اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۶۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 28 January 2020
در دومین جشنواره ملی حاتم مطرح شد:
وزیر کار با اشاره به اینکه اصلاح فضای کسب و کار موضوعی همه جانبه است، گفت: فضای کسب و کار باید به فوریت اصلاح و ابلاغ شود.

فضای کسب و کار به فوریت اصلاح شودبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از صدا و سیما، محمد شریعتمداری در دومین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی موضوعی چند جانبه است، افزود: اگر سفیران کشورمان، سفیرانی اقتصادی باشند یک رویکرد اساسی در این راستا شکل خواهد گرفت.

شریعتمداری گفت: چنانچه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی کاری کنند که تولید ملی با صرفه‌تر از فعالیت‌های سفته بازی شود، اقدامی ارزشمند در رونق تولید ملی پایه گذاری می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: باید از گذشته درس گرفت و از فرصت‌های محدود موجود حداکثر استفاده را برد.

وی اضافه کرد: امروز خارجی‌ها به ما اجازه فروش نفت نمی‌دهند و باید از این تهدید یک فرصت ساخت و برای حمایت از تولید داخلی تلاش مضاعف کرد.

شریعتمداری به وجود نگاه‌های دوگانه در سال‌های گذشته در برخی مسائل اساسی اشاره کرد و گفت: اتکای به نفت یکی از این مشکلات بوده که بودجه عمومی را متاثر کرده و دست ما را برای واردات باز گذاشته است.

وی افزود: نگاه به این سرمایه فوق‌العاده به عنوان یک قلک نگاه غلطی است که در سال‌های گذشته حاکم بوده است و سبب شده از سایر مواردی که می‌توانست اقتصاد کشور را شکوفا کند، غافل شویم.

شریعتمداری گفت: نیازمند نظام مالیاتی عادلانه‌ای هستیم که مشوق تولید باشد در این راستا تلاش‌های زیادی انجام شده، اما در عین حال فرار‌های مالیاتی زیادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: عمده درآمد‌های مالیاتی کشور ناشی از فشار به فعالیت‌های تولیدی است، اما در عوض به توسعه پایه‌های مالیاتی و اینکه به جایی برسیم هر فرد خودش مالیات پرداخت کند، نپرداخته‌ایم.

وزیر کار از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که برخی مفاد بودجه سال آینده را به گونه‌ای تنظیم کنند که اخذ مالیات حامی تولید در کشور باشد، زیرا امروز شرایط به گونه‌ای است که فرار مالیاتی به نوعی مجاز شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع واردات نیز همواره با یک دوگانه مواجه بودیم که آیا از تولید داخل حمایت کنیم یا از تامین خدمات ارزان با واردات.

وی گفت: ۴۰ سال است در این زمینه بحث و گفتگو می‌کنیم، اما هیچگاه صبوری نکردیم که تولیدکننده به تولید خود بپردازد و باید معلوم شود کشور مایل است در وادی حمایت از تولید داخل گام بردارد یا خیر؟.

شریعتمداری ضمن تشکر از وزیر صنعت، معدن و تجارت به خاطر ممنوعیت واردات کالا‌هایی که در کشور نمونه داخلی دارند، یادآور شد: دو سال پیش و در زمان مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات ۱۳۹۹ قلم کالا را به کشور ممنوع کردیم و از طرف دیگر ظرفیت‌های خالی تولید را به کار گرفتیم امروز این مسیر باید ادامه یابد.

وزیر تعاون همچنین بر لزوم حمایت مردم از تولید ملی تاکید کرد و گفت: تحقق این مهم در گرو تولید کیفی داخلی است که با بکارگیری فناوری‌های جدید و جلب رضایت تولیدکنندگان کالا‌ها محقق می‌شود.

وی به تعیین حداقل دستمزد در روز‌های آینده اشاره کرد و گفت: از نظام کارفرمایی کشور خواهش می‌کنیم که سود آتی خود را در رضایت مجریان کار ببینند و بدانند سود کارفرما در رضایت کارفرما و کارکنان است.

وزیر تعاون لزوم اکرام تولیدکنندگان و استفاده از فکر و اندیشه جوانان، شیوه‌های جدید تولید و واسپاری امور به دست انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، کانون‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای برعهده گرفتن وظایف دولت را مورد تاکید قرار داد.

شریعتمداری گفت: همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان حمایت ۴۰۰ درصدی از تولیدکنندگان داخلی را شاهد بودیم، یعنی سیاست جایگزینی واردات و توسعه صادرات به نوعی تقویت شده است.

وی در پایان گفت: باید از همه کالا‌هایی که به طور کامل در داخل ساخته می‌شوند با بازاریابی، استانداردسازی و برندسازی آن‌ها حمایت کرد و در مرحله بعد از همه کالا‌هایی که مواد اولیه‌شان از خارج از کشور تامین می‌شود، حمایت شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: