اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 28 January 2020
وزیر نیرو عنوان کرد:
وزير نيرو با بيان اينكه طرح‌هاي بسيار ارزنده و مهمي در ارتباط با تامين و توزيع آب باكيفيت براي استان تهران اجرا شده و در دست اجراست، گفت: وزارت نيرو در اين استان 174 پروژه با 35 هزار ميليارد تومان در بخش‌هاي آب، برق و فاضلاب با پيشرفت متوسط 45 درصد در دست اجرا دارد.

اجرای 174پروژه بزرگ صنعت آب و برق در استان تهرانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رضا اردكانيان وزیر نیرو روز سه‌شنبه در آيين بهره‌برداري از فاز دوم تصفیه‌خانه هفتم آب و طرح‌های صنعت آب و برق استان تهران كه با حضور رئيس جمهوري صورت گرفت، اظهار داشت: از جمعيت حدود 14 ميليون نفري اين استان، 10 ميليون نفر ساكن تهران بزرگ هستند و حدود يك ششم جمعيت كشور در اين استان جاي گرفته و اين حاكي  از اهميت توجه به تامين و توزيع آب، جمع‌آوري فاضلاب و تصفيه و استفاده مجدد از آن است.

وزير نيرو گفت: كارگزاران جمهوري اسلامي سوداي رضامندي و خدمت كردن به مردم را دارند و ما اين توفيق را پيدا كرديم كه احساس دلسوزي و رضامندي براي مردم را با اجراي مهم‌ترين طرح‌هاي حياتي انجام دهيم.

وي با بيان اينكه وظيفه مشترك همه ما افزايش احساس رضامندي مردم است، گفت: در چارچوب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران تاكنون با احتساب پروژه‌هاي امروز در 22 استان، 133 پروژه مهم آب، برق و فاضلاب را با سرمايه‌گذاري حدود 19هزار و 440 ميليارد تومان افتتاح كرديم كه 27 پروژه مهم از اين مجموع امروز به دست رئيس جمهوري در استان تهران افتتاح مي‌شود.

اردكانيان اظهار داشت: مهم‌ترين اين پروژه‌ها در استان تهران، واحد دوم تصفيه‌خانه هفتم تهران است كه بيش از 2 ميليون نفر جمعيت را در شهرهاي پاكداشت، ورامين، قرچك و پيشوا زير پوشش خواهد برد. علاوه بر اين 20 پروژه خرد و كلان برق با 275 ميليارد تومان سرمايه گذاري در تهران، قرچك، ورامين و اسلامشهر و سه نيروگاه خورشيدي با 127 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در ري و دماوند و آبرساني به 72 روستاي پرجمعيت با 146هزار نفر جمعيت با 50 ميليارد تومان و تاسيسات فاضلاب در منطقه امامزاده داود بهره‌برداري مي‌شود.

وي ادامه داد: مجموع پروژه‌هاي اين هفته كه در طليعه دهه فجر در استان تهران و با حضور رييس جمهوري افتتاح مي‌شود بالغ بر 1079 ميليارد تومان است.

وزير نيرو با بیان اینکه اين افتتاح خوشبختانه همزمان با آغاز به كار شركت‌هاي آب و فاضلاب استاني است، گفت: اين طرح‌ها اگرچه مهم هستند اما دستاوردهاي دولت تدبير و اميد منحصر و محدود به طرح‌هاي سازه‌اي نيست؛ در بخش غيرسازه‌اي هم تدبيرهاي ارزنده‌اي انديشيده شده كه مي‌توانيم نتيجه آن را در سرعت گرفتن پروژه‌هاي آب و فاضلاب ببينيم.

وي ادامه داد: اين شركت‌ها پيشتر با شرايط ناهمگون خدمت مي‌كردند كه با تصويب شوراي عالي اداري و تاييد دولت و هيئت وزيران و ديگر دستگاه‌هايي كه بايد از اين حركت حمايت مي‌كردند در آستانه فعاليت شركت‌هاي يكپارچه آب و فاضلاب استاني هستيم و اين بدان معنا است كه مجموعه سرمايه‌ها اعم از منابع انساني، تجهيزات، ظرفيت‌هاي مهندسي، مديريتي و انساني و مالي به‌طور يكپارچه در شهر و روستا به‌كار گرفته خواهد شد.

وي افزود: اميد است اين حركت بسيار ارزنده آبرساني روستايي را كه بويژه از سال 93 تاكنون در دولت تدبير و اميد منشاء تاثيرات فراواني بوده و توانسته‌ايم بيش از 10هزار و 600 روستا را با جمعيت بيش از 7 ميليون نفر به شبكه آب پايدار و سالم وصل كنيم در پرتو اين يكپارچكي، توسعه داده و در نيمه نخست سال 1400 سه ميليون نفر ديگر از روستاييان به اين مجموعه بهره‌مند بپيوندند و فصل تازه‌اي در موضوع جمع‌آوري و تصفيه‌خانه فاصلاب در روستاها گشوده شود.

وزیر نیرو افزود: در تهران به لحاظ مجموع حساسيت‌هاي موجود که هر پايتختي از اين حساسيت‌ها برخوردار است، فعاليت‌های بسيار ارزنده‌اي در دست انجام قرار دارد.

اردکانیان گفت: در زمینه احداث تصفيه‌خانه آب كه بعد از احداث سد و كانال‌هاي انتقال براي بهره‌مندي مردم در بخش شرب و بهداشت و حتي ديگر بخش‌ها نيازمند اين سازه‌هاي مهم هستیم، پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشتيم.

وی ادامه داد: از مجموع 151 تصفيه‌خانه بزرگ آب كه از ابتدا در كشور ساخته شده، 27 مورد مربوط به قبل از انقلاب بوده و از مابقي تصفیه‌خانه‌ها که در چهار دهه ساخته شده، 32 تصفيه‌خانه مربوط به دولت تدبير و اميد بوده است.

اردكانيان گفت: در 35 سال قبل از اين دولت به‌طور متوسط سالانه 2.6 تصفيه‌خانه احداث شده و در طول 6 سال گذشته اين عدد دو برابر شده است. يعني تعداد تصفيه‌خانه‌هاي آب طراحي شده، ساخته و بهره‌برداري شده از ابتداي دولت تدبير و اميد تاكنون نسبت به قبل آن بيش از 2 برابر است و با 26 تصفيه‌خانه ديگر كه تا نيمه 1400 به بهره‌برداري مي‌رسد اين افزايش به سه برابر خواهد رسيد.

وي با تاکید بر اینکه ما فقط براي دولت تدبير و اميد كار نمي‌كنيم، تصريح كرد: موضوع آب بويژه در كلانشهرها بايد ناظر بر دهه‌هاي پيش رو باشد و براي سال 1415 طرح‌هاي ما در دست اجراست.

وزير نيرو افزود: طبق محاسبات حدود 250 ميليون متر مكعب كسري خواهيم داشت كه بنا داريم اين كسري را با تمركز و توجه به اصلاح شبكه‌ها و كاهش هدررفت آب جبران كرده و بتوانيم با هماهنگي نزديك به شهرداري تهران حدود 250 ميليون متر مكعب آب با كيفيت كه در سال براي فضاي سبز، غير شرب و بهداشت صرف مي‌شود را با پساب‌هاي تصفيه شده جايگزين كنيم.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع علاوه بر اینکه به تعادل‌بخشي سفره‌ها و كاهش فرونشست زمين در جنوب تهران کمک می‌کند، رونق كشاورزي موجه، مقرون به‌صرفه و تامين حقابه‌هاي كشاورزان را نیز به‌دنبال خواهد داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: