اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد:
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، قرارداد امضا شده امروز میان این شرکت و گروه مپنا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار را نتیجه اعتماد و حمایت نفت از شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی دانست.

حمایت جدی نفت از شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی NIOC، مسعود کرباسیان امروز (۱۹ بهمن ماه) در آیین امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میدان های پارسی و پرنج که در محل سالن همایش های شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، ضمن تبریک ایام فرخنده دهه فجر به ارائه گزارشی از مجموعه عملکردهای شاخص شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۸ پرداخت

وی اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران در سال جاری بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر نفت، اجرای طرح ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک را به طور جدی در دستور کار داشت که مهر ماه امسال هم بخشی از قرارداد مربوط به تامین پمپ های مورد نیاز این طرح از طریق واگذاری به سه شرکت سازنده ایرانی عملیاتی شد.

معاون وزیر نفت توضیح داد: در بخشی دیگری از طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک، احداث خط لوله یکهزار کیلومتری با اعتباری افزون بر ۱.۸ میلیارد دلار در دستور کار شرکت ملی نفت ایران است که به جرات می توان گفت ۱۰۰ درصد کار به تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان داخلی واگذار شده است.

کرباسیان افزود: همچنین برای نخستین بار است که تولید تختال، ورق و لوله نفت ترش در کشور انجام می شود. در ضمن هم اکنون افزون بر ۱۵۰هزار تن تختال تولید شده که حدود ۷۰ هزار تن از آن از طریق کارخانه فولاد اکسین به ورق تبدیل شده و مابقی هم در برنامه تولید این کارخانه است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران پیش پرداختهای مربوط به قراردادهای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک را پرداخت کرده است، گفت: تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و عملا کار از نظر مالی دنبال شده؛ در سایر زمینه ها از جمله احداث  بندرگاه، اسکله و تامین گوی های شناور نیز قراردادی به ارزش ۳۹۰۰ میلیارد تومان منعقد شده؛ بقیه کارها نیز از جمله تحصیل اراضی و احداث ایستگاه های تقویت فشار و ... در حال انجام است.

کرباسیان از امضای ۹ قرارداد جدید در حوزه طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، ظرف ۲ هفته آینده خبر داد و گفت: تاکنون از ۳۳ بسته مربوط به این طرح، ۱۰ قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان امضا شده است، ۱۵ دکل حفاری نیز مشغول به کار هستند و حفاری برخی از چاه ها به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به حمایت های جدی شرکت ملی نفت ایران از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی، افزود: از این پس شاهد یک جهش در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت خواهیم بود زیرا در اجرای این طرح بیشتر بحث تجهیز امکانات و منابع مطرح بود که خوشبختانه هم اکنون افزون بر ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز از داخل تامین می شود.   

کرباسیان کشف میدان بزرگ نفتی نام آوران و میدان گازی ارم با ۱۵ هزار میلیارد متر مکعب ذخیره گاز درجا و ۲۲۰ میلیون بشکه میعانات جدید را از اقدام های مهم شرکت ملی نفت ایران در حوزه اکتشاف در سال جاری برشمرد و گفت: میدان نام آوران با حدود ۲۲ میلیارد بشکه ذخیره نفت در جا دومین میدان بزرگ شده در کشور است.

به گفته وی، قراردادی که امروز میان شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار امضا شده نتیجه اعتماد و حمایت نفت از شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی است.

کرباسیان اقدام شرکت ملی نفت ایران در ایجاد و به کارگیری شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی در سال ۱۳۹۵ را اقدامی شایسته خواند و گفت: پیش بینی می شود که شرکت های دیگری هم در قالب شرکت های  E&P با بازنگری افزوده شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: