اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،گفت: ۴۴ هزار دانشجوی پرستاری در مقاطق مختلف در کشور در حال تحصیل هستند و سالی ۱۱ هزار پرستار فارغ التحصیل می شوندکه ۷۵ درصد پرستاران مرد و ۷۵ درصد کارشناس هستند و رشته پرستاری ایران از نظر تولید علمی رتبه دوم منطقه را دارد و ۲۵ درصد تولید علم کشور مربوط به رشته پرستاری است.

رتبه دوم ایران در رشته پرستاری از نظر تولید علمی در منطقهبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری با اشاره به اینکه در یک سال گذشته مدت زمان تاخیر در پرداخت اضافه کاری پرستاران از ۱۴ ماه به هفت ماه و مدت زمان تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافته است،گفت: هنوز در برخی دانشگاههای علوم پزشکی کارانه و اضافه کار پرستاران به صورت درهم و غیر مجزا پرداخت می شود.

حضرتی افزود: جدا شدن منبع و پرداخت اضافه کاری و کارانه یکی از خواسته های پرستاران است و گر چه در بیشتر استانها این مشکل حل شده اما این تخلف یا سوءمدیریت هنوز در برخی دانشگاههای علوم پزشکی مشاهده می شود که اگر ادامه یابد با اخطار و اعلام نام دانشگاه همراه می شود.

حضرتی گفت: با دستور وزیر بهداشت در تلاشیم که تا آخر اسفند مدت زمان تاخیر در پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران را به حداکثر سه ماه کاهش دهیم یا به روز کنیم و تا آخر اسفند همه دانشگاه علوم پزشکی موظف به جداسازی منبع پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران هستند.

معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به قول وزیر بهداشت برای حذف طرح قاصدک در پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران کارگروه اصلاح نظام پرداخت با همکاری معاونت پرستاری، معاونت درمان و معاونت توسعه وزارت بهداشت تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال نظام پرداخت جدید را جایگزین طرح و نرم افزار قاصدک کنیم.

وی گفت: اکنون میانگین تاخیر در پرداخت کارانه پرستاران در کشور ۱۲ ماه است اما برخی دانشگاههای علوم پزشکی به روز هستند و برخی ۱۸ ماه عقب هستند.

حضرتی درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: قبول داریم که در اجرای این قاتون عقب هستیم اما اگر نظام پرداخت اصلاح و پرداخت به پرستاران در قالب بسته های ارائه خدمت تبدیل شود، همان قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان مهاجرت پرستاران از کشور افزود: در این مورد آماری ندارم زیرا مهاجرت پرستاران جایی ثبت نمی شود.

معاون وزیر بهداشت درباره علت اجرا نشدن قانون سختی کار پرستاران، گفت: تا زمانی که کمبود پرستار حل نشود نمی توانیم این قانون را اجرا کنیم اما تلاش برای جبران کمبود نیرو ادامه دارد.

وی ادامه داد: ۱۵۰ هزار پرستار شاغل در کشور داریم اما هر سال با خروج و بازنشستگی تعدادی از پرستاران و ساخت بیمارستانهای جدید مواجه هستیم. اکنون بیمارستانهایی در مناطق محروم داریم که پزشک و تجهیزات کامل دارند اما به علت نبود پرستار و نبود امکان اقامت پرستاران، پرستار ندارند و بسیاری بخش های آنها فعال نشده و به کلینیک تبدیل شده اند.

حضرتی گفت: امسال ۴۵۰۰ پرستار جذب کردیم و اسفند نیز ۴۵۰۰ پرستار دیگر در بیمارستاتهای دولتی جذب می شود و اگر هر سال ۱۰ هزار پرستار جذب کنیم تا سال ۱۴۰۴ به کف استاندارد مورد نظر از نظر تعداد پرستار در بیمارستانها می رسیم.

رتبه دوم ایران در رشته پرستاری از نظر تولید علمی در منطقه

وی ادامه داد: ۴۴ هزار دانشجوی پرستاری در مقاطق مختلف در کشور در حال تحصیل هستند و سالی ۱۱ هزار پرستار فارغ التحصیل می شوند. ۷۵ درصد پرستاران مرد و ۷۵ درصد کارشناس هستند و رشته پرستاری ایران از نظر تولید علمی رتبه دوم منطقه را دارد و ۲۵ درصد تولید علم کشور مربوط به رشته پرستاری است.

حضرتی گفت: بر اساس تحقیق شورای بین المللی پرستاری هر ۱۰ درصد کاهش تعداد پرستار ۱۲ درصد میزان مرگ و میر بیماران را افزایش می دهد.

معاون وزیر بهداشت ادامه از احداث پانسیون اقامت پرستاران در مناطق محروم در آینده نزدیک خبر داد و افزود: استانداردهای خدمات پرستاری جامعه محور نیز تدوین شده و با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت پرستاران وارد فاز خدمات اجتماعی و خارج از بیمارستان می شوند.ِ

احداث مراکز مراقبت طولانی

وی گفت:  ۸۵۰ مرکز فعال مراقبت در منزل در کشور داریم و ۵۵۰ مرکز دیگر منتظر صدور مجوز هستند. تعرفه خدمات مراقبت در منزل نیز برای ۶ بیماری شامل سکته مغزی, نارسایی مزمن قلبی و افرادی که در مراحل آخر زندگی هستند تدوین شده و برای تصویب به شورای عالی بیمه رفته است که امیواریم به زودی ابلاغ شود که تحول بزرگی خواهد بود.

وی گفت: آیین نامه مراکز مراقبت طولانی (LTC) تدوین شده و برای بررسی نهایی به کمیته حقوقی وزارت بهداشت ارسال شده است.

برگزاری آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران در ۲۳ اسفند ماه

حضرتی افزود: آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران نیز ۲۳ اسفند امسال برای اولین بار برگزار می شود. ۱۰ هزار پرستار در این آزمون که صلاحیت علمی, اخلاقی,جسمی, روانی و انضباطی پرستاران را بادهمکاری سازمان سنجش می سنجد شرکت می کنند و گذراندن این أزمون برای مدیران پرستاری اجباری شده است.

وی گفت: ۱۰۰ پرستار بحران نیز آموزش دیده اند و این آموزش ها را به صورت آبشاری به افراد دیگری انتقال می دهند و اگر بحرانی در کشور رخ دهد تیم ملی پرستاری در بحران داریم.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر سختی کار و اضافه کاری پرستاران در تجرد و طلاق آنان گفت: قطعا سختی های کار پرستاری و نه فقط شیفت های زیاد و اضافه کاری در بروز مشکلات خانوادگی آنان تاثیر دارد اما تحقیقی در این زمینه انجام نشده است با این حال ترک خدمت پرستاران را به خاطر مشکلات این شغل نداریم زیرا نیازهای اقتصادی هم در زندگی مهم است و پرستاری به علت تضمین شغلی و حقوق نسبتا خوب نسبت به رشته های هم ردیف جزو رشته های پر طرفدار در کنکور است.

هیچ موردی از کرونا در کشور مشاهده نشده است

وی درباره مراقبت از بیماران احتمالی کرونا نیز، گفت: تاکنون هیچ موردی از این بیماری را در کشور نداشته ایم اما دستورالعمل های آموزشی پیشگیری از کرونا به همه پرسنل بهداشتی و درمانی ابلاغ شده و پرستاران به طور طبیعی در طول خدمت آموزشهای کنترل عفونت را دیده اند و آماده هستند البته استانداردهای عملیاتی کنترل عفونت نیز در حال تدوین است. برای جلوگیری از انتقال بیماری نیازی به ماسک های گران قیمت N۹۵ نیست و رعایت اصول استاندارد جلوگیری از انتقال قطره ای و تماسی کفایت می کند.

حضرتی افزود: علت اینکه رسیدگی پرستاران در برخی بیمارستانها مطلوب نیست نبود کمک بهیار است که باعث می شود کارهای مریض به همراه بیمار و پرستار تحمیل شود.

وی به لزوم تربیت پرستار سالمندی تاکید کرد و گفت: ۹.۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که تا ۳۰ سال آینده به ۲۵ درصد جمعیت می رسد و افزایش هزینه های درمانی و بیماری های غیر واگیر و افزایش تنش ها، افسردگی و انزوا را در کشور به همراه خواهد داشت.

 

 خبرنگار: پویا مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: