اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - 05 February 2020
معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد:
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد: آخرین پرواز از چین به ایران مختص دانشجویان ایرانی بوده و تمامی پرواز ها از چین به کشور لغو شده است.

لغو تمامی پرواز ها از چین به کشور

 به گزارش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس ، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر با اشاره به اینکه هیچ مورد مشکوک به کروناویروسی در ۵۷ دانشجوی برگشته از چین وجود نداشته است،گفت: ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یک نفر لبنانی از شهر ووهان چین همراه دانشجویان ایرانی بودند که به محض رسیدن به ایران به کشورهای خود منتقل شدند.

دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است

معاون بهداشت وزارت بهداشت  در ادامه اظهار داشت : دوره کمون بیماری ۳.۵ تا ۵ روز است که دانشجویان فعلا هیچ مشکلی ندارند و احتمالا روز شنبه آزمایش. PRC هم از آنها بگیریم.

وی در ادامه در مورد شرایط قرنطینه ۱۴ روزه دانشجویان، گفت: تمام شرایط رفاهی اعم از دسترسی به اینترنت، غذای مناسب و...فراهم لست. همچنین تیم پزشکی، اورژانس و بیماریابی در محل مستقر است و این افراد به صورت روزانه معاینه می‌شوند.

رییسی با بیان تاریخچه ای از کروناویروس ها، ادامه داد: کرونا ویروس 6 نوع دارد که 4 نوع از آن موجب همین سرماخوردگی ساده می شود. یک نوع از آن سارس بود که در سال 2003 در چین شناخته شد و از خفاش به گربه و سپس به انسان منتقل شد و یک نوع از آن نیز مِرس بود که سال 2012 در عربستان از خفاش به شتر و سپس انسان منتقل شد.

 معاون بهداشت گفت: کرونا ویروس در کل یک ویروس حیوانی است ولی بین انسان و حیوان مشترک است. سارس همان سال 2003 برای همیشه از بین رفت ولی مرس هنوز به صورت خیلی محدود در عربستان وجود دارد.

 رئیسی افزود: کروناویروس جدید که در اواخر سال 2019 میلادی در چین شناخته شد نیز به نام اِن کرونا یا نیوکرونا نام گرفته است. میزان کشندگی سارس 10 درصد و میزان کشندگی مِرس 30 درصد و میزان کشندگی نیوکرونا نیز 2 تا 3 درصد است که از همه کروناهای قبلی کمتر است.

 وی با اشاره به میزان شیوع هر یک از این بیماری ها بیان داشت: شیوع سارس 1.2، میزان شیوع مرس 1.4 و میزان شیوع نیوکرونا یا همین کرونای جدید 3.6 تا 5 درصد است. یعنی کروناویروس جدید کشندگی بسیار کمتری از کروناویروس های قبلی داشته ولی شیوع بیشتری دارد.

 هر 100 نفری که کروناویروس جدید می گیرند و به مرحله بستری شدن می رسند 2 تا 3 نفر می میرند

معاون بهداشت اضافه کرد: از هر 100 نفری که کروناویروس جدید می گیرند و به مرحله بستری شدن می رسند 2 تا 3 نفر می میرند و بقیه خوب می شوند و از بیمارستان مرخص می شوند. بنابراین نباید در جامعه طوری نگرانی به وجود آورد که همه از این بیماری وحشت کنند.

رئیسی افزود: علایم این بیماری نیز مانند سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا گلو درد، بدن درد، آب ریزش بینی است. برای همین در تشخیص زودهنگام دچار مشکل می شویم و باید حتما از فرد مشکوک آزمایش گرفته شود.

دلیل نگرانی های جهانی ، نبود واکسن، دارو و ناشناخته بودن ویروس کرونا

وی دلیل نگرانی های جهانی درباره کروناویروس جدید را نانشاخته بودن این ویروس، نبود داروی اختصاصی برای درمان آن و نبود واکسن برای مهار آن اعلام کرد و گفت: در عین حال نباید ایجاد نگرانی کرد. در چهار ماه آخر سال گذشته 8 هزار نفر در آمریکا بر اثر آنفلوآنزا مردند ولی کروناویروس هنوز در این کشور کشته نداشته است.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی به دلیل سرماخوردگی شدید، آنفلوآنزا و مشکلات حاد تنفسی در برخی بیمارستان های کشور بستری شوند ولی این موارد ربطی به کرونا ندارد. زیرا از این افراد اولین آزمایشی که گرفته می شود اینست که ببنید ویروس او از نوع کروناست یا خیر.

کروناویروس جدید در کودکان 10 ساله بیماری ایجاد نکرده است

وی تصریح کرد: خوشبختانه کروناویروس جدید در کودکان 10 ساله بیماری ایجاد نکرده است. نه اینکه کودکان این ویروس در بدنشان سرایت نمی کند، بلکه هنوز بیماری در آنها دیده نشده است. مرگ و میرهایی هم که ایجاد کرده بیشتر در افراد 60 سال به بالا و دارای بیماری های زمینه ای بوده است.

معاون بهداشت افزود:  ژنوم کرونا ویروس جدید 70 درصد شبیه سارس است

وی در ادامه در  پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه  آموزش‌های ویژه به پزشکان در خصوص شناسایی کروناویروس، بیان کرد: از دقایق اولیه بارگزاری هشدار سازمان بهداشت جهانی بر روی سایت این مجموعه، کار ترجمه دستورالعمل صورت گرفت و صبح روز بعد در اختیار پزشکان، بیمه‌ها، کادر بیمارستانی و... قرار گرفت.

وی افزود: همچنین روزانه در استان‌های مختلف سمپوزیوم هایی برای پزشکان برگزار می‌شود که موجب افزایش اگاهی آنها می‌شود. علاوه بر آن دستورالعملی با همکاری معاونت درمان به بیمارستان‌ها در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی ابلاغ شده است که مدام به روز رسانی می‌شود.

در تمامی استان‌های کشور بیمارستان مختص بیماری کرونا مشخص شده است

معاون بهداشت ادامه داد: نکته مهم ان است که تمام بیماران نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند. در شهر تهران ۸ بیمارستان کاندید پذیرش بیماران احتمالی هستند، همچنین هر استان موظف بوده ۱ بیمارستان‌ را به تناسب جمعیت استان، به عنوان کاندید معرفی کند. تمام بیمارستان‌ها در حالت آماده باش هستند و خوشبختانه هنوز مورد مثبتی از بیماری گزارش نشده است.

رئیسی در ادامه با اشاره به ممنوعیت صادرات ماسک به کشور چین،  اظهار کرد: صادرات ماسک به چین را ممنوع اعلام کرده‌ایم و شرکت‌های تولیدی هم فعال هستند. نکته مهم آم است که خود ماسک می‌تواند منشا تولید الودگی باشد چراکه قطرات تنفسی بر روی آن می‌نشیند لذا تنها افراد  بیمار و یا افرادی که با بیماران در ارتباط هستند باید از ماسک استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگر کروناویروس وارد کشور شده بود اعلام می کردیم و امیدواریم هیچگاه وارد ایران نشود ولی هر لحظه که وارد شود حتما اعلام خواهیم کرد.

 بهره برداری از ۸۰۰ پروژه بهداشتی، درمانی تا پایان سال ۹۸

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به دستاوردهای حوزه بهداشت کشور، گفت: سال 95 بالغ بر 5 هزار پروژه بهداشتی، درمانی در کشور تعریف شد که تا پایان سال 97 بالغ بر 3400 پروژه به بهره برداری رسید.

وی افزود: امسال 1500 پروژه که هزار پروژه از آن در روستاها و 500 پروژه نیز در مناطق محروم است شامل خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت  در حال ساخت و ساز هستند که تا پایان سال 98 حدود 800 پروژه تمام و افتتاح می شوند.

بهره برداری از ۶۷۰ پروژه وزارت بهداشت تا پایان شهریور ۹۹

رئیسی بیان داشت: وزیر بهداشت هر هفته 50  پروژه را بهره برداری می کند که عمده این پروژه ها بهداشتی هستند. تا پایان شهریور سال سال 99 نیز 670 پروژه که پیشرفت فیزیکی 80 درصدی دارند، بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 17 هزار و 765 خانه بهداشت، 4300 پایگاه سلامت و 4 هزار و 128 مرکز جامع سلامت درکشور فعال هستند، بیان کرد: در این مراکز 30 هزار بهورز، 22 هزار مراقب سلامت، 1400 کارشناس تغذیه و 1570 کارشناس سلامت روان مشغول به کار هستند.

 معاون بهداشت برنامه های مهم حوزه بهداشت را اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت»، احداث خانه های بهداشت عشایری، مدارس عاری از پوسیدگی دندان و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و استقرار مدل پزشکی خانواده در کشور اعلام کرد و گفت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در چهار استان شروع شده و تا سال آینده در سراسر کشور فراگیر می شود.

تا پایان سال ۹۹ خانه بهداشت عشایری به ۲۴۰ خانه بهداشت می رسد

وی افزود: 160 خانه بهداشت عشایری طی تفاهمنامه ما با سازمان امور عشایر تا آبان سال 99 راه اندازی می شوند و تا پایان سال 99 به 240 خانه بهداشت خواهد رسید.

رئیسی بیان داشت: طرح مدارس عاری از پوسیدگی مربوط به دانش آموزان پایه ششم نیز در حال اجراست و تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم در چند دانشگاه علوم پزشکی تا پایان اسفند امسال جشن عاری از پوسیدگی را برگزار کنیم.

وی اقدامات حوزه بهداشت در سیل اوایل فروردین امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: 25 استان درگیر سیل بودند و در 14 استان سیل آمد. خوشبختانه هیچ اپیدمی از بیماری در این مدت رخ نداد و اقدامات شبانه روزی همکاران بهداشتی مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت.

رئیسی ادامه داد: در این سیل هیچ مادر بارداری بدون خدمت نماند. حتی یک نمونه تزریق واکسن به کودکان و افراد در معرض خطر به تعویق نیفتاد. تمام مراقبت ها در محل توسط بهورزان به خدمات گیرندگان ارائه شد.

وی یادآور شد: امسال همچنین همایش سالانه سازمان منطقه ای بهداشت در تهران برگزار شد و شرکت کنندگان میزان رضایت خود از این برگزاری را در آیتم های مختلف بالای 95 درصد اعلام کردند.

وی در پایان به اقدامات حوزه بهداشت در مراسم اربعین، حج، راهیان نور، تعطیلات نوروز و ارتحال امام اشاره کرد و گفت: فقط در اربعین بالغ بر چند میلیون از عاشقان اباعبداله از کشورما به عراق می روند و از کشورهای همسایه برای رفتن به عراق وارد ایران می شوند و هنگام ورود و خروج تحت حفاظت اقدامات به موقع و مناسب بهداشتی، درمانی قرار می گیرند.

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: