اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - 30 January 2020
وزیر صمت در آذربایجان شرقی تاکید کرد:
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دور زدن تحریم‌ها با اعتماد به رزمندگان بخش اقتصاد کشور ممکن شده است، ‌گفت: گروه صنعت براساس آمار مرکز ملی آمار ایران در ۶ ماهه اول امسال شاهد رشد مثبت چهار دهم درصد بوده است که نسبت به شاخص سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است.

خودکفایی صنعتی فرصتی بزرگ برای توسعه صادرات و اشتغالزایی

به گزارش عصرپرس، رضا رحمانی به عنوان جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان آذربایجان شرقی، افزود: جنگ اقتصادی تحمیلی به کشورمان همراه با عملیات روانی دشمن است، در این راستا با اعتماد و تعامل سازنده با بخش خصوصی، می توانیم به رشد و توسعه پایدار دست یابیم.

وی از روند افزایشی تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی در کشور به عنوان بخش مولد اقتصاد در 10 ماهه امسال خبر داد و اضافه کرد: گروه صنعت براساس آمار مرکز ملی آمار ایران در ۶ ماهه اول امسال شاهد رشد مثبت ۰/۴ درصد بوده است که نسبت به شاخص سال گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده که این امر نشانگر تلاش های مثمرثمر بخش اقتصادی و تحقق برنامه های راهبردی دولت و وزارت صمت در رفع موانع تولید است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه با اشاره به برخی دیگر از شاخص های توسعه صنعتی کشور از جمله آمار مصرف برق صنعتی و حمل ونقل جاده ای در انتقال کالاهای تولیدی، تصریح کرد: رشد صادرات و مثبت بودن تراز تجاری مؤید این مهم است؛ به طوری که استان آذربایجان شرقی به عنوان استان پیشرو با ۵۳ درصد افزایش صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال به رقم بیش از ۲/۵ میلیارد دلار دست یافته است.

رحمانی گفت: با تمهیدات انجام شده خوشبختانه در حوزه تامین و ذخایر کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم و این روند با تدابیر لازم تداوم خواهد داشت.

وی با تبیین برخی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری در ضرورت مردمی شدن اقتصاد، حمایت از شرکت های دانش بنیان، توسعه فناوری های نوین در حوزه صنعت، عدالت محوری و توجه به درون زایی اقتصاد، خاطر نشان کرد: تحقق باور "ما میتوانیم"، باتوجه به مزیت ها و ظرفیت های موجود، در کنار اعتماد به فعالین اقتصادی و تسهیل امور تولیدکنندگان در قالب برنامه های ستادتسهیل و رونق تولید، با هدف حمایت از اشتغال و تولید کاملاً امکان پذیر است.

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی گفت: پروژه های ملی و استانی اقتصاد مقاومتی با راهبردهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حال پیگیری است و باید در برنامه ریزی طرح ها و پروژه های استانی، چشم انداز اقتصادی استان با توجه به ظرفیت های بومی لحاظ شود.

وی طرح های مربوط به توسعه صنعتی مس استان به ویژه تکمیل پروژه های ذوب و احداث فاز ۳ و شهرک صنعتی صنایع پائین دست صنایع مس را از اقدامات بزرگ در راستای توسعه همه جانبه استان برشمرد.

رحمانی با اشاره به مزیت استان آذربایجان شرقی در صنعت خودرو، گفت: نهضت ساخت داخل از دیگر موارد مهم در مسیر تحقق اهداف رونق تولید و در جهت برنامه های اقتصادمقاومتی است که با حمایت همه جانبه می تواند برای صنعت استان و کشور ثمرات بسیار ارزشمند و ماندگاری داشته باشد.

به گزارش شاتا، وزیرصنعت، معدن وتجارت در بخشی دیگر از سخنان خود، پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را فرصت بسیار بزرگی برای صنایع کشور و تولیدکنندگان بخش خصوصی دانست و گفت: خودکفایی در صنایع مختلف راه را برای توسعه صادرات و افزایش اشتغال هموار می کند و استان آذربایجان شرقی نیز با توجه به ظرفیت های صنعتی، معدنی وتجاری و همچنین هنر- صنعت فرش، کیف، کفش و چرم می تواند نقش موثری در افزایش صادرات به کشورهای های همسایه و پیشبرد اهداف صادرات غیرنفتی و مراودات اقتصادی با اتحادیه اوراسیا ایفا نماید.

 


نام:
ایمیل:
* نظر: