اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - 02 February 2020
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: سود سهام عدالت از سوم اسفندماه و پس از پایان انتخابات میان مشمولان توزیع خواهد شد.

سود سهام عدالت از سوم اسفند توزیع می شود

به گزارش عصرپرس از روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، علیرضا صالح در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در محل سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد، گفت: بر اساس سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد مقرر شده تا بخش زیادی از اختیارات دولت به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: تا پیش از ابلاغ این اصل، بازار سرمایه کشور از توسعه زیادی برخوردار نبود و با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی شاهد ورود شرکتهای بزرگی از بخش های معدن، بانک، بیمه و پالایشی به بازار سرمایه هستیم.

وی اضافه کرد: از سال 1380 تا کنون حدود 150 هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده است که از این میزان تنها 4 درصد معادل 5 هزار میلیارد تومان با چالش همراه بوده است، ولی متاسفانه تصویری که در جامعه از واگذاریها و سازمان خصوص سازی وجود دارد، متناسب با این مقدار نیست.

صالح گفت: در یک بحث کلی 95 درصد واگذاری های سازمان خصوصی سازی بدون چالش بوده است که از جمله این موارد می توان به شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارش اشاره کرد که پس از واگذاری حدود 2 میلیارد یورو در آن سرمایه گذاری صورت گرفته است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: البته تلاش ما این است که 5 درصد واگذاری‌ که با چالش همراه بوده است، از میان برده و به بهبود روند واگذاریها کمک کنیم.

وی با اشاره به این که عمده واگذاریهای صورت گرفته شده توسط این سازمان به بهبود کارایی و بهره وری منجر شده است، اذعان داشت: افزایش کارایی سرمایه های فیزیکی، انسانی و منابع طبیعی، دنبال کردن عدالت اجتماعی از طریق دخیل کردن مردم در بازار سرمایه و نیز سپردن اقتصاد به مردم از جمله مهمترین اهداف اصل 44 قانون اساسی در کشور هستند.

صالح در خصوص بهبود کارایی و بهره وری در شرکتهای واگذار شده نیز گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط این سازمان وضعیت شرکتها 3 سال قبل و 3 سال بعد از واگذاری مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس قضاوت می کنیم که آیا این واگذاری با موفقیت همراه بوده است یا خیر؟ در این راستا مطابق بررسی های صورت گرفته در مجموع شاخص ها شاهد بهبود 15 درصد واگذاریها در زمینه هایی همچون اشتغال، کارایی و بهره وری هستیم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص برنامه های این سازمان در سال آینده گفت: شفاف سازی و اطلاع رسانی عمومی از جمله موضوعاتی است که در سرلوحه اقدامات آینده سازمان خصوصی سازی قرار دارد. بر این اساس بنا داریم هر نوع واگذاری را اطلاع رسانی عمومی کنیم و هدف از اطلاع رسانی ها نیز آگاهی عمومی مردم از طریق رسانه ها است؛ چرا که معتقدیم یکی از شرایط رقابت در واگذاریها افزایش اطلاعات مخاطبان و کاهش رانت اطلاعاتی است.

وی گفت: به همین جهت از همکارانمان در سازمان خصوصی سازی خواسته ایم تا این سازمان را به اتاق شیشه ای تبدیل کنند و هیچ اطلاعاتی از چشم مخاطبان به دور نباشد.

صالح افزود: در این راستا یکی از اقداماتی که انجام داده ایم درج اطلاعات مختلف از جمله مصوبات هیات واگذاری، نحوه قیمت گذاری توسط کارشناسان رسمی دادگستری، ارائه آگهی واگذاریها، نحوه انتخاب خریداران و مواردی از این دست در سایت سازمان خصوصی‌سازی است. همچنین فهرست واگذاریهای امسال و سال آینده این سازمان به تفکیک استان نیز در این سایت قابل مشاهده است.

وی گفت: در خصوص واگذاریها، ظرفیتهای متعددی در قانون اعلام شده است که بر این اساس تلاش خواهیم کرد همه واگذاری های سازمان خصوصی سازی از طریق بازار سرمایه انجام شود و حتی در این راستا در تلاشیم تا تابلویی در بورس راه اندازی کنیم که مزایده و مذاکره های سازمان خصوصی سازی از این طریق انجام شود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: اهلیت سنجی مشتریان نیز از دیگر مشکلات فراروی واگذاری ها است که اتفاقا این موضع به عنوان یکی دیگر از اولویتهای سال آینده سازمان خصوص سازی مطرح می باشد. به همین جهت آیین نامه اهلیت سنجی مشتریان در هیات واگذاری به تصویب رسیده و این آیین نامه در آگهی های جدید واگذاریهای سازمان خصوصی سازی نیز درج شده است.

وی گفت: توسعه بازار سرمایه از طریق فعالان این بازار هم موضوع دیگری است که به دنبال آن هستیم، چرا که باید سرمایه های خرد و پس اندازهای مردم را سامان دهیم و بر این اساس در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی اختیاراتی را از شورای هماهنگی سران سه قوه در یافت کرده ایم که واگذاریها دولت در قالب صندوق های سرمایه گذاری انجام شده و بر این اساس در گام نخست سهام 5 شرکت پالایشگاهی را در مجموع به ارزش 20 هزار میلیارد تومان در قالب این صندوق ها به عموم مردم واگذار خواهیم کرد.

صالح افزود: در این زمینه قصد داریم پس از رفع ابهامات مربوط به مدیریت این صندوق ها، پذیره نویسی آنها را در بازار سرمایه انجام داده و پیش بینی می کنیم این صندوق در ابتدای سال آینده راه اندازی شود. همچنین با هماهنگی های صورت گرفته در تلاشیم تا کد ملی هر فرد به عنوان کد بورسی وی تعریف شده و از این طریق خرید یونیتهای این صندوق را برای مردم آسان کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از آسیب های موجود در روند واگذاریها طی سالای گذشته این بوده که به عنوان مثال یک شرکت از یک زنجیره تولید را واگذار کرده ایم. این در حالی است که بجای واگذاری حلقه های یک زنجیر بنا داریم مجموعه زنجیره تولید را در بورس پذیرش و واگذاریها را از این طریق دنبال کنیم.

وی گفت: با این کار هم به شفافیت بیشتر دارایی ها و اموال دولت کمک خواهیم کرد و هم این که شرکتها با پذیرش در بازار سرمایه ملزم به ارائه گزارشات و اطلاعات خود به عموم مردم هستند. ضمن این که باید به سمتی برویم که شرایط برابری را برای ایجاد رقابت در راستای اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور فراهم کنیم.

وی گفت: واگذاری تدریجی سهام خرد دولت در بازار سرمایه از اقداماتی است که از اواخر هفته آینده بنا داریم آن را انجام دهیم. البته در این زمینه با سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس جلساتی داریم تا واگذاریهای این سازمان لطمه ای به معاملات بازار سرمایه نزند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اذعان داشت: علاوه بر این عرضه حدود 2500 میلیارد تومان از سهام شرکتهای دولتی را آگهی کرده ایم که بنا داریم این میزان سهام را در قالب بلوکی از طریق بورس و فرابورس واگذار کنیم.

صالح در خصوص دلیل تاخیر در عرضه های سازمان خصوص سازی در سالجاری نیز گفت: دلیل این تاخیر این است که در گام نخست تلاش کردیم ابتدا ابهامات موجود در زمینه واگذاریها رفع شود و پس از آن اقدام به واگذاری سهام شرکتها کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم گفت: یکی از آسیب های مربوط به بنگاههای واگذار شده این است که آماده سازی مناسبی برای واگذاریها انجام نشده است. بر این اساس باید ابتدا آماده سازی های لازم برای واگذاری این دو باشگاه انجام شود که یکی از این ملزومات ارائه اطلاعات شفاف به مردم است.

وی گفت: در این راستا جلسات متعددی با وزارت ورزش و جوانان داشته ایم تا سازوکار آماده سازی این دو باشگاه را فراهم کینم تا پس از آن استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه در خصوص آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: تا کنون حدود 26 هزار میلیارد تومان از سهام دولت در قالب سهام عدالت به بیش از 49 میلیون نفر از مشمولات تعلق گرفته است. از این رو باید به‌گونه ای برنامه ریزی شود تا پس از آزادسازی، مدیریت این سهام توسط مردم انجام شود. ضمن این که آزادسازی سهام عدالت نباید به معاملات بورس نیز آسیب برساند.

وی اضافه کرد: برای آزادسازی سهام عدالت نامه ای از سوی رئیس جمهور به مقام معظم رهبری داده شده است که در صورت موافقت ایشان، آزادسازی سهام عدالت انجام خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اذعان داشت: سازوکار در نظر گرفته شده برای آزادسازی سهام عدالت واگذاری این سهام در قالب شرکتهای سرمایه گذاری استانی و صندوق های قابل معامله است. بر این اساس اگر تا پایان سال اجازه قانونی آزادسازی سهام عدالت داده شود، تا پایان آبان ماه سال 99 شرایطی را فراهم می کنیم تا سهام عدالت معامله پذیر شود.

 وی همچنین در خصوص پرداخت سود سهام عدالت گفت: جمع بندی های لازم در این زمینه صورت گرفته است و تا پایان هفته آینده نیز تمامی سودهای شرکهای مربوط به سهام عدالت وصول خواهد شد. بر این از اساس از سوم اسفندماه، پس از پایان انتخابات سود سهام عدالت میان مشمولان توزیع خواهد شد.

وی گفت: تا کنون 5 میلیون نفر از مشمولان شماره شبای خود را وارد سامانه سهام عدالت نکرده اند که برای دریافت این سود باید برای این کار اقدام کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: