حذف اسناد کاغذی حرکت کنند.

وی افزود: در بحث صدور پروانه‌ها برای بیمارستان‌ها نیز خدمات الکترونیک صورت می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری نیست تا در رفت و آمدها صرفه جویی کنیم.

جان بابایی در خصوص اعتبار بخشی بیمارستان‌ها نیز اظهار کرد: امسال اعتبار بخشی‌ها بازنگری شد و تعداد سنجه‌ها نیز کاهش یافت. اکنون ۱۳۰ سنجه ضروری وجود دارد؛ به شکلی که بیش از ۵۰ درصد سنجه‌ها بیمار محور و در جهت ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها است. یکی دیگر از موضوعات ثبت وقایع ناخواسته در بیمارستان‌ها است که دارای ۲۸ سنجه است و پرستاران، سرپرستاران و سایر کادر بیمارستانی در این خصوص آموزش دیده‌اند تا در صورت بروز هر واقعه‌ ناخواسته‌ای آن را در سیستم ثبت کنند و اگر متوجه شویم بیمارستانی در این زمینه تخلف کرده است، با کسر درجه اعتبار بخشی رو به رو خواهد شد.

وی با اشاره به وجود تحریم‌ها و اثرات آن در حوزه‌ دارو و درمان کشور گفت: اقدامات مناسبی صورت گرفت تا مشکل حادی برای تامین دارو و تجهیزات نداشته باشیم. اما محصولاتی که به شکل مستقیم تولید کشور آمریکا هستند ما را دچار مشکل کردند. به عنوان مثال تامین داروی بیماران ام پی اس یکی از این مشکلات بود اما در حال حاضر با چالش جدی در زمینه تامین دارو و تجهیزات روبرو نیستیم.


جان بابایی همچنین بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت:‌حمایت از شرکت‌های دانش بنیان امری بسیار ضروری است. امروز دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند مانعی باشد تا ما نتوانیم بیمارستان جدیدی راه‌اندازی کنیم. ما حتی از یکی از شرکت‌های دانش بنیان دستگاه‌هایش را پیش‌خرید کرده‌ایم تا حمایت خود را نشان دهیم.

وی در خصوص تجویز داروهای صعب‌العلاج گران قیمت توسط برخی از پزشکان گفت: این مشکل برای داروهای قدیمی مانند داروهای سنتی درمانی شیمی درمانی وجود داشت اما اکنون چالشی که با آن روبرو هستیم برای داروهای جدید است که طی یک راهنمای بالینی اقدام به اصلاح تجویز آنها کرده‌ایم. برخی از این اقلام گاهی تحت عنوان داروی تک نسخه‌ای نوشته می‌شد که به ۵۰ قلم دارو می‌رسید، اما طی این راهنمای بالینی اکنون تنها ۱۲ قلم دارو است.

وی در خصوص لیست انتظار برای اعمال جراحی نیز تاکید کرد: وجود لیست انتظار برای اعمال جراحی غیر ضروری در بیمارستان‌ها در تمام دنیا موضوعی طبیعی است، حتی در برخی از کشورها بین شش ماه تا یک سال در نوبت انتظار یک عمل ساده کاتاراکت چشمی می‌مانند. البته بیماران خاص به  هیچ عنوان و تصادفی در لیست انتظار قرار نمی‌گیرند و هیچ بیمارستانی حق ندارد خدمتی به بیماران خاص یا تصادفی را به خاطر سقف خدمت بیمه‌ای ارائه ندهد.

وی در خصوص سرنوشت مراکز درمان بستر که در دولت نهم و دهم به آن اشاره شده بود، گفت: محلی برای بودجه این مراکز در سازمان برنامه و بودجه تعریف نشده است. تنها مراکزی که طبق تعریف این سازمان به مردم ارائه خدمت می‌دهد، مراکز جامعه خدمات سلامت شهری روستایی، بیمارستان‌ها و غیره است و البته طی تفاهم نامه‌ای که با بنیاد مستعضفان به امضاء رسانده‌ایم این بنیاد مراکزی را برای ما می‌سازد که درمان بستر نیست و شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌دهد که برخی از این مراکز جایگزین مراکز  قدیمی بهداشت و درمان می‌شود.

جان بابایی در حوزه درمان معتادان اظهارکرد:‌ چند سازمان مختلف در این زمینه نقش دارند، اما هر چه که از کمیته درمان  مصوب شود مبنای اجرا است که ریاست این کمیته با وزارت بهداشت است. در حال حاضر قرار نیست داروی متادون را به داروخانه‌ها بدهیم. بلکه رویه به شکل قبلی اجرا می‌شود. توزیع دارو نیز توسط دانشگاه‌ها می‌تواند در دو یا سه داروخانه‌ منتخب اجرا شود.

وی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر این که همچنان هیچ موردی از کرونا ویروس در کشور شناسایی نشده است، بیان کرد: نگرانی‌هایی که برای استفاده از ماسک‌های آلوده وجود دارد طبیعی نیست. تمام ماسک‌هایی که ممکن است از سایر کشورها به ایران وارد شود، کنترل می‌شود و در هر استان یک بیمارستان آماده مقابله بروز احتمالی کرونا ویروس است.


نام:
ایمیل:
* نظر: