اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - 01 February 2020
سخنگوی شورای نگهبان:
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما وظیفه قانونی خودمان را انجام می‌دهیم، گفت: انتظار داریم مقاماتی که اظهارنظر می‌کنند، اظهاراتشان در چارچوب مسئولیت‌هایشان باشد.

اظهارات مقامات در چارچوب مسئولیت‌هایشان باشد

به گزارش عصرپرس، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، گفت: مشکل عظیمی که در بحث انتخابات داریم و بارها هم گفتیم، نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که باعث وضعیت کنونی شده  است و متاسفانه هر دو طرف ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با انجام ثبت‌نام‌ها، مقرر شد اطلاع‌رسانی به حد کافی انجام شود و از امروز وارد مرحله دوم تاییدصلاحیت های دوم شورای نگهبان شدیم.

وی ادامه داد: کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تایید نشده است می‌توانند شکایت کنند و آنرا اعلام کنند و شکایت آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعلام نظر می‌کنیم.

کدخدایی اظهار داشت : از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت نام کرده بودند پس از انصراف‌ها و بررسی هیات اجرایی، صلاحیت ۴۵۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفت. مجموع افراد که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند حدود ۵۰ درصد است. حدود ۲۰ درصد ردصلاحیت داشتیم که در این مرحله مجدداً بررسی خواهد شد و تایید صلاحیت شدگان افزایش می‌یابد.

۲ هزار تن به شمار تاییدصلاحیت‌شدگان اضافه شد

کدخدایی ادامه داد: نزدیک به دو هزار نفر به تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان اضافه شده است؛ خواهش می‌کنیم که همچنان دوستان و صاحبنظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهارنظرها عجله نکنند شورای نگهبان به وظیفه نظام قانونی خود عمل می‌کند و نسبت به بررسی صلاحیت‌ها حساسیت لازم وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تا پایان وقت قانونی احتمال افزایش تایید صلاحیت شدگان وجود دارد و تحقیقات محلی گاهی اوقات مورد ایراد واقع می‌شود در این مرحله و مرحله قبل کسانی صلاحیت آنها تایید نشده بود با تحقیقات محلی تاییدصلاحیت شده‌اند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی حقوقدانان اظهارات رییس‌جمهوری و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی و مصداق جرم عنوان کرده‌اند، آیا شورای نگهبان از مسئولان دولتی به قوه قضائیه شکایت می کند، گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم.

وی افزود: دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که اطلاع ندارند. البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حق‌مان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اعلام کردند  بعضی از اصولگراها را رد صلاحیت کردند تا در آخرین لحظات صلاحیتشان را  تایید کنند، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: هم رویه خلاف این است و هم نتیجه را می‌بینید. اتهامی است که شاید بتوانیم پیگیری قضایی داشته باشیم.

وی افزود:  آمار را ملاحظه کنید. امروز اخبار منتشر می‌شود. اسامی برای وزارت کشور  ارسال شده و بقیه هم ارسال می‌شود و چنین نیست بنابرین باید دقت شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ادعاهایی در مورد پرونده‌های تخلف شهردار پیشین تهران گفت: اسنادی است که برخی موضوعات را پیگیری قضایی می کنیم. دوستان و مقامات که اظهارنظر می‌کنند باید در چارچوب اخبار صحیح و اختیارات خود اظهارنظر کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی نمایندگان به دلیل مسائل مالی رد صلاحیت شده اند که حدود ۴۰ نفر از آنها اصولگرا بودند و مابقی اصلاح‌طلب است اما اصلاح طلبان و حامیان دولت شورای نگهبان را به جانبداری از اصولگرایان متهم می کنند، شاهد بودیم که در برخی از شهرها مانند دماوند نامزدهای اصولگرا رد صلاحیت شدند و اصلاح طلبان تایید صلاحیت شدند. اما اظهارات دولت نشان‌دهنده عدم رعایت اصل بیطرفی از سوی دولت است، اخیرا و رئیس جمهور از رد صلاحیت برخی افراد اعتراض کرد، آیا شورای نگهبان نسبت به این موضوع از دولت و قوه قضاییه شکایت خواهد کرد، گفت: شورای نگهبان به دنبال پیگیری قضایی نیست اما انتظار داریم افرادی ما که اظهار نظر می‌کنند در چهارچوبه اخبار صحیح و اختیارات شان اعلام می‌کنند. نه اینکه فلانی به خاطر حمایت از دولت رد صلاحیت شده است.

گلایه داریم، من بلافاصله با نماینده تماس گرفتم تکذیب کرد

وی ادامه داد: دوستان اگر به این تکذیب می رسند و متوجه می‌شوند که این خبر غلط بوده است انتظار داریم که حداقل اعلام کنند، دولت برای ما محترم است فرق نمی کند که کدام عضو دولت صحبت کند. دولت ، مجلس، شورای نگهبان مجموعه واحد هستند و جدایی بین آنها وجود ندارد و اگر کاری انجام دهیم بر اساس وظایف قانونی ما است. قبول کنید این گونه اظهار نظر مقامات دولتی جفای بزرگ علیه شورای نگهبان بود.که گفته شد کاندیداها به دلیل حمایت از دولت و یا فلان مصوبه صلاحیتشان تایید نشده است. آن فرد بهتر می تواند توضیح دهد ما معذور هستیم اگر مقامات دولتی هم که ظاهراً مقام بی اطلاع بودند تشریف بیاورند شورای نگهبان با مدارک و مستندات را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا اظهاراتشان را اصلاح کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: روابط بین  افرادی که اکنون سرکار هستند و افرادی که در گذشته سهم داشتند، تخلفات اگر براساس مستندات پرونده در چارچوب قانون باشد  هیچ تفاوتی برای شورای نگهبان ندارد. بنابراین اگر مدارک و مستنداتی دارید بتوانید در اختیار شورای نگهبان قرار دهید در مرحله دوم به مدارک و مستندات ترتیب اثر خواهیم داد

وی اظهار داشت اینکه فردی در فضای مجازی صرفا مطالبی را منتشر کند برای ما مدرک محسوب نمی‌شود. اصالت اسناد برای ما مهم است و باید مدارک و مستندات برای شورای نگهبان احراز شود که چنین تخلفی صورت گرفته است و در چارچوب عناوین که در قانون وجود دارد شورای نگهبان برخورد می‌کند. شورای نگهبان با کسی رودربایستی ندارد و نگاه جناحی و حزبی و سیاسی اعمال نمی‌شود. اگر مراجع چهارگانه قوه قضاییه تخلفی را اعلام کنند تاثیرگذار خواهد بود.

کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه قانونی نظارت بر اجرای انتخابات را دارد که این وظیفه خود را در بررسی صلاحیت‌ها و بعد از برگزاری انتخابات انجام خواهد داد و انتظار دارد در نهادهای دیگر در حوزه‌های دیگر وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت نمایندگان رد صلاحیت شده گفت: بررسی دقیق در این خصوص نکردم اما حدود ۷ الی ۸ نفر نماینده رد صلاحیت شده در مرحله دوم تایید صلاحیت شدند.

کدخدایی به سوال دیگری در مورد رد صلاحیت نمایندگان در مرحله دوم افزود: در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها اگر مدارک جدیدی به دست شورای نگهبان برسد می‌تواند نسبت به تایید صلاحیت و تجدید نظر تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: اما تعداد کسانی که تایید صلاحیت شده اند و می شوند نسبت به کسانی که تایید صلاحیت می‌شوند در مرحله دوم بسیار اندک است.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی گفت:  در انتخابات با توجه به قانون فعلی  مشخص نیست که اقدامات افراد مصداق تبلیغات است یا خیر . اما اگر واقعاً از برخی اقدامات تعریف تبلیغات داشته باشد وظیفه دستگاه‌های ذیربط است که برخورد کند اگر شورای نگهبان نیز به این نتیجه برسد که برخورد خواهد کرد.

وی در پاسخ سوال دیگری در مورد رد صلاحیت جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات و زیر سئوال رفتن اصل جمهوریت نظام مجلس گفت : تفسیر شما این است و ما تقصیر شما را قبول نداریم شما با نگاه سیاسی برخورد و سوال می‌کنید اما شورای نگهبان فقط آن را معیار قرار داده است اینکه افراد به کدام جناح سیاسی وابسته هستند  بعد اظهار نظر کنیم. شورای نگهبان این عینک را ندارد عینک شورای نگهبان قانون و شرایط مندرج در قانون است.

ادعاهای محمود صادقی را پیگیری می کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رد صلاحیت جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات و زیر سئوال رفتن اصل جمهوریت نظام مجلس گفت: تفسیر شما این است و ما تفسیر شما را قبول نداریم. شما با نگاه سیاسی برخورد و سوال می‌کنید اما شورای نگهبان فقط قانون را معیار قرار داده است . اما اینکه ببینیم افراد به کدام جناح سیاسی وابسته هستند و بعد اظهار نظر کنیم، شورای نگهبان این عینک را ندارد ، عینک شورای نگهبان قانون و شرایط مندرج در قانون است.

وی در مورد پرونده محمود صادقی و تاثیر اظهار نظرها در مورد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها گفت: خیر، تاثیر ندارد، اما اگر اتهامی علیه شورای نگهبان باشد اجازه دهید که ما هم پیگیری قانونی کنیم .

وی ادامه داد: اگرچه از هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان گلایه داریم. موضوعی که در خارج از مجلس علیه شورای نگهبان از طرف ایشان مطرح شد . اما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات ایشان را در چارچوب وظایف نمایندگی دانست و این ادعا مجدداً از طرف ایشان اعلام شد.

وی تأکید کرد : از ایشان و همه عزیزان دیگر خواهش کردیم که اگر مراحل و مدارک و مستندات دارید در اختیار مراجع قانونی قرار دهید. چه لزومی دارد که ابتدا فریاد بزنید و بعد در شورای نگهبان با حالت تاثر بگویید که اشتباه کردم.

کدخدایی گفت:ایشان در شورای نگهبان آمده است و عذر خواهی کرده است اما باز هم کار را ادامه داد.

کدخدایی گفت: گاهی اوقات از این مسائل مطرح شود که کسی کلاهبرداری کرده است. نسبت به دولت قوه قضاییه و نهادهای مختلف این مسائل اتفاق می‌افتد و طبیعتاً باید برخورد قانونی انجام می‌شود. دستگاه انتظامی و امنیتی هوشیار هستند پیگیری می‌کنند. اگر اطلاعاتی دارید در اختیار آنها قرار دهید.

وی تاکید کرد: اگر قبل از اینکه برای افراد مسلم شود که شورای نگهبان اقدام را کرده است، نباید بیان کند، کسی که ادعای داشتن دانش حقوقی را دارد و نماینده مجلس است از او انتظار بیشتری را داریم ما شکایت های ما را ادامه خواهیم داد و پیگیری خواهیم کرد تا وضعیت روشن شود.

کدخدایی گفت : اطلاعیه در ابتدای کار انتخابات شورای نگهبان منتشر کرده و از همه مردم خواست مراقب افراد کلاهبردار و سودجو باشند و اگر کسی مراجعه کرد و ادعای بی‌پایه مطرح کرد، مبنی بر اینکه می‌توانند در حوزه تایید صلاحیت ها اقدام کند، سریع آن را به مراکز امنیتی و انتظامی معرفی کنند، نسبت به بسیاری از نهادها این کلاهبردار ها صورت می گیرد نباید از آن به عنوان اهداف سیاسی استفاده کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت برخی افراد رد صلاحیت شده گفت: برخی افراد در هیئت اجرایی به اتهاماتی رد صلاحیت شدند اما در هیئت مرکزی دلایل و مدارک بررسی شده است و فرد دفاع لازم را داشته است اعضای شورا قانع شده‌اند و فرد تایید صلاحیت شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ظاهراً دولت و مجلس تمایل به نهایی کردن قانون جامع انتخابات ندارد و بخش عمده‌ای از این هزینه تعلل را شورای نگهبان پرداخت می‌کند، بیش از ۸۰ درصد مجریان انتخابات به نفع دولت و اصلاح‌طلبان تغییر کردند و آیت الله جنتی نیز به این مسئله اعتراض داشتند. آقای رئیس‌جمهور و رئیس دفتر ایشان عملاً از یک جناح در انتخابات جانبداری می کنند که با اصل بی طرفی در تضاد است، موضع نگهبان در این خصوص چیست؟گفت: قانون انتخابات، قانون حداقلی است، نقایص زیادی دارد و باید اصلاح شود. انتظار داشتیم در این مرحله قانون اصلاح شود تا برخی مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان به عنوان ناظر باید بی طرف باشد. قانون یک حکم نسبت به مجری و ناظر دارد که باید بی‌طرف باشند، ما نمی‌خواهیم وارد این مباحث و مناقشات شویم اما در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم که در هیئت‌های اجرایی نیز گرایش هایی وجود دارد . برای ما مهم این است که گرایش ها در اجرای وظایف نباید دخالت داشته باشد اما اگر قرار باشد از این گونه اتهامات به شورای نگهبان و هیئت نظارت وارد شود به نظرم باید اول فکری به حال مقامات اجرایی انتخابات داشته باشیم بعد نظارت.

کدخدایی پاسخ سوال مبانی برای تعریف عدم التزام به اسلام، گفت: وقتی که حکم عدم التزام به اسلام نوشته می شود یعنی که شما بخشی از احکام اسلامی را رعایت نمی کنید. بدین معنا نیست که شما مسلمان نیستید .اگر یک مسلمان شرب خمر داشته باشد نمی‌توان به او غیر مسلمان گفت بلکه مسلمانی است که یک گناهی را انجام داده است که به معنای عدم التزام به یکی از احکام اسلامی است. فرق نمی کند که روحانی و غیر روحانی، زن یا مرد باشد. اگر در جایی یکی از احکام اسلامی نقض شد به معنای معنای عدم التزام به یک یا برخی از احکام اسلام است.

وی افزود: فردی هم که آن بحث را مطرح کرده بود به اینجا آمد من هم به شوخی به ایشان گفتم که اگر شما این متراژ برای عمامه استفاده می کنید حکم اسراف است و اسراف هم یکی از گناهان کبیره است و می‌توان گفت که ملتزم به احکام اسلام نیستید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیت و شفاف اعلام نظر نمی کند و هزینه این موضوع چه کسی می پردازد گفت: قانون باید اصلاح شود. در این دوره در چارچوب سه گانه دلایل رد صلاحیت برخی افراد را به صورت کلی اعلام کردیم، همه اعتراض کردند که چرا گفتید. ما در یک مجموعه کلی گفتیم که علت رد صلاحیت‌ها یا سوء استفاده‌های مالی و اقتصادی است یا بخش اندکی در مورد عدم رعایت مسائل شرعی و در برخی موارد نیز مخالفت با نظام جمهوری اسلامی بوده است اما برخی آقایان ناراحت شدند و به ما اعتراض کردند. گفتم چه بگویم، رسانه از ما کرد، ما اسم شخصی را نبردیم، شخصی را هم متهم نکردیم ولی اینها چیزهایی است که در پرونده ها وجود دارد قانون به ما اجازه نمی‌دهد که ما نسبت به اشخاص اعلام نظر داشته باشیم.

کدخدایی ادامه داد: معاون رئیس جمهور که در مسئله دیگری تماس گرفته بودند در حاشیه صحبت هایشان نسبت به مسئله اظهار نظر کرد به ایشان گفتم که شما تشریف بیاورید و پرونده‌ها را در اختیار شما قرار می دهم چون شما حقوقدان هستید نظر شما را قبول می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رفت و آمد اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان گفت: درب شورای نگهبان به روی هیچکس بست نیست. برای ما فرقی نمی کند که دوستان در چه کدام جناح و گروه هستند. دو شب پیش رئیس یکی از احزاب اینجا بودند در شورای نگهبان گفتگویی داشتیم. روز قبل آن برخی از اعضای احزاب به شورا آمدند. رفت و آمدها ادامه دارد و برای ما تفاوتی نمی‌کند.هرکسی که دلسوز نظام است و حرفی برای گفتن دارد، گوش ما آماده است و استقبال می‌کنیم و تفاوتی برای ما نمی کند. اما خواهش میکنیم وقتی دلایل ما را می‌شنوند و می‌بینند بیرون هم منعکس کنند. برای ما فرق نمی کند انتظار نداریم، که بدون سوال از ما اتهامی را به شورای نگهبان وارد کند اول بپرسند اگر قانع نشدند، سئوال کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رد صلاحیت از بیش از ۳۰ نفر از نمایندگان به دلیل مسائل اخلاقی بوده است گفت: من اظهار نظر در این خصوص نمی کنم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد انتقال حوزه انتخابیه گفت: در مورد انتقال حوزه انتخابیه به وزارت کشور درخواست داده می‌شود.ما اگر دلایل و مدارک جدیدی برای رد صلاحیت در منطقه داشته باشیم، بر بررسی صلاحیت اثرگذار خواهد بود و اگر دلایل جدید وجود نداشته باشد فرقی نمی کند و افراد می‌توانند تحوزه انتخابی خود را تغییر دهند.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور نامه ای به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داماد شان داشته است یا نه گفت: نه، نسبت به شخص ایشان نامه ای زده نشده است.

وی در مورد عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان انتقاداتی داشتید به نظر شما این هیات از همکارانش جانبداری می کند؟ گفت: من چنین ادعایی نداشتم اما انتظار داریم واقعیت ها به درستی بررسی شود.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مبنای قانونی عدم احراز صلاحیت چیست گفت : در ماده ۵۲ قانون اساسی عدم احراز صلاحیت آمده است. در قانون اساسی هم در مورد تایید صلاحیت و هم در مورد عدم احراز صلاحیت صحبت شده است و اصل برائت بارها توضیح داده شده است.

وی ادامه داد: اصل برائت در جایی است که هیچ گونه رابطه ای بین افراد وجود ندارد قطعا کسی که ادعای برخورداری از شرایط مندرج در ماده ۲۸ را دارد، باید بیاید و اثبات کند اینجا دیگر اصل بر برائت نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در مورد تایید صلاحیت افراد رد صلاحیت شده گفت :نسبت به افرادی که عدم احراز و یا عدم تایید هستند مرحله شورای نگهبان مرحله جدیدی است و مرحله تجدید نظر است .ممکن است شورای نگهبان به این نتیجه برسد که آن مدارک صحت نداشته است و نسبت به آن شخص این اتهامات وارد نبوده است. شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و اگر جایی به مدرک و دلیل جدیدی برسد که فردا از آن خطا مبرا می‌کند با شجاعت و جرئت اعلام نظر می‌کند.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به تایید صلاحیت روسای برخی کمیسیون ها که رد صلاحیت شده بودند گفت: این که شما می‌گویید که مجرمیت شان ثابت شده است باید دلیل و مدرک ارائه می شود. آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود الزاما سندیت ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: