اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - 02 February 2020
در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ سد ملی با حجم ۱۳ میلیارد و ۴۰۴ میلیون مترمکعب در دست بهره‌برداری بود که این میزان با رشد ۹.۵ برابری تاکنون به ۱۸۱ سد ملی با حجم ۵۲ میلیارد و ۳۷۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

رشد ۹.۵ برابری سدسازی در کشور در41 سال گذشته

به‌گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، ۳۷ سد ملی بزرگ با حجم مخزن ۱۴ میلیارد و ۱۵۵ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسیده که بدین ترتیب در زمان حاضر حجم مخازن سدهای کشور رقمی بیش از ۵۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب را نشان می‌دهد.

مجموع سدهای ملی احداث شده در کشور تا ابتدای دولت یازدهم ۱۴۴ سد بوده که این رقم در ابتدای دولت دوازدهم به ۱۶۹ و تا پایان دی‌ماه سال گذشته به ۱۷۲ سد رسید.

حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده در کشور تا شروع فعالیت دولت یازدهم ۴۷ میلیارد و ۴۶۳ میلیون متر مکعب بود که این رقم تا ابتدای دولت دوازدهم به ۵۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری شده در کشور در طول یک سال گذشته از دی ماه سال ۱۳۹۷ تا دی ماه امسال از ۵۱ میلیارد و ۸۶۸ میلیون مترمکعب به ۵۲ میلیارد و ۳۴۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

از دی‌ماه سال ۹۷ تا دی‌ماه امسال ۱۱ سد ملی بزرگ در کشور به بهره‌برداری رسیده که ساخت این سدها در مجموع ۳ هزار و ۱۸۱ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

از مهم‌ترین سدهای به بهره‌برداری رسیده در این مدت می‌توان به سد سردشت با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان، سد احمد بیگلو مشگین شهر اردبیل با ۲۳۲ میلیارد تومان، سد زنگلانلو شهرستان درگز استان خراسان رضوی با اعتبار ۲۲۹ میلیارد تومان، سد حاجیلر چای شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی با هزینه ۲۰۶ میلیارد تومان، سد ازگله ثلاث باباجانی و سد جامیشان سنقر استان کرمانشاه به ترتیب با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان و ۱۷۲ میلیارد تومان اشاره کرد.

ظرفیت آب تنظیمی سدهای بهره‌برداری شده در کشور در ابتدای انقلاب اسلامی ۱۴ میلیارد و ۶۲ میلیون مترمکعب بود که این رقم تا ابتدای دولت یازدهم به ۳۳ میلیارد  و ۲۳۷ میلیون مترمکعب و در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم به ۳۶ میلیارد و ۲۶۸ میلیون متر مکعب رسید.

هم اینک ظرفیت آب تنظیمی سدهای بهره‌برداری شده ۳۷ میلیارد و ۵۷۹ میلیون مترمکعب است، درحالی‌که این رقم در یک سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مجموع شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی احداث شده در کشور تا پیش از انقلاب اسلامی ۵۹۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به دو میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۰۰ هکتار و در ابتدای دولت دوازدهم به دو میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش یافت.

بنابر این گزارش، مجموع شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی احداث شده در کشور از ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار هکتار در دی‌ماه سال ۹۷ به دو میلیون و 378 هزار و ۹۰۰ هکتار در پایان دی‌ماه امسال افزایش یافته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: