اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم «داریوش امان کی یکانی» و متهمان دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد.

دادگاه «امان کی» گران نمایی فاحش در املاکبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از صدا و سیما، رئیس دادگاه در ابتدای جلسه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر بیان کرد: جلسه دادرسی به پرونده اتهامی متهم داریوش امان کی با اسم مستعار حبیب امانی، متهم مرتضی فتحی، سید عباس و سید رسول ذکاوت پور و مصطفی کفیلی در باب اخلال در نظام اقتصادی، تشکیل شده و رسمی است.

وی ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست صادره را قرائت کند.

قهرمانی نماینده دادستان ضمن قرارگیری در جایگاه بیان کرد: با توجه به اینکه تشریح ابعاد کیفرخواست امکان انعکاس کامل در کیفرخواست را نداشته است لذا بعد از دفاعیات احدی از متهمان ابعاد آن را تشریح خواهم کرد.

نماینده دادستان با اشاره به مقدمه کیفرخواست، بیان کرد: بانک‌ها و موسسات مالی در صورت عدم نظارت می‌توانند زمینه ساز اضمحلال نظام اقتصادی شوند. یکی از بانک‌هایی که در پی عدم نظارت مشکلات فراوانی را برای نظام اقتصادی ایجاد کرده است بانک سرمایه است که به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران محسوب می‌شود.

قهرمانی افزود: حد فاصل سال ۹۱ تا ۹۵ مدیران وقت بانک سرمایه پیرو تبانی با اشخاصی اقدام به پرداخت تسهیلات کلان چند میلیارد تومانی کرده‌اند و یکی از دریافت کنندگان داریوش امان کی است که ۶۹ میلیارد تومان تسهیلات اخذ کرده است.

وی ادامه داد: داریوش امان کی از طریق ارتباط گیری و بدون اعتبارسنجی منابع کلان نقدینگی را در سال ۹۲ از شبکه بانکی خارج و صرف امور شخصی کرده است. همچنین از مجرای معاملات املاک با بانک و گران نمایی خسارتی معادل ۱۱۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان وارد کرده است.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به اقدامات متهمان در شرکت پایاسازان اریس، گفت: به رغم منفی بودن نظر کارشناسی در تاریخ ۹۲/۹/۱۰ موافقت بانک با پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به شعبه ابلاغ می‌گردد؛ و پیرو تقاضای شرکت و پیشنهاد شعبه اداره اعتبارات با حذف وثیقه موافقت می‌نماید و از تاریخ دی ماه ۹۲ تا دی ماه ۹۳ حدود ۶۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در اختیار شرکت مذکور قرار گرفته است و همچنین ۶ درصد جریمه تسهیلات مورد بخشودگی واقع شده است و ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مورد بخشودگی واقع شد.

وی با اشاره به تبانی داریوش امان کی با کارشناسان دادگستری برای گران نمایی بیش از ۱۵۳ میلیارد تومانی یکی از املاک عنوان کرد: گران نمایی فاحش در املاک مشهود و مسلم است.

قهرمانی در این بخش از کیفرخواست با اشاره به عنوان‌های اتهامی و مشخصات متهمان، گفت: متهم داریوش امان کی فرزند محمدعلی با اسم مستعار حبیب کارخانه دار، اهل اصفهان، ساکن تهران با مدرک سیکل، متاهل، ایرانی، شیعه و سابقه دار، دارای پرونده شخصیت و بازداشت با قرار بازداشت موقت متهم است به مشارکت با مدیران وقت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال و همچنین مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ ۱۱۳ میلیارد تومان است.

نماینده دادستان گفت: متهم مرتضی فتحی، فرزند حسین، شغل آزاد، دیپلم، شیعه، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با صدور قرار بازداشت موقت، متهم به مشارکت با مدیران وقت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال است.

قهرمانی افزود: متهم سیدعباس ذکاوت پور، فاقد محکومیت موثر، فعلا بازداشت، متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین معاونت در کلاهبرداری است نامبرده از کارمندان داریوش امان کی بوده است.

وی ادامه داد: متهم سیدرسول ذکاوت پور، فرزند سیدشجاع، دارای مدرک دیپلم، بازنشسته نیرو‌های مسلح، فاقد سابقه کیفری، متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع است.

وی گفت: متهم مصطفی کفیلی فرزند اصغر، شغل آزاد، فاقد سابقه کیفری که در زمان کیفرخواست آزاد بوده متهم به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع است متهم کفیلی صراحتا رابطه دوستی خود را با علی بخشایش پذیرفته است.

قهرمانی در این بخش از قرائت کیفرخواست، بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از پرونده به دادگاه کیفری دو رفته است اطلاعات مربوط به متهمان دیگر را قرائت نمی‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به ادله انتساب جرم به متهمان، افزود: فاطمه کلاهدوزان، جزو بدهکاران گروه ریخته گران است. گزارش کارشناس رسمی دادگستری در خصوص گران نمایی و تحقیقات انجام شده توسط مرکز عملیات ویژه ناجا از متهمان از ادله انتساب جرم محسوب می‌شود.

نماینده دادستان با اشاره به تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز عملیات ویژه ناجا از متهم رسول ذکاوت پور، گفت: متهم در تحقیقات صورت گرفته عنوان کرده است که بازنشسته نیرو‌های مسلح است و از طریق برادرش عضو شرکت شده است وی عنوان کرده است که اختیاری در شرکت نداشته و مسئولیت اصلی با برادرش بوده است همچنین اعلام کرده است که در خصوص تسهیلات دریافتی هیچ یک از مدارک به امضای وی نرسیده است و صرفا کارمند شرکت و حقوق بگیر بوده است.

وی گفت: متهم در خصوص متهم امان کی گفت که او را خیر می‌دانسته و با ارتباطی با شرکت پایاسازان ندارد.

قهرمانی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته از متهم کفیلی، بیان کرد: متهم در تحقیقات اعلام کرده است که نماینده یک شرکت ترکیه‌ای به نام پاس پاور بوده و در مورد اوراق آرمان اعلام کرده است که زمانی که آقای فتحی قصد خرید ژنراتور داشته بر می‌گردد و بابت تضمین متهم فتحی ملکی را دریافت آباد معرفی کرد و سپس ملک دیگری را معرفی نمود.

نماینده دادستان در ادامه به اظهارات متهم داریوش امان کی در مرکز عملیات ویژه ناجا اشاره کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: